Om du bara visste vad jag har för planer för headers Det kommer dock inte gå att få till dom förrän jag har motorn i karossen, så det lär bli att låna några vanliga headers för uppstart osv.
Jag hade så stora planer för helgen, men hann inte med hälften. Jag hann göra klart reläpanelen med kontaktstycken och allt, jag hann få dit bakre packboxen och jag hann lacka alla delar till gaslänkaget men längre än så kom jag inte.
Nu i veckan så blir det ett par långkvällar på jobbet. Förhoppningsvis blir mitt insug färdigsvetsat imorgon under dagen och i såna fall blir det att börja med att fräsa ur för spridare och fixa allt med det. Sen åker topplocken med till jobbet imorgon också. Får jag som jag vill så hinner jag porta en kanal klart imorgon och flödestesta en orginalkanal och en portad för att se vart jag kommer hamna och då kan jag göra en lite mer seriös motorsimulering också.
Ska se till att fixa lite sjyssta bilder imorgon med.
Tills dess... ha de gött.
Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras. www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Beklagar en något fördröjd update, men här kommer den iallafall. Jag har äntligen fått mitt insug färdigsvetsat. Tydligt något som inte var helt pga att det var trångt att komma åt och dessutom lite halvudda legering som inte ville samarbeta. Såhär såg det ut när det var klart.
Efter en runda med min spridarborr så såg det ut såhär. Ska tillägga att detta var något som tog ett par kvällar att göra. Bara att rigga upp detta i fräsbordet tog 30-40 minuter varje gång och det blev ett par vändor innan jag var nöjd.
Plockade ner hylsorna på höjden med vanligt frässtål.
Slipade av det grövsta av hylsan i kanalen med roterande fil.
Snyggade till det med fingerslip (1cm bred bandslip som är perfekt för att porta kanaler med)
Så ser insuget ut i nuläget. Det är lite finputsning kvar men överlag är jag nöjd. När det kläs på med fuelrails, spjällhus, givare osv så kommer det se helrätt ut.
Smyger in en annan bild här med. När jag höll på så var en kollega i verkstan med och höll på med toppen till sin 600hk+ Super Seven. Riktigt sjysst med titan-retainers, dasslocksventiler, lyfta tokhögt-kamaxel och diverse annat exotiskt.
Här kommer en bild-teaser på nästas veckas projekt. Antar att någon där ute kan gissa vad det är för något?
Sen tänkte jag avsluta med lite bilder på mina spjäll. Jag har ju hållt på med dessa hur länge som helst och äntligen börjar det bli klart och nu när insuget blir klart med (så fort jag fått dit fuelrails och allt) så ska det äntligen monteras, tunas in och provköras. Jag slänger in en liten film på länkaget in action också. Och jag kan säga direkt till alla er som kommer reagera. NEJ, alla 8 spjäll bottnar inte på 100% öppet, utan dom 4 i sekundärsteget öppnas bara till kanske 50%. Detta är alltså ok eftersom alla spjäll sitter på gemensamma plenum och jag kan garantera. Alla 8 behöver INTE öppna fullt. Det kommer flöda tillräckligt på halvgas
Öppen för kommentarer.
Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras. www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Tänker du köra med spjällen bara sådär? Blir det inte lite väl spännande om det kommer grus och småfåglar i insugsluften?
Planen är väl att åka såhär när man finåker på cruising och liknande. Sen blir det förmodligen någon filterinsats dold i trattarna på sikt + att jag har planer på att köra med huven på till vardags och då blir det ett filter på insidan huven som man lägger an mot trattarna och som dessutom skyddar mot vatten.
Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras. www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Kort update om en liten del av helgens bravader. Har varit ute och supit halva helgen så det blev inte så mycket gjort, men idag kom jag iväg till jobbet en stund iallafall. Jag har portat en av insugskanalerna och provflödat en orginalkanal och min portade och jämfört dessa två. Ingen jätteskillnad i flöde, men bra mycket tervligare blev det. Ska göra en mer seriös flödning i veckan, men det ser lovande ut. Siffrorna jag fick fram på orginalkanalen var nära på exakt samma som dom som tillverkade specat. Med andra ord flödar fom gott och väl för 500hk innan portning.
Sen lekte jag lite med mina fuelrails.
Kan bli rätt bra. Dom ska kapas till längd när jag fått hem mina svarta AN-kopplingar och sen ska jag gå på dom med riktigt fint våtslipp för att få en snygg borstad yta på dom.
Blir att beställa lite mer delar imorgon. Tror det blir bland annat startmotor och lite smått och gott från Hansen Racing.
Återkommer...
Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras. www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Fick paket från Hansen Racing i helgen så nu går motorn i teori att vrida runt med startknapp. Måhända lite dålig kompression utan toppar men ändå.
I helgen byggs elsystem till motor-vagnen och till veckan görs topparna klara.
Over and out... och glad påsk för alla dom som bryr sig om sånt!
Härligt att höra!!
Ser fram emot att få njuta av ljudet från motorn när du drar igång den.
Och glöm nu inte att den ska lyftas ut genom balkongen med kran och att det ska filmas
"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Ingen längtar mer än mig att höra ljudet av den motorn uppstartad för första gången. Sliter som ett djur nu för att bli klar innan företagets bilträff/utställning 1a juni. Problemet är ju bara att få tid. Frugan är höggravid och har så mycket problem med foglossningar å skit så hon sitter i rullstol och kommer inte ens ut ur lägenheten själv. Detta samtidigt som jag sliter för fullt på jobbet för att ha råd å köpa alla delar till motorn. Lägger man dessutom till att jag har en timmes pendling enkel väg till jobbet så blir det svårt att få tillfällen att skruva.
Lovar dock att det kommer upp filmer här. Både på lyftet från balkongen och första uppstarten.
Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras. www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Här kommer en RIKTIGT klen update. Skriver mest bara för att jag hade lite tråkigt nu innan jag skulle gå å lägga mig.
Jag gjorde klart elsystemet för motorstativet i helgen. Inte så mycket att snacka om egentligen. Det blev att montera en säkringshållare och dra lite kablar. Blev rätt ok faktiskt. Kommer framförallt se städat ut tror jag. Ska försöka få tag i nåt begagnat batteri på jobbet så jag kan koppla upp och provköra.
Fick lite godis idag också. Pappa har varit och handlat AN-kopplingar på Motornord åt mig. Dom vara typ dom enda i Sverige (och definitivt dom billigaste) som sålde svarta AN-kopplingar. Inget ont om dom röd-blåa men dom kändes lite väl "Japs-dämpare från Biltema" jämfört med allt annat på min motor.
Ska försöka göra ett stort ryck i helgen. Återkommer med mera då.
//Christian
Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras. www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Är det nåt speciellt med dessa an-kopplingar jämfört med "vanliga" hydraulkopplingar? (förutom att dom är stylade i nån häftig färg, och betydligt dyrare)
Är det nåt speciellt med dessa an-kopplingar jämfört med "vanliga" hydraulkopplingar? (förutom att dom är stylade i nån häftig färg, och betydligt dyrare)
För det första är dom i aluminium så dom väger i princip ingenting, man behöver inga specialverktyg för att pressa på nipplar på slangen som man behöver med pressade hydraul-slangar och dom är dessutom återanvändningsbara. Det går att demontera nipplarna och korta/förlänga slangar eller byta anslutningar bäst man vill. Sen tål slangarna (iaf mina) både bensin, etanol och metanol vilket jag inte tror att "vanlig" hydraulslang inte gör.
Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras. www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Ett tag sen man skrev nåt här, men du gör ett riktigt inspirerande jobb med alltihop, dessutom utförliga uppdateringar här i tråden med fina bilder. Sånt uppskattar jag, även om jag inte kommenterar så ofta. Ser verkligen fram emot lite film! :-)
Här kommer ytterligare en halvklen update. Det görs en hel del job men inte så mycket som syns. Jag har har flödat klart topparna och konstaterat att den portningen jag kommer göra och redan har gjort på en kanal, kommer ge bara några få %, men jag har också konstaterat att tillverkarna av topparna håller vad dom lovar och att flödet genom topparna räcker till för rätt sida om 500hk. Nu ska jag prova att flöda den portade kanalen tillsammans med insuget mest bara för kul för att se hur mycket det kommer slå.
Jag lägger upp en bild till på åflödesbänken, mest bara för att jag tycker det är lite fränt. Den röda vätskan i rören är dom man tittar på. Den vänstra är vattenpelaren som egentligen bara är en indikation på undertryck och den andra är en procentsats av flöde. Sen får man räkna lite, men principen är rätt enkel.
Jag har fått till mina fuelrails också. Jag hade ju borrat hålen i dom sen förut och nu i veckan så kapade jag dom till rätt längder och lämnade in dom tillsammans med lite AN-nipplar och en massa fikabröd till en kille på jobbet som hjälpte mig svetsa. Blir bra mycket snyggare än om man gör det själv Här kommer ett par bilder på det med.
Kommer lite mer efter helgen. Ska försöka porta klart den ena toppen helt och fixa lite bilder på hur kanalerna ser ut. Sen har jag tänkt mig en hel del jobb med elsystemet till insprutningen i helgen. Blir kanske lite bilder på det med.
Ha're!
Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras. www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!