Jag skulle säga att det beror lite på hur du kommer vilja köra. Nu för tiden går det för ganska vettiga pengar att bygga ihop även en th700 så den står pall för massor med effekt. Och väljer du en sån så får du ju en fjärde betydligt bättre landsvägsväxel, och lockup.
TH400 klassas som den starkare av "dåtidens" chevalådor, men en del har hänt vad gäller både utveckling och priser på delar sen 80-talet. I standardutförande tålde dom betydigt mer effekt än th350 och th700. För din del nu när du bygger en sån fin motor och även förmodligen bygger en bil till den sen så ser jag ingen annan väg än att du sätter dit en renoverad växellåda med. För även om nån garanterar att en begagnad låda funkar så vet man aldrig hur länge. Min bror köpte en bil med utbytt låda för ett tag sen, funkade kanon vid provkörningen och i ytterligare typ 300 mil innan den rasade...
Jag har en förstärkt th700 i min blazer med typ 300 hk motor framför och dom däcken på den är inte direkt lättdrivna. Den har pallat min skogskörning sen jag köpte bilen 2006, den enda delen i den bilen som jag inte haft isär på hela tiden...
Känner du dig sugen så har jag en th700 liggande som jag inte har nån användning för då jag bara åker fyrhjulsdrivet... Jag har inte kört den men den ska tydligen slira på 2:an o backen, perfekt renoveringsobjekt.
Den som spar han har, fast inte lika roligt...