3684
Sök

Kallstart Volvo 740 88 b230e

188 Inlägg
2 januari 2012
Trådstartare
Hej, har ett litet problem med min 740 av 1988 årsmodell och det är att den drar lite mycket i mitt tycke. Bilen startar oftast lätt men ibland måste man hålla full gas för att den ska hoppa igång och sen segar den upp lite i varv för att sedan gå normalt.

Idag har jag gått över lite och mätt upp att jag har lite ström fram till kallstartsventilen. men det som jag går lite bet på är att även fast jag mäter rätt, alltså svarta kabeln på jord och röda i kontakten så får jag värden med ett " - " tecken framför. och detta är bara när jag mäter över den kontakten och inte över batteriet.

Antar då att det går någon ström fram till kallstartsventilen och tänkte då höra med någon som vet, om termotidgivaren går sönder kan den då släppa igenom ström? vet vad den gör men har inte lagt ner tid på att lära mig hur den fungerar i detalj.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
2 januari 2012
Rimligtvis bör det kunna bli krympstöm i termotidgivaren, det är inget jag vet men det känns logiskt.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

1 327 Inlägg
2 januari 2012
Mät med en multimeter vad motståndet över givaren är när den är kall och vad motståndet är när motorn är varm.

Kollade upp samma sak på min 900 turbo med kjet och jag fick fram värden att det var ok med alla givare. Till den bilen stod i Haynes vilka värden som det ska vara.

Hur mycket drar den? Dessa gamla bilar är ju rätt så törstiga så kanske inte är något fel på den.

188 Inlägg
2 januari 2012
Trådstartare
RD_87 skrev:
Rimligtvis bör det kunna bli krympstöm i termotidgivaren, det är inget jag vet men det känns logiskt.

okej, har själv ingen aning men tänker som du att det kan nog kunna vara så.
får tacka för svar och se om det finns någon mer som vet/kan/misstänker och sen ta en runda på skroten imorgon och se om jag kan hitta något där.

Undrar även om det är någon som vet om det går att mäta givaren och få fram om den ligger i rimliga områden, för vad jag har förstått så är det något med en bimetall fjäder i denna?

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
2 januari 2012
Om det är en bimetall så kan den garanterat drabbas av krypström. Men några värden har jag inte.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

188 Inlägg
2 januari 2012
Trådstartare
Aero T16 skrev:
Mät med en multimeter vad motståndet över givaren är när den är kall och vad motståndet är när motorn är varm.

Kollade upp samma sak på min 900 turbo med kjet och jag fick fram värden att det var ok med alla givare. Till den bilen stod i Haynes vilka värden som det ska vara.

Hur mycket drar den? Dessa gamla bilar är ju rätt så törstiga så kanske inte är något fel på den.

var lite för sölig där men får tacka för svaret, den har dragit mindre soppa förut och detta var det första jag kom att tänka på som kunde höja förbrukningen. för jag har redan kollat efter läckor och tjuvluft för det brukar dom ju vara griniga på tongue

188 Inlägg
2 januari 2012
Trådstartare
RD_87 skrev:
Om det är en bimetall så kan den garanterat drabbas av krypström. Men några värden har jag inte.

Tack då vet jag, men dessa borde inte vara så svårt att få tag på tongue får söka på internet eller besöka volvo någon dag.

Sök