5991
Sök

Hur utrycker du att du har en bakaxel med differentialbroms?

Evildan
4 december 2011
I talspråk brukar de flesta säga att bakaxeln på sin bakhjulsdrivna bil som är utrustad med differentialbroms/spärr är "diffad", alla bakaxlar som sitter fabriksmonterade på bakhjulsdrivna personbilar är diffade (har differential) annars skulle det bryta något förjävligt när man kör runt ett gathörn eller dylikt.

Varför säger du "diffad"? eller vad säger du?

Jag brukar säga att jag har diffbromsad axel då det andra utrycket i mitt tycke är lika uppenbart som att påstå att bilen har motor eller ratt.

6 733 Inlägg
4 december 2011
Diffbromsad bakaxel!

De/Dem

Osponsrad
1 631 Inlägg
4 december 2011
agadiff !

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)

498 Inlägg
4 december 2011
Odiffat

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.

SÄNK MER!
389 Inlägg
4 december 2011
jag säger diffat även fast jag vet att det är tvärt om. smile

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
4 december 2011
Diffbroms. Bromsad axel. Lamelldiff. Torsendiff.. man säger vad det är och inget annat

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Evildan
4 december 2011
myran skrev:
Diffbroms. Bromsad axel. Lamelldiff. Torsendiff.. man säger vad det är och inget annat

det är detta jag är ute efter att få fram, man säger vad det är och inte ngt märkligt missvisande samlingsnamn som i mitt tycke påvisar liten kunskap om sitt fordon eller tekniken man brukar.

Diffspärr säger jag smile

Det är ju något som spärrar (låser) diffen. Iaf så det fungerar på min TGB13

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

12 086 Inlägg
4 december 2011
Jag va lika speptisk till uttrycket "diffat" som många andra här tills jag insåg att det va det enklaste sättet att säga det så folk förstog.

Antingen säger jag diffad eller diffbroms.

Ps. diffspärr är ytterst ovanligt på en personbil, pickisar och andra offroadfordon kan ha det.

JapMax skrev:
Ps. diffspärr är ytterst ovanligt på en personbil, pickisar och andra offroadfordon kan ha det.

jo, vet det smile

Men jag säger det och brukar bli förstådd, sen att det inte alltid är tekniskt korrekt har du rätt i smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

Ollikkala Racing
1 725 Inlägg
4 december 2011
Säger att jag har diffbroms men när folk säger "diffad" så vet man i regel vad dom menar, finns många liknande exempel men man orkar inte rätta folk och uppfattas som "besserwisser" eller dryg hela tiden wink .

- Time Attack -

Refined
1 770 Inlägg
4 december 2011
Jag säger nog att jag har en diffad axel, när jag hade bil med det wink
Alla förstår vad man menar, även fast jag vet att det är fel att uttrycka sig på det sättet.

12 086 Inlägg
4 december 2011
Bullet--- skrev:
brukar säga låsdiff eller diffbroms, hört att vissa personer kallar det diffat men låter bara löjligt i mina öron, som ett exempel,precis som att säga att man har automatlåda fast man har manuell. tongue
sen behöver ju en bil inte vara rwd för att ha låsbar diff.

Vem har sagt det? I praktiken är 99% av alla diffbromsade bilar rwd eller awd dock.
Senast redigerat av JapMax (4 december 2011)

Påstängd
1 198 Inlägg
4 december 2011
Zwudda skrev:
Jag säger nog att jag har en diffad axel, när jag hade bil med det wink
Alla förstår vad man menar, även fast jag vet att det är fel att uttrycka sig på det sättet.

Exakt lika här, diffat eller odiffat, det är ju fel men som sagt dom flesta förstår!

195 Inlägg
4 december 2011
Jag säger faktiskt diffad om bakaxeln är diffbromsad. De flesta förstår vad man menar.

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
4 december 2011
De jag brukar använda är.
Diffbroms = självförklarande.
Svetsdiffad = låser diffen med svets.
Öppen diff = en diff utan diffbroms.

Diffad sa jag hela tiden innan men har gått ifrån det efterhand som jag lärt mig hur det funkar.
Senast redigerat av AcesHigh666 (4 december 2011)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
4 december 2011
Evildan skrev:
I talspråk brukar de flesta säga att bakaxeln på sin bakhjulsdrivna bil som är utrustad med differentialbroms/spärr är "diffad", alla bakaxlar som sitter fabriksmonterade på bakhjulsdrivna personbilar är diffade (har differential) annars skulle det bryta något förjävligt när man kör runt ett gathörn eller dylikt.

Jag brukar säga att jag har diffbromsad axel då det andra utrycket i mitt tycke är lika uppenbart som att påstå att bilen har motor eller ratt.

Vem har sagt att "diffad" betyder att man har en differential då?

Gammal och grinig
362 Inlägg
5 december 2011
alexbenhard skrev:
Evildan skrev:

Vem har sagt att "diffad" betyder att man har en differential då?

Vad skulle annars diffad stå för? Att ha motsattsen, en odiffad axel, är ju precis vad du har när du tex svetsar diffen. Antingen betyder diffad att man har en diff, vilket alla har (efter typ tidigt 1900tal) eller så försöker man beskriva att något annat diffar, tex att den ena sidan är högre än den andra, så den diffar lite i måtten.

Jag brukar väll uttrycka det som det är, har man svetsad så säger man svetsad diff, har man lamell har man lamelldiff. Att bara säga diffad tyder ju på att man inte vet vad diffen gör.

360 Inlägg
5 december 2011
Jag brukar säga att min Camaro har "automat" när nån frågar vad det är för låda, fast det egentligen enligt heter "automatlåda", så nog f-n kan jag väl säga att den har "diff" när det egentligen heter "differentialbroms"?

Det är en förkortning helt enkelt..

1 215 Inlägg
5 december 2011
Differentialen gör det ju möjligt för axlarna att snurra olika fort (det blir differens mellan dom - bilen "enhjular").

När man låser differentialen så kommer axlarna att rotera lika fort (synkroniserat).

Alltså lär man ju byta ordet "Diffar" (verb) till "Synkar" alltså att båda hjulen roterar lika fort när man t.ex börnar.

Am I right? xD

Sök