Tips på V8 för ca 500-600hk

Team-Adolfsson Gödseldräng
13 december 2011 · 4 529 Inlägg

ska införskaffa mig en större motor till trans amen.
kollat lite på cheva 454 motorer men hur pallar dom med effekter runt 5-600hk ?
kollat på en sugtrimmad 454 med 550hk o den piskade på skapligt men jag e skapligt sugen på kompressor wink
kör med en orginal 350nu men vill gå över till BB istället.

men hur är 454an att trimma till dom effekterna ?
vad krävs ? eller finns det nån annan motor som inte är extremt dyr att inhandla ? kan ju få en 454a för 15-20000 o behöver ju egentligen bara ett block då det ändå blir andra kolvar stakar toppar med mera

men kom gärna med tips o tips på villka prylar man bör köra med rätt ny inom V8 träsket

lonewolf-holm ___ "ByggSnubben" ___
13 december 2011 · 2 456 Inlägg

cool  Det enda nackdelen med BB e all tillbehör/Saker kostar typ dubbla pengarna mot vad det kostar till en SB.
Anars så får du ju mer vrin ur grunden på en BB mot vad du måste strässa en SB.

//S

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se
Dodge Challenger "The Crazy CAT" (2016)
Chevrolet Nova II "The Red Rose" (1966)
Team-Adolfsson Gödseldräng
13 december 2011 · 4 529 Inlägg

lonewolf-holm skrev:
cool  Det enda nackdelen med BB e all tillbehör/Saker kostar typ dubbla pengarna mot vad det kostar till en SB.
Anars så får du ju mer vrin ur grunden på en BB mot vad du måste strässa en SB.

//S

kostar de så smakar det wink
ne men älskar ljudet ur en sb helt annorlunda fast bb e goare o köra med de större bottenvridet framförallt
ljudet ur en bb lockar mig inte så värst mycket låter söndertrimmat redan orginal nästan
men säg att jag skulle skaffa mig en ny 350 o renovera me smidda grejjer villken effekt skulle man kunna klämma ur ur en sb 350 ?

Matthias_Forsberg
13 december 2011 · 33 Inlägg

Jag röstar på diesel 6an som står hemma big_smile

Team-Adolfsson Gödseldräng
13 december 2011 · 4 529 Inlägg

Matthias_Forsberg skrev:
Jag röstar på diesel 6an som står hemma big_smile

bilen ska ju kunna gå frammåt me tongue lär gå tungt me mina däck o låst axel ^^

SportPilot Ubåtsingenjör
13 december 2011 · 7 232 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:

lonewolf-holm skrev:
cool  Det enda nackdelen med BB e all tillbehör/Saker kostar typ dubbla pengarna mot vad det kostar till en SB.
Anars så får du ju mer vrin ur grunden på en BB mot vad du måste strässa en SB.

//S

kostar de så smakar det wink
ne men älskar ljudet ur en sb helt annorlunda fast bb e goare o köra med de större bottenvridet framförallt
ljudet ur en bb lockar mig inte så värst mycket låter söndertrimmat redan orginal nästan
men säg att jag skulle skaffa mig en ny 350 o renovera me smidda grejjer villken effekt skulle man kunna klämma ur ur en sb 350 ?

hur långt är ett snöre ? wink

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Team-Adolfsson Gödseldräng
13 december 2011 · 4 529 Inlägg

CHEEVA skrev:

Team-Adolfsson skrev:

lonewolf-holm skrev:
cool  Det enda nackdelen med BB e all tillbehör/Saker kostar typ dubbla pengarna mot vad det kostar till en SB.
Anars så får du ju mer vrin ur grunden på en BB mot vad du måste strässa en SB.

//S

kostar de så smakar det wink
ne men älskar ljudet ur en sb helt annorlunda fast bb e goare o köra med de större bottenvridet framförallt
ljudet ur en bb lockar mig inte så värst mycket låter söndertrimmat redan orginal nästan
men säg att jag skulle skaffa mig en ny 350 o renovera me smidda grejjer villken effekt skulle man kunna klämma ur ur en sb 350 ?

hur långt är ett snöre ? wink

nja finns ju ett effektstop för vad de håller för

men va jag har hört iaf så går de inte få ur möe mer än 400 ur en 350
hade 350hk i camaron vi hade dock vet jag inte vad som var gort i den o den satt det en 350 i

lonewolf-holm ___ "ByggSnubben" ___
13 december 2011 · 2 456 Inlägg
Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se
Chevrolet Nova II "The Red Rose" (1966)
Dodge Challenger "The Crazy CAT" (2016)
Team-Adolfsson Gödseldräng
13 december 2011 · 4 529 Inlägg

lonewolf-holm skrev:
cool    http://enginekitracing.se/motorer.htm

alltid roligare o bygga sin motor själv

saab_sonett Handledare
13 december 2011 · 1 481 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:

lonewolf-holm skrev:
cool  Det enda nackdelen med BB e all tillbehör/Saker kostar typ dubbla pengarna mot vad det kostar till en SB.
Anars så får du ju mer vrin ur grunden på en BB mot vad du måste strässa en SB.

//S

kostar de så smakar det wink
ne men älskar ljudet ur en sb helt annorlunda fast bb e goare o köra med de större bottenvridet framförallt
ljudet ur en bb lockar mig inte så värst mycket låter söndertrimmat redan orginal nästan
men säg att jag skulle skaffa mig en ny 350 o renovera me smidda grejjer villken effekt skulle man kunna klämma ur ur en sb 350 ?

Mja. 600 pållar är inga problem ur en sb. En liten kompressor gör susen.
http://www.garaget.org/video/46320

11.7 på 402m. Gatreggad med 402hk i pappren.

Team-Adolfsson Gödseldräng
13 december 2011 · 4 529 Inlägg

saab_sonett skrev:

Team-Adolfsson skrev:

lonewolf-holm skrev:
cool  Det enda nackdelen med BB e all tillbehör/Saker kostar typ dubbla pengarna mot vad det kostar till en SB.
Anars så får du ju mer vrin ur grunden på en BB mot vad du måste strässa en SB.

//S

kostar de så smakar det wink
ne men älskar ljudet ur en sb helt annorlunda fast bb e goare o köra med de större bottenvridet framförallt
ljudet ur en bb lockar mig inte så värst mycket låter söndertrimmat redan orginal nästan
men säg att jag skulle skaffa mig en ny 350 o renovera me smidda grejjer villken effekt skulle man kunna klämma ur ur en sb 350 ?

Mja. 600 pållar är inga problem ur en sb. En liten kompressor gör susen.
http://www.garaget.org/video/46320

11.7 på 402m. Gatreggad med 402hk i pappren.

de där ljudet slår en bb utan problem iaf wink
får nog tänka om i andra tankar har ju planerar att överladda då jag aldrig kört överladdad V8 förut
kollat lite på en 350 o verkar gå klämma ur en hel del med ett stroker kit med så får nog bli det kör orginal första sommaren nu iaf då det är mycket annat som ska göras på bilen men motorn ska byggas eftersom smile

saab_sonett Handledare
13 december 2011 · 1 481 Inlägg

Jmf. bb. 535 cu med 800hk. Sugmotor en förgasare.  9.2 och 244km/h  (Nya tävlingsbilen, camaron har fått pension)
http://www.garaget.org/video/114371

Senast redigerat av saab_sonett (13 december 2011)

SportPilot Ubåtsingenjör
13 december 2011 · 7 232 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:

CHEEVA skrev:

Team-Adolfsson skrev:

kostar de så smakar det wink
ne men älskar ljudet ur en sb helt annorlunda fast bb e goare o köra med de större bottenvridet framförallt
ljudet ur en bb lockar mig inte så värst mycket låter söndertrimmat redan orginal nästan
men säg att jag skulle skaffa mig en ny 350 o renovera me smidda grejjer villken effekt skulle man kunna klämma ur ur en sb 350 ?

hur långt är ett snöre ? wink

nja finns ju ett effektstop för vad de håller för

men va jag har hört iaf så går de inte få ur möe mer än 400 ur en 350
hade 350hk i camaron vi hade dock vet jag inte vad som var gort i den o den satt det en 350 i

kan lova att du kan få ut bra mycket mer än 400 med enbart sug trim ... överladd så ja.... de kan du räkna ut själv

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
13 december 2011 · 3 404 Inlägg

500hk ska väll inte vara några jättesvårigheter att klämma ur en csb. Det finns en anledning till att smallblockarna är så populära, det finns mycket roliga delar och det mesta är förhållandevis billigt. Hitta ett 4 bultat block bara så ska det vara rätt säkert

Visst en bigblock är alltid en bigblock, men då kostar det ju mer också

Senast redigerat av TenZer (13 december 2011)

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Mattman Gammal och grinig
13 december 2011 · 362 Inlägg

Varför handlar det alltid om jänkar V8 när folk ska trimma? Tycker väll att Tyska V8'or verkar modernare och effektivare än jänkmotorer, ja menar, förgasare slutade man tillomed ha på moppen för 5 år sen?

Vill tillägga att jag inte attackerar, vill bara fråga nu när det ändå är V8 folk som skriver smile

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
14 december 2011 · 3 404 Inlägg

Mattman skrev:
Varför handlar det alltid om jänkar V8 när folk ska trimma? Tycker väll att Tyska V8'or verkar modernare och effektivare än jänkmotorer, ja menar, förgasare slutade man tillomed ha på moppen för 5 år sen?

Vill tillägga att jag inte attackerar, vill bara fråga nu när det ändå är V8 folk som skriver smile

Visst säkert fin verkningsgrad i dom och det har gått 56år sen csb kom så det har hänt en del. Men det är inget som klår en amerikansk gjutjärnsåtta när det kommer till charm, där har symaskinerna ingenting att sätta mot smile

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
volvoentusiasten
14 december 2011 · 4 005 Inlägg

Mattman skrev:
Varför handlar det alltid om jänkar V8 när folk ska trimma? Tycker väll att Tyska V8'or verkar modernare och effektivare än jänkmotorer, ja menar, förgasare slutade man tillomed ha på moppen för 5 år sen?

Vill tillägga att jag inte attackerar, vill bara fråga nu när det ändå är V8 folk som skriver smile

En extremt enkel förklaring: För att det är enklare

Hur som haver, så tycker jag att TS ska satsa på 454. Det är en mysig motor med gott om grundeffekt och klarar hur mkt som helst. smile

454ägare.

Rinnegan Malleus Malificarum
14 december 2011 · 2 401 Inlägg

Mattman skrev:
Varför handlar det alltid om jänkar V8 när folk ska trimma? Tycker väll att Tyska V8'or verkar modernare och effektivare än jänkmotorer, ja menar, förgasare slutade man tillomed ha på moppen för 5 år sen?

Vill tillägga att jag inte attackerar, vill bara fråga nu när det ändå är V8 folk som skriver smile

För att BMW block samt cylinder-lopp tål inte mycket modifikationer, det är inte många som trimmar sug BMW V8'or, det är framförallt otroligt mycket dyrare, håller sämre etc.



Ontopic; om du ska ha en smallblock så..
350 4bult + strokerkit och fixa dig en 383'a.
AFR/Edelbrock/Brodix/Dart alu toppar beroende på budget.
Likadant med alu insug, välj beroende på budget.
Måttligt stor förgasare, lirar själv med 800CFM och det funkar riktigt bra.
Headers.

Det som är bra att tänka på är såkallade "suck, squeeze, bang, blow" effekten.
Ju mer luft och bränsle du kan trycka in i motorn, ju hårdare du kan komprimera den, desto mer smäller det, desto högre avgasfart, desto högre effekt.

Så luftvägar/toppar/bränsle och avgas så kommer du bra långt.



EDIT- 350/454 blocken tål riktigt jävla mycket. Finns folk som trycker ut över 1500hk på blocken, dock så är det med smidda kolvar/stakar/vev.

Senast redigerat av Rinnegan (14 december 2011)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Nybergrobin
14 december 2011 · 2 382 Inlägg

Jag rekommenderar denna film starkt om du ska vässa din 350. Dessa är väldigt professionella och du lär dig massor även om du är en gammal räv som trimmat 8or länge

Team-Adolfsson Gödseldräng
14 december 2011 · 4 529 Inlägg

Mattman skrev:
Varför handlar det alltid om jänkar V8 när folk ska trimma? Tycker väll att Tyska V8'or verkar modernare och effektivare än jänkmotorer, ja menar, förgasare slutade man tillomed ha på moppen för 5 år sen?

Vill tillägga att jag inte attackerar, vill bara fråga nu när det ändå är V8 folk som skriver smile

älskar tyska maskiner MEN känns lite smågay o stoppa i en tysk 8a i en trans am wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang