Tips på V8 för ca 500-600hk

Rinnegan Malleus Malificarum
19 december 2011 · 2 401 Inlägg

Thunderbird88 skrev:
Den serien är nog lite värre med tanke på effekt uttaget ur eran motor.
Den som far fick pris på var en lite äldre med en liten bit under 800hk. Hur som helst, rätt sjuka effekter big_smile

Jo det är ganska imponerade siffror. smile
Vi saknar dock cirka 150hk pga felaktigt kamaxel, kommer dock införskaffas en ny kamaxel över vintern. smile

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
19 december 2011 · 3 929 Inlägg

Rinnegan skrev:

Thunderbird88 skrev:
Den serien är nog lite värre med tanke på effekt uttaget ur eran motor.
Den som far fick pris på var en lite äldre med en liten bit under 800hk. Hur som helst, rätt sjuka effekter big_smile

Jo det är ganska imponerade siffror. smile
Vi saknar dock cirka 150hk pga felaktigt kamaxel, kommer dock införskaffas en ny kamaxel över vintern. smile

Fast en sån altered väger in ungefär som en bobby car så lär ju gå utav helvete ändå roll

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Rinnegan Malleus Malificarum
19 december 2011 · 2 401 Inlägg

Thunderbird88 skrev:
Fast en sån altered väger in ungefär som en bobby car så lär ju gå utav helvete ändå roll

650kilo på ett cirka.

Dock så har vi införskaffat ett nytt chassie, som inte är lika jävla vilt pga för kort hjulbas. smile
Siktar på 7.39 och däremot Europarekord, har hittills kört 7.66 efter herr Murphy har varit och jäklats med oss.

JEG körde 7.37 som bäst i en 1066kilos Pro Stock Truck.
Vi siktar på 7.39 med en 650kilos släde.
Bör nog gå.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
19 december 2011 · 3 929 Inlägg

Rinnegan skrev:

Thunderbird88 skrev:
Fast en sån altered väger in ungefär som en bobby car så lär ju gå utav helvete ändå roll

650kilo på ett cirka.

Dock så har vi införskaffat ett nytt chassie, som inte är lika jävla vilt pga för kort hjulbas. smile
Siktar på 7.39 och däremot Europarekord, har hittills kört 7.66 efter herr Murphy har varit och jäklats med oss.

JEG körde 7.37 som bäst i en 1066kilos Pro Stock Truck.
Vi siktar på 7.39 med en 650kilos släde.
Bör nog gå.

Låter något extremt farligt.

Me like it! cool

Tror förresten vi lekte pirater nyss och kapade tråden något otroligt mycket big_smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Rinnegan Malleus Malificarum
19 december 2011 · 2 401 Inlägg

Thunderbird88 skrev:
Låter något extremt farligt.

Me like it! cool

Tror förresten vi lekte pirater nyss och kapade tråden något otroligt mycket big_smile

Japp, blir en frontmotor-dragster chassie som vi nyss fick inlandandes vid våran dörr.
Även såkallad "sling-shot". smile

Haha jo, men hade ändå tänkt lägga mig och få min skönhetssömn nu i ett par timmar så, får hoppas att resten av grabbarna kanske får ut något vettigt ur våra inlägg, eller helt enkelt tycker det är lite småballt med nästan 150hk/liter ur en smallblock V8'a. smile

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
volvonisse440 yrkeschaufför
19 december 2011 · 709 Inlägg

http://www.summitracing.com/parts/EDL-77770/
http://www.summitracing.com/parts/HLY-0-82751/
http://www.summitracing.com/parts/EDL-7101/
http://www.summitracing.com/parts/CCA-CL12-600-4/
Toppen kan jag tyvärr inte hitta på summit. den kostade iaf 8000k helt tom.

men det hela är ett missförstånd, du började med att skriva att den skulle vara svinigt rapp, JA helt klart, men det är inga problem att köra maskinen på vägen,
och om du nu bara behöver blåsa på gasen för att den ska vrida sig av vägen, undrar ju iaf jag vad du har för turbin och vad den stallar samt utväxlingen, känns som att du har optimala stip bilen då tongue

känns som g.org omyndigförklarar sina medlemmar.
Volvo V70III D5 "White pearl" (2008)
saab_sonett Handledare
19 december 2011 · 1 481 Inlägg

Rinnegan skrev:

volvonisse440 skrev:
Du behöver inte försöka lära mig om v8,, för det första så kommer han inte vara äckligt rapp, det beror alldelens  på vad du väljer för tubin till kärran, sen va iaf mitt block oiriginal men allt innehåll var utbytt, och insuget var ett portat edelbrock för 250 hk 150hk lustgas kit, 4 ports holley gasare, men då kostade den inte 15-20k heller. och jag sa inte att 700 lådan skulle vara original, min 350 låda låda jag hade på bilen hade andra kuggar och extra kyl kanaler,separat oljekylning, förstärkta fästen, listan görs lång.
sen är väl smaken som baken endel gillar starka trötta BB medans jag gillar starka, pigga.

Rapp som i att gasresponsen är brutal.
Jag kör med 600hk Buick bigblock, och det behövs bara att jag andas på gasen så vrider sig hela bilfan tvärs över gatan.
Sen så kan jag väl inte påstå att bigblocks är trötta.

Vad körde du för kompression?
Vad för Edelbrock insug, RPM/Performer eller dylikt?
Hur mycket flödade topparna/förgasarna?
Om du har en 500hk smallblock och den inte är rapp, så är det nog inte direkt 500hk i den.

saab_sonett skrev:
Camaron i filmen jag la upp är väldigt snäll att köra på gatan. Kompressormatad 383:a på ca 600hk. Man kan smyga med den som vilken familjebil som helst. Det sitter en uppgraderad TH350 i den och 10-bultad diffbromsad bakaxel. Detta ekipage har gått 5-6 säsonger på strippen i detta utförande. 7-8 tävlingar varje år.
Det blir ganska många starter totalt. Inga som helst problem med att något rasat. Växellådan är inte ens öppnad på dessa år. Och den är modifierad av ägaren själv. Ingen dyr specialist.

Det går verkligen inte att smyga med en kompressorbil om du lirar med roots-typen just för att du får en ganska rejäl kompressor-surge när du klämmer ut lite mer laddtryck ur den.

Sen så om du ska modifiera en växellåda för att få den att hålla, så måste du veta vad du gör. Om du inte är säker på det, så får du dra iväg den till någon som kan, och det blir oftast dyrt.

EDIT- Såg just videon och jag vill gärna se bänk-papper på 600hk på den.
Verkar inte ladda något/lira med någon overdrive.

Detta är vad jag menar med kompressor-surge.





Thunderbird88 skrev:
I NASCAR kör dom ju max 358" med stötstänger och förgasare med effekter upp mot 800hk och 9000rpm redline cool
Det är coolt!

Då skulle du ha gilla Pro Stock Truck serien som vi plockade våran race-motor ifrån.

358cui, 985hk+ ur en SBP, en av endast 25 byggda av Richard Maskin och satt i JEG's Pro Stock Truck.
Körd i ett antal säsonger, isärplockad endast en gång, såg ut som ny när vi servade den.

Vet också att Dan Millen's bil går att köra på gatan. smile

Nej den är uppsatt för att kunna köra på gatan också. Laddar ca 0,4 bar.
Den har gått 11.72 /192 på 402 m och 7,54 / 154 på 201 m som bäst.
Sedan har den insprutning som har mappats av ägaren själv. Den har gått klockrent och ägaren (Min bror) har vunnit Nordtrafik cup (Bracket) 3 år i rad med den bilen.

Rinnegan Malleus Malificarum
19 december 2011 · 2 401 Inlägg

volvonisse440 skrev:
http://www.summitracing.com/parts/EDL-77770/
http://www.summitracing.com/parts/HLY-0-82751/
http://www.summitracing.com/parts/EDL-7101/
http://www.summitracing.com/parts/CCA-CL12-600-4/
Toppen kan jag tyvärr inte hitta på summit. den kostade iaf 8000k helt tom.

men det hela är ett missförstånd, du började med att skriva att den skulle vara svinigt rapp, JA helt klart, men det är inga problem att köra maskinen på vägen,
och om du nu bara behöver blåsa på gasen för att den ska vrida sig av vägen, undrar ju iaf jag vad du har för turbin och vad den stallar samt utväxlingen, känns som att du har optimala stip bilen då tongue

Det har ju dock inte helt att göra med utväxling, samt att om man stallar en bil i stan på gatan så har man något fel då bilen kan lika gärna sticka åt vilket håll som helst. En bil kan inte vara rapp utan att ha en rejäl gasrespons, och det var det jag påpekade helt enkelt.


Kör med original TH400 med shiftkit, 12bults bakaxel med C-Eliminator clips och 3.73:1 utväxling, 2800 stall.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang