3255
Sök

Bmw E36 328 dör ibland när man kopplar och är slö? *!FELET HITTAT!* Hjälp, med ett annat fel tack!

186 Inlägg
18 maj 2012
Trådstartare
#181
Provade rycka ur LMM igår när den var igång och när man rycker ur den händer det verkligen ingenting inte det minsta, sen när du gasar är den pytte lite mer bloddrig på låga varv än vad den är med den i men sen när den går över 1500-2000varv då bloddrar den inget och maxvarvas hur lätt som helst, dessutom när man varvar upp den och släpper gasen sjunker varvmätarn fort men direkt ner till 700-800varv inte ner till 500 och sen upp till 800varv.
Det enda som händer är när man sätter tillbaks kontakten då varvar den till lite lätt och sen är den precis likadan igen och hamnar på 800varv.
Så jag börjar bara blir mer och mer säker på att det är den men ska inte säga för mycket, hade tänkt att prova ut och köra utan den i för att se hur den går då.
Om det är den skulle den väll kunna bete sig som tjuvluft att den går bättre när den är kall?


75 Inlägg
18 maj 2012
#182
Kan va mycket möjligt att det är din lmm, har du nån kompis som har en 328 så du kan prova byta och se om de förändras?

18 Inlägg
19 maj 2012
#183
Hur går det Ahlen? har du fått tag i nån LMM? jag har legat hemma och vart sjuker nu ett tag så har inte kunnat gjort så mkt med bilen.

Är det nån som vet hur bilen ska bete sig om man rycker ur lmm på tomgång på en bmw? Hel resp. trasig?
Skulle vara tacksam om nån kunde svara på detta då jag tror att problemet har nått med lmm att göra.

186 Inlägg
20 maj 2012
Trådstartare
#184
Ska prova på en lokal skrot i veckan tänkte jag, får ju prova köra med LMM där hoppas den LMM är hel bara, måste bara kolla artikelnummer på LMM.
Sörman: nepp har inte hållt på mer med de, tänkte precis som du hur beter sig 328 med hel och trasig LMM om man rycker ur den?


186 Inlägg
24 maj 2012
Trådstartare
#185
Ja nu har jag vart och provkört med en LMM från en 328 som stog på självplocket, den var ungefär likadan bilen men den sjunkte bara till 500varv och sen upp till 800varv när jag kopplade, men en gång sjunk den till 300varv men inte så ofta som med den andra LMM:en.
Jag släppte på batterikabeln i 3-4minuter så att insprutningen skulle nollställas kanske inte räckte med 3-4minuter?
Iallafall så körde jag en liten bit och den dog bara en gång i början under min lilla provtur så jag tänkte att den kanske kommer börja gå bättre ju mer ja kör allt eftersom att insprutningen ställer in sig och eftersom den inte dog någon mer gång under den närmare milen så tänkte jag att jag köper väll den för 250kr då.
Men de hände som med den andra LMM knappt ingenting när man ryckte ur kontakten och själva bilen beteede ju sig i stort sett likadant så kanske var ett helt onödigt köp, menmen kan väll sälja den på tradera kanske.
Den dog även en gång till när jag koppla på vägen hem från skroten men den är pyttelite annorlunda kanske när jag kopplar men i stort sett likadan.
Så jag tror nog att jag kan utesluta LMM eftersom den var i stortsett likadan med den här.
Jag tror fortfarande på någon vakumläcka asså, får nog ta en titt på slangarna igen och även prova plugga vevhusventilationshålet i insuget och se om de gör skillnad.
Att det inte händer så mycket när man rycker ur LMM tror jag har att göra med att det antagligen är någon vakumläcka som gör att den luft LMM mäter upp blir fel eftersom luften läcker ut någonstans i insuget vilket gör att bränsleblandningen blir fel, eller resonerar jag helt fel?

Sörman har du kommit någon vart?


622 Inlägg
24 maj 2012
#186
I mina öron låter det som att din kamkedja har gett upp, och när den inte funkar ja då kan inte kammarna samspelas och bilen dör.

Ordförande för Re-Loaded skåne, Mer info på profil.

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
24 maj 2012
#187
DjMes skrev:
I mina öron låter det som att din kamkedja har gett upp, och när den inte funkar ja då kan inte kammarna samspelas och bilen dör.

Detta låter drastiskt, inte direkt ett vanligt förekommande på en bmw m52motorerna. Samt om kamkedja skulle vara så pass risig så skulle väl bilen gå dåligt konstant och aldrig kunna variera i motor gången? Mekaniska fel gel väl oftast fasta sympton som inte kommer och går. I mina öron låter det iaf solklart som el/luft problem.
Senast redigerat av OverBoosted (24 maj 2012)


Bmw osv..

186 Inlägg
24 maj 2012
Trådstartare
#188
OverBoosted skrev:
DjMes skrev:
I mina öron låter det som att din kamkedja har gett upp, och när den inte funkar ja då kan inte kammarna samspelas och bilen dör.

Detta låter drastiskt, inte direkt ett vanligt förekommande på en bmw m52motorerna. Samt om kamkedja skulle vara så pass risig så skulle väl bilen gå dåligt konstant och aldrig kunna variera i motor gången? Mekaniska fel gel väl oftast fasta sympton som inte kommer och går. I mina öron låter det iaf solklart som el/luft problem.

Haha kamkedja, nja de är nog högst otroligt, de är uppenbarligen något el/luft problem? Den låter ingenting från kamkedjan och hade nog inte gått så här bra som den gör då haha, har du sett videon hur den går?
Som sagt får nog riva isär och kika slangarna och prova plugga vevhusventlationen.
Senast redigerat av Ahlen93 (24 maj 2012)


40 Inlägg
24 maj 2012
#189
Jag måste säga det!
Har ni inte byt Vevaxelgivare gör det! Kostar ca 1200kr på Mekonomen och är jätte lätt att komma åt.
Tar bort en kyllarslang så sitter den med en insexa. Det gjorde då min! Värt ett försök.. För när jag lässer vad ni skriver så hade jag samma symtom på min och jag byte givare och den vart bättre!
Värt ett försök?

186 Inlägg
24 maj 2012
Trådstartare
#190
Vikner skrev:
Jag måste säga det!
Har ni inte byt Vevaxelgivare gör det! Kostar ca 1200kr på Mekonomen och är jätte lätt att komma åt.
Tar bort en kyllarslang så sitter den med en insexa. Det gjorde då min! Värt ett försök.. För när jag lässer vad ni skriver så hade jag samma symtom på min och jag byte givare och den vart bättre!
Värt ett försök?

Ja man skulle ju kunna prova, fanns faktiskt kvar på en 328IA på en skrot nära mig, men om det är från en automat ska väll inte ha betydelse?. Den är ju dock begagnad men borde ju inte vara trasig eller iallafall se stor skillnad om det är de som är felet?
Men Vikner, gick din bra när den var kallstartad?
Kändes det som att den motade när du drog ur den/ inte samma power?
Var den lite trögstartad?
Hade den exakt samma symptom jag menar så den inte dog mitt i farten utan bara när du motorbromsa och koppla?
Hur sjunk varvräknaren och hur ofta dog den?

Tacksam för svar!
Senast redigerat av Ahlen93 (24 maj 2012)


40 Inlägg
24 maj 2012
#191
Det märks på en gång om det är den om den du testar är hel! Min går aldrig under 500 eller 800 i varv. Kommer inte ihåg just nu! Men det var trögstartad både som kall som varm. Men den gick då bättre då den var kall. Jepp, Den motarbetade när jag körde. Det kändes som den inte ville vara med. En kompis slog mig med sin 320! Orginal.
När jag kollar på din film som du har lagt upp var det som att kolla på min egna bils instrumentpanel.
Den dog ej i farten om man inte motorbromsade lite och sedan kopplade. Ibland dog den bara när jag kopplade.
Den dog nästan varje gång jag motorbromsade och skulle lägga i en ny växel.  Den gick ner till 300 i varv sen dog den bara. Eller så gick den ner till 300 och sen upp mot 500 igen!

Det var så lite så. Hade du bott i mora (Dalarna) trakten så hade du testat min. Då den är ny smile.
Men testa att byt den så får du nog se att den går nog bättre smile.

Hoppas du bart nå klokare av svaren smile

186 Inlägg
24 maj 2012
Trådstartare
#192
Okej så din gick också bättre när den var kall, för när min är kall sjunker inte ens mätarn så men så fort den blir varm så blir den konstig.
Min dör inte varje gång när jag kopplar men varvet sjunker väldigt mycket och sen orkar tomgångsmotorn upp varvet till 800varv. Den dör kanske 2/10 gånger när man motorbromsar och kopplar.
Men ska nog prova att plugga vevhusventilation först. smile

Så tråkigt när dom blir slöa utav de man vill ju ha draget som är i dom smile
Blev de stor skillnad på öset i bilen sen du fick ordning på den?
Senast redigerat av Ahlen93 (31 maj 2012)


40 Inlägg
24 maj 2012
#193
Det vart lite skillnad. den vart piggare på något sätt och orkade mer! Min sjönk i hastighet i uppförsbackar. Det gör den inte längre! smile.
Så skillnad vart det allt smile.

Testa det du smile. Kan vara värt ett försök smile

1 366 Inlägg
25 maj 2012
#194
Det här liknar min polares försök att hitta felet på en S4 biturbo. Felet var avgastempgivaren. Han köpte beggad på skroten som han trodde fungerade, den var dock trasig så felet kvarstod, efter att ha bytt 75 grejer så dök det äntligen upp en felkod på avgastempgivare och problemet löste sig med att köpa ny för 3000 kr, (felkoden fanns dock inte innan trots att problemet berodde på avgastempgivare). Så vad vill jag säga, Givaren på skroten kan ha varit´sliten också, problemet kan fortfarande vara LMM. Jag vet att du även rengjort denna men det är inte alltid det fungerar heller.

Ditt fel stämmer nämligen in precis på luftmassemätare om jag ser till mitt eget fel som jag hade förut och mina symptom på bmw 328 e36. Särskilt med tanke på allt annat du testat. du känner inte någon som har en fungerande bil där du kan låna en lmm som ni vet fungerar? Skroten är fan inte att lita på när det gäller el grejer


AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
25 maj 2012
#195
http://www.givarspecialisten.se/index.p … modell=E36

Här kan ni köpa NY LMM för 900kr och NY vevaxelgivare för 389kr.

Har själv köpt en abs-givare där ifrån som höll superkvalite och fungerade perfekt.


Bmw osv..

186 Inlägg
25 maj 2012
Trådstartare
#196
Vikner: Okej men blev de bättre drag asså jag menar drar du din polares 320 nu? wink
Richtenb: kanske ska skruva av vevaxelgivaren från skroten och prova i alla fall. Men denna LMM jag köpte igår har jag inte rengjort och jag undrar om det verkligen är den? Väldigt liten skillnad märks ju är klart men den dör fortfarande ibland när jag kopplar? Ska prova göra rent den och leta insugsläckor men de skulle ju kunna vara vevhusventilationsventilen som läcker?
Overboosted: Tror du verkligen det är något att ha? Köpte en kamaxelgivare från schmiedmann den var likadan i en dag sen börja den gå konstigare än den någonsin gjort, varvräknaren hoppa från 1-6tusen den dog i farten, etc.
Äkta siemens givare är ju de bästa helt klart.
Senast redigerat av Ahlen93 (25 maj 2012)


AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
25 maj 2012
#197
Abs givaren fungerade iaf perfekt! trots halvdant förarbete ifrån min sida,

Mekonomen är ju nästan 300% dyrare och köper du från bmw är det ännu dyrare.

Om i värsta fall inte givaren skulle funka så har dessutom Givarspecialisten 1års garantera så det är bara att skicka tillbaka den då. Dom är mycket rrevliga och snabba att ha göra med jag var sjuukt nöjd med givare. som nästan var hälften så billig än biltemas skitgivare, och 300% billigare än mekonomens


Bmw osv..

1 366 Inlägg
25 maj 2012
#198
Om du bor i Stockholm så har jag nog en defekt LMM som ligger på hyllan. Du skulle kunna testa den och se om bilen går lika bra som den gör med den luftmassemätare du har i bilen. (Den jag har vet jag är defekt nämligen). Ett billigt felsökningalternativ...

Annars säger jag som jag alltid brukar göra, Köp bara givare på BMW, allt annat är lotto om du inte är säker på att det är en siemens orginal som säljs.....


AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
25 maj 2012
#199
Richtenb skrev:
Om du bor i Stockholm så har jag nog en defekt LMM som ligger på hyllan. Du skulle kunna testa den och se om bilen går lika bra som den gör med den luftmassemätare du har i bilen. (Den jag har vet jag är defekt nämligen). Ett billigt felsökningalternativ...

Annars säger jag som jag alltid brukar göra, Köp bara givare på BMW, allt annat är lotto om du inte är säker på att det är en siemens orginal som säljs.....

Jag bor i stockholm och skulle jätte gärna vilja testa. smile


Bmw osv..

Bilmekaniker
805 Inlägg
25 maj 2012
#200
Nu hittar jag inte filmen någonstans, men kan vara crankwalk...


Sök