4252
Sök

Volvo 240 -87 B230F. Startar ej, går 3-5 sek sen dör

1 353 Inlägg
23 december 2011
Trådstartare
Håller på med en 240 som inte startar alls, väntar man nån minut mellan gångerna så går den i typ 3 sek sen dör den igen.

Har konstaterat så mycket som att det är signalströmmen till bränslepumpsrelät som försvinner när den dör..
och pumparna går så länge dom får ström ifrån relät också, jag var lite inne på om det är nån regulator som inte orkar hålla emot trycket när pumparna börjar köra så släpper förbi allting så inte spridarna får tillräckligt för att öppna ordentligt?

men jag har inte hållt på så mycket med volvo så tips mottages gärna! smile

Det som är bytt hittills är;

Styrbox ifrån en annan bil som fungerar
hallgivare ifrån en annan bil som fungerar
massemätare ifrån en annan bil som fungerar , och allting kommer ifrån samma bil som är en exakt likadan.

Har letat efter en tändmodul men inte hittat någon? finns det någon eller är det inbyggt i styrboxen allting?
Senast redigerat av Batta (23 december 2011)

There's no replacement for displacement

Nattarbetare
137 Inlägg
23 december 2011
Tändmodulen sitter på förarsidan, precis bakom strålkastaren. Gör det på min 240 -90a iallafall smile Kollat felkoder?

Kan vara Vevaxelgivaren på sprängkåpan, en kompis hade detta felet på en 744 -89, (B230F) då startade den ibland, och dog direkt.

1 353 Inlägg
23 december 2011
Trådstartare
Går inte att kolla några felkoder på den här, den var för gammal för det tydligen.

och sitter ingen givare på sprängkåpan/svänghjulet heller, det är väl hallgivaren i fördelaren istället för vevaxelgivaren.

jag har letat på förarsidan där, men inte hittat någon modul där, men kanske inte letat tillräckligt smile

Nattarbetare
137 Inlägg
24 december 2011
Ok då har jag lh 2.4 i min de e nog därför jag har vevaxelgivare med + jag kan kolla felkoder.

Lite jobbigt fel, tråkigt å försöka hitta källan till felet sad

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
24 december 2011
De där jävla reläerna är ju 2-stegs, det är inte så jävlans lätt att steg 2 är dött så att den bara har soppa medans startmotorn går? Har hänt mig ett par gånger.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

1 353 Inlägg
24 december 2011
Trådstartare
RD_87 skrev:
De där jävla reläerna är ju 2-stegs, det är inte så jävlans lätt att steg 2 är dött så att den bara har soppa medans startmotorn går? Har hänt mig ett par gånger.

Det visste jag inte om smile
Blir att fara iväg och köpa nytt och kika om den går med ett nytt relä då!

1 353 Inlägg
2 januari 2012
Trådstartare
nytt relä och samma problem ändå!

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
2 januari 2012
Har du hittat moduljäveln?
https://www1.garaget.org/gallery/images/154/153139/153139-a233d74f6d247c13c80cd189c066fb43.jpg

Annars så är den här. smile

1 353 Inlägg
4 januari 2012
Trådstartare
nja, sitter ingen tändmodul på den här, sitter en stor styrbox ute under huven istället för tändmodul.
är L.H jetronic 2.2 på den här, var tydligen nån brytpunkt mellan 2.2 och 2.4 typ 87-88.
hade det varit 2.4 så hade det setat den lilla tändmodulen och så hade man kunnat titta felkoder också.

nån som är duktig på volvo som kan intyga detta?

så jag börjar bli ganska less på bilen nu! mad

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
4 januari 2012
Batta skrev:
nja, sitter ingen tändmodul på den här, sitter en stor styrbox ute under huven istället för tändmodul.
är L.H jetronic 2.2 på den här, var tydligen nån brytpunkt mellan 2.2 och 2.4 typ 87-88.
hade det varit 2.4 så hade det setat den lilla tändmodulen och så hade man kunnat titta felkoder också.

nån som är duktig på volvo som kan intyga detta?

så jag börjar bli ganska less på bilen nu! mad

Jag är ganska säker på att det ska vara modul på alla bilar med hallgivare i fördelaren? Jag har för mig att jag bytte på exets 88A.
Men det var inte igår så det kan ju vara så att jag minns fel.

1 353 Inlägg
17 januari 2012
Trådstartare
letade som en tok efter nån sån där modul och hittade ingen..

menm jag hittade felet iallafall, det var Bränsletrycksregulatorn som hade sagt upp sig, böt den sen gick bilen som en klocka igen smile

149 Inlägg
17 januari 2012
Bränsletrycksregulatorn  vart sitter den?

1 353 Inlägg
18 januari 2012
Trådstartare
På den där satt den precis vid insuget, en rund grej med an vakumslang in på.
slangen var typ 4 dec lång och gick ifrån spjällhuset till regulatorn.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
18 januari 2012
Batta skrev:
På den där satt den precis vid insuget, en rund grej med an vakumslang in på.
slangen var typ 4 dec lång och gick ifrån spjällhuset till regulatorn.

Inte ovanligt att man får byta den heller. smile Bytte den också på exets -88, men det gick fin-fint tills man rörde gasen.

Sök