Vad för motorolja rekomenderas till E85

Richtenb
14 januari 2012 · 1 359 Inlägg

Bra sagt om att täta oljebyten är att föredra framför längre bytesintervaller med "dyr"olja. Håller helt med

Arash skrev:
Min erfarenhet är att, förutsatt att det lirar med de individuella motorerna (speciellt känsligt med hydrauliska kamrem/kedjespännare, lyftare osv...), så gillar E85-motorer lite tjockare helsyntetisk olja som tål att spädas ut med E85 bättre, utan att snabbt tappa sin smörjande förmåga.

Har även erfarit att täta oljebyten med billig olja är bättre än "normala" serviceintervaller med dyr olja. Det finns många bra exempel på bra prisvärda oljor som man kan använda och byta lite oftare utan att det blir ett stort hål i plånboken.

Mvh
Arash

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
jonTe
15 januari 2012 · 5 710 Inlägg

BrajjAxx skrev:
Dock så tränger E85 ner genom kolvringarna lättare än bensin. Så mycket viktigare med regelbundna oljebyten smile

Njaa....kolvringarna gör ingen skillnad på etanol eller bensin...det läcker ner lika mycket.
Problemet är att etanol bryter ner oljan kemiskt snabbare än etanol därav att man skall byta olja oftare.

MVH Jonas
..............
BrajjAxx 040 RedLine
15 januari 2012 · 1 219 Inlägg

jonTe skrev:

BrajjAxx skrev:
Dock så tränger E85 ner genom kolvringarna lättare än bensin. Så mycket viktigare med regelbundna oljebyten smile

Njaa....kolvringarna gör ingen skillnad på etanol eller bensin...det läcker ner lika mycket.
Problemet är att etanol bryter ner oljan kemiskt snabbare än etanol därav att man skall byta olja oftare.

Aha är de så de ligger till? smile

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
Arash Pro Tuner @ PBZ.se
24 januari 2012 · 116 Inlägg

jonTe skrev:

BrajjAxx skrev:
Dock så tränger E85 ner genom kolvringarna lättare än bensin. Så mycket viktigare med regelbundna oljebyten smile

Njaa....kolvringarna gör ingen skillnad på etanol eller bensin...det läcker ner lika mycket.
Problemet är att etanol bryter ner oljan kemiskt snabbare än etanol därav att man skall byta olja oftare.

Jag måste tyvärr säga emot här.

E85:an är mycket flyktigare än bensin. Det upplever man i alla sammanhang där det handlar om att täta emot E8 på olika sätt. Det fuktar igenom lättare och är svårare att täta helt enkelt, även vid solida former av tätningar som t.ex. stål, aluminium osv.

Därför stämmer det att E85 tar sig ner i oljan lättare än bensin.

Ett annat problem är att E85-bilar behöver gå med fetare blandning än bensinbilar. Alltså är det vid varje förbränning med E85 mer drivmedel i cylindern, jämfört med bensin. Även det är en bidragande faktor till att oljan späds mer och snabbare när man kör med E85.

Täta byten är det som gäller.

Som kuriosa kan jag berätta att vår driftingbil som går på E85 inte hinner gå ens 1 mil utan ett oljebyte (däremot tar vi filterbyte var tredje gång ungefär) smile Den går i praktiken på varvstopp konstant med ca. 700hk.

Nissan Skyline R33 GTS-25T "PBZ Carbon R33" (1995)
jonTe
25 januari 2012 · 5 710 Inlägg

Arash skrev:

jonTe skrev:

BrajjAxx skrev:
Dock så tränger E85 ner genom kolvringarna lättare än bensin. Så mycket viktigare med regelbundna oljebyten smile

Njaa....kolvringarna gör ingen skillnad på etanol eller bensin...det läcker ner lika mycket.
Problemet är att etanol bryter ner oljan kemiskt snabbare än etanol därav att man skall byta olja oftare.

Jag måste tyvärr säga emot här.

Tyvärr?....du får säga emot så mycket du vill, det är ju ett forum smile

Arash skrev:
E85:an är mycket flyktigare än bensin. Det upplever man i alla sammanhang där det handlar om att täta emot E8 på olika sätt. Det fuktar igenom lättare och är svårare att täta helt enkelt, även vid solida former av tätningar som t.ex. stål, aluminium osv

Mmmm...jag har ingen erfarenhet av det praktiskt som du verkar ha men  jag får inte ihop det med teorin. Viskositeten är dubbelt så hög på etanol och den är i tjocklek ungefär som vatten. Det borde alltså vara tvärt om....

Arash skrev:
Därför stämmer det att E85 tar sig ner i oljan lättare än bensin.

En annan sak som talar emot det du säger är ju att man inte har hela cylindern fylld med bränsle utan det är en bränsleluftblandning där andelen bränsle är ganska liten.
Det jag igentligen menade när jag skrev som jag gjorde var att "blow-by" inte ökar bara för att man åker etanol.
Men som sagt...det som åker ner är mer aggresivt smile

Arash skrev:
Ett annat problem är att E85-bilar behöver gå med fetare blandning än bensinbilar. Alltså är det vid varje förbränning med E85 mer drivmedel i cylindern, jämfört med bensin. Även det är en bidragande faktor till att oljan späds mer och snabbare när man kör med E85.

Där har du en poäng som jag inte tänkte på.
Det är detta som jag tror är det stora om man nu säger att det åker ner mer bränsle i oljan när man åker etanol.

.

Arash skrev:
Som kuriosa kan jag berätta att vår driftingbil som går på E85 inte hinner gå ens 1 mil utan ett oljebyte (däremot tar vi filterbyte var tredje gång ungefär) smile Den går i praktiken på varvstopp konstant med ca. 700hk.

cool Där snackar vi täta byten. Är det nödvändigt?

MVH Jonas
..............
Arash Pro Tuner @ PBZ.se
25 januari 2012 · 116 Inlägg

jonTe skrev:
cool Där snackar vi täta byten. Är det nödvändigt?

Troligen inte nödvändigt. Men jag är så jäkla nyfiken att kolla och då åker det alltid i nytt därefter smile

Vid varje filterbyte skär vi upp filtret och inspekterar också. Hittils aldrig nåt konstigt funnet, men finns det nåt, ja då åker allt isär direkt.

Nissan Skyline R33 GTS-25T "PBZ Carbon R33" (1995)
jon-as
28 januari 2012 · 162 Inlägg

Största utspädningen av motoroljan när man åker e85 blir vid kallstart när motorn är kall och inte då tätar ringar mm inte lika bra och detta i samband medde stora mängderna bränsla som man måste skjuta till för att få motorn att starta så har jag varit med om motorer som mer eller mindre andas ut sprit genom vevhusventilaionen.
Jag kör motul 300v 20-60. Det var någon som rekomenderade 10-30 men det känns som en onödigt tunn olja om man inte ska åka på vintern när det är svinkallt ute.

Arash Pro Tuner @ PBZ.se
4 februari 2012 · 116 Inlägg

Vi kör 10w60 i vår driftingbil t.ex. och den står sig rätt bra mot utspädning av E85. Jag skulle inte rekommendera tunnare olja, om det inte vore för vinterbilar som föregående talare säger. Är van att köra bilen hårt och då är det ingen vits.

Nissan Skyline R33 GTS-25T "PBZ Carbon R33" (1995)
PuttesPOV
4 februari 2013 · 504 Inlägg

Mycket bra info på denna tråd. Men jag blev inte helt övertygad om vilken olja som är bäst. Har hört att det finns vissa oljor som är speciellt framtagna för just E85 motorer... Nån som har koll på det?

HÅRDROCK
Richtenb
5 februari 2013 · 1 359 Inlägg

Isåfall ör det ett försäljningsknep, precis som de sk longlife oljorna. Det finns ingen olja som "trollar" bort etanolutspädningen som ju är anledningen till att det krävs mer täta oljebyten.

Personligen kör jag alltid på Motul och det är helt enkelt eftersom Motul 300v är helt esterbaserad och därmed mycket mer stabil än en vanlig olja vid hårdkörning. Men den klarar inte E85 bättre än någon annan olja utan får bytas kring 5-700 mil. En ej trimmad bil kan naturligtvis köra längre.


PuppPutte skrev:
Mycket bra info på denna tråd. Men jag blev inte helt övertygad om vilken olja som är bäst. Har hört att det finns vissa oljor som är speciellt framtagna för just E85 motorer... Nån som har koll på det?

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Nisse_Jarnet
9 februari 2013 · 77 Inlägg

Alltid kört Castrol 10w60 i min E30 turbo, både med M20 och M50. Byter med 500 mils intervall, rev isär förra M20in efter 1500mil och allt såg ut som nytt!

BMW 325ix turbo 4wd "M50" (1989)
BMW 325 turbo "M50" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang