Ahlen93 skrev:
sörman skrev:
Jag var nere hos bmw idag, dom gjorde en snabb till och koppla upp sig med deras dator, han sa att jag hade ett felmedelande; jordfel i lmm men detta larm var ej aktivt för tillfället, ska nog åka te skroten och köpa mig en "ny" så får vi se om det är detta som är felet.
Ahlen93 skrev:
Ja så fruktansvärt konstigt, men är ganska säker på att det är ej någon givare. Som sagt tror att det är vevhusventilationsventilen så jag får väl helt enkelt chansa på att byta den, bilen beter ju sig exakt som att den drar tjuvluft så känns som att de borde vara den ventilen eftersom alla slangar är fräschao och ger ej utslag på startgas.
Ang. vevhusvent, tror ej det är detta som är felet, testa och plugga innan du köper nytt. om du inte vet hur det ser ut så går det ju en slang från vevntilkåpan ner till den där ventilen eller vad det nu är, den är i sin tur ditsatt direkt i insuget, om du bara lossar ventilen med de 3 bult som den sitter uppe i och sen pluggar du hålet i insuget och låter ventilen bara ligga löst, jag testade detta häromdan men det blev ingen skillnad...
Okej, har ju faktiskt tankar på LMM med, de eller så är de ju tjuvluft är jag nästan helt säker på.
Har haft isär vevhusventilationen så jag vet var den sitter rengjorde den då men blev ju ingen skillnad, så det funkar alltså om man pluggar hålet vid insuget och testar starta och köra lite?
Har några frågor om din bil? Går den bra när den är kall? Drar den mycket? Är den lite svårstartad?
För min går ju helt perfekt när man kallstartar den och kör, då sjunker mätaren gör lungt ner till tomgången när man motorbromsar och kopplar plus att den även går mycket bättre är vassare och motar inte när man drar ur den som den gör när den är varm.
Så det är ju uppenbarligen någonting fel med bränsle/luftblandningen.
Tändstiften är även vita ska tilläggas ett till tecken på fel bränsle/luftblandning.
japp det går att köra med en plugg i insuget, den ventilen släpper ju ut all oljedimma som blir direkt in i insuget istället för ut i miljön, bmw tänker på miljön

bara du inte pluggar ventilen för då trycker oljan ut genom ventilkåpspackningen, låt ventilen bara ligga löst och testa.
Bilen går som bäst när den är kall då märker man inte av att den är konstig, det enda kan vara att den är lite mer svårstardad än vanligt, tar lite längre tid innan hon startar. bensinförbrukningen ligger på ungeär desamma, har inte reagerat på att den drar mkt mer, så nej det kan jag nog inte påstå att den drar mer. den börjar cpa när motorn kommer förbi det blåa på motortemp mätarn.
Japp håller med dig till 100 måste va nått med blandningen.
Ska kolla med skroten imorn om de har en lmm, om jag hinner.
Sampyla skrev:
Men fick du det helt tätt då vid insuget? Som sagt minst lilla tjuvluft så går dom här maskinerna dåligt.
Fick till en riktigt fin plugg

testade med startgas och fick ingen motorrespons, så jag tror det blev rätt tätt