740 -90 blöddrar, startar inte... Felet hittat!

Sonnback
26 december 2011 · 502 Inlägg

Någon som har något förslag om det är katten eller lambdan som krånglar ? big_smile

Mvh

Micke181
26 december 2011 · 300 Inlägg

Prova koppla i lambdan? Den behöver bara ligga i röret för att funka

Sonnback
26 december 2011 · 502 Inlägg

Jag provade att koppla ihop hela avgasröret igen och då gick bilen lika dåligt som innan igen, provade att skruva ur lambdasonden och det blev ingen skillnad, så det känns som att man kan utesluta den iallafall.

När jag skruvade bort röret från katten och bakåt så går inte bilen lika bra som den gjorde första gången som jag hade skruvat bort katten.

Det som jag inte har gjort nu är att byta fördelaren, bränslefiltret och kika hur katten ser ut, vad kan låta mest troligt att det kan vara?

All hjälp är guld värt då olika forum är den ända hjälp som vi har smile

Mvh

zemet
26 december 2011 · 4 072 Inlägg

Jag fick liknande problem när min bensinpump började ge upp. Jag var på besök i luleå vid tillfället den gick sönder också 130 mil hemifrån. Fick lämna in den på verkstad och det gick på 4000! fyfan asså.

Så om du har jordfel i bilen så kan det ju vara så att pumpen inte går som den ska. Men iofs så kan det vra allt möjligt annat, dina spridare kanske inte fungerar som dom ska pga jordfelet eller om kamremmen har hoppat snett.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Sonnback
28 december 2011 · 502 Inlägg

Jag ska ta och byta bränsle filter med sommarbilen (så får den ett nytt och fräscht filter medans vinterbilen får ett begagnat) men har inte hunnit med det ännu.

Men! jag begriper inte vad det kan vara för fel på bilen, nu har jag bytt tändkablar, tändmodul, fördelare, kollat säkringar/relä, och den vägrar att gå igång.
För ett par dagar sedan så gick den bara på startmotorn och när vi drog igång den så hostade den igång lite grann och efter det gick den iallafall att starta med hjälp av startmotorn men går bara på 3 cylindrar, är vi skruvade loss katten och lambdan så reagerade den mycket bättre på gasen men gick fortfarande på 3 burkar, vi satte tillbaka katten igen och gick att starta efter det fram tills nu, nu går den bara på start motorn igen.

Kan det vara bränslefiltret som spökar? det och bränslepumparna är det ända som jag inte kollat, men jag tycker det är så märkligt att den gick hyffsat bra utan katten och att den startar efter att vi hade dragit igång den.
Finns det något som jag kan kolla med hjälp av felkoderna? provade att trycka en gång och fick fram 1-1-1.

Då jag verkligen börjar tröttna på den så börjar fundera om man ska göra sig av med den så undrar lite på rak arm om man kan få någon/några tusenlappar för en 740 -90 som är väldigt rostig, den är nybessad?

Mvh Jonas

driftking199
29 december 2011 · 322 Inlägg

Haggan skrev:
Det stämmer bra det smile Försökte skruva där bränsle slangen går in till bryggan om man säger så, men jag får inte av bulten utan att rund dra neutral

kolla pumpen i tanken så den funkar
brukar gå o åka ner till halvtank om pumpen inte går sen börjar de rycka o gå på 3 burk

driftking199
29 december 2011 · 322 Inlägg

Haggan skrev:
Hur svår är den att byta? är det bara att koppla bort slangarna och vrida ur pumpen? om jag har förstått det rätt så är det pumpen som sitter under locket i skuffen?

smile

ja den sitter på tankarmaturen men du kan kolla om den går om du sätter örat mot tankhålet o nån polare vrider på tändningen surrar de där i så funkar den=)

tjox Däckspert
29 december 2011 · 298 Inlägg

Jag skulle sätta mina  pengar på tändningen, efter som den går sämre när den är varm prova stift.
När motorn blir varm så expanderar bygeln på stiftet och gör att avståndet blir för långt.
Jag tycket att den misstände på videon så jag tror ej på soppafel.
Det lät även som den gick ner helt på 3 cyl bitvis och när den gör så så ska du rycka en tändkabel i taget tills du hittar rätt cylinder. Sedan byter du plats på de stiftet med en fungerande cylinder flyttar sig felet så är felet löst.

Livet börjar vid 6200rpm!!!
Sonnback
30 december 2011 · 502 Inlägg

Idag kändes det som att jag gjorde framsteg iallafall big_smile Jag plockade bort bränslepumpen som sitter i tanken och bad pappa att köra både med tändningen i läge två och köra på startmotorn och det hördes ingenting från pumpen, jag hade alltså skruvat ur pumpen som jag höll i handen och åter kopplat in den igen.

Sedan så mätte vi strömmen till kontakten som pumpen sitter kopplad i och vi mätte till 8 volt, är inte det lite lite??
Vi mätte och hade ingen kontakt mellan själva pumpen och kablarna som sitter "i början på hela kalaset"

Så det måste väll ha varit pumpen som varit och spökat??

Mvh Jonas:D

tjox Däckspert
30 december 2011 · 298 Inlägg

Haggan skrev:
Idag kändes det som att jag gjorde framsteg iallafall big_smile Jag plockade bort bränslepumpen som sitter i tanken och bad pappa att köra både med tändningen i läge två och köra på startmotorn och det hördes ingenting från pumpen, jag hade alltså skruvat ur pumpen som jag höll i handen och åter kopplat in den igen.

Sedan så mätte vi strömmen till kontakten som pumpen sitter kopplad i och vi mätte till 8 volt, är inte det lite lite??
Vi mätte och hade ingen kontakt mellan själva pumpen och kablarna som sitter "i början på hela kalaset"

Så det måste väll ha varit pumpen som varit och spökat??

Mvh Jonas:D

Du kan ha rätt men jag tror inte de för de känns inte som ett bränslefel.
Pumpen i tanken är bara en förpump som en 740 klarar sig utan, huvudpumpen får jobba lite mer och den kan vara svår startad när du har lite bensin men i övrigt ska den gå riktigt.

Livet börjar vid 6200rpm!!!
driftking199
31 december 2011 · 322 Inlägg

Haggan skrev:
Hmm, skulle vara tråkigt om det inte var den pumpen sad då börjar det luta mot skroten isåfall neutral

8 volt är ju på tok för lite den ska ju ha 12 för o funka som den ska
dra nya kabla provisoriskt o prova=)

tjox Däckspert
31 december 2011 · 298 Inlägg

Haggan skrev:
Hmm, skulle vara tråkigt om det inte var den pumpen sad då börjar det luta mot skroten isåfall neutral

volvo 740 delar växer i princip på träd och du har säkert en polare som har en likadan så de är ju bara att flytta delar fram och tillbaka tills de fungerar.
Jag skulle börja med tänddelar.

Livet börjar vid 6200rpm!!!
Sonnback
9 januari 2012 · 502 Inlägg

Nu har jag fått tag på en förpump från skroten, dock så ser den lite lite annorlunda ut, pumpen som sitter i min har 3 kontakter i "sockerbiten" och en separat jord i karossen medans den nya har fyra kontakter i "sockerbiten" och ingen separat jord, även själva pumpen ser lite annorlunda ut, kan det fungera ändå att klämma i den nya pumpen?

Den nya pumpen hämtades från en 740 GLT, vet inte vilken årsmodell men den var lackad i 601 (som om jag uppfattat det rätt så är det en -88 eller nyare)

Ska försöka få dit pumpen idag så snabba svar vore tacksamt big_smile

Sonnback
9 januari 2012 · 502 Inlägg

Nu är förpumpen bytt utan resultat... på den nya pumpen så drog vi den svarta kabeln separat och jorda den på samma ställe som den gamla pumpen.

När jag drar nyckeln till läge 2 så hörs två snabba tick som jag tycker kommer ifrån ABS "lådan" framför expansionskärlet men tycker inte att jag hör något från någon pump. Kan det vara pumpen under stolen som spökar?

Mvh

zemet
9 januari 2012 · 4 072 Inlägg

Har du skruvat loss slangen till spridarbryggan? Ta loss den och be ngn dra igång startmotorn och se hur mkt bensin som kmr fram. Ska vara som att öppna en vattenkran nästan.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang