4515
Sök

Bmw E36 328 dör ibland när man kopplar och är slö? *!FELET HITTAT!* Hjälp, med ett annat fel tack!

186 Inlägg
11 april 2012
Trådstartare
Har provat med startgas sprutade väldigt mycket men det gav inget utslag sad Nu är jag så trött på de här alltså har även kollat slangen till OBD som var tejpad men det var ingenting som såg dåligt ut innanför tejpen ingen sladd som lossat. De går ju inte felsöka bilen, felsökaren hittar ju bilen men sen slår den bara ifrån har provat på Toyota där jag kännde en och även på en kompis skola som har mekonomens program har funkat på endel E36or vet jag endå var resultatet samma på båda ställen att den hittar bilen felsökaren men bara slår ifrån och går ej att felsöka. Men jag har en kompis som har verkstad som har riktiga grejer, så jag skall prova där funkar det inte där får jag åka till BMW och se. Kan det vara så att BMW bara har grejer som funkar? Finns en sak till jag ska kika på och det är bränslefiltret men det skulle väll inte kunna orsaka en sådan här grej eller? Funkar det inte att felsöka på något utav ställen eller att det inte hjälper med filter får jag nog tyvärr sälja bilen vidare med felet ska bara besiktiga innan, orkar inte åka i en bil som dör när jag kopplar ibland plus att den inte har ut sina fulla krafter. Lambdasond och luftmassemätare är ju även funderingar men ska den inte gå mycket sämre då och dricka mer bensin? Den dricker normalt med bensin och den går ju att dra ur de är ju bara det att de känns som att något motar lite.
Trögstartad ska inte heller glömas att den är!
Varför krånglar det att felsöka någon som har en aning om vad det kan vara?
Senast redigerat av Ahlen93 (11 april 2012)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 april 2012
Jag tänkte försöka sammanfatta tråden:

Tomgångsmotor/Tjuvluft:
TGM har du bytt flera gånger, i och med att det blev bättre och sedan bra ett tag borde den sista som gått 7000mil vara hel. Men du skriver om slangen mellan Insugsbälg och tomgångsmotorn och att den var sprucken, bytte du den och har du fått dit den ordentligt? Den är ett välkänt h*lvete att montera ordentligt, och dina symptom stämmer helt klart in på att denna drar tjuvluft.

Det går även en slang från insuget bak till ett spjäll i avgasröret som du kan se om du tittar in i den högra pipan, har du kontrollerat om denna och andra slangar är hela? Har du kontrollerat vevhusventilationen? Om bilen drar tjuvluft kan det pysa eller pipa klart hörbart om bilen, ibland så det hörs inne i kupén, är det något du känner igen?

Luftmassemätare:
Du skriver att du får en liten ändring på motorvarvet när du kopplar ur denna, det låter som den reagerar precis som den skall, har du prövat att köra lite grand med denna urkopplad? Om den fungerat tidigare så borde du märka en stor skillnad när du kopplar väck den.

Kam/vevaxelgivare:
Behöver inte märkas på förbrukning eller gångkultur överhuvudtaget även om det oftast blir en skillnad, även dessa borde du kunna koppla ur för att testa men det är jag inte 100% säker på? Såg att du bytt den ena med.

Att den är trög att starta:
Att det verkar som om den går trögt kan bero på startmotorn eller kablarna till denna med, något man brukar uppleva när man bytt startmotor är just att bilen startar mycket snabbare och lättare. Däremot skall du inte behöva dra den några längre stunder på startmotor, då är det nog motorn som inte vill vakna snarare än startmotorn. Du kan inte lägga ut ett filmklipp på när du startar bilen, och gärna att du ger gas/kör vissa etapper med för att visa hur motorn går och hur den beter sig när den dör.

Avgasreningen:
Om du tänkt besiktiga bilen borde du få svaret på den frågan om inget annat?

Vanos:
Kan krångla, men gör sällan det. Och då bör det vara ett konstant fel och bilen borde gå dåligt i alla lägen och på alla varvtal, särskilt vid de lägen där Vanos går in. Om Vanos krånglar är det ofta den solenoid som sitter längst fram på motorn som är problemet.

Underhåll:
Du skrev att du gjort en service på bilen i början av Mars, bytte du tändstift och bränslefiltret då med?

Övrigt:
-Har du kontrollerat tändspolarna, att jorden till dessa är frisk och om hylsan mellan spole och tändstift är ok och utan sprickor? Man kan även överväga bränslepumpen, men den borde inte orsaka dessa felen utan borde istället dö helt och inte starta igen alternativt inte starta alls om den var defekt men har man uteslutit allt annat så...

Lycka till!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

75 Inlägg
12 april 2012
Min kompis hade en 328 med samma fel, och på den var det att den drog tjuvluft från "vehus filtret" som sitter på insuget, den stora svarta saken, jag är nästan 100 på att det är tjuvluft, riv insuget och kolla igenom alla slangar och byt insugspackningarna! Det är mitt tips. För dom här motorerna är ju väldigt känsliga, minsta lilla tjuvluft så är det krångel

102 Inlägg
12 april 2012
Varför inte bara åka till en auktoriserad verkstad med bilen och be dom felsöka?
Borde ju vara dags att lämna bort bilen efter flera månader av  att inte komma någonstans?

Men om du ska sälja bilen säg till. tror så starkt på tjuv luft i vevhusvent på den så hade köpt den på spekulation.
och en "trasig" bil är alltid billigare

186 Inlägg
12 april 2012
Trådstartare
Tackar så väldigt mycket för svaren, jag tror starkt på att det skulle kunan vara något med vevhusventilationen tänkte ta isär detta till helgen och kika på de, när jag släppte på vevhusventilationsslangen som går från toppen så var det gul olja alltså kondens i oljan nere där den är fäst vid vevhusventilationen. Jag tror att det skulle kunna vara något sådant! Vart i vevhusventilationen är de vanligt att dom läcker syns det lätt? Angående Tomgångsslangen har jag bytt den och var väldigt noga när jag satte i hop det igen, borde gett utslag på startgas om den varit otät, sen vad för slang pratade du om som gick bak till avgasröret, kan du länka från realoem vart den sitter fattade inte riktigt.
Angående en film så har jag själv tänkt på att visa hur den är trögstartad plus hur den beter sig när jag kopplar med varm motor och hur den beter sig när jag varvar upp den och låter varvräknaren sjunka, kanske är någon som kan säga exakt vad det är då?
Har glömt att tilläga att när man motorbromsar så bloddrar den ofta ganska mycket och känns precis som att något motar lite.
Ska filma och tror det kan vara de enda i och med att felsökning ej verkar fungera dom gånger jag provat!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 april 2012
Ahlen93 skrev:
Tackar så väldigt mycket för svaren, jag tror starkt på att det skulle kunan vara något med vevhusventilationen tänkte ta isär detta till helgen och kika på de, när jag släppte på vevhusventilationsslangen som går från toppen så var det gul olja alltså kondens i oljan nere där den är fäst vid vevhusventilationen. Jag tror att det skulle kunna vara något sådant! Vart i vevhusventilationen är de vanligt att dom läcker syns det lätt? Angående Tomgångsslangen har jag bytt den och var väldigt noga när jag satte i hop det igen, borde gett utslag på startgas om den varit otät, sen vad för slang pratade du om som gick bak till avgasröret, kan du länka från realoem vart den sitter fattade inte riktigt.
Angående en film så har jag själv tänkt på att visa hur den är trögstartad plus hur den beter sig när jag kopplar med varm motor och hur den beter sig när jag varvar upp den och låter varvräknaren sjunka, kanske är någon som kan säga exakt vad det är då?
Har glömt att tilläga att när man motorbromsar så bloddrar den ofta ganska mycket och känns precis som att något motar lite.
Ska filma och tror det kan vara de enda i och med att felsökning ej verkar fungera dom gånger jag provat!

Jag är inte säker på om startgas verkligen fungerar i det här fallet, spjället i avgasröret kan du däremot hitta här:
http://realoem.com/bmw/showparts.do?mod … &fg=20

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

186 Inlägg
12 april 2012
Trådstartare
Okej ska kika på de där men jag har bara en dämpare på och det är en sportdämpar så känner ej igen något sådant spjäll?
Iallfall nu har jag varit ute och filmat och satt ihop en film om hur den beter sig, höj gärna volymen så att ni hör hur trögstartad den är, startar rätt så lätt men den kan vara mycket värre, sen hörs inte det i filmen men när man motorbromsar så bluddrar de mycket och känns precis som något motar den från att rulla lätt, kanske tyder på något?
Filmade även hur den är på tomgång för att visa hur stabil den är när den väll är på tomgång!
Här har ni iallafall filmen: http://www.youtube.com/watch?v=3Q2x__G3 … e=youtu.be

Hoppas någon kanske vet exakt vad de är och känner igen sig nu, väldigt tacksam för hjälp!
Senast redigerat av Ahlen93 (12 april 2012)

92 Inlägg
12 april 2012
Min har Simons sportavgassystem och bluddrar också vid motorbromsning, tror inte det är något som är fel där...

102 Inlägg
13 april 2012
Beter sig mycket likt min innan jag lämnade in den och fick det fixat.
Vilket dom sa va någon ventil i vevhusen som drog tjuvluft. brydde mig inte så mycket bilen gick ju bra och jag va nöjd.

186 Inlägg
13 april 2012
Trådstartare
Okej tänkte ta isär vevhusventilationen i helgen och kika på den tror mycket väll att något där skulle kunna vara felet!
Länk till filmen: http://www.youtube.com/watch?v=3Q2x__G3 … e=youtu.be

102 Inlägg
13 april 2012
Ahlen93 skrev:
Okej tänkte ta isär vevhusventilationen i helgen och kika på den tror mycket väll att något där skulle kunna vara felet!
Länk till filmen: http://www.youtube.com/watch?v=3Q2x__G3 … e=youtu.be

Länken funkar inte

47 Inlägg
13 april 2012
hade liknande problem med min 328.. trögstartad, svajig/ingen tomgång, stannade när man kopplade och gick lite slött över ca 4000 varv... Visade sig vara vevaxelgivaren..

"Rquired" fick nog med de flesta felen i sitt inlägg så kolla allt de..

75 Inlägg
13 april 2012
De där "spjället" som sitter på orginal ljuddämparen, det går en slang till den och den ska man täppa igen om man byter ljuddämpare, så kolla om slangen är igentäppt.

186 Inlägg
13 april 2012
Trådstartare
Okej ska kika på de! Kan blivit något fel med länken.
Funkar de nu? http://www.youtube.com/watch?v=3Q2x__G3 … re=mh_lolz

Nu ska de funka, blev taskig kvalité men man ser ju endå, filmade som sagt tomgången för att jag ville visa hur stabil den är på tomgång när den väl är på tomgång!
Senast redigerat av Ahlen93 (13 april 2012)

47 Inlägg
13 april 2012
slangen går upp genom golvet och ligger under mattan o plasten i bagaget, så där är det enkelt att plugga.. om slangen går ner genom plåten är det bara att dra upp den smile

186 Inlägg
14 april 2012
Trådstartare
Okej får kika på de smile men skulle det verkligen kunna orsaka det?
Titta filmen smile http://www.youtube.com/watch?v=3Q2x__G3 … re=mh_lolz

47 Inlägg
14 april 2012
ingen aning men värt att kolla när det är så enkelt smile annars är det väll nån givare som spökar som på min.. smile

186 Inlägg
16 april 2012
Trådstartare
har demonterat vevhusventilationen nu och jag undrar hur ska man kolla om ventilen läcker luft? kan mycket väll vara de som är felet för alla slangar är fräscha så inget vakumläckage.
Kolla filmen: http://www.youtube.com/watch?v=3Q2x__G3 … re=mh_lolz

Tacksam för hjälp!
Senast redigerat av Ahlen93 (16 april 2012)

186 Inlägg
18 april 2012
Trådstartare
Har rengjort vevhusventilationen och de hjälpte inte men skadade väll adrig funderar dock på om ventilen på den är paj, ska testa på ett sätt som man slapp demontera den igen för att se, men ialla fall alla vakumslangar ser fräscha ut inte torra eller spruckna så jag tror fortfarande att det är någon givare om det inte är den där ventilen på vevhusventilationen, de finns ju inget annat de kan va då i stort sett, men ska prova felsöka nu igen förhoppningsvis funkar de.
Annars är de väll bara prova leta!
http://www.youtube.com/watch?v=3Q2x__G3 … re=mh_lolz

Kika på filmen och se om någon kanske haft liknande fel och vad ni isåfall bytte eller någon kanske kan avgöra vad det är endå.

Tacksam för svar!

40 Inlägg
19 april 2012
Hejsan!
Jag har Exakt samma problem på min e36 328 Touring -96a. Förutom att jag har orolig tomgång på den oxå. Jag har letat efter läckage men hittar inget!

Har du lyckas hitta felet än eller kan någon säga vad som kan vara fel så man kan lägga pengar på rätt saker?!
"/

Sök