![https://www1.garaget.org/archive/70/69701/266313/266313-2788299.jpg]()
![https://www1.garaget.org/archive/70/69701/300161/300161-2848401.jpg]()
![https://www1.garaget.org/archive/70/69701/309029/309029-2930630.jpg]()
![https://www1.garaget.org/archive/70/69701/300161/300161-2943645.jpg]()
![https://www1.garaget.org/archive/70/69701/300161/300161-2876129.jpg]()
Hej!
Tänkte dela med mig av mina erfarenheter av biogasdrift. Det har varit mycket aktivitet på bilarnas sida
http://www.garaget.org/MartinG så jag tänkte att en projekttråd vore kul för att visa bilarna.
Det började med att jag ville ställa undan 940in för vintern, och letade ett lämpligt bruksfordon. Jag är student så några större summor att investera fanns inte. Och bensinen blir inte billigare heller. Etanolens dåliga kallstartsegenskaper och låga energiinnehåll var jag trött på, så dök en bil upp på blocket i Söderhamn för 6000 riksdaler.
En till synes helt vanlig volvo 855 med 2 ägare och 58 000 mil på mätaren. Obesiktad och avställd sedan 3 år innomhus. Vit dessutom -vad ovanligt!
Roligare var det när jag upptäckte att det var en gammal naturgasbil. Anläggningen var dock urkopplad sedan 90-talet, men medföljde delvis i "byggsats".
Det var lite av en chansning när jag köpte den fanns ju ingen garanti för att jag skulle få bilen att fungera. Men skam den som ger sig!
Gassystemet består av:
- en 85kg tung bränsletank i metall som klarar 300 bar (bränsletrycket är 200bar - inte att leka med!)
- rörsystem
- gasventil/solenoid med tryckklocka
- två tryckregulatorer, vattenvärmda
- gasfördelare med en ingående slang och fem utgående
- injektorer under insuget
- gasmätare och strömställare vid växellägesväljaren.
![https://www1.garaget.org/archive/70/69701/266313/266313-2792407.jpg]()
Gasbil i byggsats!
![https://www1.garaget.org/archive/70/69701/266313/266313-2579671.jpg]()
Monterat och klart!
![https://www1.garaget.org/archive/70/69701/266313/266313-2603091.jpg]()
Gastrycksregulatorerna och solenoiden monteras enkelt med 3 skruvar i torpedväggen under torkarsegmentet.
![https://www1.garaget.org/archive/70/69701/266313/266313-2540332.jpg]()
En hybrid måste ha en strömställare för Gas/bensindrift! Tankmätaren ses uppe till höger.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69701/69701-f6ac9575369037dd78690323ec1d92bd.jpg]()
Provtryckning och tankning skedde på Upplands Motor nere i Uppsala.
Vid provstart 21/12-11 var det nervöst, men bilen startade och gick utmärkt på biogas, för första gången sedan 90-talet.
Bränsleekonomin är fantastisk - på bensindriften blir det ca 1,1 ltr /milen blandad körning vilket blir ca 15kr/milen. På gas drar den bränsle för ca 8-10kr milen. Köregenskaperna och accerationsförmågan bibehålls trots att motorn tappar lite effekt.
När gasdriften kopplats in fick bilen en välbehövlig service byttes vevhusventilationen ut och kamremspaketet byttes. Motortvätt står högst på att-göra-listan.
Här kommer lite bilder på bilen i övrigt:
![https://www1.garaget.org/archive/70/69701/266313/266313-2592253.jpg]()
![https://www1.garaget.org/archive/70/69701/266313/266313-2590658.jpg]()
![https://www1.garaget.org/archive/70/69701/266313/266313-2850393.jpg]()
![https://www1.garaget.org/archive/70/69701/266313/266313-2782241.jpg]()
Totalt tillverkade Volvo 250st av 850in i detta utförande. Idag finns enl. transportstyrelsen 79 kvar i Sverige. 36 av dessa är 855or från 1996. skynda att fynda!
Efter byte av ABS-box och fastsättning av avgassystemet gick bilen genom besiktningen i december. Totalt har jag lagt ut 17 000kr inklusive bilen. Vettigt för en student-ekonomi.
Kommentera gärna!

Sedan dess har 3 andra renoveringsobjekt ramlat in.
Denna 855 skulle skrotas egentligen
En annan såldes som reservdelsbil
En tredje 854 var trött och nedgången
och den sista skulle exporteras till utlandet.
Kunde bara inte låta bli som ni vet
