2602
Sök

Projekt Gästrumsmotor (DEN LEVER!! på s.13)

9 140 Inlägg
10 januari 2013
#161
quinna skrev:
Jag har föreslagit ett par gånger för frugan att vi kan göra en bra affär om vi köper en lagerlokal och en begagnad husvagn. Dels kan man hyra ut den lageryta man inte behöver, man har grymma garageytor och husvagnar finns ju faktiskt rätt sjyssta tongue Och vem gillar inte att sitta i förtältet med en bärs i näven och en flintastek på grillen utanför?

Haha, livet kan ju inte bli bättre! tongue


Tokig maskinmekaniker
469 Inlägg
10 januari 2013
#162
quinna skrev:
Jag har föreslagit ett par gånger för frugan att vi kan göra en bra affär om vi köper en lagerlokal och en begagnad husvagn. Dels kan man hyra ut den lageryta man inte behöver, man har grymma garageytor och husvagnar finns ju faktiskt rätt sjyssta tongue Och vem gillar inte att sitta i förtältet med en bärs i näven och en flintastek på grillen utanför?

I minus 30 big_smile

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
11 januari 2013
Trådstartare
#163
Nä precis... Kunna stå i shorts, T-shirt och flip-flop och dricka pilsner framför en tänd grill året runt. Ja menar, är inte det definitionen av livsnjutning på nå vis? tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
13 januari 2013
Trådstartare
#164
Här kommer en liten update.

Har haft en ganska körig helg, men har på något vis lyckats få lite gjort på mitt projekt ändå.

Till att börja med så har jag monterat min vattenpump ordentligt. Ingen stor sak egentligen, men skönt att ha det gjort. Sen är jag riktigt nöjd med hur det blev. Pumpen i sig själv är rätt snygg och dom bultarna jag fick tag i (alltid ett helvete att hitta snygga bultar med tum-gänga) blev riktigt bra. Och tur är väl det. Dom kostade 50:- + moms STYCK!

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/2013-01-13182504_zps294a0c4d.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/2013-01-13182459_zps2051b169.jpg

Sen har jag börjat lite smått med min motorrigg. Det fanns inte så mycket material i skrotlådan på jobbet som jag hade hoppats på, så det blir att vänta på lön och köpa lite fyrkantsprofiler. Jag började med lite annat dock. Jag har bland annat förberett lite infästningar på kylaren jag fått.

Helicoilade för att ha något att skruva i och modifierade anslutningarna. Det var någon snabbkopplingsvariant från början och jag vill kunna köra med vanliga slangar.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/2013-01-13120114_zps81d46ffb.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/2013-01-13122440_zps6d551353.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/2013-01-13122445_zpsf2eb9854.jpg

Jag har tagit vara på ett par gamla motorkuddar och hade tänkt använda en av dom som bakre infästning i riggen. Kapade till ett par plåtar och borrade upp dom för kuddarna. Får se hur det kommer se ut när det är klart. Tanken var att göra det svetsbart iallafall.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/2013-01-13171025_zps5bb57f56.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/2013-01-13171046_zps9c5acbb7.jpg

Jag fick klart allt innehåll i min reläbox också. Jag hade nog tagit mig vatten över huvudet, för den blev jävligt svår att förstå sig på, tillochmed för mig själv. Det är nog därför det har tagit 4 månader att få klart den. Tanken var att göra den idiotsäker. Därför sitter det brytare som man manuellt kan slå till/från reläerna och dessutom en uppsättning dioder som indikerar vilka relän som är dragna. Tanken var att man väldigt lätt ska kunna konstatera om en säkring/relä är trasigt och dessutom underlätta om man ska köra styrsystemet i motorprovcell eller i min testrigg. Bara att koppla på ett batteri så ska alla funktioner fungera.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/2013-01-13175848_zpsa89d483b.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/2013-01-13175907_zpsa21793b9.jpg

Återkommer med mer i veckan. Har stora planer tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

Tokig maskinmekaniker
469 Inlägg
13 januari 2013
#165
Vad ska du ha motorriggen till? Bänka eller bara testa?

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
13 januari 2013
Trådstartare
#166
-Westerlund- skrev:
Vad ska du ha motorriggen till? Bänka eller bara testa?

Både och... Perfekt att ha när man ska köra in kamaxel, avbugga insprutning, mappa gasrespons mm. Sen bygger jag den med mått som gör att jag har plats för den i lägenheten och så att den passar rakt in i en av våra motorprovceller på jobbet. Med andra ord så kommer jag kunna avbugga motorn hemma, ta med den på släp till jobbet, rulla in den i provcell och köra mappning i bromsbänk. Sen kommer jag ha en fullt startklar, körbar motor i en ställning hemma som jag kan starta när jag känner för det.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

Tokig maskinmekaniker
469 Inlägg
13 januari 2013
#167
quinna skrev:
-Westerlund- skrev:
Vad ska du ha motorriggen till? Bänka eller bara testa?

Både och... Perfekt att ha när man ska köra in kamaxel, avbugga insprutning, mappa gasrespons mm. Sen bygger jag den med mått som gör att jag har plats för den i lägenheten och så att den passar rakt in i en av våra motorprovceller på jobbet. Med andra ord så kommer jag kunna avbugga motorn hemma, ta med den på släp till jobbet, rulla in den i provcell och köra mappning i bromsbänk. Sen kommer jag ha en fullt startklar, körbar motor i en ställning hemma som jag kan starta när jag känner för det.

Smutt! Men du har har inte hittat nån passande bil ännu antar jag?

P.s: Jag hittade SFROs bok på bibban i fredags, satt som klistrad i två timmar tongue

579 Inlägg
14 januari 2013
#168
Kollat ända sen start men vet inte om jag kommenterat . Riktigt grym med alla dina idéer och grejer smile hoppas man själv blir lika grym !!!! Kollade även in din amazon och den va riktigt nice den med! Lycka till med resten Mvh Andy big_smile


50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
15 januari 2013
Trådstartare
#169
-Westerlund- skrev:
quinna skrev:
-Westerlund- skrev:
Vad ska du ha motorriggen till? Bänka eller bara testa?

Både och... Perfekt att ha när man ska köra in kamaxel, avbugga insprutning, mappa gasrespons mm. Sen bygger jag den med mått som gör att jag har plats för den i lägenheten och så att den passar rakt in i en av våra motorprovceller på jobbet. Med andra ord så kommer jag kunna avbugga motorn hemma, ta med den på släp till jobbet, rulla in den i provcell och köra mappning i bromsbänk. Sen kommer jag ha en fullt startklar, körbar motor i en ställning hemma som jag kan starta när jag känner för det.

Smutt! Men du har har inte hittat nån passande bil ännu antar jag?

P.s: Jag hittade SFROs bok på bibban i fredags, satt som klistrad i två timmar tongue

Jodå, passande bil, eller snarare passande kaross har jag hittat. Har lagt upp lite bilder på en karossgjutning jag va och kollade på tidigare i tråden. Problemet är just nu bristen på garage.

Visst är boken underbar? Står sjukt mycket matnyttigt i den.

"motorraZ": Grym och grym. En jävla massa fantasi har man iallafall. Och jag kan lova dig att jag saknar Amazonen. V8an hade suttit som en smäck i den tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
19 januari 2013
Trådstartare
#170
Gissa vad jag gjorde idag?? Vissa använder lördagen till att vila, städa eller umgås med familjen. Jag spontanköpte en växellåda tongue

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/2013-01-19161425_zps87de1cf0.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/2013-01-19161416_zpsae633088.jpg

Det är en TH400 som har suttit bakom en 454 big block i någon typ av pickup. En bekant hade den liggande. Han hade fått med den som extra-låda när han köpte sin big-block Monte Carlo. Ska tydligen vara fullt fungerande och jag har inte hittat några konstigheter än så länge. Jag ska ta en vända till tvätthallen imorgon och spola rent det värsta. Sen blir det att ta den till jobbet, riva isär den i molekyler och stoppa den i vår motortvätt. Sen ska den byggas ihop med nya komponenter.

Sjyssta med dom här lådorna är att dom är relativt lätta att renovera själv (vad det verkar) och dom behöver inte förstärkas för att stå pall för den effekten som jag kommer åka med.

Återkommer med mer till veckan

//Christian

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
23 januari 2013
Trådstartare
#171
Snabb fråga... Eftersom jag nu förmodligen kommer montera motor och växellåda tillsammans i mitt motorstativ så finns det lite krav från regeringen hemma att allt ska vara rent och snyggt. "Rent"-biten har jag redan löst då jag kört lådan i dels hetvattens-högtryckstvätt och sen i firmans motortvätt, men den här "Snygg"-delen i frugans krav har jag inte löst.

Planen är dock att lösa den genom att slänga på ett snyggt, nytt aluminiumtråg, byta ut alla utvändiga nipplar mot nya hydraulgrejer (samma som jag har på oljekyls-uttagen på motorn) och slänga på några lager färg. Frågan är då bara vilken färg? Motorblocket är rött (och kommer om jag får bestämma fortsätta vara det, även om det finns åsikter från frugan även där), toppar, insug, vattenpump och tråg kommer vara alumiumfärgade och övriga detaljer som transmissionskåpan fram, ventilkåpor mm kommer vara svarta.

Jag står och väger mellan någon aluminium-lik färg eller svart. Frågan är bara... om jag målar lådan svart, blir det snyggare om motorn också är svart då? Lägg gärna upp bilder om ni har några förslag tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

1 215 Inlägg
23 januari 2013
#173
samma 'kulörer' som original blir enligt mig alltid snyggast! det ser mer 'äkta' ut smile

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
25 januari 2013
Trådstartare
#174
Jag är villigt att hålla med. Lådan "Aluminium"-färgad och motorblocket rött. Det med mina svarta krymplacks-detaljer så blir det nog rätt så factory race-stukat.

Idag har jag btw beställt delar. Beställde hem ett oljetråg till motorn och ett till lådan + lite annat smått och gott bla. motorfästen. Både oljetrågen blev i aluminium med kylflänsar på undersidan. Kommer nog bli riktigt nice. Och imorgon ska jag iväg och handla mätare och brytare till instrumentbrädan på mitt motorstativ. Jag ska även ta mig i kragen och handla lite 4-kants profiler till veckan så stativet blir klart. Ser sjukt mycket fram emot att hänga upp motor och låda tillsammans hemma i lägenheten tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
28 januari 2013
Trådstartare
#175
Tja!

Det har hänt ett par grejer sen min sista update. Tyvärr så har jag inte bilder på allting än, men lite har jag.

Dels har jag fått lite bilder från karossbyggaren. Han har hängt ihop sin kaross på ramen så man ser hur det slutgiltiga stuket kommer bli. Tyvärr så har han inga bakdäck på bilden då hans bakaxel är lite för bred i nuläget, men man får ändå rätt bra känsla för hur det kommer bli.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/nyabilder020_zps9708dde1.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/nyabilder024_zps74017468.jpg

Jag är inte helt såld på den gula färgen, men jag tror att det kan bli ruggigt snyggt när det är klart. Sen får man tänka dit mina insugstrattar, riktigt balla headers och M/T ET Street bak tongue

Annars jobbar jag vidare med motorstativet. Jag har varit och handlat brytare, mätare och en ny kylare. Den jag hade var det inget fel på, men jag har en kompis som hade en annan liggande med inbyggt expansionskärl och fläkt. Betydligt mycket enklare att bygga på. Satt dessutom oljekylare på som ev kan användas till motorn sen. Imorgon blir det en vända till Telge Stålcenter också för att köpa material till själva riggen och i helgen blir det att bygga ihop den, eller iallafall till stor del.

Och ja just det! Det va julafton här idag också. Mitt paket från Jocar kom med grejerna till motorn och växellådan. Mestadels småsaker, men roligt ändå tongue

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/2013-01-28202020_zpsc45dc0c8.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/2013-01-28202031_zps09686ec5.jpg

Oljetråg till både motor och låda, båda två i "kylflänsad" aluminium, motorfästen med ingjutet gummi, alltså inget behov för motorkudde, gradindikator för vevaxeln och ett täcklock för bränslelocks-uttaget.

Tror motorn kommer bli bra fin alltså tongue

Återkommer med mer senare i veckan.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

9 140 Inlägg
28 januari 2013
#176
Det är skitgrymt med gula roddar! Tänk dig med rutor och grejer på karossen med så blir det inte för mycket gult. Sen kan man alltid lägga till lite mera svarta detlajer på bilen med....


Föredrar MoPar,GM och Ford
1 004 Inlägg
28 januari 2013
#177
De där oljetrågen var ju riktigt läckra! Mmmums.. smile
Senast redigerat av REG-SKYLTEN (28 januari 2013)

"My drinkingteam has a racingproblem"

445 Inlägg
28 januari 2013
#178
fyfan vilken glans! wink Skulle du också ha en sån kaross? Isof blir den väldigt lätt bilen, vilket är Peerfekt! smile

Bra jobbat!


214 Inlägg
28 januari 2013
#179
de här va ju riktigt kul att kolla smile kommer följas !


50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
29 januari 2013
Trådstartare
#180
Visst kan gult få att få till snyggt, men tänk er den i någon riktigt snygg djup röd eller kopparfärg.

Och ja, lätt lär den bli. Jag uppskattar det till någonstans runt 1000 kilo när allt är klart. Detta så inklusive V8 och färstärkt, vridstyvare ram osv.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!


Sök