SAAB 900 TALL, skrapande ljud från kopplingen/växellådan

Conceited GARAGET V.D.
14 december 2011 · 900 Inlägg

Jag har en SAAB 900 2.0T -98, den har gått som en klocka nästan hela tiden.

jag upplever att det e lite svårt å få i växlarna ibland, och ibland skrapar det lite när jag får i dem, och en gång hoppade växeln ur 1an. men det har jag lärt mig leva med.

Nu till problemet:
När jag startar bilen med kopplingspedalen nere låter den som vanligt, men så fort jag växlar å börja köra så hörs ett skrapande ljud. Jag har inte lokaliserat ljudet, och det är inte så högt att det överröstar motorn, men det är rysligt irriterande. Om jag ska försöka beskriva ljudet så är låter det som en snurrande skiva som ligger emot någonting och skaver, det är den bästa beskrivning jag kan ge. Ljudet försvinner när jag jag kopplar ur (friläge), den försvinner även när jag trycker ner kopplingen ( tex om jag kör på 5an ca 90 km så låter det, men om jag trycker ner kopplingen så försvinner ljudet)
I övrigt går bilen precis som innan!

MVH

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..
Volvo xc70 "summum sport edition" (2014)
HenkeTIC
14 december 2011 · 888 Inlägg

Dåligt urtrampningslager.

Conceited GARAGET V.D.
14 december 2011 · 900 Inlägg

HenkeTIC skrev:
Dåligt urtrampningslager.

okej misstänkte det.
får man urtrampningslageret med när man köper ett kopplingssats? eller måste man köpa det separat?
vart hittar jag billiga saab delar?
tänkte byta hela kopplingen när jag ändå är där.


att det e svårt att få i växlarna ibland, kan det också beror på kopplingen eller e det något annat?

MVH

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..
Volvo xc70 "summum sport edition" (2014)
Conceited GARAGET V.D.
18 januari 2012 · 900 Inlägg

det vart lådan ;( håller på med att byta den nu.. köpte en ny koppling å ;/ gör ont i fickan...

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..
Volvo xc70 "summum sport edition" (2014)
Conceited GARAGET V.D.
11 februari 2012 · 900 Inlägg

Nu har jag bytt växellåda, koppling och drivaxeln. gick på 8500 kr inklusive arbetet. Kopplingen var ny. men lådan å drivaxeln var beganade. Brukar det kosta så här mycket? känner mig lite blåst. enligt killen så hade ja en vajer låda alltså inte hydrulik å det var svårt att få tag på en billig så han.

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..
Volvo xc70 "summum sport edition" (2014)
Conceited GARAGET V.D.
11 februari 2012 · 900 Inlägg

Nu har jag bytt växellåda, koppling och drivaxeln. gick på 8500 kr inklusive arbetet. Kopplingen var ny. men lådan å drivaxeln var beganade. Brukar det kosta så här mycket? känner mig lite blåst. enligt killen så hade ja en vajer låda alltså inte hydrulik å det var svårt att få tag på en billig sa han.

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..
Volvo xc70 "summum sport edition" (2014)
discokapten Kapten på disco!
11 februari 2012 · 1 729 Inlägg

Det är inte svårare att få tag på en med vajer (alla saab 900ng) men 8500:- är helt klart rimligt med delar och jobb för ett lådbyte.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Conceited GARAGET V.D.
11 februari 2012 · 900 Inlägg

discokapten skrev:
Det är inte svårare att få tag på en med vajer (alla saab 900ng) men 8500:- är helt klart rimligt med delar och jobb för ett lådbyte.

han sa att lådan hade gått 16 tusen mil så det kanske e därför? han gjorde lite annat med bilen som tex fixa handbromsen etc

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..
Volvo xc70 "summum sport edition" (2014)
VarvaDiesel
4 augusti 2015 · 18 Inlägg

Väcker gammal tråd. Jag har något konstigt problem med min Saab og9-3 (1999) och det är så att när jag ska växla från 1:an till 2:an och trycker ner kopplingen så skrapar det till men när kopplingen väl är nertryckt så hörs det inget.

Det just från när man trycka ner kopplingen tills den är nedtryckt att det skrapar/dunkar till där i mellan och ju mer jag varvar och ju snabbare jag trycker ner kopplingen ju mer låter det.

Motorn är 2.0t ltt 154hk trionic 5

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang