2855
Sök

rör

91 Inlägg
18 december 2011
Trådstartare
löst
Senast redigerat av Gurra-- (11 november 2015)

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
18 december 2011
Kemisk metall håller sällan för över 200 grader.

Pinsvets eller gas-svets brukar vara bästa lösninnge.

Ang bulten så är det väl bara försöka borra ur skiten som gäller.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

91 Inlägg
18 december 2011
Trådstartare
myran skrev:
Kemisk metall håller sällan för över 200 grader.

Pinsvets eller gas-svets brukar vara bästa lösninnge.

Ang bulten så är det väl bara försöka borra ur skiten som gäller.

Nej hade det i åtanke med, att det inte lär hålla.. svetsa ihop alu och (gjutjärn?) är dock inget alternativ..

Jo om det inte varit så satans svårt att komma åt, även testat med vinkelborrmaskin utan någon större framgång. Det enda alternativet är ju att slänga väck toppen..

91 Inlägg
18 december 2011
Trådstartare
jonnielahti skrev:
borra är typ ända alternativet, gänga om och sätta i nya, håller fan inte tätt annars hmm

Sorry för dubbelpost, hittade inte multicitera knappen. Jo jag antar att det är så.. Känns som man får sälja bilen i delar!

Isoleringsplåtslagare
173 Inlägg
18 december 2011
så du vill ha hjälp att fusklaga bilen så du kan säjla den? nej tack

91 Inlägg
18 december 2011
Trådstartare
jonnielahti skrev:
Gurra-- skrev:
jonnielahti skrev:
borra är typ ända alternativet, gänga om och sätta i nya, håller fan inte tätt annars hmm

Sorry för dubbelpost, hittade inte multicitera knappen. Jo jag antar att det är så.. Känns som man får sälja bilen i delar!

äh släpp lite på bakre motorfästen så kan du luta fram motorn en bit och borra smile

får testa om det skulle kunna funka!

91 Inlägg
18 december 2011
Trådstartare
honda1 skrev:

Vet du vad som ska göras innan den säljs? Jo besiktigas. Det är besiktningen den ska klara av, sen informerar jag ju givetvis köparen om vad jag gjort.

I sånahär tillfällen är det bättre att bara vara tyst och inte posta något som inte hjälper någon.
Känns väl inte som det rör dig hur jag än gör!
Senast redigerat av Gurra-- (18 december 2011)

Forummoderator
26 455 Inlägg
18 december 2011
Gurra-- skrev:
honda1 skrev:

Vet du vad som ska göras innan den säljs? Jo besiktigas. Det är besiktningen den ska klara av, sen informerar jag ju givetvis köparen om vad jag gjort.

I sånahär tillfällen är det bättre att bara vara tyst och inte posta något som inte hjälper någon.

Vem av oss som helst kan ju vara den icke ont anande kunden i framtiden, så JO det rör oss ganska mycket!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Isoleringsplåtslagare
173 Inlägg
18 december 2011
det rör inte mig men en eventuel köpare blir kanske drabbad av någons hjälp till zigenarlagning.

Gurra-- skrev:
honda1 skrev:

91 Inlägg
18 december 2011
Trådstartare
AirOne skrev:
Gurra-- skrev:
honda1 skrev:

Vem av oss som helst kan ju vara den icke ont anande kunden i framtiden, så JO det rör oss ganska mycket!

Jo det drabbade ju iofs mig. Men tråden behöver inte skräpas ner. Jag kommer inte lura någon, samt att öppnar man huven syns det då jag inte har någon kåpa, så bara lägg ner detta. smile

Isoleringsplåtslagare
173 Inlägg
18 december 2011
Då ska jag göra mitt bästa för att städa upp i din nedskräpade tråd (Utan hjälp till tattarlagning)

Ta en lämplig mutter  och håll den mot den avdragna pinnbulten bränn fast den med miggen skruva sen bort den funkar oftast om inte pinnbulten gått av en bit in  wink

91 Inlägg
18 december 2011
Trådstartare
honda1 skrev:
Då ska jag göra mitt bästa för att städa upp i din nedskräpade tråd (Utan hjälp till tattarlagning)

Ta en lämplig mutter  och håll den mot den avdragna pinnbulten bränn fast den med miggen skruva sen bort den funkar oftast om inte pinnbulten gått av en bit in  wink

Den är av jäms med, kan funka på den pinnbulten som är på ovansidan om man säger. Men ska testa, uppskattar allas svar extremt mycket! Känns som man inte är tillräckligt kreativ för att komma på allt..

91 Inlägg
18 december 2011
Trådstartare
jonnielahti skrev:
de borde fungera då toppen är i alu. !

jo men smältgraden på aluminum är inte särskilt hög.. Det som nog blir problemet!

Offroad Racing
3 122 Inlägg
18 december 2011
Att svetsa på en mutter på den avdragna bulten funkar nästan alltid, se till att vrida på mycket ström så det blir rejält varmt bara. Lyser hela den påsvetsade muttern rött när du svetsat klart så har du förmodligen dels fått så pass med värme att den lossat i dom rostiga gängorna och att du även fått fast muttern ordentligt i pinnbulten. Använd gärna en mutter som är "lite för stor" så du kommer ner i den ordentligt med svetsen, så du kommer åt att börja svetsa i pinnbulten o inte bara fyller upp muttern med svets. Låt den svalna så den slutar lysa, sen går det förmodligen ganska enkelt att skruva ur den. Går det inte så lossar förmodligen den påsvetsade muttern pga att du varit för snål med svetsen...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Offroad Racing
3 122 Inlägg
18 december 2011
Gurra-- skrev:
jonnielahti skrev:
de borde fungera då toppen är i alu. !

jo men smältgraden på aluminum är inte särskilt hög.. Det som nog blir problemet!

Det är främst pinnbulten som blir varm, jag har gjort så för att få loss skuvar ur lackade delar utan att knappt ens skada pulverlacken...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

TBM NINJA
917 Inlägg
18 december 2011
om där e ngt kvar av bulten så tar du ju bara rörtång å vrider ut den? eller e den kneckt hela vägen in?

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

P o r s c h e
1 700 Inlägg
19 december 2011
henke_99 skrev:
Att svetsa på en mutter på den avdragna bulten funkar nästan alltid, se till att vrida på mycket ström så det blir rejält varmt bara. Lyser hela den påsvetsade muttern rött när du svetsat klart så har du förmodligen dels fått så pass med värme att den lossat i dom rostiga gängorna och att du även fått fast muttern ordentligt i pinnbulten. Använd gärna en mutter som är "lite för stor" så du kommer ner i den ordentligt med svetsen, så du kommer åt att börja svetsa i pinnbulten o inte bara fyller upp muttern med svets. Låt den svalna så den slutar lysa, sen går det förmodligen ganska enkelt att skruva ur den. Går det inte så lossar förmodligen den påsvetsade muttern pga att du varit för snål med svetsen...

Händer tyvärr ibland att pinnbulten går av igen om man fått till en bra svets. Sitter pinnbulten riktigt jävla fast är det risk att bulten går av då den blir försvagad av värmen. Men somsagt, har man tur så håller den och eventuellt släpper lite från gängorna när den värms upp

91 Inlägg
20 december 2011
Trådstartare
henke_99 skrev:

Ska se vad jag kan göra smile Tänkte åka förbi garaget och försöka lite smile Tackar!

91 Inlägg
20 december 2011
Trådstartare
henke_92 skrev:
om där e ngt kvar av bulten så tar du ju bara rörtång å vrider ut den? eller e den kneckt hela vägen in?

Hade du läst i tråden hade du sett att dom var av längs med. Menmen smile Hade det varit så simpelt som med en rörtång hade jag inte skapat tråden! smile

91 Inlägg
20 december 2011
Trådstartare
Bensinskallen skrev:
henke_99 skrev:

Händer tyvärr ibland att pinnbulten går av igen om man fått till en bra svets. Sitter pinnbulten riktigt jävla fast är det risk att bulten går av då den blir försvagad av värmen. Men somsagt, har man tur så håller den och eventuellt släpper lite från gängorna när den värms upp

Jo.. Om den hade knäckts och det inte var någon svets kvar hade det inte gjort så mycket, hade varit mindre att borra. Om man nu kunde kommit åt. Brukar ju hjälpa med att värma, händer ofta att man får göra det inom jobbet. När jag skulle släppa grenröret strunade jag dock i att värma, hade kört med den en bra stund innan och trodde det skulle hjälpa lite..

Sök