Vad för motorolja rekomenderas till E85

EvoPeps Handyman =)
18 december 2011 · 106 Inlägg

tjena.

det jag undrar är om det krävs nån speciell olja om man kör just med E85 ??

vad rekomenderar ni för motorolja till en opel calibra 16v turbo, hydraliska lyftare, e85, med snart 600 hjulhästar??

stort tack på förhand big_smile

engolf
18 december 2011 · 3 235 Inlägg

Vilken bra olja som helst, men lite tätare byten än vanligt.

EvoPeps Handyman =)
18 december 2011 · 106 Inlägg

funderar på MOTOROLJA Q8 FORMULA ADVANCED SAE 10W-40

Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 december 2011 · 13 742 Inlägg

är den helt renoverad så skulle jag nog välja en helsyntetisk olja istället

har det gått på skitolja innan och inte är skött så kör på delsyntet


jag skulle nog välja 5w40 det kör jag på samtliga mina bilar

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
EvoPeps Handyman =)
18 december 2011 · 106 Inlägg

Growe skrev:
är den helt renoverad så skulle jag nog välja en helsyntetisk olja istället

har det gått på skitolja innan och inte är skött så kör på delsyntet


jag skulle nog välja 5w40 det kör jag på samtliga mina bilar

Har ingen aning om vad de har kört med för olja i den innan. Den är dock relativt nyligen totalrenoverad.

Senast redigerat av EvoPeps (18 december 2011)

anton_mjor
18 december 2011 · 133 Inlägg

Kör helsyntet. Finns ingen anledning alls att köra något sämre i dagsläget.
Enda anledningen att sämre oljor säljs idag är för att det finns gamla rävar som köper den.

Seat Toledo "Typ 1L Facelift" (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 december 2011 · 13 742 Inlägg

anton_mjor skrev:
Kör helsyntet. Finns ingen anledning alls att köra något sämre i dagsläget.
Enda anledningen att sämre oljor säljs idag är för att det finns gamla rävar som köper den.

problemet är att helsyntet oljan gärna löser upp mycket skit så med en sliten motor och byte från delsyntet till helsyntet så brukar man få oljeläckage som en räkning på posten smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
AndreBC
18 december 2011 · 32 Inlägg

GT PERFORMANCE PLUS SAE 20W-50, Mineral

Den ligger i nu om du inte har bytt smile

BMW E90 330 "330i" (2006)
Ford mustang "Roush Stage 2" (2006)
4kezon
20 december 2011 · 718 Inlägg

Biltemas Heavy duty olja kör jag på big_smile

Volvo 360 Gl "10600mil 531 topp med k-kam" (1987)
BMW 330 e30 "ÅkesonRacing" (1987)
tekniknissen1
20 december 2011 · 866 Inlägg

Det man ska tänka på är att inte låta bilen stå med gammal motor olja.  När Etanol letar sig ner i oljan så bildas där Fosfor ånga som bryter ner plast och till viss del får oljan att släppa från metallytor. Med andra ord motorn kan rosta inuti :-) Med andra ord byt oftare men titta inte bara på mil även tiden. 
Sen vilken olja är den som funkar bäst till den motorn!
Ställ inte bilen för vinterförvaring med gammal olja!!

Senast redigerat av tekniknissen1 (20 december 2011)

Qickme Kyltekniker
6 januari 2012 · 28 Inlägg

4kezon skrev:
Biltemas Heavy duty olja kör jag på big_smile

körde också på den ett tag så en kväll skulle jag starta bilen pissade bilen ut olja genom oljefiltret sad
fundera på att fylla bilen med biltemas traktor olja till min Volvo ^^ måste ju vara den ultimata oljan för b230 motor big_smile

Finns de inga fel på en Volvo så är det heller ingen riktig Volvo
Volvo 944-833 GL "Elvira" (1994)
vr6rotrex
9 januari 2012 · 248 Inlägg

motul v300 alla dagar i veckan, finns till hyffsat pris i tyskland

polering 0706-903247
Volkswagen Lupo 1.8t quattro "4wd 520Hk 590Nm" (2000)
Richtenb
11 januari 2012 · 1 365 Inlägg

Motul 300V är ju bäst (grupp 5 olja). Vill man ha en annan hyfsat billig men skitbra olja så kör man på okq8 formula Excel 5w-40. Det är en äkta PAO dvs grupp 4 olja. (jag kör den själv både på bana och i vanlig trafik) med E85. byter kring 700 mil

Shell helix Ultra 5w-40 från ICA Maxi är ett hett tips annars. det är en grupp 3 olja som de flesta är men med högt viskositetsindex.

Men hade du tänkt byta olja efter varje dragracelopp på typ 402 meter så kan du hälla i vilket skit som hellst... typ biltema

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
jonTe
11 januari 2012 · 5 710 Inlägg

Growe skrev:
problemet är att helsyntet oljan gärna löser upp mycket skit så med en sliten motor och byte från delsyntet till helsyntet så brukar man få oljeläckage som en räkning på posten smile

Ja så var det för 20 -30 år sedan....nuförtiden har mineral och halvsyntet samma/liknande rengörande additiver som en syntetolja = har man bytt olja de senaste 10 åren har man ändå fått i de "livsfarliga rengörande oljan" i motorn.

MVH Jonas
..............
jonTe
11 januari 2012 · 5 710 Inlägg

Richtenb skrev:
Motul 300V är ju bäst (grupp 5 olja). Vill man ha en annan hyfsat billig men skitbra olja så kör man på okq8 formula Excel 5w-40. Det är en äkta PAO dvs grupp 4 olja. (jag kör den själv både på bana och i vanlig trafik) med E85. byter kring 700 mil

Shell helix Ultra 5w-40 från ICA Maxi är ett hett tips annars. det är en grupp 3 olja som de flesta är men med högt viskositetsindex.

Men hade du tänkt byta olja efter varje dragracelopp på typ 402 meter så kan du hälla i vilket skit som hellst... typ biltema

Hur vet man vilken grupp oljan tillhör?

MVH Jonas
..............
Richtenb
11 januari 2012 · 1 365 Inlägg

Bobistheoilguy är en bra sida.

Helt esterbaserade oljor räknas till grupp 5.  Polyalfaolefiner (PAO eller Diester)oljor tillhör grupp 4. Grupp 5 och 4 räknas som ÄKTA syntetiska oljor efter deras något bättre egenskaper än 3 och nedåt. Grupp 3 är mineraloljor som med olika additiv får syntetliknande egenskaper. (Här finns alla typer av bolag och oljor, allt från castrol magnatec till  Mobil 1 eller biltema helsyntet, samtliga kallar dock oljorna för helsyntet fast det egentligen är fel.)

Såvitt jag vet är Motul 300V den enda oljan med 100% Esterbas men jag kan ha fel. Vill man ha en PAO olja ska man ananars kolla innehållsdeklarationen och leta efter hög procent av PAO.

OKQ8 Formula excel innehåller ex 76% PAO, Amsoil har någon med hög procent också. och Motul 5100 "tror jag"

Castrol Edge är enligt deras innehåll en Grupp 3 olja exempelvis.

Nu för tiden är det inte några jätteskillnader mellan äkta syntet eller en bra grupp 3 olja. Prismässigt är det dock en jätteskillnad för bolagen att ta fram en grupp 4 olja eller en Grupp3. Grupp 4 är mycket mycket dyrare att producera.

Grupp 3 kommer dock aldrig upp i samma nivå som en grupp4, Oljan i en grupp 4 har alltid bättre egenskaper men frågan är om det märks....

jonTe skrev:

Richtenb skrev:
Motul 300V är ju bäst (grupp 5 olja). Vill man ha en annan hyfsat billig men skitbra olja så kör man på okq8 formula Excel 5w-40. Det är en äkta PAO dvs grupp 4 olja. (jag kör den själv både på bana och i vanlig trafik) med E85. byter kring 700 mil

Shell helix Ultra 5w-40 från ICA Maxi är ett hett tips annars. det är en grupp 3 olja som de flesta är men med högt viskositetsindex.

Men hade du tänkt byta olja efter varje dragracelopp på typ 402 meter så kan du hälla i vilket skit som hellst... typ biltema

Hur vet man vilken grupp oljan tillhör?

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
jonas--h
13 januari 2012 · 52 Inlägg

Jag kör Castrol EDGE Sport 10W-60 : finns på mekonomen för 499kr för 4 liter smile

Audi Rs6 "Familjebilen" (2003)
Mercedes Vito "Budisen" (2013)
Danne_nkpg Lastbilschaufför
13 januari 2012 · 257 Inlägg

I båda min Audisar kör jag Castrol Edge 5W-30 Helsyntet!

Inte för jag kör med så mycket Etanol, men är ju bara köpa en kvalitetsolja (några av dom som dom har skrivit här i tråden) och lite tätare oljebyten så löser det sig smile

//Danne

Four Rings To Rule Them All
BrajjAxx 040 RedLine
13 januari 2012 · 1 219 Inlägg

Motorns smöjda delar borde väl inte känna av bränslet så ska inte vara någon skillnad?

Dock så tränger E85 ner genom kolvringarna lättare än bensin. Så mycket viktigare med regelbundna oljebyten smile

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
Arash Pro Tuner @ PBZ.se
14 januari 2012 · 116 Inlägg

Min erfarenhet är att, förutsatt att det lirar med de individuella motorerna (speciellt känsligt med hydrauliska kamrem/kedjespännare, lyftare osv...), så gillar E85-motorer lite tjockare helsyntetisk olja som tål att spädas ut med E85 bättre, utan att snabbt tappa sin smörjande förmåga.

Har även erfarit att täta oljebyten med billig olja är bättre än "normala" serviceintervaller med dyr olja. Det finns många bra exempel på bra prisvärda oljor som man kan använda och byta lite oftare utan att det blir ett stort hål i plånboken.

Mvh
Arash

Nissan Skyline R33 GTS-25T "PBZ Carbon R33" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang