3528
Sök

Bmw E36 328 dör ibland när man kopplar och är slö? *!FELET HITTAT!* Hjälp, med ett annat fel tack!

186 Inlägg
27 juni 2012
Trådstartare
#221
Hade isär och kika på styrboxen idag och den såg faktiskt riktigt fin ut, hade isär och kika på kretskortet men allt såg väldigt bra ut även stiftena i kontakten var inget ärgat så något fel på den ska den nog inte vara.

Men jag kikade upp modellnummer som var 5WK9022 de visade sig att 320 som 328, de kanske skulle kunna vara så att jag har en styrbox från 320 som gör att bilen får för lite bränsle hela tiden? För felet att den dör när man kopplar och de beror ju på att den får för lite bränsle så om styrboxen är från en 320 får den ju för lite bränsle hela tiden och de är ju därför den bara går bra när den är kall då den får extra bränsle, jag ska höra med en lokal skrot som hade en styrbox från en 328 cab sen 95 i lager. Jag ska fråga om jag kan få prova byta den de går ju fort och se hur den går. Kanske är så att dom bytt styrbox någongån och bara tagit en från en 320 för den såg onekligen väldigt fräsch ut.

Men de kanske är orginal styrboxen, är det inte det som är felet ska jag prova byta vevgivaren tror att det skulle kunna vara den annars.


40 Inlägg
1 juli 2012
#222
Vi får se vad det blir för motor Beror på vad ekonomin säger. Jag ska ut på banan iaf till Första Bimmers of sweden träffen nästa år har jag sagt. Så vi får se vad det blir för motor i han. Är grymt sugen på en 2.5l turbo eller kompressor motor i han. men vi får se vad ekonomin säger och hur mycket tid det krävs och hur mycket jag får bygga om och byta ut.

Hur går det för dig då ?
Har du testat nån 328 box ?

186 Inlägg
3 juli 2012
Trådstartare
#223
Idag var jag på skroten dom hade två styrboxar från E36 328 båda var samma årsmodell som min tror jag till och med. En hade likadant modellnummer och den andra hade istället för 5WK9022, hade den 5WK9018.

Är nog inget fel med min sytrbox i allafall den startade inte med någon utav dom den bara stog och gnata på startmotorn hehe rätt gött att den är hel i allafall.
Varför det inte funkade med dom fattade jag dock inte men hehe.
Men borde ju vara ett tecken på att min är hel.

Men kom fram en kille och undrade vad jag hade för fel. Jag berättade hur den beter sig och han sade att han haft ett liknande fel nu på sin Saab och de var vevaxelgivaren som var felet. För jag sade att jag hade mina funderingar på att de kunde vara den och han sade står varvräknaren still när du kör på startmotorn så är vevaxelgivaren glapp eller trasig med största sannolikhet, aldrig tänkt på de men de visar ju sig att den inte rör sig det minsta när jag kör på starten.
Så det får bli till att köpa en vevaxelgivare, givarspecialisten har ju en för 399kr vet att egentligen så ska man ju bara ha BMW givare men den borde väll funka? Folk som hade köpt givare därifrån som fungerar fint.
Borde ju se om de är felet iallafall?
Får väll köpa en BMW givare sen isåfall.
Senast redigerat av Ahlen93 (3 juli 2012)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
3 juli 2012
#224
Att bilen inte startar med de andra styrboxarna beror sannolikt på stöldskyddsspärren, du behöver EWS-boxen från samma bil som du tog styrboxen ifrån för att det skall fungera. Det är många som har haft problem med andra givare än dem från BMW när det gäller just vevaxelgivaren, är det värt att chansa med en piratdel?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

186 Inlägg
3 juli 2012
Trådstartare
#225
Okej den var avskruvad och lagrad på skroten, ofta dom inte visste om det i såfall men tror inte det är felet iallfall.
Är nästan helt säker på att det är vevaxelgivaren nu, den rör sig ingenting varvräknaren när man kör på starten och sen när den väll kommer igång hoppar den riktigt upp till 700-800varv. Det är ju vanligt fel på dom dessutom.
Men Mekonomen borde väll funka iallafall, dom säljer ju riktigt siemens givare för 899 tror jag det är.


186 Inlägg
4 juli 2012
Trådstartare
#226
Aja i kväll beställer jag en vevgivare från givarspecialisten.se
Nästan helt säker på att det är felet när han gav tipset om att se om varvräknaren är död när man kör på starten plus att om den hoppar de är ju precis vad den gör, drar man ur bilen fullt så riktigt den hoppar up i varv den glider inte fint som den ska eller vad man ska säga.
Gasar man till skitlätt på gasen på tomgång så laggar den riktigt upp och ner i varv.
Ganska säker på att det är den som spökar med andra ord, trodde ju verkligen att det var kamgivaren efter många tips men när det inte visa sig vara den så blev de aldrig av att jag bytt vevgivare.

Läst mycket bra om givarspecialisten och känns bättre att prova med en för 389kr än att punga ut typ 1000-1500kr på BMW.

Återkommer när jag fått och bytt den!


40 Inlägg
4 juli 2012
#227
Okey, Hopas du löser problemet nu då smile. Så det inte återstår smile. Håller tummarna nu smile

476 Inlägg
4 juli 2012
#228
Har halkat efter lite här, vart är det vevaxelgivaren sitter ? smile Har nämligen samma problem på min 328, ska dock prova göra rent tomgångsmotorn först imorgon när jag byter insug smile

MvH Alexander

Bmw 328 Coupe E36 projekttråd - http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3136752
Installationselektriker

40 Inlägg
4 juli 2012
#229
aeriksson:
Vevaxelgivaren sitter fram på motorn. Om du lossar på Kylarslangen som går ut från termostat huset så sitter det en stort kugathjul där?!
Det sitter även en givare där. Den givaren är det. Kontaktstycket sitter under insuget. Lite trångt att komma åt bara men det fungerar smile.. Fattar du inte så ska jag ta en bild och skicka till dig smile

476 Inlägg
4 juli 2012
#230
Mja är inte riktigt med, men kontakten som sitter under insuget , det sitter ju två stycken där ena går till kamaxelgivaren bakom solenoiden va ? Så då är den andra kabeln till vevaxelgivaren då ? Bara till att följa den då ? big_smile

Bmw 328 Coupe E36 projekttråd - http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3136752
Installationselektriker

40 Inlägg
4 juli 2012
#231
Mest troligen tongue.
Kolla om du hamnar på framsidan av motorn. Kabeln går back om ett skydd som sitter precis ovanför termostathuset. Och sen så kommer du ner under termostathuset och där sitter en liten givare med en torx skruv!

476 Inlägg
4 juli 2012
#232
Okey okey big_smile

Bmw 328 Coupe E36 projekttråd - http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3136752
Installationselektriker

186 Inlägg
4 juli 2012
Trådstartare
#233
Vikner skrev:
Okey, Hopas du löser problemet nu då smile. Så det inte återstår smile. Håller tummarna nu smile

Tackar så mkt, borde väll funka med en sådan givare? Vet att bmw självklart är bäst men om de visar sig vara felet kanske man kan köpa en äkta bmw givare sedan smile


40 Inlägg
4 juli 2012
#234
Du kan ju annars köpa en från mekonomen. Det gjorde jag. och den fungerade på engång inga konstigheter alls med den smile
Som sagt. Synd att du bode så långt ifrån för isf hade du kunnat testa mig och se om det var det som var felet smile

186 Inlägg
4 juli 2012
Trådstartare
#235
Jo men den kosta ju nästan tre gånger så mycket, och givarspecialisten har fått bra recensioner och dom har ju ett års garanti. Om det är den som är felet borde man se de i vilket fall.
Har i allafall beställt en nu 418kr med frakt smile


186 Inlägg
6 juli 2012
Trådstartare
#236
Försökt få loss givaren nu den sitter som rena berget försökt lirka bort den genom att ta en skruv mejsel under metallfästet runt givaren slutade med att fästet böjdes av från plasten, sen så tog jag polygrip och lirka och ryckte, den lirkade lite på sig men gick inte få ut. Så då tog jag 5-56 och sprutade runt plasten för att försöka få den att lossa lite lättare, sen knacka jag ner plasten lite för jag tänkte att den kanske skulle gå lättare att rycka loss. Men istället slutade det med att allt gick av förutom plastbiten som sitter kvar, den sitter ju inte helt inne i hålet utan lite av plasten är ju där utanför, men jag får inget tag med polygrip.
Hur fan ska jag göra går de borra bort den kanske?

Väldigt tacksam för svar!

Förövrigt tror jag det är felet en så fastsatt givare kan ju inte fungera super bra plus att jag prova starta utan den i eller när den är av rättare sagt, den starta likadant som innan, fick stå lite längre på starten sen hosta den igång, så jag är rätt säker på att det är felet.


186 Inlägg
8 juli 2012
Trådstartare
#237
Har fått bort gamla givaren nu men imorgon blir det till att åka till BMW eller mekonomen och köpa en riktig givare.
Givarspecialisten givare går inte trycka in i kontakten under insuget, trycker in metallbygeln för att den ska klicka i men är helt stumt så jag jämförde den lite med den gamla givaren som är orginal BMW, det visar sig att den 0.5mm bredare i än den gamla givaren plus att stiften sitter för långt in. 0.5mm kan låta lite men så lite kan nog avgöra om det går eller inte. Den gamla givaren glider i jätte lätt plus att givaren känns så mycket mer B än riktiga Bmw givaren den är ju gjord i hårdare plast och känns bara allmänt B så jag hoppas inte det blir problem att reklammera.

Mekonomens givare borde väll fungera fint, dom har ju äkta Siemens givare för ca:900kr tror jag. För jag ska ändå in dit imorgon så kan jag ju lika gärna kolla om dom har någon hemma då.


1 365 Inlägg
9 juli 2012
#238
Efter 12 sidor med problem så skulle jag INTE ta den billiga vägen. Köp BMW givare så vet du att den fungerar. Kanske 200 kr dyrare men du vet att den är exakt den du ska ha.


Ahlen93 skrev:
Har fått bort gamla givaren nu men imorgon blir det till att åka till BMW eller mekonomen och köpa en riktig givare.
Givarspecialisten givare går inte trycka in i kontakten under insuget, trycker in metallbygeln för att den ska klicka i men är helt stumt så jag jämförde den lite med den gamla givaren som är orginal BMW, det visar sig att den 0.5mm bredare i än den gamla givaren plus att stiften sitter för långt in. 0.5mm kan låta lite men så lite kan nog avgöra om det går eller inte. Den gamla givaren glider i jätte lätt plus att givaren känns så mycket mer B än riktiga Bmw givaren den är ju gjord i hårdare plast och känns bara allmänt B så jag hoppas inte det blir problem att reklammera.

Mekonomens givare borde väll fungera fint, dom har ju äkta Siemens givare för ca:900kr tror jag. För jag ska ändå in dit imorgon så kan jag ju lika gärna kolla om dom har någon hemma då.


186 Inlägg
9 juli 2012
Trådstartare
#239
Richtenb skrev:
Efter 12 sidor med problem så skulle jag INTE ta den billiga vägen. Köp BMW givare så vet du att den fungerar. Kanske 200 kr dyrare men du vet att den är exakt den du ska ha.


Ahlen93 skrev:
Har fått bort gamla givaren nu men imorgon blir det till att åka till BMW eller mekonomen och köpa en riktig givare.
Givarspecialisten givare går inte trycka in i kontakten under insuget, trycker in metallbygeln för att den ska klicka i men är helt stumt så jag jämförde den lite med den gamla givaren som är orginal BMW, det visar sig att den 0.5mm bredare i än den gamla givaren plus att stiften sitter för långt in. 0.5mm kan låta lite men så lite kan nog avgöra om det går eller inte. Den gamla givaren glider i jätte lätt plus att givaren känns så mycket mer B än riktiga Bmw givaren den är ju gjord i hårdare plast och känns bara allmänt B så jag hoppas inte det blir problem att reklammera.

Mekonomens givare borde väll fungera fint, dom har ju äkta Siemens givare för ca:900kr tror jag. För jag ska ändå in dit imorgon så kan jag ju lika gärna kolla om dom har någon hemma då.


Kollade på mekonomen idag när jag endå var där och jag köpte en för dom hade en hemma. 954kr och det är en Siemens VDO äkta oem kvalité, så det ska nog vara riktiga grejer.
Får byta den imorgon för jobbade så länge idag och ska upp väldigt tidigt i natt så återkommer med svar då!


1 365 Inlägg
10 juli 2012
#240
Ok då ska det ju vara den rätta. Hoppas det löser sig för dig nu.



Sök