Projekt Gästrumsmotor (DEN LEVER!! på s.13)

henke_99 Offroad Racing
25 december 2011 · 3 122 Inlägg

Kul tråd, har hyfsat nyss helrenoverat 350:n i min stora blazer. Fast inte riktigt så seriöst och så bibehöll jag original cylindervolym. Men blev ändå en ofantlig effektökning med högre komp och vassare kam. (hade dock varit oerhört kul att få fram några ungefärliga siffror på vad den faktiskt ger för effekt)

Angående generator och servopump, generatorn som sitter på chevas motorer med multiribb är betydligt mindre än åbäket som sitter på motorerna med kilremmar.

Dom flesta servopumpar är väldigt små och smidiga så länge dom har separat behållare. (sitter en lös burk på motorn stället för direkt på pumpen) Ser man till cheva så har pumparna på vanar och dieselmotorer separat behållare.

Och just det, det finns två sorter av vattenpumpar, en till kilrem och en till multiribb. Skillnaden på dom är rotationsriktningen, på multiribben så går vattenpumpen på baksidan av remmen och den är således gjord för att snurra baklänges.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
25 december 2011 · 1 301 Inlägg

Jorå, det stämmer, dom ska enligt uppgift sitta på sexorna i Scorpio och Sierra.

henke_99 skrev:
Kul tråd, har hyfsat nyss helrenoverat 350:n i min stora blazer. Fast inte riktigt så seriöst och så bibehöll jag original cylindervolym. Men blev ändå en ofantlig effektökning med högre komp och vassare kam. (hade dock varit oerhört kul att få fram några ungefärliga siffror på vad den faktiskt ger för effekt)

Angående generator och servopump, generatorn som sitter på chevas motorer med multiribb är betydligt mindre än åbäket som sitter på motorerna med kilremmar.

Dom flesta servopumpar är väldigt små och smidiga så länge dom har separat behållare. (sitter en lös burk på motorn stället för direkt på pumpen) Ser man till cheva så har pumparna på vanar och dieselmotorer separat behållare.

Och just det, det finns två sorter av vattenpumpar, en till kilrem och en till multiribb. Skillnaden på dom är rotationsriktningen, på multiribben så går vattenpumpen på baksidan av remmen och den är således gjord för att snurra baklänges.

Prova att ladda hem Desktop Dyno då, för då får man man, iaf på ett bra ungefär, motorns effekt och vrid.

Tack förresten för bra info. Angående vattenpumparnas rotationsriktning. Är det så att den "långa" har en riktning och den "korta" har en riktning? Eller är det bara så att dom med multirib snurrar annorlunda? Funkar i såna fall alla pumpar oavsett rotationsriktning på alla motorer? Och vilka bilmodeller sitter det multirib-pumpar på?

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
henke_99 Offroad Racing
25 december 2011 · 3 122 Inlägg

Jag vet inte hur det är med långa respektive korta pumpar, bara att det är olika beroende på remtypen. (fick av en händelse reda på det när jag behöve köpa ny pump till blazern)

Anledningen till att pumpen ihop med multiribb snurrar baklänges är som sagt pga att den drivs av baksidan på remmen, nåt som ju inte är möjligt med en kilrem. Så vitt jag vet så passar alla pumpar på alla motorer, om man bortser till offset på remskivor och fästen till generator osv.

Det är lite olika när dom bytte remsystem. I min blazer -88 är det gamla varianten med kilremmar och i en van -87 jag hade så var det plattrem. Men in på 90-talet så tror jag att alla "stora" chevor hade bytt. Personbilar har jag ingen koll på.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
mackeback
26 december 2011 · 45 Inlägg

prenumeration lagd!

quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
26 december 2011 · 1 301 Inlägg

henke_99 skrev:
Jag vet inte hur det är med långa respektive korta pumpar, bara att det är olika beroende på remtypen. (fick av en händelse reda på det när jag behöve köpa ny pump till blazern)

Anledningen till att pumpen ihop med multiribb snurrar baklänges är som sagt pga att den drivs av baksidan på remmen, nåt som ju inte är möjligt med en kilrem. Så vitt jag vet så passar alla pumpar på alla motorer, om man bortser till offset på remskivor och fästen till generator osv.

Det är lite olika när dom bytte remsystem. I min blazer -88 är det gamla varianten med kilremmar och i en van -87 jag hade så var det plattrem. Men in på 90-talet så tror jag att alla "stora" chevor hade bytt. Personbilar har jag ingen koll på.

Ok... Tåls att rota i. Jag visste inte att det fanns nån Smallblock av första generationen som hade multirib alls tongue blir kanske att åka förbi skroten och titta på nån gammal van :p

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
11 januari 2012 · 1 301 Inlägg

Hej alla. Har alla överlevt jul och nyår? Själv börjar man nyktra till efter nyårsfesten och kan börja lite lätt med motorbygget igen.

Det var ett tag sen jag skrev här, men det är bara för att jag har varit bortrest och har haft annat för mig. Det betyder dock inte att jag har suttit sysslolös. Eftersom jag mer eller mindre har slut på pengar (eftersom jag ska gifta mig i sommar och har ett helt jävla bröllop inklusive bröllopsresa att betala tongue) så letar jag efter saker att göra som kan bli gratis. Bottendelen är så klar den kan bli utan att köpa ny oljepump, massa ARP-bultar osv. Insuget däremot kan jag fortfarande fila på då det inte är något material som ska till förutom lite aluminium och trottelstag.

Innan jul letade jag efter ritning på insuget jag ska köpa, dock utan framgång. I mellandagarna har jag dock lyckats få tag i en svart-vit bild på insuget och efter en jääävla massa timmar i Paint och Photoshop och typ 300 utskrifter på papper med korrigeringar imellan och provmätningar med både skjutmått, måttband och tumstock så har jag nu denna:

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/Adapterv1.png

Jag har alltså lyckats framställa en ritning med rätt skalning som jag kan använda för att tillverka min adapter. Med andra ord är en aluminiumtacka beställd och till veckan börjas det med adaptern tongue

Och eftersom jag nu har en ritning så vet jag hur spjällhusen kommer sitta i förhållande till varandra så kan jag också börja med länkaget lite lätt. Och som nån Mat-Tina skulle säga: "Här har jag förberett lite".

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/IMG_0486.jpg

Som ni ser har jag byggt ett av länkstagen bara för att se hur det kommer fungera. Eftersom det kommer bli olika tungt att vrida spjällhus-paren beroende på var kullederna sitter i förhållande till rotationspunkten så ville prova och se vad som blir bäst. På bilden nedanför ser nu hur jag har flyttat kulan för att få ett mer "lätt-trampat" länkage. Självklart är staget byggt i rostfritt med kulor och kulhandskar från en gammal Volvo tongue

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/IMG_0489.jpg

Jag har börjat fundera på den del som jag tror kan bli svårast. Eftersom jag ska öppna 4 av spjällen först till ungefär 30% innan resten börjar öppnas, men alla ska nå 100% samtidigt så behöver jag en utväxling och en fördröjning. Och som med allt mekanisk som har med paralella cirkulära rörelser så är det skitsvårt att räkna på (iallafall för mig som hellre gör allt med ögonmått och lyckas ändå). Kolla på bilden nedanför så ser ni hur jag har tänkt driva sekundärspjällen med änden på en av primärspjäll-axlarna. Jag vet att det blir rörigt, men det kommer se och kännas jävlígt logiskt när det är klart.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/IMG_0487_2.jpg
http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/IMG_0488.jpg

Det är fortfarande en del att debugga, men jag tror det kommer bli grymt. Det kommer om inte annat bli många delar som rör på sig samtidigt tongue

Jag återkommer mer fler bilder när jag har mer snickerier att visa upp tongue

Kommentarer!!

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
13 januari 2012 · 1 301 Inlägg

Av tystnaden att döma så antar jag att INGEN som har läst den här tråden förut överlevde nyårshelgen tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
PALLBOCKEN
13 januari 2012 · 84 Inlägg

Jodå, Jag överlevde och fortsätter följa tråden! God fortsättning!

konsp
13 januari 2012 · 120 Inlägg

har överlevt o ser fram emot att se spjäll-arrangemanget i sin fulla prakt. Mekanik på hög nivå!

quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
14 januari 2012 · 1 301 Inlägg

På måndag kommer min aluminiumprofil, så till veckan ska jag börja med min adapter. Jag sitter och velar i nuläget på hur jag vill att den ska se ut utvändigt. invändigt finns det inte så många sätt att variera den på, men på utsidan finns det massor. Jag skulle vilja lyckas med att få adaptern att se ut som någon typ av kylfläns. Alltså, ge den ett mönster typ som den här.

http://3.bp.blogspot.com/-4kw5xgoASbU/TdjMbhXGarI/AAAAAAAAON4/biSHdqVCQxM/s1600/wheelerdealer%2Bvalve%2Bcover.jpg

Eftersom jag ska ha insprutning och då måste ha fuelrails så skulle man då kunna köra fuel-railsen i samma design som adaptern, så att båda två har "kylflänsar" och sen köpa/tillverka ventilkåpor i samma stil. Kan nog bli ett rätt läckert visuellt intryck uppifrån/framifrån. Massor med aluminium tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
15 januari 2012 · 1 301 Inlägg

Nu ska ni få se något som få har sett. Något som mer eller mindre aldrig händer, eftersom jag är praktiker och inte teoretiker. Här är.... matematiska ritningen på dimensionerna på hävarmen som förbinder mina sekundärspjäll med mina primärspjäll tongue

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/IMG_0492.jpg

Nu vet jag PRECIS hur jag ska göra för att få alla spjäll att nå 100% samtidigt.

På tal om teori och praktik förresten. Vi har en rätt skön skylt på jobbet som sammanfattar detta ganska bra:

"Teori är när inget fungerar men alla vet varför, praktik är när allting fungerar men ingen vet varför...
På vår arbetsplats är teori oh praktik förenade, och därför är det inget som fungerar och ingen vet varför."

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
19 januari 2012 · 1 301 Inlägg

Jaha, äntligen har man fått lite tid över att fixa med motorn då... eller snarare med insugslösningen. Jag har ju fått min alu-profil och idag kunde jag börja bearbeta den. Min plan är att göra klart alla bulthål, försänkningar och liknande, montera alla spjäll (kan behöva fräsa bort lite material i dom för att få allt att gå fritt), göra klart länkaget, fräsa ur insugskanalerna och till sist bearbeta utsidan. Jag räknar med att det lär ta ett gäng veckor innan jag fått tid att göra allt, och eftersom jag tyvärr inte har tillgång till 5-axlig CNC-fräs (och inte har definitivt inte råd att anlita nån som har) kommer jag få handporta alla kanaler.

Idag hann jag iallafall börja. Jag låter bilderna tala för sig själv

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/IMG_0493.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/IMG_0494.jpg

Begreppet "mät två ggr, kapa en" känns aktuellt, fast nu är det snarare "mät 15 ggr, borra en".
http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/IMG_0496.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/IMG_0497.jpg

Självklart ska alla gängor i adaptern Heli-coilas. Jag HATAR trasiga gängor
http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/IMG_0498.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/IMG_0499.jpg

Jag provpassade på ett gammalt insug som en kollega hade bara för att se att hålen stämde
http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/IMG_0500.jpg

Jag har inte borrat klart alla hål för spjällkropparna, men alla mot insuget är borrade och försänkta
http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/IMG_0501.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/IMG_0502.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/IMG_0503.jpg

Det är en del kvar som sagt tongue Ska försöka få en lucka på jobbet imorgon och borra klart alla hål, alternativt så åker jag in till jobbet nånting i helgen och fixar lite då. Synd bara att man har 5-6 mil till jobbet och alla maskiner sad Annars skulle jag vara där hela tiden tongue När jag har borrat, gängat och helicoilat alla hål ska lite grader på hålen snyggas till, sen börjar jag med insugskanalerna. Återkommer med mer då!

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
konsp
19 januari 2012 · 120 Inlägg

gött hantverk. det finns en charm i att bearbeta aluminium för hand utan cnc-fräs och liknande. resultatet känns mer genuint på något sätt. Keep it up!

quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
19 januari 2012 · 1 301 Inlägg

konsp skrev:
gött hantverk. det finns en charm i att bearbeta aluminium för hand utan cnc-fräs och liknande. resultatet känns mer genuint på något sätt. Keep it up!

Det går dessutom rätt fort om man har sjysst tryckluftsslip och bra skärstål så det lär gå rätt bra. Det som blir marigt är att få alla kanaler likadana tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Masi hbxservice.com
19 januari 2012 · 1 471 Inlägg

blir bra detta wink

god gave us turbo lag to give the v8 suckers a slight chanse
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
20 januari 2012 · 1 301 Inlägg

saablover_1 skrev:
blir bra detta wink

Det är tanken tongue

Jag hann pilla lite mer på jobbet idag. Hade en riktigt lugn dag... motorn jag kör i bromsbänken för tillfället går i en automatisk körcykel som i princip loopar en fullastkurva upp och ner och har gjort det nu i 435 timmar och ska stå ytterligare 65 timmar tongue Med andra ord så kan man smyga undan ibland och leka lite med maskinerna tongue

Idag fortsatte jag med hålen för spjällkropparna
http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/IMG_0504.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/IMG_0505.jpg

Jag började föra över insugskanalerna från mallen till aluminiumen också. Började med mallen och en tuschpenna...
http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/IMG_0507.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/IMG_0508.jpg

... och fyllde sen i kanten med rits-penna så man inte kan råka smeta bort markeringen.
http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/IMG_0509.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/IMG_0511.jpg

Imorgon ska jag in och kolla till min fullast-motor och då ska jag passa på att tvätta av  bilen och börja med insugskanalerna. Återkommer med fler bilder då tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
PALLBOCKEN
20 januari 2012 · 84 Inlägg

Det är verkligen kul att se och läsa såna här intressanta och väldokumenterade trådar. (läst igenom 2ggr nu)
Tror det där kylfläns-temat kan bli riktigt snyggt!
Får man fråga- Vad jobbar du som?  Du nämner bromsbänk.. blev nyfiken..

quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
20 januari 2012 · 1 301 Inlägg

PALLBOCKEN skrev:
Det är verkligen kul att se och läsa såna här intressanta och väldokumenterade trådar. (läst igenom 2ggr nu)
Tror det där kylfläns-temat kan bli riktigt snyggt!
Får man fråga- Vad jobbar du som?  Du nämner bromsbänk.. blev nyfiken..

Läser man på visitkortet står det " Test Cell Engineer" och med "Test Cell" menar man i själva verket en provcell med en motorbroms samt en jääääkla massa annan mätutrustning. Vi kan mäta húndratals temperaturer på olika ställen på motorn, cylindertryck, insprutningsvinklar, rök, opacitet, mängder av gas-emissioner, vatten och luftflöden, blow-by osv osv osv. Och om man ska på nåt sätt sammanfatta vad jag gör (jag har rätt många arbetsuppgifter) så håller jag på med motorutveckling.

Jag mappar, skruvar, instrumenterar och riggar motorer för massa olika ändåmål. Oftast handlar det om kalibrering för att möta miljökrav osv. Varje bilmodell som säljs i Sverige (och i alla andra länder med för den delen) måste avgascertifieras mot massa olika direktiv för att få säljas och varje gång du ser en reklam för en bil som ska släppa ut bara 119gram/km CO2 så är det folk som mig som har suttit och kalibrerat fram och mätt upp dom 119 grammen tongue

Företaget jag jobbar på heter AVL och vår avdelning i Sverige heter AVL MTC (Motor Test Center)

Om du vill kan du botanisera runt lite på www.avl.com så finns det säkert lite bilder på några av våra lab runtom i välrden.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Putteliten
21 januari 2012 · 9 083 Inlägg

Häftigt jobb! Söker ni folk eller? wink

PALLBOCKEN
21 januari 2012 · 84 Inlägg

Okej, Det var som tusan, förstår om du trivs på jobbet!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang