Döv tjej som får höra för första gången (video)

Banksy
7 december 2011 · 86 Inlägg

Ni borde se detta klipp. Det är en tjej som varit döv hela sitt liv. I videon så har hon just fått implantat och testar för första gången. Väldigt fint klipp tycker jag.

En grej jag tänkte på är att hon direkt kan förstå vad folk säger, utan att behöva läsa på deras läppar. Hur är det möjligt när hon aldrig förut hört något ljud?


http://www.youtube.com/watch?v=LsOo3jzkhYA

En öl.. brukar leda till fler öl.
LeafBox Lat Perfektionist
7 december 2011 · 6 359 Inlägg

Hon är ju inte blind, så hon har väll antagligen läst orden.
Det tsm med att hon antagligen har blivigt rätt skillad på att läsa läppar gör så att hon inte behöver stirra på dom konstant.

Just my guess

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Germax
7 december 2011 · 12 086 Inlägg

Jag vart fan rörd tongue

Tänk vilken upplevelse!

jappsen
7 december 2011 · 356 Inlägg

Känns lite knepigt, döva folk kan väl inte prata så bra? Känner en som är döv, han är över 50 och han kan då inte säga ett ord. Han liksom, bara låter.. Men fan, va underbart för henne alltså, den känslan måste ju vara helt fantastisk!

MeloveGolf Vw trimmare
8 december 2011 · 2 995 Inlägg

jappsen skrev:
Känns lite knepigt, döva folk kan väl inte prata så bra? Känner en som är döv, han är över 50 och han kan då inte säga ett ord. Han liksom, bara låter.. Men fan, va underbart för henne alltså, den känslan måste ju vara helt fantastisk!

Förmodligen har han struntat i att lära sig, jag jobbade med en tysk som bodde i ludvika han läste läppar (Svenska,tyska och engelska) och svarade som vilken människa som helst med lite läspning tog mig 3dagar att fatta att han ens var döv..

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
te_wik Forummoderator
9 december 2011 · 12 813 Inlägg

Det är ju skillnad på att vara döv och att vara dövstum. Vissa kan prata, andra inte.

Känner en kille som föddes som dövstum, hans mor gjorde ett väldans bra jobb som lärde honom teckenspråk samt att läsa och skriva.




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
jappsen
9 december 2011 · 356 Inlägg

Mjo såsett, de kan ju vara olika saker som skiljer. Dövstum är han inte, han liksom låter orden? Låter konstigt, men man kan förstå lite lätt vad han menar när han låter.. Läste i en kommentar under:

"Here is an exerpt of what she said:" I have 80 to 85 decibel loss, worn hearing aids since age 2, took speech therapy, however never heard my voice."

Det förklarar ju endel. Men fortfarande, det måste ju vara en otrolig känsla, helt fantastiskt!

monsterman
19 december 2011 · 63 Inlägg

Riktigt nice video smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang