7387
Sök

Handbromsproblem ford fiesta 98-

Herr
1 722 Inlägg
8 december 2011
Trådstartare
Tja!

Fick nerslag på besiktningen, handbromsen tar inte vänster bak..

provade spänna handbromsen från cupén, hjälpte inte mycket..

tog bort bromstrumman för att inspektera bromsarna, och dom ser hela ut, och det finns belägg kvar..

Vad är nästa procedur? jag har vart bort med andra trumman också, den såg allmänt fräschare ut, men ungefär lika mycket belägg kvar, men inte alls lika oljigt o geggigt...

Hur kommer det sej att höger bromstrumma nyper precis som den ska, medans vänster nyper ytterst lite?
har meckat väldigt lite med trumbromsar/handbroms.

tacksam för svar=)

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
8 december 2011
Kolla först så vajern rör sig lika mkt på båda sidor.
Annars kan du behöva justera ut bromsbackarna lite, dom kallas "självjusteringar" mellan backarna men är tyvärr inte ofta dom justerar sig själva efter några år så man får hjälpa dom på traven.

- Time Attack -

Herr
1 722 Inlägg
8 december 2011
Trådstartare
NIzmO skrev:
Kolla först så vajern rör sig lika mkt på båda sidor.
Annars kan du behöva justera ut bromsbackarna lite, dom kallas "självjusteringar" mellan backarna men är tyvärr inte ofta dom justerar sig själva efter några år så man får hjälpa dom på traven.

Hur motionerar man dom? i vilken skruv, eller påt ska jag dra? smile

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
8 december 2011
Du får ta bort bromstrumman och justera inne vid backarna, svårt att förklara utan bild men sitter som en "halvmåne" med små kuggar på som rör på sig om du drar isär backarna lite , för att få ihop dom trycker du på "månen" med en mejsel.

Du bör förstå hur det funkar när du ser det och rör på grejerna lite så får du justera ut backarna så att du precis får på trumman och utan att det går tungt att snurra på grejerna sen, kan vara lite pilligt då det är lätt att "månen" hoppar nån eller några kugg mer än man hade tänkt sig när man vill finjustera men med lite tålamod brukar det gå bra wink .

- Time Attack -

309 Inlägg
8 december 2011
LocKtar skrev:
Tja!

jag har vart bort med andra trumman också, den såg allmänt fräschare ut, men ungefär lika mycket belägg kvar, men inte alls lika oljigt o geggigt...

vart var det oljigt på sidan som inte tog, på belägget?

Läser och släcker felkoder. pm för info

Herr
1 722 Inlägg
8 december 2011
Trådstartare
jonas_ahman skrev:
LocKtar skrev:
Tja!

jag har vart bort med andra trumman också, den såg allmänt fräschare ut, men ungefär lika mycket belägg kvar, men inte alls lika oljigt o geggigt...

vart var det oljigt på sidan som inte tog, på belägget?

När jag tog bort trumman på vänster bak, så va det väldigt oljigt o geggigt, om man jämför mot vad det var på höger bak, så jag menade=)

Herr
1 722 Inlägg
8 december 2011
Trådstartare
NIzmO skrev:
Du får ta bort bromstrumman och justera inne vid backarna, svårt att förklara utan bild men sitter som en "halvmåne" med små kuggar på som rör på sig om du drar isär backarna lite , för att få ihop dom trycker du på "månen" med en mejsel.

Du bör förstå hur det funkar när du ser det och rör på grejerna lite så får du justera ut backarna så att du precis får på trumman och utan att det går tungt att snurra på grejerna sen, kan vara lite pilligt då det är lätt att "månen" hoppar nån eller några kugg mer än man hade tänkt sig när man vill finjustera men med lite tålamod brukar det gå bra wink .

oK! Då vet jag, får böka lite me det imorrn.. tack, återkommer med hur det gick=)

Sök