Köpråd Bmw 530D -04

Rquired Allmänt envis
28 december 2011 · 12 512 Inlägg

Jag glömde en grej, som du kanske vet kan man välja mellan att öppna hela bakluckan eller enbart själva glasluckan på en BMW Touring? På E61 är det tyvärr nästan standard att glasluckan skaver på ytterkanterna av bakluckan vilket med tiden orsakar rost. BMW har bytt många bakluckor på garanti, men är inte bilen i annons åtgärdad utan har rostat så kolla upp att garantin fortfarande gäller (Bör vara 12års garanti på en 2004). Då borde BMW åtgärda det under garanti.

Min far kör en 535d E61 med facelift och den andre 5an är likadan fast ett något äldre exemplar som saknar facelift, två diesel således, men ingen av dessa har krånglat nämnvärt. Fukt i ena strålkastaren på den äldre samt bytt baklucka på grund av ovanstående skav på den nyare bilen. Den äldre har inte rullat särskilt långt och inte behövt byta några slitdelar ännu, min far kör dock väldigt mycket bil men har hittills endast behövt byta hjullager HF vid 15.500mil vilket skedde i början av december i år.

Ungefär 15.000mil på cirka tre år utan problem tycker jag är ett tecken på god kvalité, hans bil känns fräsch att köra och bjuder fortfarande på nybilskänsla trots milen. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
sN4P
28 december 2011 · 205 Inlägg

Jo jag vet att bakluckan är delad, har för mig att det var så på min E39.
Hur blir det på denna när den är importerad, finns det ändå garanti så att Bmw ev kan byta bakluckan ?
Det låter kanon bra att ni inte har haft några större problem. Bara dom är skött på rätt sätt så borde inte milen vara något problem tycker jag.

Rquired skrev:
Jag glömde en grej, som du kanske vet kan man välja mellan att öppna hela bakluckan eller enbart själva glasluckan på en BMW Touring? På E61 är det tyvärr nästan standard att glasluckan skaver på ytterkanterna av bakluckan vilket med tiden orsakar rost. BMW har bytt många bakluckor på garanti, men är inte bilen i annons åtgärdad utan har rostat så kolla upp att garantin fortfarande gäller (Bör vara 12års garanti på en 2004). Då borde BMW åtgärda det under garanti.

Min far kör en 535d E61 med facelift och den andre 5an är likadan fast ett något äldre exemplar som saknar facelift, två diesel således, men ingen av dessa har krånglat nämnvärt. Fukt i ena strålkastaren på den äldre samt bytt baklucka på grund av ovanstående skav på den nyare bilen. Den äldre har inte rullat särskilt långt och inte behövt byta några slitdelar ännu, min far kör dock väldigt mycket bil men har hittills endast behövt byta hjullager HF vid 15.500mil vilket skedde i början av december i år.

Ungefär 15.000mil på cirka tre år utan problem tycker jag är ett tecken på god kvalité, hans bil känns fräsch att köra och bjuder fortfarande på nybilskänsla trots milen. smile

jimbon
28 december 2011 · 711 Inlägg

En googling visar åtminstone att den har vart hos bilfirma 2gånger,3 med dom på blocket nu.

Men köp en uppgift från carfax för 99kr så får du reda på om det är en gris från usa som vart en vända
i lettland för omplåstring. https://www.carfax.se/se/se-reports/?se … 1jmb6n0vb7

sN4P
28 december 2011 · 205 Inlägg

jimbon skrev:
En googling visar åtminstone att den har vart hos bilfirma 2gånger,3 med dom på blocket nu.

Men köp en uppgift från carfax för 99kr så får du reda på om det är en gris från usa som vart en vända
i lettland för omplåstring. https://www.carfax.se/se/se-reports/?se … 1jmb6n0vb7

Hur fick du fram att den varit på bilfirma 3ggr ? Har också googla på den men utan resultat

jimbon
28 december 2011 · 711 Inlägg

http://www.google.se/search?q=CJT167&am … mp;bih=648

Där har du 2st träffar,första är dock borttagen men syns att det är den med 23000mil,
den andra från holmgrens bil med 21700 mil.

Senast redigerat av jimbon (28 december 2011)

sN4P
28 december 2011 · 205 Inlägg

jimbon skrev:
http://www.google.se/search?q=CJT167&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:sv-SE:official&client=firefox-a#sclient=psy-ab&hl=sv&client=firefox-a&hs=1JN&rls=org.mozilla:sv-SE%3Aofficial&source=hp&q=BMW+CJT167&pbx=1&oq=BMW+CJT167&aq=f&aqi=&aql=&gs_sm=e&gs_upl=3441l4071l0l4306l4l3l0l0l0l2l208l470l1.1.1l3l0&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_cp.,cf.osb&fp=7504b2a6be960622&biw=1354&bih=648

Där har du 2st träffar,första är dock borttagen men syns att det är den med 23000mil,
den andra från holmgrens bil med 21700 mil.

Tack så mkt! Det fanns ju till o med bilder kvar

Rquired Allmänt envis
29 december 2011 · 12 512 Inlägg

sN4P skrev:
Jo jag vet att bakluckan är delad, har för mig att det var så på min E39.
Hur blir det på denna när den är importerad, finns det ändå garanti så att Bmw ev kan byta bakluckan ?
Det låter kanon bra att ni inte har haft några större problem. Bara dom är skött på rätt sätt så borde inte milen vara något problem tycker jag.

Rquired skrev:
Jag glömde en grej, som du kanske vet kan man välja mellan att öppna hela bakluckan eller enbart själva glasluckan på en BMW Touring? På E61 är det tyvärr nästan standard att glasluckan skaver på ytterkanterna av bakluckan vilket med tiden orsakar rost. BMW har bytt många bakluckor på garanti, men är inte bilen i annons åtgärdad utan har rostat så kolla upp att garantin fortfarande gäller (Bör vara 12års garanti på en 2004). Då borde BMW åtgärda det under garanti.

Min far kör en 535d E61 med facelift och den andre 5an är likadan fast ett något äldre exemplar som saknar facelift, två diesel således, men ingen av dessa har krånglat nämnvärt. Fukt i ena strålkastaren på den äldre samt bytt baklucka på grund av ovanstående skav på den nyare bilen. Den äldre har inte rullat särskilt långt och inte behövt byta några slitdelar ännu, min far kör dock väldigt mycket bil men har hittills endast behövt byta hjullager HF vid 15.500mil vilket skedde i början av december i år.

Ungefär 15.000mil på cirka tre år utan problem tycker jag är ett tecken på god kvalité, hans bil känns fräsch att köra och bjuder fortfarande på nybilskänsla trots milen. smile

Jag blev osäker men tror inte att BMW nekar ett garantiåtagande för att bilen är en import, så länge historiken stämmer överens förstås. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Powe_R
29 december 2011 · 414 Inlägg

Att bilen ska vara en fd krockskadad bil från USA behöver du knappt kolla upp, 530D såldes aldrig där.
För övrigt så kan transportstyrelsen regga in en carbonsvart bil som blå, då carbonsvart nästan är mer blå än svart. Bilen i fråga kan jag dock nästan garantera INTE är carbonsvart, då den färgen endast gick att få med M-sport paket. Bilen i fråga har ju ett eftermonterat paket. (Dock är det ju lika snyggt för det)

Tråkigt att bilen saknar Navi prof, och komfortstolar.. Dock så är den ju rätt välutrustad i övrigt. Kollade upp bilen, och den har bla. Aktiv styrning, kurvljus, automatiskt avbländande speglar (alla) och sportchassi som bilfirman har glömt.

Kan säga att den aktiva styrningen är i en klass för sig! Måste upplevas, har man en gång haft den vill man inte ha en bil utan igen. (Aktiv styrning= Variabel styrutväxling beroende på fart) Eftersom bilen har aktiv styrning så har den även servotronic som är att ratten blir lättare i låg fart och hårdare desto snabbare man kör. 

För övrigt så är bilen en fd italienare.

Senast redigerat av Powe_R (29 december 2011)

BMW 545i Touring "Visar var skåpet ska stå" (2005)
sN4P
29 december 2011 · 205 Inlägg

Det kan vara som jag misstänkte så dvs den är mblå. Hur kan du se att det är eftermonterat M-paket ?
Man kan ju inte få allt för dom pengarna men jag tycker ändå att man klarar sig en lång bit på den utrustningen.
Trevligt att du verkar kunna en hel del om denna modellen, skulle gärna vilja veta vart du kollade upp den när du vet att det är aktiv styrning och italien import m.m smile

Powe_R skrev:
Att bilen ska vara en fd krockskadad bil från USA behöver du knappt kolla upp, 530D såldes aldrig där.
För övrigt så kan transportstyrelsen regga in en carbonsvart bil som blå, då carbonsvart nästan är mer blå än svart. Bilen i fråga kan jag dock nästan garantera INTE är carbonsvart, då den färgen endast gick att få med M-sport paket. Bilen i fråga har ju ett eftermonterat paket. (Dock är det ju lika snyggt för det)

Tråkigt att bilen saknar Navi prof, och komfortstolar.. Dock så är den ju rätt välutrustad i övrigt. Kollade upp bilen, och den har bla. Aktiv styrning, kurvljus, automatiskt avbländande speglar (alla) och sportchassi som bilfirman har glömt.

Kan säga att den aktiva styrningen är i en klass för sig! Måste upplevas, har man en gång haft den vill man inte ha en bil utan igen. (Aktiv styrning= Variabel styrutväxling beroende på fart) Eftersom bilen har aktiv styrning så har den även servotronic som är att ratten blir lättare i låg fart och hårdare desto snabbare man kör. 

För övrigt så är bilen en fd italienare.

sN4P
29 december 2011 · 205 Inlägg

Rquired skrev:

sN4P skrev:
Jo jag vet att bakluckan är delad, har för mig att det var så på min E39.
Hur blir det på denna när den är importerad, finns det ändå garanti så att Bmw ev kan byta bakluckan ?
Det låter kanon bra att ni inte har haft några större problem. Bara dom är skött på rätt sätt så borde inte milen vara något problem tycker jag.

Rquired skrev:
Jag glömde en grej, som du kanske vet kan man välja mellan att öppna hela bakluckan eller enbart själva glasluckan på en BMW Touring? På E61 är det tyvärr nästan standard att glasluckan skaver på ytterkanterna av bakluckan vilket med tiden orsakar rost. BMW har bytt många bakluckor på garanti, men är inte bilen i annons åtgärdad utan har rostat så kolla upp att garantin fortfarande gäller (Bör vara 12års garanti på en 2004). Då borde BMW åtgärda det under garanti.

Min far kör en 535d E61 med facelift och den andre 5an är likadan fast ett något äldre exemplar som saknar facelift, två diesel således, men ingen av dessa har krånglat nämnvärt. Fukt i ena strålkastaren på den äldre samt bytt baklucka på grund av ovanstående skav på den nyare bilen. Den äldre har inte rullat särskilt långt och inte behövt byta några slitdelar ännu, min far kör dock väldigt mycket bil men har hittills endast behövt byta hjullager HF vid 15.500mil vilket skedde i början av december i år.

Ungefär 15.000mil på cirka tre år utan problem tycker jag är ett tecken på god kvalité, hans bil känns fräsch att köra och bjuder fortfarande på nybilskänsla trots milen. smile

Jag blev osäker men tror inte att BMW nekar ett garantiåtagande för att bilen är en import, så länge historiken stämmer överens förstås. smile

Ja det är ju sant. Snackade med en polare idag och han sa att kabelstammen kan vara ett problem i bakluckan också. Är det något du känner till och vet mer om kanske ?

Rquired Allmänt envis
29 december 2011 · 12 512 Inlägg

sN4P skrev:

Rquired skrev:

sN4P skrev:
Jo jag vet att bakluckan är delad, har för mig att det var så på min E39.
Hur blir det på denna när den är importerad, finns det ändå garanti så att Bmw ev kan byta bakluckan ?
Det låter kanon bra att ni inte har haft några större problem. Bara dom är skött på rätt sätt så borde inte milen vara något problem tycker jag.


Jag blev osäker men tror inte att BMW nekar ett garantiåtagande för att bilen är en import, så länge historiken stämmer överens förstås. smile

Ja det är ju sant. Snackade med en polare idag och han sa att kabelstammen kan vara ett problem i bakluckan också. Är det något du känner till och vet mer om kanske ?

Problemet med att kablarna går av i gångjärnen till bakluckan har tyvärr följt med sedan den första 5-serie Touring. Att ta loss och byta hela kabelstammen är dyrt, att själv lappa ihop den tar inte mycket tid och kostar inte många kronor. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Powe_R
29 december 2011 · 414 Inlägg

sN4P skrev:
Ja det är ju sant. Snackade med en polare idag och han sa att kabelstammen kan vara ett problem i bakluckan också. Är det något du känner till och vet mer om kanske ?

Kablarna i gångjärnen på bagageluckan kan nötas av, och är rätt vanligt tyvärr. Detta är dock ett enkelt fixat fel, våra nöttes ut strax innanför innertaket, och skulle gå på garanti.
Väntetiden på att få in bilen på verkstaden (Bilcentralen segeltorp) var 2 veckor, så farsan fixade det själv, för att sedan ändå lämna in bilen för samma garantijobb + rensning av dräneringen för panoramataket. vilket också var garanti.
Kan bli lite olika fel när kablarna nöts av, just på vår 545 e61, så slutade fjärrlarmet fungera + det mittersta/översta bromsljuset va dött.



sN4P skrev:
Det kan vara som jag misstänkte så dvs den är mblå. Hur kan du se att det är eftermonterat M-paket ?
Man kan ju inte få allt för dom pengarna men jag tycker ändå att man klarar sig en lång bit på den utrustningen.
Trevligt att du verkar kunna en hel del om denna modellen, skulle gärna vilja veta vart du kollade upp den när du vet att det är aktiv styrning och italien import m.m smile

På just den bilen så ser jag att det inte är en m-sport på tex: Standard stolarna, ingen M-ratt, shadowline saknas. + några andra detaljer.

Rostproblemen lite överdrivna, just touring kan få rost på luckan, våran är en 05, dvs drygt 7 år gammal och vi fick nyligen lackera om luckan. Men bubblorna va ytters få och väldigt, väldigt små. Syntes inte om man inte öppnade "lilla luckan" och kollade NOGGRANT.

För övrigt så fick vi betala halva lackeringen själva av någon konstig anledning, även fast vi har rostskyddsgaranti, fullservad på BMW (ALLA stämplar och servicar är gjorda enligt schema på BMW auktoriserad verkstad)
Verkstadskillen stod och ljög mej rätt upp i ansiktet angående garanti, först hade vi ingen enligt han (va bara vissa modeller som hade) Vilket jag påpekade var skitsnack, sen gällde garantin endast första ägaren, och nu var bilia som vi köpte bilen ifrån ansvariga för garantin, vilket jag också påpekade var skitsnack och drog till med exempel på om jag köper en 3 månader gammal BMW 750 för 1 mille på "Mercedes", och så börjar den rosta efter ett par månader, ska jag inte få något på garantin?
Tillslut så gick en annan med på att fota skadan, och efter några månader fick vi luckan lackerad. Anledningen att vi fick betala en del för lackeringen var att dem endast ville lackera just vid skadan, och inget annat.  Vem fan vill ha en ihop lappad lackering på en bil för 200k.. Jävla nötter alltså!

Räkna inte med att få eventuell rost på garantin, även fast dem flesta får det. Annars kostar det väll bara nån tusenlapp att få luckan lackerad, så inget att egentligen haka upp sig på. smile

BMW 545i Touring "Visar var skåpet ska stå" (2005)
sN4P
30 december 2011 · 205 Inlägg

Ja det är ju sant, missade att det inte var något m-ratt.
Finns det något sätt som man kan kolla kabelstammen på eller märker man det först när fjärrlarmet, bromljus m.m slutar fungera ?
Verkar vara väldigt många problem på just bakluckan så den ska jag kolla extra noga på.

Man kan ju hoppas att man får någon slags garanti om man nu skulle upptäcka rost etc efter ett köp.
Skönt att du fick det lackat till slut ändå, dom kan ju inte vara helt hundra om dom tror att man vill ha bara bakluckan lackad. Det syns ju direkt om det är färg skillnad osv osv.

sN4P
30 december 2011 · 205 Inlägg

Rquired skrev:

sN4P skrev:

Rquired skrev:

Jag blev osäker men tror inte att BMW nekar ett garantiåtagande för att bilen är en import, så länge historiken stämmer överens förstås. smile

Ja det är ju sant. Snackade med en polare idag och han sa att kabelstammen kan vara ett problem i bakluckan också. Är det något du känner till och vet mer om kanske ?

Problemet med att kablarna går av i gångjärnen till bakluckan har tyvärr följt med sedan den första 5-serie Touring. Att ta loss och byta hela kabelstammen är dyrt, att själv lappa ihop den tar inte mycket tid och kostar inte många kronor. smile

Jo det måste vara betydligt billigare att göra hela jobbet själv. Googlade lite på det där och hittade någon som hade fått just det här problemet och en firma ville ha 16k för att utföra jobbet. Det är tamefan sjukt!

Powe_R
30 december 2011 · 414 Inlägg

Kostar i princip inget att fixa själv, behövs väll lite eltejp, och lite kabel. Även BMW själva skarvar kablarna vad jag har hört, dem byter inte ut kablarna.

Testa allt som har med bagageluckan att göra, tex rutvärmare, övre bromsljus, fjärrlås, lilla luckan, radio mottagning. Om allt fungerar så är det ju inte något fel. Men om något av detta skulle krångla senare så vet du nästan till 100% orsaken.


Vad jag menade på bagageluckan var att dem endast ville lacka dem delarna på luckan som va bubbliga, dvs dem ville endast lacka under själva glasluckan. Vi fick lägga till pengar för att hela bagageluckan skulle bli lackerad, då vi inte vill att endast en bit av luckan ska bli lackad. Kul med en skarv mitt på luckan liksom.
En annan kul grej var att det tog över en vecka längre tid än vad dem sa, och när vi ringde så sa killen i receptionen "Vi har en order på ny bagagelucka på er bil"
Så troligen så lackerade dem vår bagagelucka + fick en ny som dem själva sparade + fick pengar av oss. För jag tror faktiskt BMW Tyskland betalade för både hel lackering och ny bagagelucka, men bilcentralen blåste dem + oss. Men det är bara vad jag tror tongue

Senast redigerat av Powe_R (30 december 2011)

BMW 545i Touring "Visar var skåpet ska stå" (2005)
sN4P
30 december 2011 · 205 Inlägg

Powe_R skrev:
Kostar i princip inget att fixa själv, behövs väll lite eltejp, och lite kabel. Även BMW själva skarvar kablarna vad jag har hört, dem byter inte ut kablarna.

Testa allt som har med bagageluckan att göra, tex rutvärmare, övre bromsljus, fjärrlås, lilla luckan, radio mottagning. Om allt fungerar så är det ju inte något fel. Men om något av detta skulle krångla senare så vet du nästan till 100% orsaken.


Vad jag menade på bagageluckan var att dem endast ville lacka dem delarna på luckan som va bubbliga, dvs dem ville endast lacka under själva glasluckan. Vi fick lägga till pengar för att hela bagageluckan skulle bli lackerad, då vi inte vill att endast en bit av luckan ska bli lackad. Kul med en skarv mitt på luckan liksom.
En annan kul grej var att det tog över en vecka längre tid än vad dem sa, och när vi ringde så sa killen i receptionen "Vi har en order på ny bagagelucka på er bil"
Så troligen så lackerade dem vår bagagelucka + fick en ny som dem själva sparade + fick pengar av oss. För jag tror faktiskt BMW Tyskland betalade för både hel lackering och ny bagagelucka, men bilcentralen blåste dem + oss. Men det är bara vad jag tror tongue

Det låter ju enkelt att fixa det iaf om man bara behöver eltejp.
Ska verkligen gå igenom allt som har med bakluckan att göra om jag drar o kikar på den där.

Ahaa nu hänger jag med! Jo det vore inte så snyggt om en fläck här o en fläck här blev lackad.
Haha vissa verkar göra allt för att tjäna lite extra pengar...vore ju bättre om du hade fått den nya bakluckan så kunde dom behålla den gamla o göra vad dom ville med den tongue, men o andra sidan så löste det sig ändå.

Ghost Rider
30 december 2011 · 466 Inlägg

Du har PM smile

Christer *Dieselkungen*
BMW 430D Grand Coupe "Dieselmonstret 2.0" (2015)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang