3154
Sök

Ta ström från något vid tändningen i , på en bmw e39 525 tds(1999)

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
3 december 2011
Trådstartare
#1
hej, kanske lite svårtolkad rubrik, men jag behöver sno ström från något men bara då tändningen är på..

problemet började med att cd växlaren inte funkade, och jag ville få igång den. jag ´rev isär den och hittade orsaken, vilket var en motor som inte riktigt orkade utföra sitt arbete.., jag uppgradera till en 3* större motor som nästan rev isär cd växlaren, och fipplade en hel del med elektroniken för att få den att funka som den skulle, och nu till slut så funkar allt som den ska men för att det ska funka så behöver jag en extra 12v ingång på cd växlaren, och eftersom den drar lite ström då den är igång så vore det passande att använda någon 12v källa i bilen som är på bara då tändningen är på. (dvs "ta direkt från batteriet" är inte svaret)
det är inte mycket ström som behövs bara runt 0,5A vid ca 12 volt...

det jag tänker på är att sno ström vid tex bakljus, men då kommer resten av bilens elsystem att börja klaga eller?
(bilen har mycket elektronik, bla varningssystem som indikerar ifall någon bakljus är sönder)

varifrån kan man ta ström?

(och jag är inte särskild förtjust att gå hela vägen fram till tändlåset..)

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

1 314 Inlägg
3 december 2011
#2
offfroad skrev:
hej, kanske lite svårtolkad rubrik, men jag behöver sno ström från något men bara då tändningen är på..

problemet började med att cd växlaren inte funkade, och jag ville få igång den. jag ´rev isär den och hittade orsaken, vilket var en motor som inte riktigt orkade utföra sitt arbete.., jag uppgradera till en 3* större motor som nästan rev isär cd växlaren, och fipplade en hel del med elektroniken för att få den att funka som den skulle, och nu till slut så funkar allt som den ska men för att det ska funka så behöver jag en extra 12v ingång på cd växlaren, och eftersom den drar lite ström då den är igång så vore det passande att använda någon 12v källa i bilen som är på bara då tändningen är på. (dvs "ta direkt från batteriet" är inte svaret)
det är inte mycket ström som behövs bara runt 0,5A vid ca 12 volt...

det jag tänker på är att sno ström vid tex bakljus, men då kommer resten av bilens elsystem att börja klaga eller?
(bilen har mycket elektronik, bla varningssystem som indikerar ifall någon bakljus är sönder)

varifrån kan man ta ström?

(och jag är inte särskild förtjust att gå hela vägen fram till tändlåset..)

Ta tjuvström från cigguttaget wink Det gjorde jag när jag koppla min dimljus....

If everybody drove an old Volvo, the world would be a better place!
740:ns projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171791
T5-projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272295

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
4 december 2011
Trådstartare
#3
RallyMartin skrev:
offfroad skrev:
hej, kanske lite svårtolkad rubrik, men jag behöver sno ström från något men bara då tändningen är på..

problemet började med att cd växlaren inte funkade, och jag ville få igång den. jag ´rev isär den och hittade orsaken, vilket var en motor som inte riktigt orkade utföra sitt arbete.., jag uppgradera till en 3* större motor som nästan rev isär cd växlaren, och fipplade en hel del med elektroniken för att få den att funka som den skulle, och nu till slut så funkar allt som den ska men för att det ska funka så behöver jag en extra 12v ingång på cd växlaren, och eftersom den drar lite ström då den är igång så vore det passande att använda någon 12v källa i bilen som är på bara då tändningen är på. (dvs "ta direkt från batteriet" är inte svaret)
det är inte mycket ström som behövs bara runt 0,5A vid ca 12 volt...

det jag tänker på är att sno ström vid tex bakljus, men då kommer resten av bilens elsystem att börja klaga eller?
(bilen har mycket elektronik, bla varningssystem som indikerar ifall någon bakljus är sönder)

varifrån kan man ta ström?

(och jag är inte särskild förtjust att gå hela vägen fram till tändlåset..)

Ta tjuvström från cigguttaget wink Det gjorde jag när jag koppla min dimljus....

men det goda är att cigarett uttaget har också 12v HELA tiden på den,

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

1 314 Inlägg
4 december 2011
#4
offfroad skrev:
RallyMartin skrev:
offfroad skrev:
hej, kanske lite svårtolkad rubrik, men jag behöver sno ström från något men bara då tändningen är på..

problemet började med att cd växlaren inte funkade, och jag ville få igång den. jag ´rev isär den och hittade orsaken, vilket var en motor som inte riktigt orkade utföra sitt arbete.., jag uppgradera till en 3* större motor som nästan rev isär cd växlaren, och fipplade en hel del med elektroniken för att få den att funka som den skulle, och nu till slut så funkar allt som den ska men för att det ska funka så behöver jag en extra 12v ingång på cd växlaren, och eftersom den drar lite ström då den är igång så vore det passande att använda någon 12v källa i bilen som är på bara då tändningen är på. (dvs "ta direkt från batteriet" är inte svaret)
det är inte mycket ström som behövs bara runt 0,5A vid ca 12 volt...

det jag tänker på är att sno ström vid tex bakljus, men då kommer resten av bilens elsystem att börja klaga eller?
(bilen har mycket elektronik, bla varningssystem som indikerar ifall någon bakljus är sönder)

varifrån kan man ta ström?

(och jag är inte särskild förtjust att gå hela vägen fram till tändlåset..)

Ta tjuvström från cigguttaget wink Det gjorde jag när jag koppla min dimljus....

men det goda är att cigarett uttaget har också 12v HELA tiden på den,

Det har väl all el i hela bilen eller?

If everybody drove an old Volvo, the world would be a better place!
740:ns projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171791
T5-projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272295

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
4 december 2011
Trådstartare
#5
RallyMartin skrev:
offfroad skrev:
RallyMartin skrev:

Ta tjuvström från cigguttaget wink Det gjorde jag när jag koppla min dimljus....

men det goda är att cigarett uttaget har också 12v HELA tiden på den,

Det har väl all el i hela bilen eller?

vissa saker får el bara då tändningen är på jag söker någon sådan sak att sno ström ifrån

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

1 314 Inlägg
4 december 2011
#6
offfroad skrev:
RallyMartin skrev:
offfroad skrev:
men det goda är att cigarett uttaget har också 12v HELA tiden på den,

Det har väl all el i hela bilen eller?

vissa saker får el bara då tändningen är på jag söker någon sådan sak att sno ström ifrån

Men det blir fortfarande 12 volt eller? och cigg uttaget får bara ström då tändningen är påslagen
Senast redigerat av RallyMartin (4 december 2011)

If everybody drove an old Volvo, the world would be a better place!
740:ns projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171791
T5-projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272295

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
4 december 2011
Trådstartare
#7
RallyMartin skrev:
offfroad skrev:
RallyMartin skrev:

Det har väl all el i hela bilen eller?

vissa saker får el bara då tändningen är på jag söker någon sådan sak att sno ström ifrån

Men det blir fortfarande 12 volt eller? och cigg uttaget får bara ström då tändningen är påslagen

min cig uttag ger ström hela tiden, med eller utan nyckeln i, (bra att ladda mobilen ,osv)

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

1 314 Inlägg
4 december 2011
#8
offfroad skrev:
RallyMartin skrev:
offfroad skrev:

vissa saker får el bara då tändningen är på jag söker någon sådan sak att sno ström ifrån

Men det blir fortfarande 12 volt eller? och cigg uttaget får bara ström då tändningen är påslagen

min cig uttag ger ström hela tiden, med eller utan nyckeln i, (bra att ladda mobilen ,osv)

Ok, det gör inte min

If everybody drove an old Volvo, the world would be a better place!
740:ns projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171791
T5-projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272295

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
4 december 2011
#10
dra direkt från battteriet sen sätter du ett relä bredvid cd-växlaren och styr reläet med ström ifrån ett av bakljusen.

Borde var enklast. Glöm inte att sätta rätt dimensionerade säkringar bara.  (Alltid säkring efter kabel.. och kabel efter belastning)

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
4 december 2011
Trådstartare
#11
ToTTeN skrev:
ett relä på en baklampa? Då borde det inte klaga?..

fan varför tänkte jag inte på de innan??..., men en sak som alla har glömt, ska man ha en relä(eller liknande med en elektrisk magnet i datasammanhang)  så måste man alltid ha en diod. orkar inte förklara varför men det behövs..
Senast redigerat av offfroad (4 december 2011)

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
4 december 2011
#12
offfroad skrev:
ToTTeN skrev:
ett relä på en baklampa? Då borde det inte klaga?..

fan varför tänkte jag inte på de innan??..., men en sak som alla har glömt, ska man ha en relä(eller liknande med en elektrisk magnet i datasammanhang)  så måste man alltid ha en diod. orkar inte förklara varför men det behövs..

finns smidiga reläer med det inbyggt

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

1 314 Inlägg
4 december 2011
#13
ToTTeN skrev:
offfroad skrev:
ToTTeN skrev:
ett relä på en baklampa? Då borde det inte klaga?..

fan varför tänkte jag inte på de innan??..., men en sak som alla har glömt, ska man ha en relä(eller liknande med en elektrisk magnet i datasammanhang)  så måste man alltid ha en diod. orkar inte förklara varför men det behövs..

finns smidiga reläer med det inbyggt

Har inte alla reläer det inbyggt?

If everybody drove an old Volvo, the world would be a better place!
740:ns projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171791
T5-projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272295

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
9 december 2011
Trådstartare
#14
hap projektet klar, frankenväxlaren sitter monterad och funkar som en dröm, drar ström från baklampor, för att styra en relä som driver elektroniken som styr en mycket större motor i cd växlaren...(+ en liten strömbrytare som manuellt aktiverar reläet för att kunna byta cd skivor utan att bilen är igång..)

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
9 december 2011
#15
offfroad skrev:
hap projektet klar, frankenväxlaren sitter monterad och funkar som en dröm, drar ström från baklampor, för att styra en relä som driver elektroniken som styr en mycket större motor i cd växlaren...(+ en liten strömbrytare som manuellt aktiverar reläet för att kunna byta cd skivor utan att bilen är igång..)

De sista lät smart :p

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners


Sök