5577
Sök

Köp av bil från bilfirma som inte går att laga

1 581 Inlägg
24 december 2011
Trådstartare
Hejsan!
Hade en tråd uppe för ett tag sedan åt min bror angående hans BMW 525i 06a som är importerad från USA och köpt hos lokala volvohandlaren. Dennes motorlampa lyste dagen efter köpet och volvo skulle ordna detta men detta problem löstes helt enkelt inte och bilen har krånglat med att inte starta, ojämn tomgång och ibland går den i limpmode osv. Har haft den inne åtskilliga gånger på reparation hos Volvo samt BMW-mekaniker Volvo rekommenderade och sedan även hos BMW i Danderyd. Nu har BMW Danderyd nog konstaterat att bilen har varit krockad och att all el måste dras om i bilen dels för att kunna uppdatera mjukvaran till motorn så den går som den ska. Jag var inte helt insatt i saken exakt vad som behövdes göras eller var fel men BMW säger att även om det lagas vilket nog skulle kosta minst 50 000 kr så kommer den nog inte fungera som den ska. Volvo säger sig dock vilja laga den själva istället vilket jag säger att han ska inte tillåta dem göra.

Så nu till min fråga, han påpekade ju felet med motorlampan omgående och har därefter bara strulat så 6 månaders reklamationstid faller det ju inom men visst fasiken har han all rätt på sin sida att häva köpet med tanke på alla försök till reparation utan framgång samt att det framgick inte vid försäljning att den varit krockskadad?
Jag har bett min bror att ringa ARN men han är seg och mjäkig och tar inte tag i saker som man kanske bör göra ibland.

Smålänning
7 887 Inlägg
24 december 2011
Helt klart ska han kunna häva köpet, om det inte står att det är fel på bilen.

Det faller ju inom beg.garantin.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
24 december 2011
25. Rätt till hävning av köp
Fråga: Jag har köpt en ny bil med 2 års nybilsgaranti som efter 20 månader började gå dåligt. Säljföretaget har nu utan framgång försökt åtgärda felet 2 gånger. Har jag rätt att häva köpet?

Svar: Ja, säljföretaget kan dock i vissa fall få ytterligare reparationsförsök, t ex om felet inte visar sig då bilen är hos dem för åtgärd.

http://mrf.se/SIDOR/KOPA-BIL/fragorochsvar.aspx

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

KHRacing
24 december 2011
Har han köpt den på Volvo & det är volvo som dett garantin, o garantin fortfarande gäller så kan inte din bror bestämma vart bilen skall lagas, det gör Volvo. om han vill ha det gratis

1 581 Inlägg
24 december 2011
Trådstartare
KHRacing skrev:
Har han köpt den på Volvo & det är volvo som dett garantin, o garantin fortfarande gäller så kan inte din bror bestämma vart bilen skall lagas, det gör Volvo. om han vill ha det gratis

Garanti gäller till fel tre gånger samma fel trots reparation så är det reklamation men jag är osäker vad som gäller med begagnad bil från firma och reklamationsrätt.

Fri fart för ett fritt folk!
15 172 Inlägg
24 december 2011
låter märkligt att volvo själva ska laga bilen

dom brukar aldrig röra andra märken

på polarns jobb så mekar dom alla volvos saluvagnar som inte är volvo och renutt

dom brukar varken ha kunskap eller grejer för att meka annat märke framförallt när det blir så avancerat

spontant låter det som en kabel har gått sönder så ett byte av härva löser säkert problemet

Kör fort så hinner inget hända...

1 581 Inlägg
24 december 2011
Trådstartare
Growe skrev:

på polarns jobb så mekar dom alla volvos saluvagnar som inte är volvo och renutt

dom brukar varken ha kunskap eller grejer för att meka annat märke framförallt när det blir så avancerat

spontant låter det som en kabel har gått sönder så ett byte av härva löser säkert problemet

Jo bmw hade ju diskussion att byta hela elstammen i bilen men sen har dem nu valt efter andra undersökning att inte ta i den och säger åt han att häva köpet.
Senast redigerat av Fellow (24 december 2011)

15 172 Inlägg
24 december 2011
Fellow skrev:
Growe skrev:

Jo bmw hade ju diskussion att byta hela elstammen i bilen men sen har dem nu valt efter andra undersökning att inte ta i den och säger åt han att häva köpet.

det förstår jag...för det kan jhu vara vad som helst för fel på boxar och skit

med andra ord kan dom inte garantera något
och då tar dom inte i det =/

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
24 december 2011
KHRacing skrev:

Men om det inte kan göras utan betydande men för kunden så har kunden rätt att häva köpet

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

1 067 Inlägg
25 december 2011
Kan vara en amerikansk "Flood car":.    Kolla med carfax.. 

Om så är fallet. Försök häva köpet om det går..

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
25 december 2011
Hool skrev:
Kan vara en amerikansk "Flood car":.

Vad menas med det?

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

1 396 Inlägg
25 december 2011
hotrodder skrev:
Hool skrev:
Kan vara en amerikansk "Flood car":.

Vad menas med det?

Betyder nog en bil som varit med om översvämning

Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
25 december 2011
Ja då ska han absolut försöka bli av med bilen. En bil som har stått i vatten blir aldrig sig lik igen. Såg med egna ögon när försäkringsbolget skickade en sprojlans ny a6a till skroten efter den hade stått i 60cm vatten. Hela bilen blinkade som en julgran även när den hade torkat. Så enligt fb var det ingen ide att ens försöka rädda den.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

15 172 Inlägg
25 december 2011
marwin_of_sweden skrev:
Ja då ska han absolut försöka bli av med bilen. En bil som har stått i vatten blir aldrig sig lik igen. Såg med egna ögon när försäkringsbolget skickade en sprojlans ny a6a till skroten efter den hade stått i 60cm vatten. Hela bilen blinkade som en julgran även när den hade torkat. Så enligt fb var det ingen ide att ens försöka rädda den.

ähhh dom är så känsliga...du kan få sänka ner en 98:ans 940 i en vecka någonstans och på 1dag kan jag och polarn fixa den så den går utan en tändens till elfel någonsin mer smile

bara nytt skit som det blir problem med smile

Smålänning
7 887 Inlägg
25 december 2011
Growe skrev:
marwin_of_sweden skrev:

ähhh dom är så känsliga...du kan få sänka ner en 98:ans 940 i en vecka någonstans och på 1dag kan jag och polarn fixa den så den går utan en tändens till elfel någonsin mer smile

Ja bara man lfter batteripolen först och doppar dne i sötvatten..

Är för mycket elektronik i en 940 helt enkelt.
Visst, det finns ju en chans att rädda en 940, det gör det ju inte med en modern bil.

Men en förgasar 740 går fint smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 067 Inlägg
25 december 2011
Vad fan har 7 leif med det här att göra?   Vi pratar bilar här och inte hemslöjd från Hisingen lol

15 172 Inlägg
25 december 2011
twin_cam skrev:
Growe skrev:
marwin_of_sweden skrev:

Visst, det finns ju en chans att rädda en 940, det gör det ju inte med en modern bil.

tar mig högst en dag att byta samtliga elprylar i en 940 smile

4 331 Inlägg
25 december 2011
Growe skrev:
twin_cam skrev:
Growe skrev:

Det är verkligen synd att volvo slutade göra rejäla bilar och började bygga framhjulsdriven plastskit istället:(

Polaren som jobbar på en bilfirma lånade hem en bmw 5serie som han råkade krocka i ett parkeringshus pga några öl...  Dom skrotade bilen för att airbaggen hade förstört hela inredningen så det var inte värt att laga bilen..

Smålänning
7 887 Inlägg
26 december 2011
Growe skrev:
twin_cam skrev:
Growe skrev:

Kan tänkas smile

Men man ska ju hitta fungerade ersättningar först. Eller en reservdelsbil.

ALLT måste ju verkligen bytas.. Boxar, instrument, elhärvor, komponenter...
Ska man ha det nytt blire dyrt wink

Men det går ju att göra under 30 000 allting, något som är mer eller mindre omöjligt i en motsv. BMW smile

Hade en hemikring som hade en BMW E39 530 touring diesel, som stod i ett garage som det blev översvämning i, den lagade F-bolaget, men den blev sig aldrig lik igen.

15 172 Inlägg
26 december 2011
twin_cam skrev:
Growe skrev:
twin_cam skrev:

Kan tänkas smile

Men man ska ju hitta fungerade ersättningar först. Eller en reservdelsbil.

ALLT måste ju verkligen bytas.. Boxar, instrument, elhärvor, komponenter...
Ska man ha det nytt blire dyrt wink

Men det går ju att göra under 30 000 allting, något som är mer eller mindre omöjligt i en motsv. BMW smile

Hade en hemikring som hade en BMW E39 530 touring diesel, som stod i ett garage som det blev översvämning i, den lagade F-bolaget, men den blev sig aldrig lik igen.

fördelen med en 940 är att man går upp på vinden och plockar ihop delarna som behövs ;-)

Sök