6015
Sök

Vad är det med folk?

Gammal och grinig
362 Inlägg
3 december 2011
Trådstartare
Hej! Vet inte om den här hamnar rätt, kanske ska vara i off-topic men jag anser att den handlar om bilar smile

Jag vill diskutera denna galenskap som folk har med att bilar har ett lägre värde, enbart pga att dom inte är rappa! Allt för ofta när man lägger upp en fråga om att man kollar på något lite lyxigare än det man har, och att detta innebär att man kollar på en lite äldre merca automat eller liknande så blir man ju sågad som en stock!
"Lägga pengar på en sån gammal båt, dom är ju slöa som fan!"
Finns det inte plats i huvudet på folk för att dom ska kunna tänka lite längre än hästkrafter? Om man går i tankarna på en merca automat eller någon annan äldre skuta så är det väll ganska självklart att man inte är ute efter att sätta 8 minuter på Ringen?

Så min fråga till er är; Vad är det för fel med att köra lagligt, långsamt och ha det jävligt bra på samma gång?

443 Inlägg
3 december 2011
Många gånger när jag "sågar" någon för deras slöa bil handlar det främst om accelerationstiden. Jag själv vill gärna ha en bil som accelererar någorlunda snabbt för att t.ex kunna köra om utan problem och så vidare.
Det är väl främst det jag kan komma på att man kan klaga på en slö bil. Men sen tillhör väl jag ändå de som också lägger stor vikt i komforten, och inte tittar enbart på hästarna.

6 733 Inlägg
3 december 2011
Slöa bilar är mysiga, jag gillar att man får ge fullt "utan" att det händer något. Men när jag väljer bil är det känslan som gäller..

De/Dem

Evildan
3 december 2011
Inget fel alls att köra lagligt, långsamt och ha det jävligt bra samtidigt.
Det svårdefinerbara körglädje mäts inte i hästkrafter utan i en känsla som den enskilde individen upplever utav en specifik bil anser jag.
Den roligaste bil jag kört/ägt är en Citroen 2cv, 23hk 25Nm och jag har haft ett gäng snabba, starka, bekväma, sportiga bilar både från Europa och USA samt Japan.
Jag åker hellre MB w123 300d aut som vardagstransport än en M3 e36 av den uppenbara anledningen att jag kommer fram fortare med MBn om du räknar in all skruvtid/strultid när något som så ofta havererat eller fi**at sig med en gammal snorungeplågadtittapåmigjagkangöradounutsvidkorvkioskenM3.

Gammal och grinig
362 Inlägg
3 december 2011
Trådstartare
Det som stör mig mest är sättet man blir bemött om man INTE vill köra rally med alla bilar man äger. Jag kanske inte har brottom? Jag kanske har ett sånt välplanerat och innehållsrikt liv att jag kan ta det lugnt och köra bil med noll stress och noll behov av att få en adrenalinkick. Det verkar vara sällsynt, för det är väldigt få som tycker det är okej att köpa bilar som bara har komfort.

Evildan
3 december 2011
Mattman skrev:
Det som stör mig mest är sättet man blir bemött om man INTE vill köra rally med alla bilar man äger. Jag kanske inte har brottom? Jag kanske har ett sånt välplanerat och innehållsrikt liv att jag kan ta det lugnt och köra bil med noll stress och noll behov av att få en adrenalinkick. Det verkar vara sällsynt, för det är väldigt få som tycker det är okej att köpa bilar som bara har komfort.

Håller med dig till fullo även om även jag blir leksugen och får "horn" ibland och får bråttom utan påtaglig anledning.
Skönt att köra mjukt med god framförhållning, plånboken gillar det oxå, mindre slitage och förbrukning som i sin tur ger mindre miljöpåverkan då det går åt mindre delar och bränsle, dessutom blir du mera avslappnad och bättre som förare om du inte stressar.
En bil är för många det näst dyraste dom äger efter bostaden, varför göra sitt bästa för att dräpa sin påkostade "älskling"?
Senast redigerat av Evildan (3 december 2011)

Forummoderator
18 530 Inlägg
3 december 2011
Jag köpte den fula Hyndan pga att jag var pisstrött på att tanka. Dessutom går den som den vore ny. Nu börjar jag närma mig de 40 så ingen runt omkring mig förväntar sig att jag ska köra som en vettvilling (Nåja, en jämnårig kompis har skilt sig och återgått till barndomen men det är ett isolerat fall)

Sen kan jag ibland sitta och skämmas på motorvägen då alla "fina" bilar blåser förbi medan min "finbil" står och inväntar sommaren.

Men jag valde ju att köpa en ny 300C med mopedmotorn i framför en 1 år gammal med Hemi-snurran. Bättre kunna åka omkring på litern än behöva gräva ytterligare hål i plånboken.

Min båt har 13 hk och väger 3-4 ton. Bra drag i den.

663 Inlägg
4 december 2011
Dieselsmurfen skrev:
Jag köpte den fula Hyndan pga att jag var pisstrött på att tanka. Dessutom går den som den vore ny. Nu börjar jag närma mig de 40 så ingen runt omkring mig förväntar sig att jag ska köra som en vettvilling (Nåja, en jämnårig kompis har skilt sig och återgått till barndomen men det är ett isolerat fall)

Sen kan jag ibland sitta och skämmas på motorvägen då alla "fina" bilar blåser förbi medan min "finbil" står och inväntar sommaren.

Men jag valde ju att köpa en ny 300C med mopedmotorn i framför en 1 år gammal med Hemi-snurran. Bättre kunna åka omkring på litern än behöva gräva ytterligare hål i plånboken.

Min båt har 13 hk och väger 3-4 ton. Bra drag i den.

Inte för att verka dryg men du är forummoderator och lägger ut en sån bil med dåliga bilder och kallar den för ugly, du själv verkar inte bry dig om reglerna men du kommer undan för du jobbar ju som moderator...dåligt!

2 422 Inlägg
4 december 2011
Nu kanske jag har fel uppfattning om honom men jag tycker då att dieselsmurfen verkar helt okej :p O dåliga bilder har han inte! (sen om bilen "ugly" verkligen är ful så spelar väl det ingen roll?)   big_smile

663 Inlägg
4 december 2011
Läser man reglerna så följer inte den bilen reglerna. Är man moderator måste man föregå med gott exempel. Tror nog många fått finare bilar låsta etc...

Muttley
4 december 2011
Sen vad är de med folk som inte sätter en bra rubrik.  skärpning när man ändå gjort över 200 inlägg här. 

Ja gick faktiskt inte offtopic heller, då rubriken är "vad är de med folk"  wink

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
4 december 2011
Vad är det med folk?

Liten snopp och dåligt självförtroende är det jag kommer att tänka på rent spontant.

Om vi nu räknar bort dem som tävlar i t.ex dragracing, så brukar stereotypen vara en snubbe som vill ha ett enkelt sätt att kunna skryta och hävda sig. Då är hästkrafter ett enkelt och bra sätt att uppnå överlägsenhet.

En sak jag verkligen retar mig på är dem som gasar som fan på väg till och från streetrace, men inte är med o kör?
Senast redigerat av AcesHigh666 (4 december 2011)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

1 412 Inlägg
4 december 2011
Jag tror inte att folk som håller på så egentligen är särskilt bilintresserade och tror att hk är det enda som det handlar om.

Jag åker hellre något udda roligt med 50hk än en svensson svensson bil med 300hk.
Idag t.ex var jag och köpte en bil från -69 som har 105hk och väger 2200kg, men den var helskön att köra och är en rätt kul bil på många sätt.

Visst tyckte man att antal hk var superviktigt när man var 15 år, men dom flesta borde ju komma över det stadiet tycker jag.  smile

Rallyförare
1 075 Inlägg
4 december 2011
Alla gillar olika, vissa går i brallan för en högerstyrd Skyline, andra för 50-tals jänkare smile
Själv gillar jag rallybilar då det är det som ligger mig närmast om hjärtat, gillar udda bilar:
t.ex en volvo R serie i orginalutförande är inget som jag tittar på även fast effekten är hög.

Har denna bilen som favorit på garaget: http://www.garaget.org/?car=4972
(en gammal ombyggd SAAB 99:a med cirka 150 kusar)
Senast redigerat av carnageman (4 december 2011)

Gammal och grinig
362 Inlägg
5 december 2011
Trådstartare
tkd_rille skrev:
Sen vad är de med folk som inte sätter en bra rubrik.  skärpning när man ändå gjort över 200 inlägg här. 

Ja gick faktiskt inte offtopic heller, då rubriken är "vad är de med folk"  wink

Rubriken är väll ganska bra då tråden handlar om just folk, och jag ställer frågan, vad är det med folk? Har du någon bättre rubrik så kör på, jag tar gärna emot förslag.

Freddeponken skrev:
Läser man reglerna så följer inte den bilen reglerna. Är man moderator måste man föregå med gott exempel. Tror nog många fått finare bilar låsta etc...

Fick min 245 låst för en herrans tid sen, vet inte ens varför, det är min bil, jag körde den varje dag, den var både besiktigad och försäkrad och allt vad man kan tänka sig och inte en repa, men det tog typ 12 minuter så var den låst och stämplad som skrotbil/vinterbil eller va det nu heter. Känns som att en lagom fräsch bruksbil har mer plats på min garage sida än till exempel ett trimmat monster som inte ens får framföras på svensk väg.

Hur som helst, hålla sig till ämnet ska vi också.

Nån som vet något forum där det handlar till större delen om renovering av bilar och inte bara racebilar? Tycker det är lite för svårt att hitta en fin renovering när det går 20 racebyggen på varje seriös renovering...

1 067 Inlägg
5 december 2011
Bilar är som båtar..   Man köper en båt/bil som passar ens behov/plånbok och användningsområde..

Därför ser du mest öppna motorbåtar och ruffade daycruisers..    Inte så vanligt med Skiboats..   

Snabba som fasen men drar soppa som fan..     Är man då inte fartgalen och skiter i att åka vattenskidor..    Då är de användbara som ett hål i huvudet.

Samma sak med bilar..   

Finns allt från racers  till glidare..   

Men .. 

http://www.blogcdn.com/www.urlesque.com/media/2010/05/1272938115936.jpg

Gäller ju i högsta grad. lol

Sök