Volvo 745 turbo -87 Spridarna öppnar inte (gröna 968 bosch spridare s60R)

Volvo_74o
11 december 2011 · 108 Inlägg

Tjena

Har byggt om mitt bränslesystem till 2*044 pumpar och grövre bränsleledningar catchtank och nuke fuelrail.

Nu när jag skulle starta bilen med det nya bränslesystemet så startar den inte, lyfte på fuelrailen med spridarna kvar i testade o dra runt motorn på starten men kommer ingen soppa ur spridarna.

Vad kan felet vara jag har kollat

pumparna funker
bränsletryck funkar
spridarreläet funkar klickar när man drar på tändning men spridarna klickar inte förrens man drar av tändningen till mellan andra och tredje läget på tändningslåset, ska det va så ??
gnista finns
alla säkringar är hela
har 12v i spridarkontakterna
har testat med annan styrbox, (inget resultat)
Vad är dom 4 kablarna som sitter på orginalfuelrailen till? 2 svarta 2 bruna ?


Vad styr dom olika givarna på svänghjulet (2 stycken) den ena är väll varvtalet men den andra?

Allt funkade kanon innan jag byggde om bränslesystemet, det enda jag gjort i elen är att jag förlängt + och - kablarna till orginal pumpen till bagaget där jag har 2 st 044 pumpar som det sitter ett extre relä till varje pump före med direkt + och - ström från batteriet och styrström från orginal pumprelä till dom extra reläna för att få igång pumparna. och som sagt pumparna funkar..

kallstartsventilen bortkopplad kan det vara problemet?

Tacksam för seriösa svar från dom som KAN och VET vad dom pratar om...

Chrysler New yorker "Big green" (1966)
WapplinG__
12 december 2011 · 28 Inlägg

har du kopplat om spridar motståndet ?? annars funkar inte högohms spridare (bosch 968 ) smile

Volvo_74o
12 december 2011 · 108 Inlägg

WapplinG__ skrev:
har du kopplat om spridar motståndet ?? annars funkar inte högohms spridare (bosch 968 ) smile

ja det är gjort sen länge tillbaka tongue

Chrysler New yorker "Big green" (1966)
bilfakta
14 december 2011 · 417 Inlägg

har du kollar så du inte har fått skit i ledningen när du har grejat, behövs inte mycket innan en spridare tätnar, kolla så du får soppa till fuelrailen

Webrex
22 december 2011 · 379 Inlägg

Svarta och bruna kablar på insuget är jordar. så se till att dom är jordare i fuelrail skruvarna.

Har du bytt och kollar allt som du säger, så återstår bara kabebrott.
Eller att du ha skyhögt bränsletryck så dom inte orkar öppna. (då snackar vi jävlight högt tryck)

Mät den gråa 1.5mm2 kabeln som går in till styrboxen och hela vägen ut till spridarna.

Du kan även prova att mäta så du har plus på spridarna även när startmotorn går.

Backtracka det du byggt om, troligtvis nått du gjort fel.'

Volvo_74o
22 december 2011 · 108 Inlägg

Webrex skrev:
Svarta och bruna kablar på insuget är jordar. så se till att dom är jordare i fuelrail skruvarna.

Har du bytt och kollar allt som du säger, så återstår bara kabebrott.
Eller att du ha skyhögt bränsletryck så dom inte orkar öppna. (då snackar vi jävlight högt tryck)

Mät den gråa 1.5mm2 kabeln som går in till styrboxen och hela vägen ut till spridarna.

Du kan även prova att mäta så du har plus på spridarna även när startmotorn går.

Backtracka det du byggt om, troligtvis nått du gjort fel.'

misstänker kabelbrott härvan såg in alls för trevlig ut hmm. har 12v i kontakterna till spridarna och jord kablarna sitter som du säger i fiuel railens skruvar.

Har kollat igenom det jag bytt i bränslesystemet ett antal gånger men inget är felgjort där.

Ska inhandla ett vemssystem med härva så förhoppningsvis börjar det funka då smile

Tack för tippsen

Chrysler New yorker "Big green" (1966)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang