2357
Sök

Grenrör ryker av olja

194 Inlägg
2 januari 2012
Trådstartare
#1
hej!   har en volvo 740 glt 16v -88.   

vad kan ha hänt när de kommer olja på grenröret?   när jag startar så kommer det olja på grenröret.   de leder till att det först börjar ryka sen efter en stund börjar det brinna.   packningen verkar vara hel och grenröret ska va emot helt.   var kommer det ifrån? :o

5 198 Inlägg
2 januari 2012
#3
ventilkåpspackningen ?

1 210 Inlägg
2 januari 2012
#4
Vart sitter olje stickan på den?   Kan vara från den med, troligast har du övertryck i vevhusventilationen så att oljan trycks ut lättaste vägen..
Kolla vevhusventilationen och rengör den..

Leg. Bilplågare.
218 Inlägg
2 januari 2012
#5
Kolla ventilkåps packningen.
99% säker poå att det är därifrån det kommer.

2 415 Inlägg
2 januari 2012
#6
finns inte så många ställen det kan komma från!

packboxar kamaxlar
ventilkåpspackning
topplockspackning på väg att ge sig
oljelock
oljestickan
oljefilter

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!

194 Inlägg
2 januari 2012
Trådstartare
#7
Topplockspackning är bytt ganska nyligen.  Ventilkåpspackningen är också nybytt.  Använd Max en en kvart.   Oljestickan sitter på andra sidan motorn så de är troligen inte den. Kan vara där där det sitter packningsklister emellan för att toppen är ju i 3 delar.

4 767 Inlägg
2 januari 2012
#8
Börja med att prova att dra åt skruvarna till ventilkåpan lite försiktigt, jag har varit med om att dessa har suttit helt löst på en bil en gång. Skruvade åt, sen slutade det läcka. smile

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

194 Inlägg
2 januari 2012
Trådstartare
#9
Men alltså jag har nyas haft nere ventilkåpan och första blocket i toppen för att jag skulle fixa en packning.  Nu är den packningen tät men nu har det börjat läcka olja någon annanstans.   Började med att jag körde utan kylare för den hade frusit vilket jag inte insåg förens det brann på grenröret då de läckt olja ut från toppen..

194 Inlägg
2 januari 2012
Trådstartare
#10
Dom yttre bultarna som man bl.a. Drar kamaxlarna i.   Ska man dra åt dom hårt?   För de är ju dom enda bultarna som finns på sidorna och de klart att dom inte bara ska pressas ner i mitten?

1 210 Inlägg
2 januari 2012
#11
casto skrev:
Dom yttre bultarna som man bl.a. Drar kamaxlarna i.   Ska man dra åt dom hårt?   För de är ju dom enda bultarna som finns på sidorna och de klart att dom inte bara ska pressas ner i mitten?

De ska dras med moment! och i kors...

Forummoderator
26 455 Inlägg
2 januari 2012
#12
Ekis! skrev:
casto skrev:
Dom yttre bultarna som man bl.a. Drar kamaxlarna i.   Ska man dra åt dom hårt?   För de är ju dom enda bultarna som finns på sidorna och de klart att dom inte bara ska pressas ner i mitten?

De ska dras med moment! och i kors...

Ska man "hårddra" det - snacka om ordvits - så ska allt på en motor dras med moment. Dock inte alla som tänker på det, eller orkar engagera sig..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 210 Inlägg
2 januari 2012
#13
AirOne skrev:
Ekis! skrev:
casto skrev:
Dom yttre bultarna som man bl.a. Drar kamaxlarna i.   Ska man dra åt dom hårt?   För de är ju dom enda bultarna som finns på sidorna och de klart att dom inte bara ska pressas ner i mitten?

De ska dras med moment! och i kors...

Ska man "hårddra" det - snacka om ordvits - så ska allt på en motor dras med moment. Dock inte alla som tänker på det, eller orkar engagera sig..

Ja och för att då lägga till varför, är att om du inte drar de i moment så är risken att man drar sönder den nya packningen så att man får olje läckage...  smile

Forummoderator
26 455 Inlägg
2 januari 2012
#14
Ekis! skrev:
AirOne skrev:
Ekis! skrev:

De ska dras med moment! och i kors...

Ska man "hårddra" det - snacka om ordvits - så ska allt på en motor dras med moment. Dock inte alla som tänker på det, eller orkar engagera sig..

Ja och för att då lägga till varför, är att om du inte drar de i moment så är risken att man drar sönder den nya packningen så att man får olje läckage...  smile

Tack för tillägget, hehe.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

2 415 Inlägg
3 januari 2012
#15
Ventilkåpan skall dras i 25NM och du drar i samma ordning som toppen!
om du vill kan jag ev plocka fram i VADIS

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!

287 Inlägg
3 januari 2012
#16
Testat att torka rent/göra en motortvätt och sedan startat? Då borde det ju synas vart det läcker smile


2 415 Inlägg
3 januari 2012
#17
jag tror det är packboxarna som läcker.. prova att riv av kamrem samt ventilkåpan och byt packboxarna!
men du skrev aldrig om de va automat eller manuell?

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!

194 Inlägg
3 januari 2012
Trådstartare
#18
Det läcker där toppen delar sig över grenröret.   De sitter ju bara packningsklister där ?  Den är manuell.   M47

2 415 Inlägg
3 januari 2012
#19
casto skrev:
Det läcker där toppen delar sig över grenröret.   De sitter ju bara packningsklister där ?  Den är manuell.   M47

Okey. du har ingen möjlighet att ta en bild på hur det ser ut där de läcker?

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
3 januari 2012
#20
Tryck_o_pys skrev:
Ventilkåpan skall dras i 25NM och du drar i samma ordning som toppen!
om du vill kan jag ev plocka fram i VADIS

25NM på M6or?
Låter helt tokigt.
10NM är kravet på M6. Speciellt som ventilkåpspinnskruvarna är i standard 8.8 matrial.
Står i grönböckerna (och det är standardmoment hos oss på LV)
Senast redigerat av Lonefox (3 januari 2012)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP


Sök