Hjälp! Kupefläkten går inte runt? Vw caddy 99a

mekkarn
14 december 2011 · 226 Inlägg

Det var som att den började dö lite grann, första dan då det blev kallt så tog det en stund innan den började snurra.
Och nu har den dött helt, även när det som idag är lite varmare ute.
Har kollat säkringen och den är ok.
Vad ska jag göra?

mekkarn
16 december 2011 · 226 Inlägg

hmm det här verkar lurigt. Jag har iallafall surfat runt lite och det verkar inte så lätt.
Det handlar inte om nåt relä tror jag. Utan antingen är det fläkten eller motståndet som måste bytas. Men jag har ännu inte listat ut var man hittar den där jävla fläkten nånstans:)

Volvofarfar
18 december 2011 · 1 312 Inlägg

Öppna huven, och under plasten vid torkarna sitter fläkten, skitlätt att byta!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
mekkarn
18 december 2011 · 226 Inlägg

Hittade den faktiskt igårsmile Hade svårt att tro att det var den för allt jag läst sa att den var jättesvår att byta!
Så man byter den ovanfrån? Tack för svaret!

Volvofarfar
18 december 2011 · 1 312 Inlägg

mekkarn skrev:
Hittade den faktiskt igårsmile Hade svårt att tro att det var den för allt jag läst sa att den var jättesvår att byta!
Så man byter den ovanfrån? Tack för svaret!

Japp det gör man

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
n_andersson
18 december 2011 · 689 Inlägg

Hade typ samma problem på min förra caddy. men då gick den på 3an men dom lägra hastigheterna orka den inte dra runt den på. Jag tog av locket på den o smörde upp lagrena med 5-56 och sen fungera den perfekt

mekkarn
18 december 2011 · 226 Inlägg

Min går inte runt alls. Men jag ska kolla först att det kommer ström dit och att smörja upp den innan jag byter ut den.

mekkarn
19 december 2011 · 226 Inlägg

Jag förstår inte? Men iallafall så ser jag den uppifrån men det enda sättet jag förstår den kan komma lös är innifrån.
eller dra man ut mittenmotorn och låter resten sitta kvar?
Och det ser inte ut att vara nån lek att få lös den innifrån heller?
För då måste jag öppna upp ventilationsrören så vitt jag kan förstå

Volvofarfar
19 december 2011 · 1 312 Inlägg

mekkarn skrev:
Jag förstår inte? Men iallafall så ser jag den uppifrån men det enda sättet jag förstår den kan komma lös är innifrån.
eller dra man ut mittenmotorn och låter resten sitta kvar?
Och det ser inte ut att vara nån lek att få lös den innifrån heller?
För då måste jag öppna upp ventilationsrören så vitt jag kan förstå

Sitter det inte en kåpa över fläkten med klipps? tar du bort den sitter fläkten med ett fäste på mitten utav motorn....

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
mekkarn
19 december 2011 · 226 Inlägg

Så jag behöver inte få ut den runda metallringen med flänsar som sitter runt den? För mittendelen som jag gissar är fläkten kan jag förstå att man kan  få upp. Men när man köper en ny så byter man hela delen och jag har svårt att se hur den kommer lös ovanifrån med rund metallfläns?
Men jag har haft fel förut:)
Men nu så dränkte jag fläkten i 5-56 och fick den att snurra igen:) Men har svårt att höra om den är nära döden eller inte?
Vad som har hänt är att när jag bytte ruta på bilen så fick dom det aldrig tätt igen med plasten över fläkten så vatten har runnit rätt igenom fläkten i 3 månader. Jag vet en lång tid! Dom bytte rutan två gånger innan vi kom på att det var plasten och men dom får ändå inte till det.
Ska dit igen så fort jag fått igång fläkten.
Men jag misstänker att allt detta vatten som troligen rinner ner just där, ibland en liter per dag, måste påverka fläkten negativt, eller är jag ute och cyklar?

Senast redigerat av mekkarn (19 december 2011)

mekkarn
19 december 2011 · 226 Inlägg

http://i119.photobucket.com/albums/o149/musikflummare/flkt.jpg

mekkarn
19 december 2011 · 226 Inlägg

Så där ser den ut men ovanifrån ser det svårt ut att komma åt hela fläkten.

Volvofarfar
19 december 2011 · 1 312 Inlägg

mekkarn skrev:
Så där ser den ut men ovanifrån ser det svårt ut att komma åt hela fläkten.

Säker på att det är denna fläkten du har? finns 2 olika..
1 är den du har på bilden.
Nr2 har motorn i mitten och "fläkttrummorna" på sidorna.

Den du visar är inte så vanlig i caddy..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
mekkarn
19 december 2011 · 226 Inlägg

Helt säker, den syns väl. Nu går den men den låter som att den håller på att dö när som helst. Så jag gissar jag måste ut med den underifrån och ta isär den och smörja rejält och ev byta det där motståndet.
För nu verkar den inte gå på ettan.

anton_mjor
20 december 2011 · 133 Inlägg

Du ska inte smörja med 5-56 eller wd-40, det torkar bara ut lagren.
Ha dit riktig smörjolja i stället.

Seat Toledo "Typ 1L Facelift" (1999)
Volvofarfar
20 december 2011 · 1 312 Inlägg

mekkarn skrev:
Helt säker, den syns väl. Nu går den men den låter som att den håller på att dö när som helst. Så jag gissar jag måste ut med den underifrån och ta isär den och smörja rejält och ev byta det där motståndet.
För nu verkar den inte gå på ettan.

Okej..den går för tungt för att gå på 1:an..därför den inte funkar då..om du då fortsätter att köra så kommer motståndet att brännas sönder...

Och att plocka isär och smöra och dit igen är totalt meningslöst då den kommer att stanna ev bränna motståndet efter nån vecka MAX... Smörj inte motorn, byt

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
n_andersson
20 december 2011 · 689 Inlägg

Volvofarfar skrev:

mekkarn skrev:
Helt säker, den syns väl. Nu går den men den låter som att den håller på att dö när som helst. Så jag gissar jag måste ut med den underifrån och ta isär den och smörja rejält och ev byta det där motståndet.
För nu verkar den inte gå på ettan.

Okej..den går för tungt för att gå på 1:an..därför den inte funkar då..om du då fortsätter att köra så kommer motståndet att brännas sönder...

Och att plocka isär och smöra och dit igen är totalt meningslöst då den kommer att stanna ev bränna motståndet efter nån vecka MAX... Smörj inte motorn, byt

Okej kan bara tillägga att min höll i över 1 år när jag smörjde upp den men 5-56. tror säkert att den fungerar fortfarande efter att jag sålde bilen med.

mekkarn
23 december 2011 · 226 Inlägg

Slet isär hela ventilationslådan. Och upptäckte sen att den var väldigt lätt att få ut underifrånsmile Så nu är den lös och har smörjt med lite cykelolja och den går inte på ettan men lite mindre gnissel och helt okej på 3 an och 4an.

Har läst på lite och om jag bara kunde få isär den tror jag man kan smörja upp den.
Känns som att överdelen borde komma lös med lite våld. Nån som har nåt tips?

Evildan
23 december 2011 ·

mekkarn skrev:
Slet isär hela ventilationslådan. Och upptäckte sen att den var väldigt lätt att få ut underifrånsmile Så nu är den lös och har smörjt med lite cykelolja och den går inte på ettan men lite mindre gnissel och helt okej på 3 an och 4an.

Har läst på lite och om jag bara kunde få isär den tror jag man kan smörja upp den.
Känns som att överdelen borde komma lös med lite våld. Nån som har nåt tips?

Caddy/Skoda pickup eller Caddy/Inca skåp?
finns ju två helt olika bilar som heter Caddy.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang