2947
Sök

Bmw E36 328 dör ibland när man kopplar och är slö? *!FELET HITTAT!* Hjälp, med ett annat fel tack!

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
9 maj 2012
Ahlen93 skrev:
Men det låter ju som att de där ljudet från tjuvluft kommer från under insuget, har kikat på slangarna som sagt provat med startgas 5gånger endå inte gett utslag. Så borde väll vara vevhusventilations ventilen som läcker?
Borde ju vara tjuvluft eftersom den går perfekt när den är kallstartad?

vad säger felkods läsning på din bil? På 328an ja håller på med så sa felkoder enbart EGR-ventil

Bmw osv..

186 Inlägg
10 maj 2012
Trådstartare
OverBoosted skrev:
Ahlen93 skrev:
Men det låter ju som att de där ljudet från tjuvluft kommer från under insuget, har kikat på slangarna som sagt provat med startgas 5gånger endå inte gett utslag. Så borde väll vara vevhusventilations ventilen som läcker?
Borde ju vara tjuvluft eftersom den går perfekt när den är kallstartad?

vad säger felkods läsning på din bil? På 328an ja håller på med så sa felkoder enbart EGR-ventil

Ja problemet jag har skrivit många gånger i tråden är att jag får ej fram några felkoder, har provat på 3 olika ställen med all möjliga varianter men bilen slår bara ifrån, men man hör ju att de knäpper i styrboxarna så kontakt har den ju.

18 Inlägg
10 maj 2012
Jag Har exakt samma problem med min bil e36 328, köpte mig en carsoft diagnoskabel och sökte igenom bilen, fick felkod på kamaxelgivare och lambda sond 2 ( cyl 4-6). köpte mig en kamaxel givare från schidmann ingen orginal... ingen skillnad, sökte igen bilen igen kamaxelgivare koden fortfande kvar, går ej att radera, så läste jag lite på nätet om de och många sa att carsoft programmet kunde ta fel på kamaxel och vevaxel givare, sagt och gjort så bytte jag även vevaxelgivaren, ingen skillnad, då måste det ju vara lambdasonden tänkte jag. bytte även denna. sökte igenom bilen igen, fortfarande felkod på kamaxelgivare, så bytte tillbaka till den gamla som satt i, då försvann felkoden, så nu har jag inga felkoder på bilen, men problemet kvarstår, så började leta efter vakumlekage, hittade en stor spricka i insugsbälgen mellan lmm och insug, bytte denna ingen skillnad, testat med startgas, det enda stället man får respons är på ventilen till vevhusvent, så jag skurvade ur denna och pluggade hålet till insuget, ingen skillnad går fortfarande skit...

Nu orkar jag inte felsöka mera själv så ska ner till en bmw verkstad imorn. återkommer med resultat.

Vi måste ju kunna lösa detta smile

40 Inlägg
10 maj 2012
Kusligt fel det där! Att det är så många som har problemet men ingen lyckas komma fram till vad det är! Min bil beter sig fortfarande lika efter bytet av Vevaxelgivaren. så kändes inte kul att betala 1500:- för en sån jävel så är felet kvar. Rätt så sugen att åka till min kompis på bmw och kolla om dem kan läsa av den och se vad dem säger!

Svaret måste ju någon sitta på..

186 Inlägg
10 maj 2012
Trådstartare
Ja så fruktansvärt konstigt, men är ganska säker på att det är ej någon givare. Som sagt tror att det är vevhusventilationsventilen så jag får väl helt enkelt chansa på att byta den, bilen beter ju sig exakt som att den drar tjuvluft så känns som att de borde vara den ventilen eftersom alla slangar är fräschao och ger ej utslag på startgas.

18 Inlägg
11 maj 2012
Jag var nere hos bmw idag, dom gjorde en snabb till och koppla upp sig med deras dator, han sa att jag hade ett felmedelande; jordfel i lmm men detta larm var ej aktivt för tillfället, ska nog åka te skroten och köpa mig en "ny" så får vi se om det är detta som är felet.

Ahlen93 skrev:
Ja så fruktansvärt konstigt, men är ganska säker på att det är ej någon givare. Som sagt tror att det är vevhusventilationsventilen så jag får väl helt enkelt chansa på att byta den, bilen beter ju sig exakt som att den drar tjuvluft så känns som att de borde vara den ventilen eftersom alla slangar är fräschao och ger ej utslag på startgas.

Ang. vevhusvent, tror ej det är detta som är felet, testa och plugga innan du köper nytt. om du inte vet hur det ser ut så går det ju en slang från vevntilkåpan ner till den där ventilen eller vad det nu är, den är i sin tur ditsatt direkt i insuget, om du bara lossar ventilen med de 3 bult som den sitter uppe i och sen pluggar du hålet i insuget och låter ventilen bara ligga löst, jag testade detta häromdan men det blev ingen skillnad...

186 Inlägg
12 maj 2012
Trådstartare
sörman skrev:
Jag var nere hos bmw idag, dom gjorde en snabb till och koppla upp sig med deras dator, han sa att jag hade ett felmedelande; jordfel i lmm men detta larm var ej aktivt för tillfället, ska nog åka te skroten och köpa mig en "ny" så får vi se om det är detta som är felet.

Ahlen93 skrev:

Ang. vevhusvent, tror ej det är detta som är felet, testa och plugga innan du köper nytt. om du inte vet hur det ser ut så går det ju en slang från vevntilkåpan ner till den där ventilen eller vad det nu är, den är i sin tur ditsatt direkt i insuget, om du bara lossar ventilen med de 3 bult som den sitter uppe i och sen pluggar du hålet i insuget och låter ventilen bara ligga löst, jag testade detta häromdan men det blev ingen skillnad...

Okej, har ju faktiskt tankar på LMM med, de eller så är de ju tjuvluft är jag nästan helt säker på.
Har haft isär vevhusventilationen så jag vet var den sitter rengjorde den då men blev ju ingen skillnad, så det funkar alltså om man pluggar hålet vid insuget och testar starta och köra lite?

Har några frågor om din bil? Går den bra när den är kall? Drar den mycket? Är den lite svårstartad?
För min går ju helt perfekt när man kallstartar den och kör, då sjunker mätaren gör lungt ner till tomgången när man motorbromsar och kopplar plus att den även går mycket bättre är vassare och motar inte när man drar ur den som den gör när den är varm.
Så det är ju uppenbarligen någonting fel med bränsle/luftblandningen.
Tändstiften är även vita ska tilläggas ett till tecken på fel bränsle/luftblandning.

75 Inlägg
12 maj 2012
sörman skrev:

Ahlen93 skrev:

Men fick du det helt tätt då vid insuget? Som sagt minst lilla tjuvluft så går dom här maskinerna dåligt.

18 Inlägg
13 maj 2012
Ahlen93 skrev:
sörman skrev:

Ahlen93 skrev:

Okej, har ju faktiskt tankar på LMM med, de eller så är de ju tjuvluft är jag nästan helt säker på.
Har haft isär vevhusventilationen så jag vet var den sitter rengjorde den då men blev ju ingen skillnad, så det funkar alltså om man pluggar hålet vid insuget och testar starta och köra lite?

Har några frågor om din bil? Går den bra när den är kall? Drar den mycket? Är den lite svårstartad?
För min går ju helt perfekt när man kallstartar den och kör, då sjunker mätaren gör lungt ner till tomgången när man motorbromsar och kopplar plus att den även går mycket bättre är vassare och motar inte när man drar ur den som den gör när den är varm.
Tändstiften är även vita ska tilläggas ett till tecken på fel bränsle/luftblandning.

japp det går att köra med en plugg i insuget, den ventilen släpper ju ut all oljedimma som blir direkt in i insuget istället för ut i miljön, bmw tänker på miljön wink bara du inte pluggar ventilen för då trycker oljan ut genom ventilkåpspackningen,  låt ventilen bara ligga löst och testa.

Bilen går som bäst när den är kall då märker man inte av att den är konstig, det enda kan vara att den är lite mer svårstardad än vanligt, tar lite längre tid innan hon startar. bensinförbrukningen ligger på ungeär desamma, har inte reagerat på att den drar mkt mer, så nej det kan jag nog inte påstå att den drar mer. den börjar cpa när motorn kommer förbi det blåa på motortemp mätarn.
Japp håller med dig till 100 måste va nått med blandningen.
Ska kolla med skroten imorn om de har en lmm, om jag hinner.

Sampyla skrev:
Men fick du det helt tätt då vid insuget? Som sagt minst lilla tjuvluft så går dom här maskinerna dåligt.

Fick till en riktigt fin plugg smile testade med startgas och fick ingen motorrespons, så jag tror det blev rätt tätt smile

186 Inlägg
13 maj 2012
Trådstartare
sörman skrev:
Ahlen93 skrev:
sörman skrev:

japp det går att köra med en plugg i insuget, den ventilen släpper ju ut all oljedimma som blir direkt in i insuget istället för ut i miljön, bmw tänker på miljön wink bara du inte pluggar ventilen för då trycker oljan ut genom ventilkåpspackningen,  låt ventilen bara ligga löst och testa.

Bilen går som bäst när den är kall då märker man inte av att den är konstig, det enda kan vara att den är lite mer svårstardad än vanligt, tar lite längre tid innan hon startar. bensinförbrukningen ligger på ungeär desamma, har inte reagerat på att den drar mkt mer, så nej det kan jag nog inte påstå att den drar mer. den börjar cpa när motorn kommer förbi det blåa på motortemp mätarn.
Japp håller med dig till 100 måste va nått med blandningen.
Ska kolla med skroten imorn om de har en lmm, om jag hinner.

Sampyla skrev:

Fick till en riktigt fin plugg smile testade med startgas och fick ingen motorrespons, så jag tror det blev rätt tätt smile

Ska kolla med LMM fick prova på en skrot när jag frågade för ett tag sen men hade ej tid att prova då.
Fan låter ju som att du har precis samma problem som mig hehe, så vi kan ju hjälpa varandra smile
Men går din dåligt när den är varm när du drar ur fullt, känns precis som om något motar liksom, som att den får för lite bränsle?
Senast redigerat av Ahlen93 (13 maj 2012)

75 Inlägg
14 maj 2012
Vita stift = mager blandning. Vart bor ni nånstans?

18 Inlägg
14 maj 2012
Ahlen93 skrev:
Ska kolla med LMM fick prova på en skrot när jag frågade för ett tag sen men hade ej tid att prova då.
Fan låter ju som att du har precis samma problem som mig hehe, så vi kan ju hjälpa varandra
Men går din dåligt när den är varm när du drar ur fullt, känns precis som om något motar liksom, som att den får för lite bränsle?

Japp det låter jävligt likt, så tror att vi har samma bekymmer. japp känns orkeslös och lixom lite små ryckig eller hur man ska förklara, som att det motar ja.

Dom sa även på bmw att ett känd problem på e36orna är det kan komma in fukt i stryboxen, så hoppas att det inte är det som är fel, men tror inte de. det skulle ju även kunna vara kabeln fram till lmm. Vi får börja med att byta den och hoppas att det är lmmen det är fel på smile börjar bli jävligt less på detta...

186 Inlägg
14 maj 2012
Trådstartare
sörman skrev:
Ahlen93 skrev:
Fan låter ju som att du har precis samma problem som mig hehe, så vi kan ju hjälpa varandra

Japp det låter jävligt likt, så tror att vi har samma bekymmer. japp känns orkeslös och lixom lite små ryckig eller hur man ska förklara, som att det motar ja.

Dom sa även på bmw att ett känd problem på e36orna är det kan komma in fukt i stryboxen, så hoppas att det inte är det som är fel, men tror inte de. det skulle ju även kunna vara kabeln fram till lmm. Vi får börja med att byta den och hoppas att det är lmmen det är fel på smile börjar bli jävligt less på detta...

Ja, jag tror vi har exakt samma problem, men fukt i styrbox låter konstigt att den skulle gå så bra som den gör endå liksom går ju att sig fram utan några större problem.
Hoppas på LMM, håller med börjar bli fruktansvärt irriterande kan inte ha kvar bilen mycket längre om det ska hålla på så här går ju inte åka i en bil som dör när man kopplar ibland blir lika förbannad varje gång.
Hör av dig när du testa LMM smile

18 Inlägg
14 maj 2012
Jag testade att byta lmm idag, ledsen att göra dig besviken men det var inte de som var felet sad
ne håller med dig angående styrbox, jag skruva isär min idag och kollade och det såg fint ut iaf smile
Men det lustiga är att när jag hade min gamla lmm i och kopplade ur den när motorn var igång så stendog bilen direkt, testade att rycka ur den "nya" och då hölls sig bilen fortfarande i liv, men den gick ju lite små knackit men dog ej, detta grämer mig lite. känns som att det borde dött som den gjorde med den andra lmm, så vi kanske är på rätt spår ändå. Jag försökte även mäta upp om jorden va bra till denna, och jag tyckte att det såg okej ut, är dock inte 100 på att jag mätte rätt, det där med bil-el är ju inte det roligaste, om jag fattade rätt så skulle plint 1 i lmm vara jord och plint 7 i styrbox, testade att mäta både mot chassijord och plint 7, blev inte mkt klokare dock...

Tänkte koppla upp diagnosprogrammet imorn igen och se om jag fått några nya koder.

Vet inte vad vi ska göra härnest, känns som man testat allt nu hmm

40 Inlägg
14 maj 2012
Hejsan igen! Igår så lästa jag av bilen igen och den slog ifrån på Vevaxelgivaren igen! Och sen så såg jag att slangen som går in i luftbälgen och sen in i insuget nånstans. En tjock slang den var sprucken och den bytte jag ut! Så jag åkte till bmw och kollade och dem sa att min givare var trasig så jag fick en av dem som fungerade som dem testa sig med när det var sånna hära fel på bilar! Så jag åkte till mekonomen där jag köpte givaren (inga problem alls. inga ryckningar eller symtomer på att den ville dö! 2 - 3km!) Och dem beställde en ny. så jag fick en ny idag. (snabba puckar) och dena fungerade fel frit så jag var och lämna tillbaka den jag fick och sa att mekonomen beställt en ny. och dem lästa sedan av min bil och då fanns det inga felkoder alls!
Efter att ha kört 1 - 1,5 mil så har jag fortfarande inga symtomer på dem felen som har funnits som ni har!
gjorde även en service på bilen (olja och filter.) Så imorgon blir det test dag och se om jag kan få fram problemet igen eller om det har försvunnits helt för mig! Hoppas ni löser det ni har för fel!
Mvh
Vikner

75 Inlägg
15 maj 2012
Vikner skrev:
Hejsan igen! Igår så lästa jag av bilen igen och den slog ifrån på Vevaxelgivaren igen! Och sen så såg jag att slangen som går in i luftbälgen och sen in i insuget nånstans. En tjock slang den var sprucken och den bytte jag ut! Så jag åkte till bmw och kollade och dem sa att min givare var trasig så jag fick en av dem som fungerade som dem testa sig med när det var sånna hära fel på bilar! Så jag åkte till mekonomen där jag köpte givaren (inga problem alls. inga ryckningar eller symtomer på att den ville dö! 2 - 3km!) Och dem beställde en ny. så jag fick en ny idag. (snabba puckar) och dena fungerade fel frit så jag var och lämna tillbaka den jag fick och sa att mekonomen beställt en ny. och dem lästa sedan av min bil och då fanns det inga felkoder alls!
Efter att ha kört 1 - 1,5 mil så har jag fortfarande inga symtomer på dem felen som har funnits som ni har!
gjorde även en service på bilen (olja och filter.) Så imorgon blir det test dag och se om jag kan få fram problemet igen eller om det har försvunnits helt för mig! Hoppas ni löser det ni har för fel!
Mvh
Vikner

Slangen som går in i luftbälgen den går till tomgångsmotorn och det är vanligt att den spricker smile

Jag kommer inte ihåg vilken givare det va på farsans 528 (samma motor) men den hade inga problem med tomgången men därimot kunde den dö mitt i allt, om man körde 110 km/h så kunde den bara dö, sen va de bara att vrida på nyckeln igen så gick han! Men men jag tror ändå ni har nå tjuvluft nånstans som är svårt att hitta, mitt tips är att OM inte det hjälper med att ni byter LMM, riv av insuget, kolla igenom allt noga och byt insugspackningarna och kolla alla slangar etfer små sprickor osv!

40 Inlägg
16 maj 2012
Jag kan då säga efter en 20mil biltur igår så går min bil felfritt än. Inga problem alls smile. Har inte haft några problem alls verken med tomgång eller att den dör när man frikopplar.
Hoppas ni hittar vad som är felet på era bilar smile.

186 Inlägg
16 maj 2012
Trådstartare
Vikner: va bra att du fick ditt problem löst men tror inte att din gick precis som min och sörmans gör. Så tror ej att det är felet.

Sörman/sampyla: Okej va synd, men har du provat släppa på pluskabeln i en halvtimme och nollställt insprutet och de då?
Prova de annars fast kanske inte hjälper.
Jadu den beter ju sig exakt som att den får tjuvluft får väll helt enkelt kanske riva av insuget och gå igenom varenda slang väldigt nogrannt. Sampyla kan det vara så att den inte ger utslag på startgas men de finns en läcka som gör att den dör när du kopplar? fan så krångligt att riva av insuget bara, skitkrånglgit att nå skruven med verktyg så trångt som det är.
Men funderar på att prova låna LMM och se nästa vecka.
Juste fan LMM kanske är mitt problem endå, du säger att din dör när du rycker ur kabeln eller går riktigt dåligt med den nya, du ska se när jag rycker ur min händer typ ingenting går precis likadan pyttepytte lite bloddrigare kanske när man varvar ur på låga varv men när den kommer över två-tre tusen går den helt rent som med LMM i.
Hur är din bil när du varvar den jätte fort liksom trycker in bilen pedalen skitsnabbt och släpper? asså så den max kommer upp i 1000-1500varv? Då låter min förjävligt (med LMM i) bloddrar som satan.
Sen tänkte jag även fråga om när din är varm bloddrar den mycket när du släpper på gasen och motorbrosmar/växlar ner, ibland kan min bloddra och hosta till som en racingbil hehe låter inte riktigt bra.
Senast redigerat av Ahlen93 (16 maj 2012)

75 Inlägg
16 maj 2012
Äh insuget är inte så svårt att riva när de sitter orginal insug på, men med 325 insug är det ännu svårare att komma åt den där förbannade muttern längst in mot torpedväggen, men de går! Jag har rivit mitt insug typ 10 gånger så jag kan de där utantill nu haha wink De där med att den hostar och låter som en racingbil när du motorbromsar de gör min med och alla andra som jag vet har 328 med utbyt ljudämpare, så de är nog inge konstigt med det!

Prova med en annan lmm och se om det hjälper annars får du nog riva insuget! Kan mycket möjligt vara att slangen som går från tomgångsmotorn till luftbälgen är sprucken alldeles vid tomgångsmotorn (det va min) och då vet jag inte om man kommer åt att spruta med startgas.

186 Inlägg
16 maj 2012
Trådstartare
Okej den slangen har jag bytt faktiskt, inte alls längesen jag gjorde det, tror faktiskt inte att någon slang är problemet men kan vara så ska som sagt prova LMM nästa vecka om de går bra då.

Sök