1677
Sök

Projekt Gästrumsmotor (DEN LEVER!! på s.13)

177 Inlägg
1 januari 2013
finfint smile

1 163 Inlägg
1 januari 2013
Ugglat igenom din tråd och efter att ha torkat bort dreglet från bordet så kan jag säga att jag är imponerad!
Snyggt, rent och gediget bygge!

Hoppas första provstarten görs i gästrummet med... wink

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
1 januari 2013
Trådstartare
NightCruiser skrev:
Ugglat igenom din tråd och efter att ha torkat bort dreglet från bordet så kan jag säga att jag är imponerad!
Snyggt, rent och gediget bygge!

Hoppas första provstarten görs i gästrummet med... wink

Sånt är alltid kul att höra!

Första provstarten kommer nog mer troligt ske ute på uteplatsen i min kommande provkörningsrigg i samband med någon grillfest i sommar tongue Det blir så jävla svårt att ventilera riktigt i gästrummet när kamaxeln ska köras in tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

1 301 Inlägg
3 januari 2013
Trådstartare
Sitter och funderar på en växellåda. Jag vet att det inte är dags än och att jag egentligen inte har något behov en på ett bra tag. Det är egentligen inte förrän det är dags att måtta in motor i ramen som det verkligen kommer behövas.

MEN... jag har fått erbjudande om att köpa en TH400-låda billigt. En låda som måste ses över förvisso, men en riktigt bra affär vad det låter. Och vad jag har läst mig till så är det en låda som i gott skick står pall för en bra bit mer pulver än vad jag har tänkt åka runt med.

Är det någon här som har erfarenhet av dessa växellådor? Det som tydligen har hänt är att växelväljarens arm har hoppat ur lådan, åtminstone delvis. Har inte varit och kollat på den än, men ska försöka göra det i helgen. Vill bara ha lite mer kött på benen innan jag åker dit. Ska sitta och studera handböcker och sprängskisser ett gäng timmar till att börja med, men skulle bli kanonglad om nån här var expert tongue

Offroad Racing
3 122 Inlägg
3 januari 2013
Jag skulle säga att det beror lite på hur du kommer vilja köra. Nu för tiden går det för ganska vettiga pengar att bygga ihop även en th700 så den står pall för massor med effekt. Och väljer du en sån så får du ju en fjärde betydligt bättre landsvägsväxel, och lockup.

TH400 klassas som den starkare av "dåtidens" chevalådor, men en del har hänt vad gäller både utveckling och priser på delar sen 80-talet. I standardutförande tålde dom betydigt mer effekt än th350 och th700. För din del nu när du bygger en sån fin motor och även förmodligen bygger en bil till den sen så ser jag ingen annan väg än att du sätter dit en renoverad växellåda med. För även om nån garanterar att en begagnad låda funkar så vet man aldrig hur länge. Min bror köpte en bil med utbytt låda för ett tag sen, funkade kanon vid provkörningen och i ytterligare typ 300 mil innan den rasade...

Jag har en förstärkt th700 i min blazer med typ 300 hk motor framför och dom däcken på den är inte direkt lättdrivna. Den har pallat min skogskörning sen jag köpte bilen 2006, den enda delen i den bilen som jag inte haft isär på hela tiden...

Känner du dig sugen så har jag en th700 liggande som jag inte har nån användning för då jag bara åker fyrhjulsdrivet... Jag har inte kört den men den ska tydligen slira på 2:an o backen, perfekt renoveringsobjekt.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

1 301 Inlägg
4 januari 2013
Trådstartare
henke_99 skrev:
Jag skulle säga att det beror lite på hur du kommer vilja köra. Nu för tiden går det för ganska vettiga pengar att bygga ihop även en th700 så den står pall för massor med effekt. Och väljer du en sån så får du ju en fjärde betydligt bättre landsvägsväxel, och lockup.

TH400 klassas som den starkare av "dåtidens" chevalådor, men en del har hänt vad gäller både utveckling och priser på delar sen 80-talet. I standardutförande tålde dom betydigt mer effekt än th350 och th700. För din del nu när du bygger en sån fin motor och även förmodligen bygger en bil till den sen så ser jag ingen annan väg än att du sätter dit en renoverad växellåda med. För även om nån garanterar att en begagnad låda funkar så vet man aldrig hur länge. Min bror köpte en bil med utbytt låda för ett tag sen, funkade kanon vid provkörningen och i ytterligare typ 300 mil innan den rasade...

Jag har en förstärkt th700 i min blazer med typ 300 hk motor framför och dom däcken på den är inte direkt lättdrivna. Den har pallat min skogskörning sen jag köpte bilen 2006, den enda delen i den bilen som jag inte haft isär på hela tiden...

Känner du dig sugen så har jag en th700 liggande som jag inte har nån användning för då jag bara åker fyrhjulsdrivet... Jag har inte kört den men den ska tydligen slira på 2:an o backen, perfekt renoveringsobjekt.

Oavsett vad det blir för låda, bortsett från om jag går och köper en flång ny, så blir det att gå igenom den. Jag satt ett gäng timmar igår och kollade på diverse instruktionsfilmer på hur man demonterar/monterar en TH400 och vad man ska byta och titta noga på. Såg faktiskt inte speciellt svårt ut. En jäkla massa brickor och tätningar osv, men inte värre än så. Och renoveringskit med ALLT finns för nästan inga pengar alls.

Har dock varit sugen på en 700 bara för att den har just lockup och en fjärde växel. Har inte forskat något alls på hur dom är att renovera, men den lägre vikten, den lägre friktionen, kompaktare formatet och tidigarenämda lockup och fjärde växel talar ju för mitt koncept, men det är ju effekttåligheten som är frågan.

Är den lika enkel att uppgradera och renovera som 400'an så är det ju helt klart mer intressant. Vad är det gjort för uppgraderingar gjorda på din?

Offroad Racing
3 122 Inlägg
4 januari 2013
Jag vet tyvärr inte vad som är gjort med min låda, men kan inte tänka mig att det är nerlagt några astronomiska summor på den.

En 700 ska vara i princip lika enkel vad jag förstått, lite mer prylar bara just pga den sista växeln.

1 301 Inlägg
4 januari 2013
Trådstartare
Jag är lite fundersam också på det här med lockup... hur det egentligen funkar. Om det sitter i lådan eller i convertern och vad som faktiskt behövs för att få det att fungera.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
4 januari 2013
Lockupen sitter i turbinen (convertern), en lamell som låser ihop "motorsidan" av turbinen med ingående axeln i lådan och därigenom skapar en mekanisk förbindelse iställlet för den hydrauliska som det normalt är.

Edit: det som behövs för att få lockup att funka är bara 12v matning via en brytare på bromspedalen (så den släpper när man bromsar) in i lådan. Sen finns det givare där som känner av när rätt växel är i och även en som känner gaspådrag och släpper den när man gasar tillräckligt mycket.
Senast redigerat av henke_99 (4 januari 2013)

1 301 Inlägg
5 januari 2013
Trådstartare
henke_99 skrev:
Lockupen sitter i turbinen (convertern), en lamell som låser ihop "motorsidan" av turbinen med ingående axeln i lådan och därigenom skapar en mekanisk förbindelse iställlet för den hydrauliska som det normalt är.

Edit: det som behövs för att få lockup att funka är bara 12v matning via en brytare på bromspedalen (så den släpper när man bromsar) in i lådan. Sen finns det givare där som känner av när rätt växel är i och även en som känner gaspådrag och släpper den när man gasar tillräckligt mycket.

Jag satt och läste på om Lockup igårkväll och kom väl fram till det du precis skrev. Det blir i själva verket som en vanlig koppling i en manuell låda vid vissa lastfall så man slipper dom hydrauliska förlusterna.

Men styrningen av lockupen är alltså helt mekanisk via en 3e axel in i convertern men kan bortkopplas via en solenoid så att den inte låser upp när man går på bromsen?

Vet för övrigt att denna diskussion är lite Off Topic och borde vara under transmissionsdelen av forumet, men det hör liksom ihop lite med min motortråd kan jag tycka.

445 Inlägg
5 januari 2013
Älskar arbetet med din motorrenovering! Så jävla fett!
En sak jag alltid undrat, om man ska vara lite finkänslig. Hur går det med parketten när man rullar runt på motorn i huset ? big_smile
Och ang diskussionen om din låda, så tycker ja att det är helt rätt att ha det i denna tråden eftersom det hör till ditt projekt!

Kommer bli helt awesome detta!

1 301 Inlägg
5 januari 2013
Trådstartare
whoiswho skrev:
Älskar arbetet med din motorrenovering! Så jävla fett!
En sak jag alltid undrat, om man ska vara lite finkänslig. Hur går det med parketten när man rullar runt på motorn i huset ? big_smile
Och ang diskussionen om din låda, så tycker ja att det är helt rätt att ha det i denna tråden eftersom det hör till ditt projekt!

Kommer bli helt awesome detta!

Haha, en fråga som jag har fått flera gånger faktiskt tongue Till att börja med är det inte parkett utan tarkett som är betydligt mycket hårdare. Sen om man kollar noga på bilderna så ser man att jag har lagt ett gäng lösa tarkett-bitar uppepå det faktiska golvet för att slippa få märken. Detta tror jag dock knappt behövs, för det syns inget på dom lösa plattorna heller om jag flyttar på stativet.

Det nya stativet jag ska bygga där jag faktiskt ska kunna starta motorn också kommer ha andra hjul som gör att jag inte behöver ha några extra bitar, utan kommer kunna rulla runt motorn i lägenheten. Fatta party-tricket att vispa igång en 450 hästars högkompad Etanol-V8 i vardagsrummet, eller ute på uteplatsen bredvid grillen! Underbart!!

Ska fan börja skissa på det stativet imorgon... Kanske lägger upp lite ritningar här så ni får se hur jag har tänkt big_smile

1 301 Inlägg
5 januari 2013
Trådstartare
Det lutar mer och mer åt att jag VILL ha en 700R4-låda med Reverse Shift Pattern och helt manuellt ventilhus. Då får man bränsleekonomin (upp till 40% bättre än en TH350 om man frågar vissa), lite modernare innehåll, möjligheten att låsa växlarna själv som man vill, korrekt växelmönster (P-R-N-1-2-3-4) och dessutom lite nättare format. Sen blir det väl att bygga/köpa en spak med jalusi så man bara rycker spaken rakt ner tills den tar stopp, sen har man ett trappmönster för resten av växlarna.

Kan nog bli coolt tongue

1 301 Inlägg
6 januari 2013
Trådstartare
Jag hade stora planer på allt som skulle hinnas med på motorn idag, men det gick inte riktigt som planerat. Jag insåg att det är min sista lediga dag efter 2 veckors semester över jul och jag hade inte lust med mer än att sitta i soffan med datorn i knät och bara slappa.

Innan jag hann inse hur lite jag skulle få gjort idag så hann jag iallafall få en sak klart.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/2013-01-06133035_zps1d7e2ff0.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/2013-01-06133048_zpsadcfb848.jpg

Min Mercruiser-fördelare är nu isärtagen, maskinrengjord, lite lätt modifierad, uppsmord och ihopmonterad igen. Jag vet inte om jag har nämnt det innan, men som det ser ut nu så kommer jag köra med en tändspole och fördelare, egentligen bara för att det är en variant jag har kört med förut och det är så väldigt mycket billigare än att hålla på att köpa 8 spolar. Plus att jag tycker det är rätt snyggt med fördelare. Det hör till på nåt vis.

Jag va in i vad jag tror är Sveriges coolaste bokhandel här i mellandagarna. Dom hade mer eller mindre bara böcker om motorhobby. Haynes-böcker på flygplan som Spitfire, designböcker om lastbilsvärlden och i allmänhet bara massa coola böcker för alla motorintresserade. Och självklart hade dom även denna bok:

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/2013-01-06133058_zps723727b2.jpg

Jag kommer spendera resten av min soffsittande eftermiddag med att skriva listor på vad som ska införskaffas innan motorn kan startas upp och vad som måste göras innan den är klar. Planen är nu att prioritera allt som krävs för att få motorn startad med förgasare (tänker låna insug med förgasare för att köra in kamaxel osv) och sen när väl motorn är igång och fungerar kommer jag börja konvertera den till insprutningsmotor.

1 301 Inlägg
8 januari 2013
Trådstartare
Nu har jag suttit och plöjt SFRO-boken och det är helt sjukt vad inspirerad jag blir! Just nu har jag bara framvagnsvinklar i hela huvudet och vet inte vad jag ska ta mig till. Jag behöver ett hus NU så jag kan börja bygga tongue Inget som har ett sjysst hus över i Stockholmstrakten?

I helgen blir det att åka till jobbet, rota fram lite gammla stålprofiler och börja bygga mitt stativ big_smile
Senast redigerat av quinna (8 januari 2013)

445 Inlägg
9 januari 2013
Lycka till med det nya stativet! kommer att bli helt suveränt!big_smile

415 Inlägg
9 januari 2013
quinna skrev:
Nu har jag suttit och plöjt SFRO-boken och det är helt sjukt vad inspirerad jag blir! Just nu har jag bara framvagnsvinklar i hela huvudet och vet inte vad jag ska ta mig till. Jag behöver ett hus NU så jag kan börja bygga tongue Inget som har ett sjysst hus över i Stockholmstrakten?

I helgen blir det att åka till jobbet, rota fram lite gammla stålprofiler och börja bygga mitt stativ big_smile

Det är ju garage som är det viktiga, sen om det står nått ruckel på tomten som går att bo i är det ju bara en bonus smile

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

9 140 Inlägg
9 januari 2013
Super40 skrev:
quinna skrev:

Det är ju garage som är det viktiga, sen om det står nått ruckel på tomten som går att bo i är det ju bara en bonus smile

Varför inte ett stort j***a garage med sovrum? tongue

1 301 Inlägg
10 januari 2013
Trådstartare
Jag har föreslagit ett par gånger för frugan att vi kan göra en bra affär om vi köper en lagerlokal och en begagnad husvagn. Dels kan man hyra ut den lageryta man inte behöver, man har grymma garageytor och husvagnar finns ju faktiskt rätt sjyssta tongue Och vem gillar inte att sitta i förtältet med en bärs i näven och en flintastek på grillen utanför?

415 Inlägg
10 januari 2013
quinna skrev:
Jag har föreslagit ett par gånger för frugan att vi kan göra en bra affär om vi köper en lagerlokal och en begagnad husvagn. Dels kan man hyra ut den lageryta man inte behöver, man har grymma garageytor och husvagnar finns ju faktiskt rätt sjyssta tongue Och vem gillar inte att sitta i förtältet med en bärs i näven och en flintastek på grillen utanför?

Jag tar för givet att hon är med på idén för hur kan man inte gilla denna briljanta plan?

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

Sök