Audi S6 Plus eller BMW 540/6 vad säger ni

fredde85
23 december 2011 · 1 798 Inlägg

vilken tror ni på

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
Svanb3rg
23 december 2011 · 187 Inlägg

Om det är en riktig + är den rättså het smile ...och quattro....

Never underestimate the power of stupid people in large groups...
Volkswagen Passat 3,2 FSI 4-Motion DSG "The Nitrous Express" (2007)
JaggaChafen Tesla Senior Technician
23 december 2011 · 2 307 Inlägg

Dom jävla Audi bilarna pajjar ju bara heletin... Men det e klart vill du ha 4x4 eller inte kan man ju säga då

Hyggligt likvärdiga bilar men ja... BMW kanske aningens bättre men ja Audin 4x4

JAG hade valt BMWen men det e ju jag.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
p12
23 december 2011 · 551 Inlägg

audin har ju klart bäst topphastighet, 3600 km/h

källa:http://sv.wikipedia.org/wiki/Audi_S6_plus_Quattro

Senast redigerat av p12 (23 december 2011)

Haters gonna hate.
N_W V8 de bästa som finns!
23 december 2011 · 1 092 Inlägg

Jag har kört båda då en kompis hade en s6 plus i några år och själv har jag haft två st 540/6.

De beror på vad man är ute efter, BMW:n är tystare, bekvämare och modernare, Audin är 4wd och överlägsen på vintern.
De skiljer lite och köra dom också, Audins 6växlade låda är tätstegad och det känns lite mysko att 6an där varvar som femman på 540in. Så när man kör Audin så blir man lurad att den går bättre för den är lägre växlad.
Prestandamässigt kändes det inte någon skillnad direkt.

Det här var på två 97or så jag vet inte vilka årsmodeller du kikat på.

Senast redigerat av Niklasw (23 december 2011)

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Hilden
23 december 2011 · 178 Inlägg

Vet inget om BMWn men plusen är ju en klassiker och ett hyvens ex borde halla värdet bra. Quattron är kanske inget säljargument pa Gotland heller. Har ägt nagra bilar av bada märkena genom aren och har ingen direkt preferens för endera BMW eller Audi men i det här fallet skulle jag ta plusen mest för kuriosavärdet

Audi RS5 (2011)
Rquired Allmänt envis
23 december 2011 · 12 512 Inlägg

Är en S6+ verkligen en sådan klassiker? Hade det varit en RS6+ hade jag förstått att det är något speciellt men en S6 när RS6 och RS6+ finns? En BMW 540i/6 är knappast någon dussinbil den heller direkt eftersom de flesta 40i har automatlåda, det finns ett gäng BMW-entusiaster som envist hävdar att V8 och manuell låda är det bästa så en sådan bör hålla värdet riktigt bra den med eftersom den är ovanlig.

Valet i sig är dock lite svårare, jag hade nog valt BMW helt på egna preferenser. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
LIVINL0UD
23 december 2011 · 1 582 Inlägg

Jag hade utan tvekan valt S6:an. quattro är helt underbart vintertid om du nu ska använda bilen året runt.
Bmw:n är ganska värdelös jämfört med Audi:n då. Sen så tycker "jag" att Bmw:n ser ut som en pizzaracer, men smaken är som baken!

Germax
23 december 2011 · 12 086 Inlägg

Rquired skrev:
Är en S6+ verkligen en sådan klassiker? Hade det varit en RS6+ hade jag förstått att det är något speciellt men en S6 när RS6 och RS6+ finns? En BMW 540i/6 är knappast någon dussinbil den heller direkt eftersom de flesta 40i har automatlåda, det finns ett gäng BMW-entusiaster som envist hävdar att V8 och manuell låda är det bästa så en sådan bör hålla värdet riktigt bra den med eftersom den är ovanlig.

Valet i sig är dock lite svårare, jag hade nog valt BMW helt på egna preferenser. smile

Manuella 540 är överskattat, och helt döda på marknaden (åtminstone E34). Pratar utifrån egna erfarenheter så att säga..

Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 december 2011 · 13 746 Inlägg

JapMax skrev:

Rquired skrev:
Är en S6+ verkligen en sådan klassiker? Hade det varit en RS6+ hade jag förstått att det är något speciellt men en S6 när RS6 och RS6+ finns? En BMW 540i/6 är knappast någon dussinbil den heller direkt eftersom de flesta 40i har automatlåda, det finns ett gäng BMW-entusiaster som envist hävdar att V8 och manuell låda är det bästa så en sådan bör hålla värdet riktigt bra den med eftersom den är ovanlig.

Valet i sig är dock lite svårare, jag hade nog valt BMW helt på egna preferenser. smile

Manuella 540 är överskattat, och helt döda på marknaden (åtminstone E34). Pratar utifrån egna erfarenheter så att säga..

tycker dom är riktigt sköna...cpmat är inget att eftersträva smile

vet om en e39 540 med 6vxl låda till salu för under 30K riktigt fin synd man inte har stålarna
iof något fel på den men något skit fel är det

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Germax
23 december 2011 · 12 086 Inlägg

Growe skrev:

JapMax skrev:

Rquired skrev:
Är en S6+ verkligen en sådan klassiker? Hade det varit en RS6+ hade jag förstått att det är något speciellt men en S6 när RS6 och RS6+ finns? En BMW 540i/6 är knappast någon dussinbil den heller direkt eftersom de flesta 40i har automatlåda, det finns ett gäng BMW-entusiaster som envist hävdar att V8 och manuell låda är det bästa så en sådan bör hålla värdet riktigt bra den med eftersom den är ovanlig.

Valet i sig är dock lite svårare, jag hade nog valt BMW helt på egna preferenser. smile

Manuella 540 är överskattat, och helt döda på marknaden (åtminstone E34). Pratar utifrån egna erfarenheter så att säga..

tycker dom är riktigt sköna...cpmat är inget att eftersträva smile

vet om en e39 540 med 6vxl låda till salu för under 30K riktigt fin synd man inte har stålarna
iof något fel på den men något skit fel är det

Huruvida man föredrar automat eller manuell är ju en annan sak. Innan jag köpte min mest för skoj skull sa de som visste att det va en helt annan bil än sin motsvarighet med automatlåda, jag har alltså ägt 2st 540 med automat innan. Jag finner den uppfattningen överskattad, ok den är lite snabbare men jag ser inte den stora grejen tongue
Då har V8an mycket större plats i mitt hjärta smile

fredde85
23 december 2011 · 1 798 Inlägg

Growe skrev:

JapMax skrev:

Rquired skrev:
Är en S6+ verkligen en sådan klassiker? Hade det varit en RS6+ hade jag förstått att det är något speciellt men en S6 när RS6 och RS6+ finns? En BMW 540i/6 är knappast någon dussinbil den heller direkt eftersom de flesta 40i har automatlåda, det finns ett gäng BMW-entusiaster som envist hävdar att V8 och manuell låda är det bästa så en sådan bör hålla värdet riktigt bra den med eftersom den är ovanlig.

Valet i sig är dock lite svårare, jag hade nog valt BMW helt på egna preferenser. smile

Manuella 540 är överskattat, och helt döda på marknaden (åtminstone E34). Pratar utifrån egna erfarenheter så att säga..

tycker dom är riktigt sköna...cpmat är inget att eftersträva smile

vet om en e39 540 med 6vxl låda till salu för under 30K riktigt fin synd man inte har stålarna
iof något fel på den men något skit fel är det

jaha va är de för skitfel då?

finns på blocket eller vad`?

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
OSkar000
23 december 2011 · 198 Inlägg

Rquired skrev:
Är en S6+ verkligen en sådan klassiker? Hade det varit en RS6+ hade jag förstått att det är något speciellt men en S6 när RS6 och RS6+ finns? En BMW 540i/6 är knappast någon dussinbil den heller direkt eftersom de flesta 40i har automatlåda, det finns ett gäng BMW-entusiaster som envist hävdar att V8 och manuell låda är det bästa så en sådan bör hålla värdet riktigt bra den med eftersom den är ovanlig.

Valet i sig är dock lite svårare, jag hade nog valt BMW helt på egna preferenser. smile

I mina ögon är S6 plus en klassiker, hör hemma i samma klass som RS2 i min värld.

S6 plus är alltså den vassaste varianten av den gamla C4-modellen (91-97). Handbyggda till större delen och ett ganska begränsat antal. Stämmer informationen jag har så är det 97 sedaner och 855 avant, dvs knappast en dussinbil.

Det huvudsakliga som skiljer mot vanliga S6 är växellåda, motor, och diverse kosmetika. Skulle gladeligen köpa en om jag hade plats, utan tvekan en av de snyggaste bilmodellerna som såldes under 90-talet.

Lite läsning (försäljningsbrochyr)
http://nordicaudi.com/arkivet/broschyrer/s6plus.htm

fredde85
24 december 2011 · 1 798 Inlägg

S6 Plus får nog anses som ovanligare tycker jag iallfall man ser 540/6 till salu oftare än audi s6 plus. Sen skrev någon att audis går sönder hela tiden jag vet inte har bara haft typ 3 audis o de funka väl ok hade dem dock kort tid. Men haft ca 15 bmw. Min uppfattning är väl att bmw o audi är likvärdiga bilar i kvalite. Men att bmw brukar vara roligare att köra

Senast redigerat av fredde85 (24 december 2011)

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
JaggaChafen Tesla Senior Technician
24 december 2011 · 2 307 Inlägg

När jag skrev at taudi pajja hela tiuden menade jag nyare bilar... detta va tidigt i tråden å då hade jag inte iktigt koll på vilken s6a det handla om.... trodde det va den nyare s6an

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Svanb3rg
24 december 2011 · 187 Inlägg

Darkus skrev:
Utan tvekan 540:in. Enda audi jag har prövat var en s4 och den vart ja besviken på.

Nästan som att skriva "Audin,för jag har bara provat en BMW 520 och den blev jag besviken på" big_smile

Never underestimate the power of stupid people in large groups...
Volkswagen Passat 3,2 FSI 4-Motion DSG "The Nitrous Express" (2007)
N_W V8 de bästa som finns!
24 december 2011 · 1 092 Inlägg

Jag har kört båda två en hel del och de är ju upp till den som ska köpa den vilken bil man väljer, personligen har jag aldrig frågat nån annan vilken bil är bäst eller vilken ska man köpa om någon bil jag någonsin köpt.

Men jag gissar du har aldrig har kört någon av dom då är de ju svårare.
Audin väljer man får att få 4wd och en mer unik lågseriebil, sen i och med att lådan är tätstegad känns den kanske sportigare för vissa, lite kuriosa är att Audin även varvar till 7000 mot knappt 6000 för Bmw så de säger ju lite om karaktären.
Bmwn tycker jag är bekvämare, tystare, snålare sen för mig så är de roligare att köra.

Prestandamässigt märkte inte jag nån skillnad, Audin är tyngre och fyrhjulsdriven så de tar ju ut sin rätt, sen är Bmw:n starkare än vad papperen visar.

Ekonomiskt är ingen nån höjdare men de är relativt lätt att hitta reservdalar till bra pris till Bmw:n iaf. Auidin är ju mer unik så vissa delar kostar ju lite extra.

Båda är ju fina, kom igen de är bara och köpa nån  big_smile

Senast redigerat av Niklasw (24 december 2011)

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
PMPerformance
24 december 2011 · 2 266 Inlägg

p12 skrev:
audin har ju klart bäst topphastighet, 3600 km/h

källa:http://sv.wikipedia.org/wiki/Audi_S6_plus_Quattro

Vilket ös lol

svetsdiff !!!
fredde85
24 december 2011 · 1 798 Inlägg

har ägt två bmw me v8 o manuell låda o de va roliga bilar men de va i lite för dåligt skick därför såldes dem

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
UrPeppe Lastbilsbyggare
24 december 2011 · 389 Inlägg

Jag hade tagit S6plusen men jag är ju något Audiskadad, en quattro är ju alltid en quattro:)

Projekt-tråd: Projekt: Rullade renovering Urquattro
Audi Sport ///
Skoda V//RS
Quattro 4-ever
Audi quattro "Urquattro" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang