Behöver hjälp angående byta bränslefiltret!

Stajl
8 december 2011 · 84 Inlägg

God morgon (?)

Jag behöver hjälp med en sak. jag undrar hur jag ska byta mitt bränslefilter, jag googlat å sökt över allt efter hjälp men hittar ingenting!
Nu till problemet! Slangarna som går in i båda ändarna på bränslefiltret, jag fattar inte hur dom sitter fast och hur jag ska få bort dom ifrån själv bränslefiltret utan att skada någonting? Har laddat upp bilder i mitt fotoalbum nu om någon vill ta sig en titt!
Det är för övrigt en Seat Leon 01:a

anton_mjor
8 december 2011 · 133 Inlägg

Har du testat att bara dra anslutningarna rätt ut på filtret?
Bytte just filter på min Toledo, och på mitt filter är "flänsarna" på anslutningarna rundade, så med lagom våld bode det bara glida av.
På min bil såg det dock annorlunda ut, hederliga slangklämmor och slang träs rätt på filtret tongue

Seat Toledo "Typ 1L Facelift" (1999)
Stajl
9 december 2011 · 84 Inlägg

tror inte våld är det bästa, tror slangarna kommer gå sönder då hmm.. Fler idéer ?

isso \m/(><)\m/
9 december 2011 · 742 Inlägg

Den klacken håller du in sedan drar du ut slangkopplingen bara. 99,9% säker på att det var så man gör
http://oi41.tinypic.com/sztu9s.jpg

Keso är köttfärs gjord på mumintroll
Stajl
10 december 2011 · 84 Inlägg

Är det så lätt alltså? Ska titta på detta, tack!.. Ska man ta tång då eller ?

isso \m/(><)\m/
10 december 2011 · 742 Inlägg

Stajl skrev:
Är det så lätt alltså? Ska titta på detta, tack!.. Ska man ta tång då eller ?

Har du starka nypor så kan du nog bara trycka med tummen annars får du ta en tång, kläm inte för hårt bara så den den går sönder

Keso är köttfärs gjord på mumintroll
Stajl
11 december 2011 · 84 Inlägg

Ska testa detta imorgon eller på måndag, tusen tack för tipsen, sen är de la bara å hålla en tumme för så det inte läcker ut bensin ?

anton_mjor
11 december 2011 · 133 Inlägg

Det kommer rinna ut bensin, dels ur filtret, dels ur ledningarna.
Ha en tratt och dunk under när du lossar anslutningarna så blir du inte av med lika mycket bensin hehe.
Jag hade inget att hålla under så jag fick låta allt rinna ut på verkstadsgolvet hmm

Seat Toledo "Typ 1L Facelift" (1999)
Stajl
11 december 2011 · 84 Inlägg

Hmm det va en polare som trodde att jag skulle ta en mejsel under där pilen var målad å dra den utåt? :S.. Ja jo nått får jag kanske ha under som säkring! tongue Hur mycket rinner ut då?

anton_mjor
11 december 2011 · 133 Inlägg

Det rinner ut ungefär så mycket bensin som det är i ledningarna och i filtret. Ett par deciliter smile

Seat Toledo "Typ 1L Facelift" (1999)
jonas_ahman
11 december 2011 · 309 Inlägg

vill du slippa onödigt mycket rinnande så plocka ur säkringen till bränslepumpen och starta bilen. lite beroende på var bränslepumpen sitter monterad men kan ju inte bli sämre

Läser och släcker felkoder. pm för info
anton_mjor
12 december 2011 · 133 Inlägg

jonas_ahman skrev:
vill du slippa onödigt mycket rinnande så plocka ur säkringen till bränslepumpen och starta bilen. lite beroende på var bränslepumpen sitter monterad men kan ju inte bli sämre

Bra sak! Jag glömde skriva det. Gör du inte det har du ~3bar tryck i systemet och det blir nog mer söl än vad som behövs smile

Seat Toledo "Typ 1L Facelift" (1999)
Stajl
13 december 2011 · 84 Inlägg

Fast jag är å andra sidan inte så jätte duktig på bilar, så då kanske jag hellre sölar lite, så länge det är lite wink Tänkte ev. byta termostathus också eller vad det nu heter

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang