Chevrolet Blazer s10 1992 - Tickar/knackar på en ventil

b0nd3n
13 december 2011 · 1 944 Inlägg

Hej !

har en tickande ventil på chevan, så jag testade att byta olja + filter, köpte oljan av auktoriserad chevrolet verkstad, men kommer inte ihåg vad de var för viskositet , men iaf så blev tickandet bara värre.
Så någon som har bra koll på vad man kan köra på för olja ist ? eller vad man kan göra åt saken.
har för mig att det är hydraliska lyftare så någon ventilinställning är ju inte möjlig..

tacksam för svar smile

mvh
Andreas

har du jätte tråkigt får du gärna slänga en kommentar i någon av mina projekttrådar :)
Saab 900NG - Breddning
Volvo Amazon - Polisbil
Volvo V70N - Bruksbil
tekniknissen1
14 december 2011 · 866 Inlägg

vilken motor?? v6 vortec 4,3 ? då är där roll tryckare på den och hydrauliska lyftare ! Den ska inte låta! Och risken är liten att nockarna på kammen har går ner. Kan det kan vara tryckarna som har börjat att ge sig Om det är tryckarna så kan Wynn,s tillsats för hydraauliska lyftare hjälpa !!.Jag hade en som lät som venlilslammer men det var vevlager !!? Och då stod 3 gubbar som bara sysslar med USA bilar och var överens om att det var ventil slammer  :-)

b0nd3n
14 december 2011 · 1 944 Inlägg

tekniknissen1 skrev:
vilken motor?? v6 vortec 4,3 ? då är där roll tryckare på den och hydrauliska lyftare ! Den ska inte låta! Och risken är liten att nockarna på kammen har går ner. Kan det kan vara tryckarna som har börjat att ge sig Om det är tryckarna så kan Wynn,s tillsats för hydraauliska lyftare hjälpa !!.Jag hade en som lät som venlilslammer men det var vevlager !!? Och då stod 3 gubbar som bara sysslar med USA bilar och var överens om att det var ventil slammer  :-)

tror den är på 4,2 liter v6.. inte en vortec har ja för mig..

har fått tips på att testa hälla i STP olje tillsatts som gör oljan lite "klibbigare" och tjockare..

för att de skulle va veven eller ett lager har ja svårt o tro då det blev värre efter oljebyte, skulle själv tro att det är en lyftare som inte håller tätt o nu när det blev ny olja som då är utan avlagringar o grejjer så är den ju tunnare, därför börja den ticka ännu mer då de blev ännu mer otätt.. min teori smile

men fortsätt gärna spekulera o skriv tips o ider, allt välkomnas !! smile


mvh
Andreas

har du jätte tråkigt får du gärna slänga en kommentar i någon av mina projekttrådar :)
Saab 900NG - Breddning
Volvo Amazon - Polisbil
Volvo V70N - Bruksbil
tekniknissen1
14 december 2011 · 866 Inlägg

Som jag skrev  Wynn,s tillsats för hydraauliska lyftare hjälpa !! Har haft bilar inne som har låtit som stenkrossar ;-) Det hjälper om det är tryckarna. Hade en SAAB ägare som kom in meden 9-3,a och den slammra som tusan i tryckarna. Hade skälva bytt oljan och troligen så var där en tillsats i den gamla oljan.
Stänger av motorn går in och hämtar en burk wynn,s och häller i. Startar , Låter 8-10 sek  och sen tvär tyst !
Kunden ser ut som en fågelholk!! Skit roligt ;-)


http://www.wynnsbutiken.com/hydraulic-v … tare/114-0

b0nd3n
14 december 2011 · 1 944 Inlägg

tekniknissen1 skrev:
Som jag skrev  Wynn,s tillsats för hydraauliska lyftare hjälpa !! Har haft bilar inne som har låtit som stenkrossar ;-) Det hjälper om det är tryckarna. Hade en SAAB ägare som kom in meden 9-3,a och den slammra som tusan i tryckarna. Hade skälva bytt oljan och troligen så var där en tillsats i den gamla oljan.
Stänger av motorn går in och hämtar en burk wynn,s och häller i. Startar , Låter 8-10 sek  och sen tvär tyst !
Kunden ser ut som en fågelholk!! Skit roligt ;-)


http://www.wynnsbutiken.com/hydraulic-v … tare/114-0

Okej !! smile

ska testa detta dundermedel wink

viktig detalj som jag glömde tillägga ! när motorn är kall tickar den mer/hårdare/högre, och ibland när motorn är varm försvinner tickandet helt, men kommer tillbaka efter en stund..

mvh
Ante

Senast redigerat av b0nd3n (14 december 2011)

har du jätte tråkigt får du gärna slänga en kommentar i någon av mina projekttrådar :)
Saab 900NG - Breddning
Volvo Amazon - Polisbil
Volvo V70N - Bruksbil
Vezzlan
15 december 2011 · 14 Inlägg

Här har du ett annat dundermedel smile nåt vi använder ute på verkstan

Omega 909   MOTOROLJE-FÖRSTÄRKARE

Får kamaxlar & lyftare att fungera ”ljudlöst”


22 special additiv ökar effekten, vridmomentet, sänker slitage & bränsleförbrukning, tystar ventillyftarna, plus mycket mera.


Alla typer av gasol, diesel och bensin motorer
Blandning 1:10-1:20 (5-10%) av mineral & syntetoljan


Bättre smörjning - lägre olje-, bränsleförbrukning

http://www.smorjteknik.se/ovrigt.html

biggest
10 januari 2012 · 24 Inlägg

Hejsan, hur gick det sen?
Har du hunnit prova nått medel än?
Jag har nämligen samma "problem" i min Astro -93 med en 4,3l v6 i och när den är kall låter det väldigt hårt men när den är varm så tickar/låter den på tomgång men varvar jag till den så blir den tyst och efter ca 3-10sekunder på tomgång igen så börjar den låta..... jag har kommit fram till att det förmodligen är en lyftare/tryckare som låter och tänkte nu byta olja i den då ändå hc-värdet varit lite väl högt dom senaste besiktingarna..... vet faktiskt inte om den varit servad under dom senaste åren av förra ägaren så därför tänkte jag byta olja o filter iaf innan besiktningen!
Jag återkommer med svar på hur min bil blev efter oljebytet iaf så får vi se om jag behöver nån tillsats sen!
MVH Keda

Full gas sparar tid ;-)
Marta123
28 augusti 2022 · 1 Inlägg

tekniknissen1 skrev:
Som jag skrev  Wynn,s tillsats för hydraauliska lyftare hjälpa !! Har haft bilar inne som har låtit som stenkrossar ;-) Det hjälper om det är tryckarna. Hade en SAAB ägare som kom in meden 9-3,a och den slammra som tusan i tryckarna. Hade skälva bytt oljan och troligen så var där en tillsats i den gamla oljan.
Stänger av motorn går in och hämtar en burk wynn,s och häller i. Startar , Låter 8-10 sek  och sen tvär tyst !
Kunden ser ut som en fågelholk!! Skit roligt ;-)


http://www.wynnsbutiken.com/hydraulic-v … tare/114-0

Funkar det att använda bara det medlet ☺️ Till min cheva

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang