2968
Sök

Bmw E36 328 dör ibland när man kopplar och är slö? *!FELET HITTAT!* Hjälp, med ett annat fel tack!

186 Inlägg
25 april 2012
Trådstartare
Sampyla skrev:
Spruta startgas på burken så märker ju du om den läcker, om den gör de så byt ut den!

Jo har ju provat med startgas typ 5gånger runt insuget, men har ej gett utslag någon gång, men de är ju alltså inte att den suger in tjuvluft utan pyser ju ut men kanske funkar med startgas? smile

476 Inlägg
25 april 2012
https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91306/91306-0207770443beba7362f1a218848f9237.jpg

Sitter alldelles till vänster om reservhjulsbaljan som du ser på denna bild!

Bmw 328 Coupe E36 projekttråd - http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3136752
Installationselektriker

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
27 april 2012
vart ska man plugga den?

Bmw osv..

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
27 april 2012
En bekant har liknande problem på sin bil.. hmm

Men där är tomgången jätte orolig (går till o från)

Bmw osv..

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
27 april 2012
Polaren åkte till mekonomen och felsökte med deras dator.
Felkod 52 EGR Ventil
Blev resultatet.. Någon som vet bmws Artikelnummer till en sån? hittar den inte på realoem

Bmw osv..

227 Inlägg
27 april 2012
OverBoosted skrev:
Felkod 52 EGR Ventil
Blev resultatet.. Någon som vet bmws Artikelnummer till en sån? hittar den inte på realoem

NR 16

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do … &fg=20

Ej säker om det är samma typ beroende på årsmodeller lr liknande...

Dum spiro, spero...

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
27 april 2012
JE skrev:
OverBoosted skrev:
Felkod 52 EGR Ventil

NR 16

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do … &fg=20

Ej säker om det är samma typ beroende på årsmodeller lr liknande...

Hmmmm va fan då, är det den jäveln? *tittar besviket* den är ju redan igenpluggad o allt..

Bmw osv..

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
27 april 2012
Frågar lite, Om denna är pluggad, vad bidrar detta med? är den i öppet läge hela tiden då? eller vad skickar den för signaler till motorn? och... om den nu är trasig. kan de påverka bilen även om den är pluggad (bytt ljuddämpare)

EDIT: fråga 2: SKulle man kunna plugga vid 13(på bilden: http://www.realoem.com/bmw/showparts.do … &fg=20) istället? och på så sätt skita i hela annordningen? behöver man boxen?  vad gör den..
Senast redigerat av OverBoosted (27 april 2012)

Bmw osv..

186 Inlägg
29 april 2012
Trådstartare
OverBoosted skrev:
Frågar lite, Om denna är pluggad, vad bidrar detta med? är den i öppet läge hela tiden då? eller vad skickar den för signaler till motorn? och... om den nu är trasig. kan de påverka bilen även om den är pluggad (bytt ljuddämpare)

EDIT: fråga 2: SKulle man kunna plugga vid 13(på bilden: http://www.realoem.com/bmw/showparts.do … &fg=20) istället? och på så sätt skita i hela annordningen? behöver man boxen?  vad gör den..

Undrar samma skulle det gå att plugga den vid 13? eller måste man göra det i bak?

186 Inlägg
3 maj 2012
Trådstartare
OverBoosted skrev:

Citerar igen för att se om någon kan svara på om man kan plugga vid 13, eller får man en massa felkoder på egr ventilen då?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
3 maj 2012
Ahlen93 skrev:
OverBoosted skrev:

Citerar igen för att se om någon kan svara på om man kan plugga vid 13, eller får man en massa felkoder på egr ventilen då?

Det är inte en EGR utan endast ett vakuumspjäll, och jag svarade inte på ditt tidigare inlägg eftersom jag inte är säker på min sak men jag tror att det blir bäst om du pluggar systemet i insuget istället. Jag ser ingen anledning till att ha kvar delar (Undertrycksbehållaren) utav systemet om du ändå kopplar bort det, utan eftersom det handlar om vakuum bör du bara tänka på att få det tätt. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

40 Inlägg
3 maj 2012
Vill bara till lägga här att jag har nu beställt en vevaxelgivare och ska byta den nån dag under nästa vecka då en service kommer att ske på samma veva. Så jag kan återkomma då om det är felet på att den dör vid frikoppling smile.

Mvh

186 Inlägg
6 maj 2012
Trådstartare
Rquired skrev:
Ahlen93 skrev:
OverBoosted skrev:

Det är inte en EGR utan endast ett vakuumspjäll, och jag svarade inte på ditt tidigare inlägg eftersom jag inte är säker på min sak men jag tror att det blir bäst om du pluggar systemet i insuget istället. Jag ser ingen anledning till att ha kvar delar (Undertrycksbehållaren) utav systemet om du ändå kopplar bort det, utan eftersom det handlar om vakuum bör du bara tänka på att få det tätt. smile

Okej, det sitter ju någon kontakt vid vakumspjället de var de jag syfta på så den inte fick något spel om man plugga in undertrycksbehållaren. Iallfall har hittat slangen som ska vara vid ljuddämparen, den var pluggad med en skruv men problemet är jag hundra på är den där undertrycksbehållaren eftersom den pyser ut luft, de hörs väldigt väl när den är igång, men ska se om jag kan prova plugga innan behållaren då, då slipper jag byta ut den.
Men om det ej fungerar men de borde de göra, så tror jag väll att de kan vara luftmassemätaren eller gasspjällsgivaren, men vart kan man hitta vad de ska vara för ohm på gasspjällsgivaren och luftmassemätaren?

186 Inlägg
6 maj 2012
Trådstartare
Provade att plugga slangen innan vakumbehållaren, tog en skruv som jag tryckte in i slangen sen drog jag ett buntband över slangen också. Så jävla gött visade att det hjälpte och den dör inte längre när man motorbromsar och kopplar under den tiden jag var ute och provkörde idag, går även lite bättre vid gaspådrag är inte lika tveksam fortfarande men det finns mer effekt att hämta. Ljudet från att den drar tjuvluft finns fortfarande kvar och visade sig ej komma ifrån vakumbehållaren utan är ganska så säker nu på att det kommer i från vevhusventilations ventilen, så ska försöka beställa en sådan och byta ska kika lite mer på de innan bara. Varvräknaren sjunker fortfarande när jag kopplar fast inte alls så mycket som innan och den är inte nära på dö utan sjunker kanske till max 500-600varv men oftast sjunker den sakta ner till 700-800varv smile
Det konstiga var att när jag hittade slangen i bak vid ljuddämparen så var den pluggad med en skruv så läckaget finns antagligen i någon slang på vägen till vakumspjället eller den där undertrycksbehållaren som läcker.
Så jädra gött att den inte dör längre iallafall nu är de bara fixa det andra läckaget så att man får lite mer power i bilen smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 maj 2012
Gratulerar, det verkar som om du är på rätt väg nu! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
6 maj 2012
ska testa det i veckan jag med återkommer med uppdate

Bmw osv..

186 Inlägg
7 maj 2012
Trådstartare
Och nu så sade man igen för mycket innan man kört tillräckligt, tro fan när jag åker till praktiken i morses att när jag åkt 10min eller något kommit upp i motorvärme och ska svänga i en korsning tro fan att den dör när jag motorbromsar och kopplar börjar med att den nästan dör varpå jag kopplar från växelbyte 5-4 och motorn sjunker till 300varv men orkar upp till 800varv sen när jag kopplar för att växla ner igen så dör den såklart.
Så jävla trött på det här nu så jag orkar fan knappt hålla på med skiten längre, men jag ska se vad jag kan göra.
Som sagt det låter verkligen som att den drar tjuvluft någonstans under insuget och jag är ganska säker på att det är vevhusventialtions ventilen som kan läcka och skapa dessa symptom. Får väll köpa en sådan från schmiedmann och se om de är felet.
Jag säger bara fyfan för oseriösa säljare som kan sälja en bil med de här felet, skulle tvingat tillbaks pengar eftersom han skrev säljes i befintligt skick, de får ju inte förekomma några fel som man inte informerats om då.
Fan får väll se om jag kan lyckas lösa helvetet.
Den är ju som sagt trögstartad och "hostar" när man ska starta den, kan dom vara sånna med en vakumläcka?

75 Inlägg
9 maj 2012
m52 är skit känsliga mot just tjuvluft, de räcker att de drar lite tjuvluft nånstans så går den dåligt.

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
9 maj 2012
Hur vanligt är det att det är insugspackning som behövs bytas?

Bmw osv..

186 Inlägg
9 maj 2012
Trådstartare
Men det låter ju som att de där ljudet från tjuvluft kommer från under insuget, har kikat på slangarna som sagt provat med startgas 5gånger endå inte gett utslag. Så borde väll vara vevhusventilations ventilen som läcker?
Borde ju vara tjuvluft eftersom den går perfekt när den är kallstartad?

Sök