2861
Sök

Mercedes w124 200te drar tjuvström som fan!! :/ laddar konstigt också! Hjälp!!!

105 Inlägg
12 december 2011
Trådstartare
Har köpt mig en vinterbil nu! Merca w 124 200te.
Som drar ström nån stans när den är avstäng så måste ha huvudströmbrytare på :/
Sen laddar den perfekt tills man sätter på halvljus , fläkt, sterio lr nått annat i el form :/ kan felet vara ?? hänger de ihop kanske med att den drar ström.

Har nytt batteri , ny generator & nya kol iaf .

Snälla hjälp!! Blir galen snart :/

black and white

105 Inlägg
13 december 2011
Trådstartare
Tjenare!
Idag bytte jag OVP.et reläet eller va det heter! Så nu drar den inte tjuvström längre konstigt nog! Peppar peppar!!
Sen mätte jag lite mer ang laddningen. Å fick fram detta!!

Bilen hållde jag på 1500varv, Tomgång = 13,9 utan nån strömförbrukare på!. Men när ja sätte på halvljusen så sjönk det till 13,7.
Men när ja även sätte på sterio & rutvärmen & taklampan Så sjönk den ända till 12,6

Den visar även mera nere vid generatorn än uppe vid batteriet!.

Nån som har någon ide ??
Behöver hjälp. snälla!!

black and white

21 761 Inlägg
13 december 2011
Hur mycket skiljer det i spänning mellan generator och batteri?

Någon tiondel brukar det nog skilja på många bilar, men börjar det handla om tex 0,5 V eller mer så bör det fixas till. Att spänningen sjunker tex en tiondel när man slår på halvljuset är egentligen inte konstigt som jag ser det, så gör det på min 240 med 100 A generator i bra skick med motorn på tomgång. Nu hade du iof 1500 varv och det sjönk två tiondelar, då kan man nog börja fundera litegrann.

Att spänningen sjönk ner till 12,6 V (dvs ingen laddning alls) med stereo+rutvärmare+taklampa låter inte bra, men samtidigt vet jag ju inte hur stor stereoanläggning du har. Har du exempelvis ett 1500 WRMS steg till basarna som körs med lägsta belastning och väldigt högt så är det inte speciellt konstigt om spänningen sjunker märkbart, men ett steg på bara ett par hundra watt ska inte ställa till det tycker jag. smile

Du kan gärna mäta nere vid generatorn när du har alla dessa förbrukare igång och jämföra med hur det visar på batteriet, då ser man ganska lätt om du har kontaktproblem. Detta kan i så fall vara huvudorsaken till ditt problem.

105 Inlägg
13 december 2011
Trådstartare
Det visar 12.6 vid generatorn och 12.6vid batteriet men sjunker sakta men säkert hela tiden neråt.
Har bara en Sterio i nu! Inget extra ljud alls ..
Konstigt att den sjunker så mycket hmm

nån ide?
Behöver hjälp smile

black and white

21 761 Inlägg
13 december 2011
När du mäter på generatorn, sätter du båda mätinnarna där då (minuspinne på generatorhölje och pluspinne på B+)?

I så fall kanske drivremmen till generatorn slirar på något sätt, sånt kan inträffa utan att det tjuter från remmen. OVP-relät borde inte ha något med generatorns funktion att göra enligt vad jag har läst på nätet, det styr väl tändning/insprutning på nåt vis som jag förstår. Har dock inte fått helt klart för mig vad det egentligen är. hmm

105 Inlägg
13 december 2011
Trådstartare
Nej jag sätter plusen på generator och minus på batteriet.
Blir snart galen på bilen tyvärr..
Imorgon ska ja fan byta generator igen till en 90amp och testa det.

Men de konstiga är nu att bilen drar ut ett helt batteri på 1Tim ungefär när den är avstängd!
Vad kan ta så mycket ström ?  Gick ifrån 12.9 till 1.8 och det är helt nytt. Lika med 3 andra batterier också.

Behöver all hjälp ja kan få innan den bil hamnar på skroten sad

black and white

21 761 Inlägg
13 december 2011
För att ett batteri ska bli så där pass urdraget på bara en timme så handlar det nästan om kortslutning någonstans, då ska det också bli riktigt rejäla gnistor när en batterikabel plockas bort eller sätts dit. Sånt ska man akta sig för när batteriet är nyladdat, det kan explodera om man har riktigt otur.

Blir det såna gnistor?

Prova att koppla bort batteripluskabeln nere på startmotorn och se vad som händer, se dock till att den inte kan kortsluta någonstans. smile

105 Inlägg
13 december 2011
Trådstartare
Det gnistrar rätt fint när man tar på och av kablarna.hmm
Ska jag ta av den kabeln när ställer ner bilen menar du?
Kan detta ha med att inte bilen laddar normalt?
Om det blir skillnad då? Va gör man då?hmm

black and white

21 761 Inlägg
13 december 2011
Bilen ska förstås vara avstängd. Plocka bort pluskabeln på batteriet, plocka sedan bort där den sitter nere på startmotorn och isolera (tex eltejp eller liknande) så att den änden absolut inte kan komma åt jord. Sätt nu tillbaka kabeln på batteripolen och se om det gnistrar, gör det inte det så ligger troligen felet vid startmotorn eller eventuellt laddkabeln från generatorn (om den går via startmotorn). smile

Var mycket noggrann med att pluskabeln INTE kan komma åt jord när du sätter tillbaka på batteripolen, då blir det en riktig kortslutning.

För att undvika alla gnistor vid inkoppling av batterikabeln kan du använda en vanlig billampa att sätta mellan batteripol och batterikabel, en form av testlampa alltså. Lyser den så drar det en massa ström, lyser den inte så drar det inget/minimalt.
Senast redigerat av Drönirettab (13 december 2011)

105 Inlägg
13 december 2011
Trådstartare
Ska testa detta imorgon. Nej generatorkabeln går direkt till batteriet.
Men hjälper det med en ny Starmotor om det är felet alltså?

Men tror du detta hänger ihop med laddningen? hmm

black and white

21 761 Inlägg
13 december 2011
Då kan du även prova att koppla bort generatorkabeln där den sitter på batteriet, för att eventuellt utesluta den biten. Om det verkar vara startmotorn som bråkar så kan nog en ny/annan vara bättre än att försöka fixa den befintliga, men jag vet inte hur mycket det skulle kosta att reparera. Beror ju på vad som är fel förstås. smile

Jag tror att detta kan ha med den dåliga laddningen att göra, generatorn har troligen "fullt upp" med att ge ström till "felet" och när du slår igång andra saker så blir det helt enkelt för mycket. Men vi får väl se i morgon hur det beter sig.
Senast redigerat av Drönirettab (13 december 2011)

105 Inlägg
14 december 2011
Trådstartare
Tack för tipsen! Ska testa allt detta sen när det blir ljust ute smile
Får hoppas det ger nått resultat!.
Men skriver sen om det hjälper smile

black and white

105 Inlägg
14 december 2011
Trådstartare
Hitta inte startmotorn! hmm men hitta däremot kabeln som drar ström . En rätt fet svart kabeln som går ifrån en split vid batteriet och vidare in i kupen tror ja!
Bilen startar inte med denna borta iaf!. Och bensin pumpen går heller inte med denna borta. Och den sten dör när man tar bort den när bilen är igång.

Vad kan detta va?

black and white

21 761 Inlägg
14 december 2011
Är den splittad från plussidan av batteriet?

Visserligen skriver du att kabeln är svart, men det kan ju vara en extra skyddsslang eftersom den går igenom torpedväggen in i kupen. Med tanke på att kabeln är "fet" så bör det röra sig om en huvudmatningskabel till tex säkringar/reläboxar eller liknande, men jag har inte haft en Mercedes så jag vet inte hur de är uppbyggda i eldragningen. smile

Försök hitta vart den kabeln går inne i kupen och kolla om den går att plocka loss från det ställe där den sitter i kupen, mät sedan om tjuvströmmen försvinner. Antingen har kabeln blivit skavd någonstans på vägen eller så kanske det är något knas med det ställe där kabeln sitter fast inne i kupen, typ ihopsmälta kontakter eller så.

105 Inlägg
14 december 2011
Trådstartare
Det är ifrån plussidan.
Hittat ett el schema . Står att den går till tändningslås . Tändspole. Bensinpump .
Men detta förstör alltså laddningen tror du?

black and white

21 761 Inlägg
14 december 2011
Jo, det tror jag nog. Eftersom batteriet dras ur väldigt snabbt och att det gnistrar rejält när en batterikabel sätts fast/plockas bort så innebär det att någonting "kräver" en massa ström, vilket belastar generatorn hela tiden. smile

105 Inlägg
14 december 2011
Trådstartare
Tack för all hjälp! Imorgon blir de hel dag i garaget och följa kabeln.
Så hoppas den laddar normalt imorgon när jag är klar smile åter kommer imorgon om hur det går .

black and white

Sök