2770
Sök

Bmw e36 vill inte dra runt motor efter att ha tryckt i relä nr 13 som låg lös vid sin plats.

4 Inlägg
3 januari 2012
Trådstartare
#1
Hej! Jag har en bmw cab 98a som fick problem med airconditionen som la av plötsligt.
Då tittade jag bland säkringarna och reläerna och såg att reläet på plats nr 13 ( Auxiliary
cooling fan stage 2 relä) låg lös på på sin plats. Den är lila i färgen. Jag tryckte dit den och
dagen efter ville inte startmotorn dra runt motorn. Batteriet verkar helt okej. ACn har pajat
en gång tidigare och då bytte jag relä på AC-konsolens moderkort och den funkade sen. Jag
har aldrig tidigare tittat i säkringsboxen och jag tror att det lösa reläet har legat löst sen jag
köpte bilen. När jag startar hörs ett ganska högt väsande från motorrummet utan det där
tjung tjung tjung som antyder att motorn drar runt. Jag har inte haft några som helst problem
tidigare med motorn. Är det nån som har en aning om vad det kan vara för fel?


Hälsningar
Funkmaster Martin

695 Inlägg
3 januari 2012
#2
martinfunk skrev:
Hej! Jag har en bmw cab 98a som fick problem med airconditionen som la av plötsligt.
Då tittade jag bland säkringarna och reläerna och såg att reläet på plats nr 13 ( Auxiliary
cooling fan stage 2 relä) låg lös på på sin plats. Den är lila i färgen. Jag tryckte dit den och
dagen efter ville inte startmotorn dra runt motorn. Batteriet verkar helt okej. ACn har pajat
en gång tidigare och då bytte jag relä på AC-konsolens moderkort och den funkade sen. Jag
har aldrig tidigare tittat i säkringsboxen och jag tror att det lösa reläet har legat löst sen jag
köpte bilen. När jag startar hörs ett ganska högt väsande från motorrummet utan det där
tjung tjung tjung som antyder att motorn drar runt. Jag har inte haft några som helst problem
tidigare med motorn. Är det nån som har en aning om vad det kan vara för fel?


Hälsningar
Funkmaster Martin
"Batteriet verkar vara okej"... Har du mätt?.. Gör de annars så du kan utesluta de....

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

186 Inlägg
3 januari 2012
#3
låter som solenoiden på startmotorn som gett upp. väsandet du hör är nog startmotorn som går.
testa att knacka på startmotorn, brukar kunna lösa problemet högst tillfälligt.

Truckreparatör
221 Inlägg
4 januari 2012
#4
tycker set låter som om att solenoiden ligger och drar snabbt då får man ett slags väsande ljud. Detta brukar bero på att batteriet är slut. testa med startkablar.

Kan ju vara så att något som ligger kopplat över relä 13 drar ström och därför var de urkopplat nu när du kopplade in det så drar det slut batteriet.


695 Inlägg
4 januari 2012
#5
MÄT, MÄT, MÄT, OCH ÅTER MÄT.... Smidigaste sättet att hitta elproblem....

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

4 Inlägg
4 januari 2012
Trådstartare
#6
Tack för tipsen, jag ska kolla batteriet, det kan ha blivit urdraget över natten. Jag återkommer.

4 Inlägg
5 januari 2012
Trådstartare
#7
Kollade batteriet och det är mycket kraft i det. Startmotorn verkar gå men motorn dras inte runt.

695 Inlägg
5 januari 2012
#8
martinfunk skrev:
Kollade batteriet och det är mycket kraft i det. Startmotorn verkar gå men motorn dras inte runt.
Hur många volt vid belastning?...

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

4 Inlägg
9 januari 2012
Trådstartare
#9
Jag lyckades starta den. Batteriet hade antagligen laddats ur en aning under natten. Jag laddade batteriet och vred på startnyckeln i typ 30 sek och då började den tända så småningom. Tack så mycket för hälpen!


Sök