5418
Sök

Problem med tändkablar, akut hjälp!

484 Inlägg
1 januari 2012
Trådstartare
Befinner mig hos min flickvän 14 mil hemifrån och nu startar inte bilen så att jag inte kan ta mig hem! Motorn går runt, ger ibland en viss antydan till att hoppa igång men icke.

Har kunnat utesluta bensinpumpen och det då den får bensin till motorn.

Upptäckte däremot att när man försöker starta bilen så syns det gnistor från 2 tändkablar, den till tändspolen och till en cylinder.

Finns det nån tillfällig lösning så att jag i alla fall kan ta mig hem?

Bilen i fråga handlar om en Golf 2 CL 1,6 -84.

Föddes till att älska Volvo.

564 Inlägg
1 januari 2012
Om tändkablarna ger överslag på det sätt du beskriver kan det hjälpa tillfälligt att spraya siliconespray över dem.

Jag hade det bekymret med en gammal bmw jag ägde för några år sedan. Så fort det var fuktigt ute så gick bilen som en påse skit, men efter att ha sprutat på silicone så gick den fint. Tänk bara på att ha motorn avstängd när du sprayar.

Du kan köpa det på många bensinmackar å liknande.

//J

Edit:
Testa att göra rent dem ordentligt också, samt kolla så kontakterna sitter som de ska.  Vissa tändhattar skruvas fast på kabeln.
Senast redigerat av groze (1 januari 2012)

484 Inlägg
1 januari 2012
Trådstartare
groze skrev:
Om tändkablarna ger överslag på det sätt du beskriver kan det hjälpa tillfälligt att spraya siliconespray över dem.

Jag hade det bekymret med en gammal bmw jag ägde för några år sedan. Så fort det var fuktigt ute så gick bilen som en påse skit, men efter att ha sprutat på silicone så gick den fint. Tänk bara på att ha motorn avstängd när du sprayar.

Du kan köpa det på många bensinmackar å liknande.

//J

Ska se om jag kan rota fram en flaska siliconspray.

Det konstiga är att bilen hade stått i drygt en vecka, det gick klockrent att åka hit, sen som sagt så har bilen stått på parkeringen och nu som sagt så händer detta bara sådär... konstigt om du frågar mig som förvisso är en s.k lekman inom detta smile

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
2 januari 2012
Nya kablar finns ju i varenda by och är billiga?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Fri fart för ett fritt folk!
15 030 Inlägg
2 januari 2012
ett tips är att ta in kablar och lock och sen gör du rent dom så mycket du kan låter allt torka ordenkligt och sen monterar tillbaka grejerna

var med om en liknande grej när jag var på väg hem från Eda med min uno

skulle stanna i karlstad och äta och när jag släpper av och svänger av börjar bilen misstända något sjukt

efter lite felsökning visade det sig att fördelar locket och rotorn bränts sönder men lyckades fula ihop locket och rotorn så jag tog mig hem

för att hitta grejer till en fiat uno är i stort sätt omöjligt en lördags kväll smile

Kör fort så hinner inget hända...

484 Inlägg
2 januari 2012
Trådstartare
RD_87 skrev:
Nya kablar finns ju i varenda by och är billiga?

Är luspank annars är ju det såklart det bästa alternativet!

484 Inlägg
2 januari 2012
Trådstartare
Growe skrev:
ett tips är att ta in kablar och lock och sen gör du rent dom så mycket du kan låter allt torka ordenkligt och sen monterar tillbaka grejerna

var med om en liknande grej när jag var på väg hem från Eda med min uno

skulle stanna i karlstad och äta och när jag släpper av och svänger av börjar bilen misstända något sjukt

efter lite felsökning visade det sig att fördelar locket och rotorn bränts sönder men lyckades fula ihop locket och rotorn så jag tog mig hem

för att hitta grejer till en fiat uno är i stort sätt omöjligt en lördags kväll smile

Har haft bilen i svärfars garage under natten med en värmefläkt så ska ut och se om den startar i eftermiddag smile

Sök