Dimljus + halvljus, folk blinkar. Rätt eller fel?

Xploid
29 december 2011 · 42 Inlägg

perryboy skrev:

Xploid skrev:

perryboy skrev:

Det låter som att du kanske borde låta frugan köra om du bara ser på ett öga!

Jag har fullgod syn på båda ögonen och ingen fru. Flera lösningar ?

  // Andersson

Tyckte du skrev att du :
Mera seriöst. Som så många andra i tråden har även jag ett skelningsfel på ögonen.
Efter en operation förkortades synnerven i ena ögat, till den nivån att jag nästan bara använder
ett öga åt gången för att se.

Men jag läste fel, beklagar!

Ingen fara. Det är lätt att dra förhastade slutsatser av en text. Jag kan och använder båda ögonen.
Ett är dock dominant och ett är "slav".  Det ger dock samma problem för många som skelar, dvs
problem med flera ljuskällar i mörker. Problemet är inte bara mitt, så vi behöver inte forska vidare
i mina synproblem. Jag lever med de dagligen ändå.

Är din mening att alla som har synfel inte ska köra bil för att några tycker det är snyggt att ha dimljus
och halvljus tända samtidigt så är det din ståndpunkt.

Ibland blinkar jag med helljuset för att markera att jag blir bländad, tillika som någon glömt blända av
sina helljus vid möte, eller om halvljuset är felinställt. Jag gör det självklart inte om jag har bilar framför
mig eller om jag riskerar att blända andra trafikanter, just eftersom jag vet hur jobbigt det kan vara.

  // Andersson

matteeee Ingen himmel är så blå som min
29 december 2011 · 2 972 Inlägg

Xploid skrev:
Att dra upp andra typer av olagliga handlingar ger inte så mycket. Om jag möter eller kör om en
bil med tonade framrutor, blåa dioder i spolarmunstyckena, bilar utan ljuddämpare eller att någon
kör för fort, stör inte mitt sätt att framföra ett fordon. Det äventyrar inte min eller andras säkerhet
på samma sätt som bländande dimljus.

Innan man har problem med ögonen själv kan jag inbilla mig att det är svårt att sätta sig in i den
situation som vi upplever, som redan har problem.

Nu stänger du in dig lite i din egna "synbubbla". Andra typer av olagliga handlingar ger inte så mycket i DITT fall, men det kan väl lika gärna störa andra på motsvarande sätt som du störs av ljus?
Innan man har problem med "nåt annat" själv kan jag inbilla mig att det är svårt att sätta sig in i den
situation som dom upplever, som redan har problem.

(Känner du igen sista meningen är det för att du skrev ungefär så själv..)

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Aero T16
29 december 2011 · 1 327 Inlägg

Dimljus + halvljus i mörker gör att man ser sämre på längre avstånd. Dimljusen lyser bara mest upp precis framför bilen.

Xploid
29 december 2011 · 42 Inlägg

matteeee skrev:

Xploid skrev:
Att dra upp andra typer av olagliga handlingar ger inte så mycket. Om jag möter eller kör om en
bil med tonade framrutor, blåa dioder i spolarmunstyckena, bilar utan ljuddämpare eller att någon
kör för fort, stör inte mitt sätt att framföra ett fordon. Det äventyrar inte min eller andras säkerhet
på samma sätt som bländande dimljus.

Innan man har problem med ögonen själv kan jag inbilla mig att det är svårt att sätta sig in i den
situation som vi upplever, som redan har problem.

Nu stänger du in dig lite i din egna "synbubbla". Andra typer av olagliga handlingar ger inte så mycket i DITT fall, men det kan väl lika gärna störa andra på motsvarande sätt som du störs av ljus?
Innan man har problem med "nåt annat" själv kan jag inbilla mig att det är svårt att sätta sig in i den
situation som dom upplever, som redan har problem.

(Känner du igen sista meningen är det för att du skrev ungefär så själv..)

Nu trodde jag i min enfald att tråden handlade om just "Dimljus + halvljus, folk blinkar. Rätt eller fel?"
Visst låser jag mig vid saker som stör just mig. Människan är egoistisk. Jag störs också av andra olagliga saker
som bilister gör, men det känns onödigt att dra upp här, när det inte hör till ämnet.

Skeling och ljuskänslighet är ett fysiskt handikapp. Jag lider av det och skriver min ståndpunk och försöker
förklara för andra hur det upplevs.

Jag skulle gärna se trådar om andra fysiska handikapp som blir svårare att leva med, just för att folk
har tonade framrutor, blåa dioder på bilen eller en trasig ljuddämpare. Jag kan tänka mig att just trasiga
ljuddämpare och tinitus är jobbigt.

Om man inte sprider kunskap, är det svårt för andra att förstå. Sedan finns det alltid folk som inte
bryr sig eller vill förstå.

  // Andersson

matteeee Ingen himmel är så blå som min
29 december 2011 · 2 972 Inlägg

Xploid skrev:
Nu trodde jag i min enfald att tråden handlade om just "Dimljus + halvljus, folk blinkar. Rätt eller fel?"
Visst låser jag mig vid saker som stör just mig. Människan är egoistisk. Jag störs också av andra olagliga saker
som bilister gör, men det känns onödigt att dra upp här, när det inte hör till ämnet.

Skeling och ljuskänslighet är ett fysiskt handikapp. Jag lider av det och skriver min ståndpunk och försöker
förklara för andra hur det upplevs.

Jag skulle gärna se trådar om andra fysiska handikapp som blir svårare att leva med, just för att folk
har tonade framrutor, blåa dioder på bilen eller en trasig ljuddämpare. Jag kan tänka mig att just trasiga
ljuddämpare och tinitus är jobbigt.

Om man inte sprider kunskap, är det svårt för andra att förstå. Sedan finns det alltid folk som inte
bryr sig eller vill förstå.

  // Andersson

Och jag trodde i min enfald att en liknelse med snarlika synvinklar skulle skapa större förståelse och därmed mer kunskap om just detta ämnet som tråden handlar om. Och i min enfald tyckte jag att din väldigt smala synvinkel utifrån just ditt fysiska handikapp knappast belyser (haha) ämnet i ett generellt perspektiv som är lätt att ta till sig och förstå, utan bara riskerar att folk tycker det blir tramsigt och därmed gör saken ännu värre.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Xploid
29 december 2011 · 42 Inlägg

matteeee skrev:

Xploid skrev:
Nu trodde jag i min enfald att tråden handlade om just "Dimljus + halvljus, folk blinkar. Rätt eller fel?"
Visst låser jag mig vid saker som stör just mig. Människan är egoistisk. Jag störs också av andra olagliga saker
som bilister gör, men det känns onödigt att dra upp här, när det inte hör till ämnet.

Skeling och ljuskänslighet är ett fysiskt handikapp. Jag lider av det och skriver min ståndpunk och försöker
förklara för andra hur det upplevs.

Jag skulle gärna se trådar om andra fysiska handikapp som blir svårare att leva med, just för att folk
har tonade framrutor, blåa dioder på bilen eller en trasig ljuddämpare. Jag kan tänka mig att just trasiga
ljuddämpare och tinitus är jobbigt.

Om man inte sprider kunskap, är det svårt för andra att förstå. Sedan finns det alltid folk som inte
bryr sig eller vill förstå.

  // Andersson

Och jag trodde i min enfald att en liknelse med snarlika synvinklar skulle skapa större förståelse och därmed mer kunskap om just detta ämnet som tråden handlar om. Och i min enfald tyckte jag att din väldigt smala synvinkel utifrån just ditt fysiska handikapp knappast belyser (haha) ämnet i ett generellt perspektiv som är lätt att ta till sig och förstå, utan bara riskerar att folk tycker det blir tramsigt och därmed gör saken ännu värre.

Jag ber om ursäkt. Jag tolkade ditt inlägg på ett lite annat sätt än det var skrivet ifrån början.
Du har rätt att jag tolkade texten utifrån mina egna förutsättningar och kunskaper.
____________________________

Det tråkiga är väll att det kommer upp trådar om dimljus och halvljus lite då och då och det blir inte
något konkret av diskussionen. Det finns olika sidor. De som lutar sig mot lagligheten och de som
tycker det är fint eller häftigt. Jag försökte beskriva det utifrån min erfarenhet.

Tyvärr tror jag inte man kommer så mycket längre i ämnet.

  // Andersson

perryboy
29 december 2011 · 45 Inlägg

Xploid skrev:

perryboy skrev:

Xploid skrev:

Jag har fullgod syn på båda ögonen och ingen fru. Flera lösningar ?

  // Andersson

Tyckte du skrev att du :
Mera seriöst. Som så många andra i tråden har även jag ett skelningsfel på ögonen.
Efter en operation förkortades synnerven i ena ögat, till den nivån att jag nästan bara använder
ett öga åt gången för att se.

Men jag läste fel, beklagar!

Ingen fara. Det är lätt att dra förhastade slutsatser av en text. Jag kan och använder båda ögonen.
Ett är dock dominant och ett är "slav".  Det ger dock samma problem för många som skelar, dvs
problem med flera ljuskällar i mörker. Problemet är inte bara mitt, så vi behöver inte forska vidare
i mina synproblem. Jag lever med de dagligen ändå.

Är din mening att alla som har synfel inte ska köra bil för att några tycker det är snyggt att ha dimljus
och halvljus tända samtidigt så är det din ståndpunkt.

Ibland blinkar jag med helljuset för att markera att jag blir bländad, tillika som någon glömt blända av
sina helljus vid möte, eller om halvljuset är felinställt. Jag gör det självklart inte om jag har bilar framför
mig eller om jag riskerar att blända andra trafikanter, just eftersom jag vet hur jobbigt det kan vara.

  // Andersson

Jag tycker inte det är snyggt med dimljus!jag har skrivit det en miljon gånger!!
Hur gör du om du möter en bil i dimma med dimljus på :p

Xploid
29 december 2011 · 42 Inlägg

perryboy skrev:

Xploid skrev:

perryboy skrev:

Tyckte du skrev att du :
Mera seriöst. Som så många andra i tråden har även jag ett skelningsfel på ögonen.
Efter en operation förkortades synnerven i ena ögat, till den nivån att jag nästan bara använder
ett öga åt gången för att se.

Men jag läste fel, beklagar!

Ingen fara. Det är lätt att dra förhastade slutsatser av en text. Jag kan och använder båda ögonen.
Ett är dock dominant och ett är "slav".  Det ger dock samma problem för många som skelar, dvs
problem med flera ljuskällar i mörker. Problemet är inte bara mitt, så vi behöver inte forska vidare
i mina synproblem. Jag lever med de dagligen ändå.

Är din mening att alla som har synfel inte ska köra bil för att några tycker det är snyggt att ha dimljus
och halvljus tända samtidigt så är det din ståndpunkt.

Ibland blinkar jag med helljuset för att markera att jag blir bländad, tillika som någon glömt blända av
sina helljus vid möte, eller om halvljuset är felinställt. Jag gör det självklart inte om jag har bilar framför
mig eller om jag riskerar att blända andra trafikanter, just eftersom jag vet hur jobbigt det kan vara.

  // Andersson

Jag tycker inte det är snyggt med dimljus!jag har skrivit det en miljon gånger!!
Hur gör du om du möter en bil i dimma med dimljus på :p

Dumma frågor, borde få dumma svar.
Dimma dämpar oftast ljuset, så dimljus blir inte störande, speciellt inte om de är i kombination med
parkeringsljus. Även i kombination med halvljus brukar det mättas ordenligt.

Att själv heljusblinka i dimma faller på sin egna dumhet, om jag inte vill blända mig själv.

  // Andersson

Navkapsel
29 december 2011 · 4 637 Inlägg

De enda jag blinkat på är en kärring i en röd Atos som körde månad efter månad med bara ett halvljus. Men efter någon vecka gav jag upp.

Till slut kommer kärringen (efter att ha besiktigat bilen?) med en ny lampa och den mycket starkare än den gamla, irriterande det med ju... sad Tur man slutat åka den vägen...

Aerocombi Xenoholic
30 december 2011 · 2 559 Inlägg

Ni får ha vilken ursäkt som helst till att köra med halvljus o dimljus samtidigt mad jag slår ändå på helljuset vid möte cool
Skulle de va så att du har bättre helljus o hinner slå på det med så............... ja........... Shit happens:/
Red. stavfel tongue

Senast redigerat av Aerocombi (31 december 2011)

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
gamlingen
30 december 2011 · 5 198 Inlägg

Vilken jäkla tråd.. folk gnäller när dom inte får vara olaglig....

kimish
31 december 2011 · 182 Inlägg

Jag blinkar inte, varför vara lika dålig liksom? (Grymma förare behöver inga lampor wink )


Såg dock ett redigt snesteg idag på e20. Det är en gammal Renault som kör med dimbakljuset tänt (ingen dimma) kanske 100 meter framför mig och bilen som kör om mig börjar helt sonika gå loss på helljusspaken under hela streckan från dess att han kört om mig tills han till slut kör om den stackars tanten (förutfattade meningar jag vet) i Renaulten.

Vad tänker man med då? Vad stör ett gammalt dimbakljus på en torr väg utan mötande?

Senast redigerat av kimish (31 december 2011)

IceEyes Varningar: För många..
31 december 2011 · 2 552 Inlägg

tkd_rille skrev:

IceEyes skrev:

tkd_rille skrev:

Jag får väl sluta följa den och börja bli elak på stan när jag inte får med mig ligga hem.   För då är jag ju full och då kan jag ju slå vem jag vill för då gäller inte lagboken.  Så de så.


Jävla barnungar hela högen  smile

En alldeles ypperlig och välbetänkt idé Sherlock. Den intellektuella skärpan som virvlar runt inom dig saknar bevisligen både begränsning och motstycke, fast å andra sidan, kastar du haschpipan, plockar fram förstoringsglaset och skruvar på dig tänkarmössan kanske du med lite medvind och tankeverksamhet upptäcker att det föreligger en viss skillnad på att obarmhärtigt massakrera samtliga invånare i exempelvis München och att ta en klunk Xide mandarin/chili på offentlig plats?

En tilläggsfråga: Faller du också in under kategorin "Jävla barnungar", dude? wink

Fint är det. Nej jag har passerat gränsen för barnungar och borde snart läggas in då jag tappar hår och är allmänt bitter på allt och alla.
Jag tillhör nog mer den mognare delen som tycker om att följa regelboken för de mesta. Som tycker de är lite pinsamt att glida och bröla på stan med hög musik och dimljus på bilen. 
Och faktiskt den som är den snällaste du kan hitta berusad men de var bara ett exempel.

Ja lite att tråden spårat ut för rätt många svar sen visste nog alla här.   

De är som vanligt när man vill svara men sköt er själva och skit i andra så mår man oftast mycket bättre. wink

För det mesta? Tja, somliga kanske föredrar att cruisa runt med hög volym på stereon, samt påslagna dimljus och samtidigt fördöma er i Team paragrafryttarklubben. Du ska dock ha en eloge för att du kan uppföra dig under vingligt tillstånd. 

Poängen är den att alla tycker olika, och att vissa tar ut svängarna mer än andra smile

För övrigt är det skrattretande att tråden över huvud taget lever andas vidare.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Holmspojkar
31 december 2011 · 7 Inlägg

IceEyes skrev:

tkd_rille skrev:

IceEyes skrev:

En alldeles ypperlig och välbetänkt idé Sherlock. Den intellektuella skärpan som virvlar runt inom dig saknar bevisligen både begränsning och motstycke, fast å andra sidan, kastar du haschpipan, plockar fram förstoringsglaset och skruvar på dig tänkarmössan kanske du med lite medvind och tankeverksamhet upptäcker att det föreligger en viss skillnad på att obarmhärtigt massakrera samtliga invånare i exempelvis München och att ta en klunk Xide mandarin/chili på offentlig plats?

En tilläggsfråga: Faller du också in under kategorin "Jävla barnungar", dude? wink

Fint är det. Nej jag har passerat gränsen för barnungar och borde snart läggas in då jag tappar hår och är allmänt bitter på allt och alla.
Jag tillhör nog mer den mognare delen som tycker om att följa regelboken för de mesta. Som tycker de är lite pinsamt att glida och bröla på stan med hög musik och dimljus på bilen. 
Och faktiskt den som är den snällaste du kan hitta berusad men de var bara ett exempel.

Ja lite att tråden spårat ut för rätt många svar sen visste nog alla här.   

De är som vanligt när man vill svara men sköt er själva och skit i andra så mår man oftast mycket bättre. wink

För det mesta? Tja, somliga kanske föredrar att cruisa runt med hög volym på stereon, samt påslagna dimljus och samtidigt fördöma er i Team paragrafryttarklubben. Du ska dock ha en eloge för att du kan uppföra dig under vingligt tillstånd. 

Poängen är den att alla tycker olika, och att vissa tar ut svängarna mer än andra smile

För övrigt är det skrattretande att tråden över huvud taget lever andas vidare.

håller helt och hållet med.
Tror man bara vill göra sin röst hörd helt enkelt trots den otroligt dåliga trådfrågan

Gott Nytt År till alla där ute

Hilmer
31 december 2011 · 1 778 Inlägg

Denna tråd är ju trots allt lite underhållande på ett sätt.
Vissa tycker si andra tycker så och det kommer man aldrig ifrån, men det som slår en när man läser alla inlägg är hur pass hårt "lagbrytarna" hävdar sin rätt (att bryta mot lagen), det är ju ni som tar mest illa upp i denna debatt tycker jag och det är faktiskt lite komiskt;)

Slutligen vill jag bara påminna alla som läst eller skrivit i denna tråd, ni kommer INTE att komma överens oavsett hur mycket det diskuteras så att låsa tråden vore nog ett rätt vettigt beslut egentligen.

Volvo_Mannen Volvoskadad
31 december 2011 · 6 017 Inlägg

Hilmer skrev:
Denna tråd är ju trots allt lite underhållande på ett sätt.
Vissa tycker si andra tycker så och det kommer man aldrig ifrån, men det som slår en när man läser alla inlägg är hur pass hårt "lagbrytarna" hävdar sin rätt (att bryta mot lagen), det är ju ni som tar mest illa upp i denna debatt tycker jag och det är faktiskt lite komiskt;)

Slutligen vill jag bara påminna alla som läst eller skrivit i denna tråd, ni kommer INTE att komma överens oavsett hur mycket det diskuteras så att låsa tråden vore nog ett rätt vettigt beslut egentligen.

Båda sidor är ju "lagbrytare", man får ju liksom heller inte slå på helljus när man har möte/bilar framför sig.

Jag kör inte med dimljus i kombination med halvljus, men jag skiter fullständigt i om andra gör de

Senast redigerat av Volvo_Mannen (31 december 2011)

Jonas
76Lubricants SpeedFreakz Sweden
31 december 2011 · 1 778 Inlägg

Någon mer än jag som har märkt att just senare Saab 900 och den första 93 har väldigt bländande halvljus?
Tror inte att det beror på ljusinställningen, för verkligen ALLA 900/93 jag har mött bländar lite mer än andra bilar.
Tror även de gäller första och andra generationen av 95. Hur kommer det sig? Mycket strö ljus?

Senast redigerat av marwin_of_sweden (31 december 2011)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
granadadr
31 december 2011 · 7 286 Inlägg

kimish skrev:
Jag blinkar inte, varför vara lika dålig liksom? (Grymma förare behöver inga lampor wink )


Såg dock ett redigt snesteg idag på e20. Det är en gammal Renault som kör med dimbakljuset tänt (ingen dimma) kanske 100 meter framför mig och bilen som kör om mig börjar helt sonika gå loss på helljusspaken under hela streckan från dess att han kört om mig tills han till slut kör om den stackars tanten (förutfattade meningar jag vet) i Renaulten.

Vad tänker man med då? Vad stör ett gammalt dimbakljus på en torr väg utan mötande?

tycker det är MKT värre när de INTE har på dimbakljus i ex svår dimma kraftig snörök,, allt för många skiter i dem,,

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang