Jag tänkte försöka sammanfatta tråden:
Tomgångsmotor/Tjuvluft:
TGM har du bytt flera gånger, i och med att det blev bättre och sedan bra ett tag borde den sista som gått 7000mil vara hel. Men du skriver om slangen mellan Insugsbälg och tomgångsmotorn och att den var sprucken, bytte du den och har du fått dit den ordentligt? Den är ett välkänt h*lvete att montera ordentligt, och dina symptom stämmer helt klart in på att denna drar tjuvluft.
Det går även en slang från insuget bak till ett spjäll i avgasröret som du kan se om du tittar in i den högra pipan, har du kontrollerat om denna och andra slangar är hela? Har du kontrollerat vevhusventilationen? Om bilen drar tjuvluft kan det pysa eller pipa klart hörbart om bilen, ibland så det hörs inne i kupén, är det något du känner igen?
Luftmassemätare:
Du skriver att du får en liten ändring på motorvarvet när du kopplar ur denna, det låter som den reagerar precis som den skall, har du prövat att köra lite grand med denna urkopplad? Om den fungerat tidigare så borde du märka en stor skillnad när du kopplar väck den.
Kam/vevaxelgivare:
Behöver inte märkas på förbrukning eller gångkultur överhuvudtaget även om det oftast blir en skillnad, även dessa borde du kunna koppla ur för att testa men det är jag inte 100% säker på? Såg att du bytt den ena med.
Att den är trög att starta:
Att det verkar som om den går trögt kan bero på startmotorn eller kablarna till denna med, något man brukar uppleva när man bytt startmotor är just att bilen startar mycket snabbare och lättare. Däremot skall du inte behöva dra den några längre stunder på startmotor, då är det nog motorn som inte vill vakna snarare än startmotorn. Du kan inte lägga ut ett filmklipp på när du startar bilen, och gärna att du ger gas/kör vissa etapper med för att visa hur motorn går och hur den beter sig när den dör.
Avgasreningen:
Om du tänkt besiktiga bilen borde du få svaret på den frågan om inget annat?
Vanos:
Kan krångla, men gör sällan det. Och då bör det vara ett konstant fel och bilen borde gå dåligt i alla lägen och på alla varvtal, särskilt vid de lägen där Vanos går in. Om Vanos krånglar är det ofta den solenoid som sitter längst fram på motorn som är problemet.
Underhåll:
Du skrev att du gjort en service på bilen i början av Mars, bytte du tändstift och bränslefiltret då med?
Övrigt:
-Har du kontrollerat tändspolarna, att jorden till dessa är frisk och om hylsan mellan spole och tändstift är ok och utan sprickor? Man kan även överväga bränslepumpen, men den borde inte orsaka dessa felen utan borde istället dö helt och inte starta igen alternativt inte starta alls om den var defekt men har man uteslutit allt annat så...
Lycka till!
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.