7859
Sök

Över tryck i expasions kärlet

48 Inlägg
9 december 2011
Trådstartare
Hejsn  jag har en vol 80turbo.
å när den står på tom gång en liten stund blir det över trycki expansions kärletånär jag lyfter locket trycker den ur
sej allt vatten. samt att att övre kylar slangen är tom i vatten? har bytt ny kylare samt termostat . vad kan det bero på???

är det topp pack som dragit eller vadå??

i´m multi talent i can talk and piss you of at the same time!

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
9 december 2011
Det ska vara tryck i kylsystemet. Det är därför vätskan kan bli en bit över 100c utan att koka.
Problemet kommer när vattnet börjar trycka ur sej trots att locket sitter kvar
Senast redigerat av LeafBox (9 december 2011)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

695 Inlägg
9 december 2011
Får du ur all luft efter vattenpåfyllning? likadant när du kör med bilen eller den får behålla vattnet när du kör? Annars tippar jag på topppackning. Inget definitivt svar, men jag har haft samma bekymmer på 2 av mina turbobilar, dock har de blivit övertryck mest när man kör då laddtrycket tryckte ut i vattenkanalena och på de viset blev de då övertryck i vattensystemet, sprängde även ett par vattenslangar vid ett tillfälle. Toppackningsbyte löste problemen i bägge fallen.. Men i ditt fall, om problemet är störst vid tomgångskörning kan de handla om vattenpumpproblem....

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

48 Inlägg
9 december 2011
Trådstartare
näe vattnet försvinner inte .

bilen skall kunna gå på tomgång en stund när man tagit bort locket utan att allt vatten ska trycka ur sej . men i dett fall gör den inte det den trycker upp allt vatten ur kärlet.

men får testa byta pump annars packningen .

i´m multi talent i can talk and piss you of at the same time!

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
9 december 2011
Jahaa, innan den ens riktigt varm.
Ja det är en annan sak tongue

Har du luftat systemet riktigt?
Ställ bilen med nosen så högt upp du kan komma, fullt värme på fläkten, av med kylarlocket, sen väntar du tills bilen är i drifttemp och skruvar på locket igen smile

Ha lite kylarvätska i närheten så att du kan toppa på det som bubblar ur

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

583 Inlägg
11 december 2011
ett simpelt sätt att se ifall topplockspackningen är kass är att lyfta på locket och starta bilen ... ifall det direkt kommer bubblor brukar detta tyda på att kompressionen går ut i kylsystemet. Ifall det ej bubblar något brukar den vara hel smile

Är du säker på att ditt locket på termostatbehållaren är fungerande? Brukar annars vara ett ganska återkommande fel på äldre bilar att tätningen där torkar sönder. (liksom varför inte göra det lätta först) wink

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

Sök