4560
Sök

Bmw E36 328 dör ibland när man kopplar och är slö? *!FELET HITTAT!* Hjälp, med ett annat fel tack!

92 Inlägg
26 maj 2012
#201
Har följt tråden ett par månader nu och som jag skrivit tidigare har jag haft snarlika sympton men då det blivit dags att sälja den så bestämde jag mig för att ta itu med problemet och började med att ta loss tomgångsmotorn och göra rent den och nu går bilen perfekt igen.

Detta är något de flesta i tråden redan provat och uteslutit men för framtida läsare kan jag beskriva de sympton min bil hade.

Jag hade alltså problem med att bilen dog ibland eftersom tomgångsmotorn inte hann "fånga upp" varvtalet när jag frikopplade, detta hände oftast i samband med att jag precis legat på gasen och behövde bromsa hårt innan en rondell. Om jag istället motorbromsade in och lät varvtalet sjunka sakta var det inga problem. Detta hände även oftare när motorn var kall och särskilt tjurig kunde den bli om jag startat bilen för att parkera om den, och sen vid nästa tillfälle som jag skulle åka så var tomgången ibland obefintlig och man fick hjälpa till med gasen i nån minut innan den kunde hålla sig igång själv.


1 366 Inlägg
26 maj 2012
#202
Absolut, ska åka iväg till garaget och leta upp den. Hojtar till här när jag hittat den.

OverBoosted skrev:
Richtenb skrev:
Om du bor i Stockholm så har jag nog en defekt LMM som ligger på hyllan. Du skulle kunna testa den och se om bilen går lika bra som den gör med den luftmassemätare du har i bilen. (Den jag har vet jag är defekt nämligen). Ett billigt felsökningalternativ...

Annars säger jag som jag alltid brukar göra, Köp bara givare på BMW, allt annat är lotto om du inte är säker på att det är en siemens orginal som säljs.....

Jag bor i stockholm och skulle jätte gärna vilja testa. smile


40 Inlägg
26 maj 2012
#203
Oja, det är klart jag gjorde det wink. Piska han ordentligt oxå big_smile.

Men det är värt ett försök iaf. Jag tror stenhårt på Vevaxelgivaren. För för motorstyrdonet en kod från den givaren att Veven är i ett annat läge än den egentligen är i så dör bilen för att den skjuter på för lite bränsle eller för mycket då går den dåligt och får en högre bränsleförbrukning och när man startar den så är den svår startad för att vevaxeln står i  "fel" läge när den ska tändas men givaren säger till boxen att den står rätt!

Så jag säger att det är värt ett försökt att byta.. Var till bmw och förklara symtomen för dem oxå. Och dem säger att det låter som ett givarproblem eller att den kan dra tjuvluft. Så byt givare och gå sedan där ifrån. För Lmm tror jag inte det är fel på. Verken den du har eller den du köpte!
smile

186 Inlägg
26 maj 2012
Trådstartare
#204
Okej kanske kan prova köpa en från givarspecialsten för 399kr det är ju garanti ifall den inte skulle funka så.
Ja vet inte kanske inte är LMM men den är ju pyttelite annorlunda men tror inte de är den eller den dör ju när jag kopplar fortfarande och beter sig ju likadant så borde ju inte vara den, funderar på att sätta tillbaks den gamla den var ju fräschare, den andra hade ju legat i bagageluckan på skroten i en 328 i några månader så tongue

Här har du filmen som undrade: http://www.youtube.com/watch?v=3Q2x__G3 … e=youtu.be


AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
26 maj 2012
#205
Vikner skrev:
Oja, det är klart jag gjorde det wink. Piska han ordentligt oxå big_smile.

Men det är värt ett försök iaf. Jag tror stenhårt på Vevaxelgivaren. För för motorstyrdonet en kod från den givaren att Veven är i ett annat läge än den egentligen är i så dör bilen för att den skjuter på för lite bränsle eller för mycket då går den dåligt och får en högre bränsleförbrukning och när man startar den så är den svår startad för att vevaxeln står i  "fel" läge när den ska tändas men givaren säger till boxen att den står rätt!

Så jag säger att det är värt ett försökt att byta.. Var till bmw och förklara symtomen för dem oxå. Och dem säger att det låter som ett givarproblem eller att den kan dra tjuvluft. Så byt givare och gå sedan där ifrån. För Lmm tror jag inte det är fel på. Verken den du har eller den du köpte!
smile

kamaxelgivaren då? hur beter sig bilen med en dålig sån? kan tänka mig att det är lätt att blanda ihop dessa två.


Bmw osv..

40 Inlägg
29 maj 2012
#206
OverBoosted:
Jag vet inte riktigt hur den beter sig då då jag inte riktigt har hunnit läsa om den än.. Men jag tippar på att det är ungefär samma problem som uppstår mellan dem givaren då båda handlar om position vad veven respektive Kamaxel står i för läge!

Men Kamaxelgivaren brukar inte gå sönder det är mer Vevaxelgivaren som går av någon konstig anledning.

18 Inlägg
29 maj 2012
#207
Hur går det Ahlen ? hat du blivit något klokare smile ? jag har inte grejjat nått med min bil på ett bra tag nu, känns som man har ledsnat lite på detta, men jag tänkte iaf skruva isär tomgångsmotorn och kolla hur den ser ut även kolla slangarna till denna imorgon.

186 Inlägg
29 maj 2012
Trådstartare
#208
Sörman: Har inte hållt på så mkt köpte ju som sagt en LMM på skroten för 250kr och den beter sig ungefär likadant dör när man kopplar och varvräknaren sjunker, enda skillnaden är att det känns som att den hoppar pyttelite mer varvräknaren när man kopplar ibland men det är likadant kan man säga så ska nog inte va felet.
Angågende tomgångsmotor så var det de första jag bytte, reklamera första på skroten för att jag trodde verkligen de var felet så då fick jag en skitfräsch som gått 7000mil och den var likadan fortfarande dog inte lika ofta för den klara rädda upp varvsjunkningen lite bättre än gamla för den var lite glapp.
Har dock inte rengjort den men såg ganska fräsch ut när jag satte dit den så de är nog garanterat inte felet, den borde vara mer ostabil på tomgång om de vore felet dessutom.

Men funderar på att prova köpa en vevaxelgivare från givarspecialisten kostar 399kr, eftersom vikner sade att han bytte de på sin och de försvann helt kanske det skulle kunna vara de?
Dom kan beteé sig som våra gör med trasig kam/vevaxel givare men Kam kan jag ju utesluta eftersom jag redan provat med de.
Vad mer skulle de kunna vara eftersom tjuvluft inte verkar vara felet?
Lambdasond finns ju också men då ska dom inte vara trögstartade och sen ska dom ju dricka som soll då.

Lycka till!


186 Inlägg
31 maj 2012
Trådstartare
#209
Då har jag provat plugga hålet i insuget för vevhusventilationen.
Använde en plastplugg och den var likadan dog när jag kopplade etc. Den var faktiskt slöare och kändes som den dog oftare än vanligt så kan hända att den inte blev helt 100% tät fast tror de blev så gott som tät, så då kan jag utesluta de. Hade de vart felet så hade den ju gått mycket bättre och inte dött när jag kopplat antar jag?

Iallafall mina tankar just nu går kring vevaxelgivaren, börjar tro mer och mer att det är den eftersom innan jag bytt kamaxelgivaren så trodde dom flesta jag pratade om att de var den fordonslärare och en på schmiedmann var helt hundra. Är vevaxelgivaren felet borde den ju bete sig ungefär likadant som med trasig kamaxelgivare?
Ska försöka hitta ohm värdena till gasspjällsgivaren också och prova mäta den!


40 Inlägg
31 maj 2012
#210
Ahlen93: Beställ givaren för 399:- Det var inga pengar för en givare. Och medans den skickas så kollar du även dem andra sakerna! Som att mäta upp Gasspkällsgivaren! Jag tippar fortfarande på vev-givaren. jag står fast beslutat att det lär vara den! Så byt! Och uppstår problemen igen så är åk till bmw och läs av bilen! Dem ska kunna komma in i bilen även om det är import. Fast då står det nog på tyska och då ska dem kunna ändra till eng eller swe. Men beställ den där givaren så ska du se att det försvinner.. Och det gäller även er andra som har samma problem! Om inte annat så ta lös givaren från sin plats och kolla om de är mycket skit på magneten! Torka då bort det och se om det blir lite bättre om det är så att det bara är en massa gammal olja och devärse skit på den! Allt är värt ett försök smile.

Mina tipps iaf smile

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
1 juni 2012
#211
Vikner skrev:
Ahlen93: Beställ givaren för 399:- Det var inga pengar för en givare. Och medans den skickas så kollar du även dem andra sakerna! Som att mäta upp Gasspkällsgivaren! Jag tippar fortfarande på vev-givaren. jag står fast beslutat att det lär vara den! Så byt! Och uppstår problemen igen så är åk till bmw och läs av bilen! Dem ska kunna komma in i bilen även om det är import. Fast då står det nog på tyska och då ska dem kunna ändra till eng eller swe. Men beställ den där givaren så ska du se att det försvinner.. Och det gäller även er andra som har samma problem! Om inte annat så ta lös givaren från sin plats och kolla om de är mycket skit på magneten! Torka då bort det och se om det blir lite bättre om det är så att det bara är en massa gammal olja och devärse skit på den! Allt är värt ett försök smile.

Mina tipps iaf smile

vart sitter den? lättåtkommlig?


Bmw osv..

40 Inlägg
4 juni 2012
#212
Om du lossar vattenslangen som går ut ur termostathuset och sen så kollar du ner där så ser du en givare som sitter i en sex-kants nyckel. Det är inte alls svårt att byta. Kabeln är lite jobbigare då kontaktstycket sitter under insuget. Men det går att få ditt det nya kontaktstycket utan problem och lik så att ta av det gamla.

Det ända som ska tas bort eller lossas är som sagt slangen som går "ut" ur termostathuset! Inget annat smile.

Om du inte förstår min beskrivning så säg till så ska jag fixa en bild på vad som ska tas bort och sedan ett kort vart den sitter smile.

186 Inlägg
13 juni 2012
Trådstartare
#213
Jag har nu varit på Mekonomen bilverkstad och pratat lite om jag kunde prova felsöka där, dom hade haft inne en 320 som tomgången börja svaja på när den blev varm ett liknande fel jag har, dom trodde de var styrdonet som var trasigt så dom skall skicka iväg det till några som kan avgöra om det gick att reparera, så jag börjar ju givetvis tänka och han trodde de med att de förmodligen kan vara något tjall med styrbox eftersom jag inte får fram några felkoder. Man hör ju de knäpper i boxarna men sen slår bilen bara ifrån och det står typ kontakt mellan bil och dator har misslyckats. Så han tyckte jag skulle åka till Bmw och försöka felsöka och funkar det inte där se vad dom har att säga. För jag tror inte det hjälper byta massa grejer eftersom man inte får fram några felkoder så är de ju förfan som att leta efter en nål i en höstack, hehe.
Så jag ska höra med BMW om tid nu imorgon så får vi väll se vad dom har att säga, dom om några måste ju ha rätt grejer för att felsöka bmw wink
Jaja vi får hoppas på att det ger något svar.

Hur går det för dig Sörman?


40 Inlägg
14 juni 2012
#214
Härtligt. Det lät som en bra grej att göra! Lycka till smile

186 Inlägg
15 juni 2012
Trådstartare
#215
Japp, bokat tid hos BMW på Torsdag nästa vecka smile


186 Inlägg
21 juni 2012
Trådstartare
#216
Jag var på Bmw idag och felsökte tyvärr funkade det inte, de är någon anslutning som var fel, han sade att han trodde de var ett kabelbrott eller något han prova mäta lite med multimeter för att försöka hitta felet men kom inte fram till något, men han provade koppla ur lambdasonderna och så fick jag provköra men dom är det inte för den gick likadant. Längre kom vi inte men han sade att det inte går att felsöka har inget med att göra att den går dåligt så han sade att det finns bara två grejer att välja mellan, antingen försöka byta dom siste grejerna jag inte provat byta eller mäta upp ohmvärdet på dom kan man ju också göra, eller lämna in och försöka hitta varför den inte går att felsöka men han sade att det blir svindyrt att lämna in så han tyckte jag isåfall skulle kolla upp dom grejerna jag inte bytt.
Han sade även att det händer att vatten kan komma in styrboxen och har det gjort det en gång så är den kass sen, så jag ska kolla hur den ser ut.
Så jag ska ta en titt på den och kika på vevaxelgivaren, tempgivare, mäta gasspjällsgivaren och byta filter funkar inget utav det så får jag sälja den.
Men han sade eftersom den är lite trögstartad skulle det kunna vara vevaxelgivaren men han kunde inte säga något på rak arm eftersom felsökningen inte fungerade.

Nu har man bara lite grejer kvar att prova iallafall tänker inte ödsla mycket mer pengar på den det blir för dyrt då säljer jag den och köper någon annan BMW istället.
Senast redigerat av Ahlen93 (21 juni 2012)


40 Inlägg
24 juni 2012
#217
Tråkigt att ni inte kom någon stans med felsökandet. Det var riktigt tråkigt måste jag säga!
Måste själv säga att min motor inte går som den ska heller längre efter helgen. Har kört lugnt men motorbyte kommer att ske ändå! Vet inte vad som är fel på skiten.. Det är stumt när man ska starta, motor går ej runt sad

186 Inlägg
25 juni 2012
Trådstartare
#218
Japp tråkigt, men borde vara vevgivaren annars tror jag stenhårt på styrboxen asså ska se om jag hinner ta en titt imorgon.
Jasså vad har hänt då eller? Hade du inte fått ordning på den?


40 Inlägg
25 juni 2012
#219
Lycka till. Hitta du något fel?

Nää, Vattenpumpen la av och då gick hon varm och kokade och allt i motorn börja rasla och låta illa. Så jag lät den stå över natten och det lät förjävligt då oxå.. Så blir att byta ut motorn smile.

186 Inlägg
26 juni 2012
Trådstartare
#220
Okej, surt hmm M52 igen eller?
Tänkte på att går det inte hitta felet på min kanske de går att brygga kallstartsspridaren så att den gr för jämnan, eftersom den går bra när den är kall. Den får ju för lite bränsle när den kommer upp i temp.



Sök