3658
Sök

Turboras på Saab 9-5 -98?

16 Inlägg
4 januari 2012
Trådstartare
Hej,

Begick det stora misstaget att gå och köpa mig en Saab förra veckan i deras konkurs-tider och allt, och givetvis resulterade det hela inte i någon vidare glädje eller förnöjelse.

Dag 3 som ägare: ABS-lampan börjar lysa, kör in till närmaste mack som konstaterar att det troligen är en givare som är trasig. Även farthållaren slutade fungera i samband med detta.

Dag 6 som ägare (idag): "Check Engine" börjar lysa vilket indikerar något slags tänd- eller bränslefel enligt instruktionsboken. Uppsökte närmaste mack som lovade mig en kontrollsökning i systemet imorgon eftermiddag...

Senare samma dag när jag var ute och åkte på motorvägen så kände jag plötsligt hur bilen tappade kraft och fart och jag lag lite extra tryck på gaspedalen utan att bilen reagerade det minsta, kastade även i 4:an och gasade full gas men utan något resultat (totalt kraftlös). Svängde in vid närmaste avfart, stannade bilen, och gasade till några gånger på tomgång och då kunde man direkt höra hur något lät riktigt tokigt under motorhuven.

Antar att det är ett turboras jag har råkat ut för, men konstigt nog verkar inte bilen vitröka något(?) Oljan ser bra ut, möjligen att det var lite kondensvatten i oljan i samband med att detta hände i och med att oljelocket såg lite "gräddigt" ut med vita prickar=vatten?

Tänkte bara höra mig för om vad ni tror, är det högst troligt ett turboras eller kan det vara något annat som spökar? Sjukt less nu eftersom jag inte ens ägt bilen en vecka. Ska troligtvis aldrig mer köpa mig en Saab efter detta...Tänkte att det var en billig och bra bil för ett student, men ack så fel jag verkar ha haft...

Motorn är en 2.3T och modellen Saab 9-5 av årsmodellen -98.

Tack på förhand! wink
Senast redigerat av Erikssons (4 januari 2012)

Bilisterna är säkrast när vägarna är torra, och vägarna är säkrast när bilisterna är det.

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
4 januari 2012
Har du grädde någon mer stans än på locket? Om du tittar ner i hålet eller olje Stickan?

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
4 januari 2012
Kolla den lilla skruven som håller bypass-röret i kobran, en chansning men den hoppade för mig och gav liknande symptom...

Kolla även så att dumpen är tät och sen slangarna till den.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

16 Inlägg
4 januari 2012
Trådstartare
marwin_of_sweden skrev:
Har du grädde någon mer stans än på locket? Om du tittar ner i hålet eller olje Stickan?

Var några få små vita prickar på själva oljestickan. Men nästan 100% på att detta var kondensvatten då det är mycket lite kvar nu jämfört med tidigare idag.

MVH, Nathalie

Bilisterna är säkrast när vägarna är torra, och vägarna är säkrast när bilisterna är det.

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
4 januari 2012
Erikssons skrev:
marwin_of_sweden skrev:

Var några få små vita prickar på själva oljestickan. Men nästan 100% på att detta var kondensvatten då det är mycket lite kvar nu jämfört med tidigare idag.

MVH, Nathalie

Men inget vitt nere på oljestickan där den har varit doppad i olja?

16 Inlägg
4 januari 2012
Trådstartare
marwin_of_sweden skrev:
Erikssons skrev:
marwin_of_sweden skrev:

MVH, Nathalie

Nej, det var inget vitt där. Mvh.

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
4 januari 2012
Erikssons skrev:
marwin_of_sweden skrev:
Erikssons skrev:

MVH, Nathalie

Nej, det var inget vitt där. Mvh.

Då va de nog kondens:)

583 Inlägg
5 januari 2012
Behöver inte vara turboras ifall du endast inte får något laddtryck ifrån turbon. Såvida du inte har svart/vit rök ur avgassystemet som tyder på att något fysiskt är galet med turbon. "Lät riktigt tokigt" är svårt att försöka ställa en diagnos på kan vara allt mellan en lös mutter som skrammlar till splitter utav motorn.

Att du inte får något tryck kan även betyda att wastegaten låst sig i öppet läge alternativt att den tappat någon tryck/vakuum slang. Alternativt att det är någon sensor som spökar som säger åt turbon att inte ladda. Testa att sätta in en tryckmätare i insuget för att se ifall den ger något övertryck eller bara undertryck.

Hur långt har bilen gått ifall man får fråga?
Kan du försöka att beskriva lät-riktigt-tokigt-ljudet alternativt göra en youtube video av det och länka?

Skall du ha en billig bil får du nog ha en pojkvän som är intresserad av bilar som gärna hjälper dig wink.
Är otroligt mycket billigare att fixa saker själv än att ge dem till en verkstad.

MVH
Anders
Senast redigerat av ajonasson (5 januari 2012)

Even with cruise control.. you still have to steer.

1 624 Inlägg
5 januari 2012
Det han vill komma fram till är alltså att du skall börja ragga på honom, så att du kan få din hjälp.
Nej då, skämt å sido.

Låter precis som när en polare sköt en tryckslang, bilen laddade inte och den gick ryckigt på gasen.

16 Inlägg
5 januari 2012
Trådstartare
ajonasson skrev:
Behöver inte vara turboras ifall du endast inte får något laddtryck ifrån turbon. Såvida du inte har svart/vit rök ur avgassystemet som tyder på att något fysiskt är galet med turbon. "Lät riktigt tokigt" är svårt att försöka ställa en diagnos på kan vara allt mellan en lös mutter som skrammlar till splitter utav motorn.

Att du inte får något tryck kan även betyda att wastegaten låst sig i öppet läge alternativt att den tappat någon tryck/vakuum slang. Alternativt att det är någon sensor som spökar som säger åt turbon att inte ladda. Testa att sätta in en tryckmätare i insuget för att se ifall den ger något övertryck eller bara undertryck.

Hur långt har bilen gått ifall man får fråga?
Kan du försöka att beskriva lät-riktigt-tokigt-ljudet alternativt göra en youtube video av det och länka?

Skall du ha en billig bil får du nog ha en pojkvän som är intresserad av bilar som gärna hjälper dig wink.
Är otroligt mycket billigare att fixa saker själv än att ge dem till en verkstad.

MVH
Anders

Tack för utförligt svar. Ska på feldiagnos på lokala macken nu, får se vad dom säger...

Bilen har rullat 24 000mil. Ska fixa en bild på "lät-riktigt-tokigt-ljudet" senare idag smile

Vill väl inte ha en toffel till pojkvän som ska hjälpa mig hela tiden, vill väl lära mig själv wink

Mvh, Nathalie

1 327 Inlägg
5 januari 2012
Knappast troligt att alla de felen kom nu, tidigare ägaren visste nog om dessa fel.

Skriv och fråga på "Saab turbo club". Där finns det många som kan saab.

Sök