5481
Sök

Tankar kring dimbakljus och dimstrålkastare

Volvoskadad
6 017 Inlägg
8 december 2011
Trådstartare
Kom att tänka på de idag, att det inte finns något lagligt sätt för mig att ha på dimbakljuset ihop med halvljus på min Mercedes.

Exempel:
Jag vrider ljusvredet till halvljus.
Jag drar ut mitt ljusvred ett hack så tänds dimstrålkastarna, inget konstigt med det.
Men för att tända dimbakljuset så måste jag dra ut ljusvredet ett hack till, då har jag fortfarande dimljusen på fram.
Detta är alltså ingen laglig kombination, eftersom jag måste ha på dimljusen fram för att kunna ha på dimbakljuset.

Enda lagliga sättet är ju att ha på parkeringsljuset och sen dra ut vredet två hack. Men hur kul är det att köra runt med endast dimstrålkastarna fram.

Har för mig att bla VW har såhär med. Är detta inte dumt?
Eller borde vi anpassa våra regler mot typ resten av världen och tillåta dimstrålkastare ihop med halvljus

Just a thought...
Senast redigerat av Volvo_Mannen (8 december 2011)

Jonas

Smålänning
7 887 Inlägg
8 december 2011
Du måste ha parkering ihop med dimljuset. Sällan vi har så tjock dimma i sverige dock att du ser bättre med enbart dimljus än med halvljus, så på det sättet är det som du säger idiotiskt..

Att dom har det så är i princip för att dimljusen frma idag inte gör å mycket annan nytta än just dekoration...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Volvoskadad
6 017 Inlägg
8 december 2011
Trådstartare
Ja, jag har varit med om en enda gång där dimljus lös bättre än halvljus, då var det mitt i natten och snöfall som heter duga

Jonas

3 627 Inlägg
8 december 2011
Detta är dessvärre rätt vanligt .. Japanska bilar brukar också ha det så, även franska.. VW som du säger, ja väldigt många märken.

Det sjuka är att man dessutom åker dit för det yikes Vill minnas att farsan har fått böter för det. Stört är det!

På en gammal bil är det ju lätt fixat med kablar å skit men på nya bilar sitter det ju kretskort till ljusvredet och det är inget man pillar på om man inte vet vad man sysslar med! Har till och med om skräckexempel på BMW där folk varit där och pillat och det slutat med att hela bildatorn fuckat upp sig pga det.

Men det kanske kommer, vem vet?

Innan fick man ju inte ha så att varningsblinkersen tänds vid en tvärnit, det får man nu för tiden så visst händer det lite hela tiden.

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)

Volvoskadad
6 017 Inlägg
8 december 2011
Trådstartare
ToXtreme skrev:
Detta är dessvärre rätt vanligt .. Japanska bilar brukar också ha det så, även franska.. VW som du säger, ja väldigt många märken.

Det sjuka är att man dessutom åker dit för det yikes Vill minnas att farsan har fått böter för det. Stört är det!

På en gammal bil är det ju lätt fixat med kablar å skit men på nya bilar sitter det ju kretskort till ljusvredet och det är inget man pillar på om man inte vet vad man sysslar med! Har till och med om skräckexempel på BMW där folk varit där och pillat och det slutat med att hela bildatorn fuckat upp sig pga det.

Men det kanske kommer, vem vet?

Innan fick man ju inte ha så att varningsblinkersen tänds vid en tvärnit, det får man nu för tiden så visst händer det lite hela tiden.

Samma sak gäller ju de angående att man ej behöver ha någon belysning bakåt dagtid numera.
Mer och mer anpassning mot EU på ett bra sätt iaf

Ja man kan ju inte koppla om detta själv längre när det är can-bus och skit i bilarna
Senast redigerat av Volvo_Mannen (8 december 2011)

Jonas

Sök