3716
Sök

Saab 9-5 TID oljelampan lyser när bilen blir varm

3 Inlägg
12 december 2011
Trådstartare
Hallå, de är så att bilen har börjat spöka lite.
När den bilen blir varm och man släpper gasen/tomgång så lyser oljelampan.

liknande historier och förslag på åtgärd?
så simpelt som givaren?

De är faktiskt ja som skrivit detta kloka inlägg

7 281 Inlägg
12 december 2011
Kollat oljenivån?

3 Inlägg
12 december 2011
Trådstartare
Ber om ursäkt för att ja inte förklarade de, men ja de har ja gjort...

188 Inlägg
12 december 2011
En sjuka på dessa bilar är så kallad "oil sludge", alltså att oljan späs ut med bensin kan man säga. detta händer oftast vid korta körsträckor. det bildas avlagringar av oljan och detta i samband med utspädd olja ger dåligt oljetryck.

Jag skulle tippa på en invändig motortvätt och sen byta filter och olja 2-3 gånger under en kort tid och sen ska du ha en motor med bra oljetryck om du har tur, kan även vara bra att uppgradera vevhusventilationen.  annars blir det nog att renovera smörjsystem eller utbytesmotor om det vill sig allt för jävligt.
Senast redigerat av Andreas34 (12 december 2011)

plankan
12 december 2011
Andreas34 skrev:
En sjuka på dessa bilar är så kallad "oil sludge", alltså att oljan späs ut med bensin kan man säga. detta händer oftast vid korta körsträckor. det bildas avlagringar av oljan och detta i samband med utspädd olja ger dåligt oljetryck.

Jag skulle tippa på en invändig motortvätt och sen byta filter och olja 2-3 gånger under en kort tid och sen ska du ha en motor med bra oljetryck om du har tur, kan även vara bra att uppgradera vevhusventilationen.  annars blir det nog att renovera smörjsystem eller utbytesmotor om det vill sig allt för jävligt.

Är inte TID en diesel roll

188 Inlägg
12 december 2011
plankan skrev:
Andreas34 skrev:

haha, kan va bra att läsa ordentligt lol ber om ursäkt roll
men det är i princip samma sak som hände i en diesel, men om jag säger att olja blir kontaminerad och nedbruten av bränsle och andra ämnen. men även TiD motorn är känslig för detta särskilt om det är 3,0an. men lättast är väll att kolla så att oljan är okej, bildas ju fortfarande koks tongue

3 Inlägg
13 december 2011
Trådstartare
Det är en 04as 2.2, jaha låter ju som ett jävligt lurigt problem, ja som tyckte ja gjort en bra köp...

188 Inlägg
13 december 2011
Baengan skrev:
Det är en 04as 2.2, jaha låter ju som ett jävligt lurigt problem, ja som tyckte ja gjort en bra köp...

okej, nja skulle vilja säga att det inte är så jäkligt. ta hand om bilen och du har en bil att lita på. tar du inte hand om den så kommer den att ge tillbaka många gånger värre wink

men det behöver ju inte vara detta problem men det var det första jag kom på när jag läste saab och oljetryck i samma mening. men kan lika väl vara att oljetrycksgivaren eller sladdar till den inte lirar som det ska, men vilket fall som så är det ju bra med en service.
du har ju lite andra sjukor på dessa saabar som kamkedja och andra småsaker, men detta förhindras med bra koll och underhåll på bilen. och helst ska du ju inte köra med bilen nu innan du löst problemet, skadad motor är inte billigt.

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
13 december 2011
Andreas34 skrev:
plankan skrev:
Andreas34 skrev:

haha, kan va bra att läsa ordentligt lol ber om ursäkt roll
men det är i princip samma sak som hände i en diesel, men om jag säger att olja blir kontaminerad och nedbruten av bränsle och andra ämnen. men även TiD motorn är känslig för detta särskilt om det är 3,0an. men lättast är väll att kolla så att oljan är okej, bildas ju fortfarande koks tongue

3.0 Tid är inte en saabmotor, samt att den inte har drabbats av oilsludge utan av sjunkande cylinderfoder.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
13 december 2011
Andreas34 skrev:
Baengan skrev:

okej, nja skulle vilja säga att det inte är så jäkligt. ta hand om bilen och du har en bil att lita på. tar du inte hand om den så kommer den att ge tillbaka många gånger värre wink

men det behöver ju inte vara detta problem men det var det första jag kom på när jag läste saab och oljetryck i samma mening. men kan lika väl vara att oljetrycksgivaren eller sladdar till den inte lirar som det ska, men vilket fall som så är det ju bra med en service.
du har ju lite andra sjukor på dessa saabar som kamkedja och andra småsaker, men detta förhindras med bra koll och underhåll på bilen. och helst ska du ju inte köra med bilen nu innan du löst problemet, skadad motor är inte billigt.

Kamkedja är väl inte en sjukdom? Det är i mina ögon en fördel...

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

188 Inlägg
14 december 2011
discokapten skrev:
Andreas34 skrev:
Baengan skrev:

Kamkedja är väl inte en sjukdom? Det är i mina ögon en fördel...

vet att det inte är saab motor men den sitter ju i saabarna och då blir det enligt mig en saab motor för enkelhetens skull, samma som volvos dieslar är väll dom flesta ford? och ändå säger man volvo, eller bara jag som gör det för att inte förvirra folk som inte är så insatta. och jag har inte arbetat med just någon 3,0 TiD utan bara hört om detta från folk som jobbar på saab-verkstad.

Och angående kamkedjan så är det helt klart en fördel, men när det inte funkar som på många saabar så är det inte en fördel utan något som man måste vara uppmärksam på. och det är väll ingen nyhet att vissa av saabs motorer inte är det bästa? om vi ska snacka om någon bra motor så är det väl b230 familjen, men det tycker inte jag hör hit.

Sök