1985
Sök

Martins biogasbilar: uppd. 14/8, ny bil: BMW E34

111 Inlägg
29 december 2011
Trådstartare
#1
https://www1.garaget.org/archive/70/69701/266313/266313-2788299.jpg
https://www1.garaget.org/archive/70/69701/300161/300161-2848401.jpg
https://www1.garaget.org/archive/70/69701/309029/309029-2930630.jpg
https://www1.garaget.org/archive/70/69701/300161/300161-2943645.jpg
https://www1.garaget.org/archive/70/69701/300161/300161-2876129.jpg

Hej!

Tänkte dela med mig av mina erfarenheter av biogasdrift. Det har varit mycket aktivitet på bilarnas sida http://www.garaget.org/MartinG så jag tänkte att en projekttråd vore kul för att visa bilarna.

Det började med att jag ville ställa undan 940in för vintern, och letade ett lämpligt bruksfordon. Jag är student så några större summor att investera fanns inte. Och bensinen blir inte billigare heller. Etanolens dåliga kallstartsegenskaper och låga energiinnehåll var jag trött på, så dök en bil upp på blocket i Söderhamn för 6000 riksdaler.


En till synes helt vanlig volvo 855 med 2 ägare och 58 000 mil på mätaren. Obesiktad och avställd sedan 3 år innomhus. Vit dessutom -vad ovanligt!

Roligare var det när jag upptäckte att det var en gammal naturgasbil. Anläggningen var dock urkopplad sedan 90-talet, men medföljde delvis i "byggsats".

Det var lite av en chansning när jag köpte den fanns ju ingen garanti för att jag skulle få bilen att fungera. Men skam den som ger sig!

Gassystemet består av:

- en 85kg tung bränsletank i metall som klarar 300 bar (bränsletrycket är 200bar - inte att leka med!)
- rörsystem
- gasventil/solenoid med tryckklocka
- två tryckregulatorer, vattenvärmda
- gasfördelare med en ingående slang och fem utgående
- injektorer under insuget
- gasmätare och strömställare vid växellägesväljaren.

https://www1.garaget.org/archive/70/69701/266313/266313-2792407.jpg
Gasbil i byggsats!
https://www1.garaget.org/archive/70/69701/266313/266313-2579671.jpg
Monterat och klart!
https://www1.garaget.org/archive/70/69701/266313/266313-2603091.jpg
Gastrycksregulatorerna och solenoiden monteras enkelt med 3 skruvar i torpedväggen under torkarsegmentet.
https://www1.garaget.org/archive/70/69701/266313/266313-2540332.jpg
En hybrid måste ha en strömställare för Gas/bensindrift! Tankmätaren ses uppe till höger.
https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69701/69701-f6ac9575369037dd78690323ec1d92bd.jpg
Provtryckning och tankning skedde på Upplands Motor nere i Uppsala. 

Vid provstart 21/12-11 var det nervöst, men bilen startade och gick utmärkt på biogas, för första gången sedan 90-talet.

Bränsleekonomin är fantastisk - på bensindriften blir det ca 1,1 ltr /milen blandad körning vilket blir ca 15kr/milen. På gas drar den bränsle för ca 8-10kr milen. Köregenskaperna och accerationsförmågan bibehålls trots att motorn tappar lite effekt.

När gasdriften kopplats in fick bilen en välbehövlig service byttes vevhusventilationen ut och kamremspaketet byttes. Motortvätt står högst på att-göra-listan.

Här kommer lite bilder på bilen i övrigt:
https://www1.garaget.org/archive/70/69701/266313/266313-2592253.jpg
https://www1.garaget.org/archive/70/69701/266313/266313-2590658.jpg
https://www1.garaget.org/archive/70/69701/266313/266313-2850393.jpg
https://www1.garaget.org/archive/70/69701/266313/266313-2782241.jpg


Totalt tillverkade Volvo 250st av 850in i detta utförande. Idag finns enl. transportstyrelsen 79 kvar i Sverige. 36 av dessa är 855or från 1996. skynda att fynda!

Efter byte av ABS-box och fastsättning av avgassystemet gick bilen genom besiktningen i december. Totalt har jag lagt ut 17 000kr inklusive bilen. Vettigt för en student-ekonomi.
Kommentera gärna!smile

Sedan dess har 3 andra renoveringsobjekt ramlat in.

Denna 855 skulle skrotas egentligen
En annan såldes som reservdelsbil
En tredje 854 var trött och nedgången
och den sista skulle exporteras till utlandet.

Kunde bara inte låta bli som ni vet wink
Senast redigerat av MartinG (14 augusti 2013)


111 Inlägg
441 Inlägg
6 januari 2012
#3
Intressant modell....smile Såg ut att vara i ett bra skick också, av det lilla som man såg på bilderna invändigt....


2 419 Inlägg
6 januari 2012
#4
Fränt!! big_smile hade ingen aning om att 850 fanns med biogas!! hur länge kan du köra på fulltank?


Jag gjorde en liten hest!
2 100 Inlägg
7 januari 2012
#5
Denna tråd har jag missat tongue Hakar på den nu! wink Kommer nog bli rätt schysst detta. Ser ju ut att vara i fint skick för milen och åldern. Verkade som du missade min kommentar så tar den igen.

Vart köpte du titanfälgarna? smile Pris? Lycka till! smile

Tja!

111 Inlägg
7 januari 2012
Trådstartare
#6
dasboot skrev:
Intressant modell....smile Såg ut att vara i ett bra skick också, av det lilla som man såg på bilderna invändigt....

Tack! Det kommer fler bilder innuti! smile


strandberg31 skrev:
Fränt!! big_smile hade ingen aning om att 850 fanns med biogas!! hur länge kan du köra på fulltank?

Nej, det är lite kul med en ovanlig bil! smile Inte så konstigt, är som en slags prototypmodell innan S/V70 Bi-fuel kom. Kommer lika långt som en V70N Bi-fuel, dvs ca 25 mil beroende på körning. smile

Dennis_999 skrev:
Denna tråd har jag missat tongue Hakar på den nu! wink Kommer nog bli rätt schysst detta. Ser ju ut att vara i fint skick för milen och åldern. Verkade som du missade min kommentar så tar den igen.

Vart köpte du titanfälgarna? smile Pris? Lycka till! smile

Sorry! tongue Tack, någon har visst en annan fin vit inspirerande 855 har jag hört wink

Det var begagnade fälgar, det var jag lite otydlig på.  Men fick 4 st. för 2500kr, en familj som sålt bruksbilen och fick hjulen över. Inte nyskick, men inte dåligt skick heller. smile Längtar tills montage!


Aidin
7 januari 2012
#7
Roligt projekt.
Gillar din regskylt hahaha.
Ass or gas brukar man ju säga smile

111 Inlägg
7 januari 2012
Trådstartare
#8
Aidin skrev:
Roligt projekt.
Gillar din regskylt hahaha.
Ass or gas brukar man ju säga smile

Tack! Ja, många drar på smilbanden när man lämnar in och uppger regnummer.. tongue En kille på en verkstad bad att få fota den och skicka bilden till sina kompisar i USA..

Har inte hört det uttrycket tidigare, syftar det på gas som bensin så stämmer det helt klart att välja ASS framför 95 oktan!´cool


111 Inlägg
14 mars 2012
Trådstartare
#9
Dags för en liten update.

Som en följd av stigande drivmedelspriser tog jag fram bilen ur vinterdvalan lite tidigare än tänkt.


https://www1.garaget.org/archive/70/69701/266313/266313-2662016.jpg
snaaart inkörd.

https://www1.garaget.org/archive/70/69701/266313/266313-2644222.jpg
En gammal pressbild.

https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69701/69701-15aa34a10ba9de138981c10bd45124d8.jpg

Körde lite med 17"are, men var ingen vidare komfort under vintern.

Väntar nu på fina vårtemperaturer så blir det polering av lacken som är duktigt oxiderad. smile
Senast redigerat av MartinG (23 april 2012)


111 Inlägg
23 april 2012
Trådstartare
#10
Update igen!

Har nu kört drygt 500 mil sen köpet och det har varit både billigt och problemfritt.

Monterade en så kallad "bumper sticker" för att påvisa att även risiga gammelvolvos kan ha konkurerande miljöprestanda cool

https://www1.garaget.org/archive/70/69701/266313/266313-2717780.jpg
Nytt bakljus undre på högersidan. det gamla var sprucket.
https://www1.garaget.org/archive/70/69701/266313/266313-2684970.jpg
Sommahjulen på och den fula lila-toningen bak borta.

Planer då:

Polera upp lacken
Montera mittarmstöd med mugghållare
Blästra ytrost på bakluckan
Någon form av ny toning bak
ev. 850 T5-fälgar.
Dimljus fram
Avtagbar dragkrok

Kommentera gärna! smile
Senast redigerat av MartinG (23 april 2012)


111 Inlägg
6 september 2012
Trådstartare
#11
Nu har det gått en hel sommar sedan update. Det har hänt en hel del.

Kommentera gärna med föslag på förbättringar! smile

ASS har blästrats och lackats upp, renoverat handbromsen, satt i armstöd med mugghållare, maskinpolerat m.m.

Nu har den dessutom slagit om till 59 000 mil.

Här kommer lite bilder:

https://www1.garaget.org/archive/70/69701/266313/266313-2816185.jpg
Ingen rost här inte! Notera dekalen i skuffen smile

https://www1.garaget.org/archive/70/69701/266313/266313-2861425.jpg
Även rostfritt här.

https://www1.garaget.org/archive/70/69701/266313/266313-2756075.jpg
Lite maskinpolering gjorde skillnad.

https://www1.garaget.org/archive/70/69701/266313/266313-2779167.jpg
Volvoträff i Uppsala.

https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69701/69701-ac5d544879a9f884fe84a044b865f7ab.jpg
sommartider!

Sen köpte jag en 97:a i Stockholm:

https://www1.garaget.org/archive/70/69701/294279/294279-2851964.jpg
https://www1.garaget.org/archive/70/69701/294279/294279-2788203.jpg
Gruppfoto.
https://www1.garaget.org/archive/70/69701/294279/294279-2788223.jpg
snart inkörd!
https://www1.garaget.org/archive/70/69701/294279/294279-2806042.jpg

Har hittils monterat en dragkrok och fixat upp den lite.


Sedan hittade jag en 854 Bifuel (enda 97an i landet) så då kunde jag inte låta bli:
https://www1.garaget.org/archive/70/69701/300161/300161-2876142.jpg
https://www1.garaget.org/archive/70/69701/300161/300161-2876146.jpg
https://www1.garaget.org/archive/70/69701/300161/300161-2851958.jpg
https://www1.garaget.org/archive/70/69701/300161/300161-2842384.jpg
Fri parkering är en bonus.
https://www1.garaget.org/archive/70/69701/300161/300161-2876134.jpg
https://www1.garaget.org/archive/70/69701/300161/300161-2842394.jpg


111 Inlägg
20 oktober 2012
Trådstartare
#12
Blev tipsad om ännu en biogasbil. Kunde såklart inte låta bli, börjar bli trångt på gården smile

Denna gång blev det i alla fall en välutrustad 854 av 1996 års modell. Verkar vara en exportmodell, den kan kanske ni se?

Den är tagen i trafik 1998-09-01, så den kan ha varit någonstans och vänt.

https://www1.garaget.org/archive/70/69701/309029/309029-2930630.jpg
Hemkommen, vinterdäck på.
https://www1.garaget.org/archive/70/69701/309029/309029-2930632.jpg
"I am rolling" måste ju spelas i kassettspelaren, CD-växlare i skuffen.
https://www1.garaget.org/archive/70/69701/309029/309029-2930634.jpg
https://www1.garaget.org/archive/70/69701/309029/309029-2930633.jpg
https://www1.garaget.org/archive/70/69701/309029/309029-2926220.jpg
Shiftlock override-funktion på lådan.

https://www1.garaget.org/archive/70/69701/309029/309029-2926214.jpg
Inga symboler?
https://www1.garaget.org/archive/70/69701/309029/309029-2927222.jpg
Nyrenoverad topp för 500 mil sen, hoppas den ska gå länge till

https://www1.garaget.org/archive/70/69701/309029/309029-2926225.jpg
Tankning.

Gjort sen inköp:
Bytt elantenn
Satt i ny stereo
Fixat fram centrumkåpor

Planerna då:
Fixa stråkastartorkararmen
lacka om bakskärmarna
Använda.

https://www1.garaget.org/archive/70/69701/309029/309029-2930631.jpg
Gruppbild. Dags att skifta 16 sommardäck..
Senast redigerat av MartinG (20 oktober 2012)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
20 oktober 2012
#13
Rolig bilpark du skaffat dig!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

5 Inlägg
13 november 2012
#14
Riktigt häftigt att äga så pass många biogasbilar.
Själv har jag bara en hemmakonverterad gasbil men visst är det billigt att köra på.

Jeep Wrangler -91 Twinturbo 4.6 Stroker
Sveriges första godkända hemmakonverterade Flexifuel numer ombyggd till Quadfuel.
Bensin, E85, Hydrogen, Biogas (CNG)

111 Inlägg
13 november 2012
Trådstartare
#15
Rquired skrev:
Rolig bilpark du skaffat dig!

Tack! Ja, i alla fall den senaste bilen är riktigt trevlig, taklucka har jag aldrig haft förut.

Jeepstroker skrev:
Riktigt häftigt att äga så pass många biogasbilar.
Själv har jag bara en hemmakonverterad gasbil men visst är det billigt att köra på.

Då måste du ju lägga upp en bild så vi får se! Har du byggt den själv för CNG? Kul! Satte själv ihop ASS (855an) från scratch men med orginaldelar.

Här är en liten paradbild -dags att byta till vinterdäck.
https://www1.garaget.org/archive/70/69701/309029/309029-2933598.jpg
Senast redigerat av MartinG (13 november 2012)


Gymnasieutbildad däcksparkare
382 Inlägg
13 november 2012
#16
Är du en av Uppsalas trogna miljöpartister? tongue

Motorer är som människor, Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

111 Inlägg
13 november 2012
Trådstartare
#17
4-stroke skrev:
Är du en av Uppsalas trogna miljöpartister? tongue

Definitivt Uppsala Vattens (gasbolaget) trognaste kund wink (man behöve rinte vara miljöpartist för att tänka på miljön) smile Vill visa att bilhobbyn och miljötänk inte behöver vara två oförenliga motsatser, tvärt om! Bara att ruska nytt liv i en gammal Volvo. Och sen sparar man många fina kronor, på 1000 mil sparar man in uppemot 6000kr  big_smile
Senast redigerat av MartinG (3 januari 2013)


5 Inlägg
14 november 2012
#18
Jeepstroker skrev:
Riktigt häftigt att äga så pass många biogasbilar.
Själv har jag bara en hemmakonverterad gasbil men visst är det billigt att köra på.

Då måste du ju lägga upp en bild så vi får se! Har du byggt den själv för CNG? Kul! Satte själv ihop ASS (855an) från scratch men med orginaldelar.

Den har jag byggt själv och den är reggad som Sveriges första hemmabyggda Flexifuel (Bensin, E85) men inte gas för tillfället då jag nyligen byggde om den till Quadfuel (Bensin, E85, CNG, Vätgas). Gassystemet kommer från en Ford Crown Viktoria polisbil och styrsystemet har jag programmerat själv.
I övrigt så har den en 4.6 liter rak 6:a med dubbla turboaggregat byggd på Jeep starkaste delar samt programmerbart sprut och snart så hoppas jag få dit den datastyrda automatlådan som ligger i källaren programmerad och klar. Mitt mål är att få en bil som både är ekonomisk och snabb (för att vara terrängbil) samt funkar i terrängen så därför har automatlådan 3 förinställda programmerbara inställningar Race, Terräng, Ekonomi likaså har sprutet 3 liknande inställningar.
Nu ska jag bara få tid till att montera Automaten också.

http://forumbilder.se/images/947201260635P4d17.jpg
Senast redigerat av Jeepstroker (14 november 2012)

Jeep Wrangler -91 Twinturbo 4.6 Stroker
Sveriges första godkända hemmakonverterade Flexifuel numer ombyggd till Quadfuel.
Bensin, E85, Hydrogen, Biogas (CNG)

111 Inlägg
14 november 2012
Trådstartare
#19
Extremt coolt, WOW! big_smile Hur gjorde du för att regga men extra drivmedel?


5 Inlägg
14 november 2012
#20
MartinG skrev:
Extremt coolt, WOW! big_smile Hur gjorde du för att regga men extra drivmedel?

Eftersom lagen var precis ny så hade jag 3 månaders diskussion med transportstyrelsen innan jag fick klartecken från dom.
Sen tog jag en diskussion med bilprovningen som var mycket enklare när jag hade vägverkets utlåtande.
Sen följde jag bara lagen:
Intyg på bränsleslangar att dom tål E85.
Bilen ska själv känna av vilket bränsle den körs på.
Bromsintyg på att effekten inte ökar mer än 10%
Bilen ska klar de avgasvärden som gäller för bilar upp till -87

Det fina var att i övrig säger lagen inget om hur konverteringen får göras så nu reggade jag den med överladdning (dubbla turbo) men egentligen är det en vanlig sugmotor orginal.

Fick ju labba lite med att få till ett bromsintyg som visade bara 10% mer hästkrafter än orginal smile
Men utan turbotryck och labba lite med bränsle samt tändning så fick jag till det så det finns en 4 mapp som heter bilprovning roll

Men detta gäller ju bilar -91 eller äldre annars är det avgascertifikat av godkänt organ som gäller.
Det samma gäller för konvertering till gasdrift men då finns det lite andra föreskrifter om godkända tankar, kopplingar, rör och hur det är monterat samt draget.

Jeep Wrangler -91 Twinturbo 4.6 Stroker
Sveriges första godkända hemmakonverterade Flexifuel numer ombyggd till Quadfuel.
Bensin, E85, Hydrogen, Biogas (CNG)


Sök