2756
Sök

Hur Mycket effekt får man ut från en trimmad Subaru Impreza Wrx Sti -05, turbo,spridare, kolvar, ventiler, mm

74 Inlägg
6 januari 2012
Trådstartare
Hallo! Jo jag ska skaffa mig en fin Subaru Impreza Wrx Sti -05 detta året! Så jag hade tänkt köra bilen originalt i motorn denna sommar, för att få känna på boxermotorn och PSE/4WD. Så när bilen avställs sedan på vintern så hade jag tänkt trimma skiten ur motorn så mkt ekonomin räcker hehe big_smile Jag har kollat på lite delar som jag hade tänkt byta. Så som spridare, kolvar, stakar, vev, ventiler, ja nästan hela motorn haha cool . Så jag undrar hur mkt effekt jag skulle få ut, är det värt pengarna?? Jag har bestämt att behålla bilen några år, om bilen skulle trimmas.

Ungefärliga svar funkar också smile Alltid roligt att ha ngt projekt att meka med wink

Tacksam för svar!

1 3 5
├┼┼
2 4 R

Offroad Racing
3 122 Inlägg
6 januari 2012
Det är viss skillnad på om du ska "trimma skiten" ur motorn eller nåt rejält trimmat men ändå med vettig hållbarhet/livslängd, Plus att resten av drivlinan inte kommer hålla utan du måste byta/uppgradera även där. Bilen blir aldrig starkare än sin svagaste punkt...

Räkna med flera 100 000 kr innan du har nåt som är hyfsat körbart.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

4 824 Inlägg
6 januari 2012
henke_99 skrev:
Plus att resten av drivlinan inte kommer hålla utan du måste byta/uppgradera även där.

drivlinan är inga problem, bara dit med en kraftig koppling så kan man plocka 600Hk utan problem.

Crazy_Duck92 skrev:
Hallo! Jo jag ska skaffa mig en fin Subaru Impreza Wrx Sti -05 detta året! Så jag hade tänkt köra bilen originalt i motorn denna sommar, för att få känna på boxermotorn och PSE/4WD. Så när bilen avställs sedan på vintern så hade jag tänkt trimma skiten ur motorn så mkt ekonomin räcker hehe big_smile Jag har kollat på lite delar som jag hade tänkt byta. Så som spridare, kolvar, stakar, vev, ventiler, ja nästan hela motorn haha cool . Så jag undrar hur mkt effekt jag skulle få ut, är det värt pengarna?? Jag har bestämt att behålla bilen några år, om bilen skulle trimmas.

Ungefärliga svar funkar också smile Alltid roligt att ha ngt projekt att meka med wink

Tacksam för svar!

tycker jag att du ska göra smile lämnade själv volvo träsket för ca 2,5 år sen efter att enbart ägt volvo bilar innan och kör nu mera bara volvo som bruksbil.
du kan ju spana in några av bilarna i projekt avdelningen på vårat forum, finns ett par rättt balla smile http://www.subaruclub.se/forum/forumdisplay.php?f=106

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

74 Inlägg
6 januari 2012
Trådstartare
Tack för fina svar! big_smile uppskattas verkligen smile

1 3 5
├┼┼
2 4 R

140 Inlägg
15 januari 2012
Ja någon vev behöver du inte i första taget, den kan du ju ta bort från utgifter direkt, orginal smida nitrithärdade veven klarar sig en bra bit, där emot måste blocket förstärkas helst om du ska kör en bit över 600hk, men de kan göras enkelt genom att pressa i alu stavar i mellan cylindervägarna, sen så klarar sig en orginal ej207 motor som sitter i 05 sti enda upp till 450hk innan du måste öppna motorn i gentligen, då de redan sitter smida stakar och kolvar i den från fabrik, så en lättare turbo uppgradering typ MD321 eller liknande, kan du köra på orginal motorn, så länge du håller dig till en ej207, ska du där emot gå på en nyare hawkaye sti med ej257 motorn på 2.5L så är orginal kolvarna på dom i sköraste laget, och bör inte trimmas till mer än 380hk med orginal kolvar.

Sen som föregånde talare sa, så klarar sig drivlinan i sti 05+ till cirka 600hk, är ganska kraliga grejer i dom nyare impreza sti, men själv klart går de att mörda även dom linorna, allt handlar ju i slut ändan, hur mycket vett man har, gör du ninja starter dag som natt, å bilen har ordentligt med fäste, så kommer de ju att regna delar till slut.
Men de gör de på alla 4wd bilar med för mycket pulver, och lite för bra fäste smile

74 Inlägg
15 januari 2012
Trådstartare
Tackar tackar smile ungefär hur mkt hk/nm får jag ut om jag lägger ner 75000 elr 100 000kr

1 3 5
├┼┼
2 4 R

4 824 Inlägg
16 januari 2012
det beror ju på vad du köper för prylar , var ifrån du köper dom samt hur mycket du monterar dit själv innan du lämnar in den för mappning för dom tar säker skapligt betalt om dom ska montera dit något åt dig.

Mvh Christian

140 Inlägg
16 januari 2012
Crazy_Duck92 skrev:
Tackar tackar smile ungefär hur mkt hk/nm får jag ut om jag lägger ner 75000 elr 100 000kr

He he big_smile ja precis som christian säger, hur mycket gör du själv? eller är de bara firma som ska skruva?
Sen hur mycket hk/nm är de inte riktigt pengarna som bestämmer, de beror ju på hur pass bra sprut du har råd med, eller om du bara ska köra med ecutek?
samt vad de blir för kammar, ventiler, portning,tgv delets,vilken turbo? mm mm mm.
Men skulle vilja vara tråkig och säga att en väl byggd maskin med så bret register som möjligt, håller alla dagar i veckan, och är gat vänlig, samt billigare att äga, man måste inte över 500hk för att en subaru ska gå bra.
Ska jag vara ärlig så är bilen jag köpte nu, mindre genomtänkt, den hade gåt och väll klarat sig med mindre agresiva kammar, och då hade registret på bilen varit mycket bättre, samt slupit att varva skiten ur grejerna 8400r/min.

74 Inlägg
17 januari 2012
Trådstartare
Tacksam för svar! Jag ska skaffa garage med ett par polare, så jag ska skruva helt själv. Lite hjälp ifrån polarna och så. Sen tänkte jag mappa bilen på etanol, det ska ge mellan 75-100hk extra vad jag har läst och hört. smile

1 3 5
├┼┼
2 4 R

4 824 Inlägg
17 januari 2012
man får ju inte så mycket mer effekt enbart för att man mappar den på E85 istället för på bensin, visst får man lite mer Hk och framförallt mer Nm men inte i närheten av det du skrev.
största anledningarna till att jag ska mappa om min Impreza ifrån V-power till E85 är att bränslekostnaden blir mindre/mil samt att man kan tanka nästan överallt sen att man får mer effekt är bara trevligt smile

Mvh Christian

74 Inlägg
18 januari 2012
Trådstartare
hehe kanske fel som jag läst då smile Men tack iaf!

1 3 5
├┼┼
2 4 R

140 Inlägg
18 januari 2012
Crazy_Duck92 skrev:
Tacksam för svar! Jag ska skaffa garage med ett par polare, så jag ska skruva helt själv. Lite hjälp ifrån polarna och så. Sen tänkte jag mappa bilen på etanol, det ska ge mellan 75-100hk extra vad jag har läst och hört. smile

Du är inte helt ute och cyklar skulle jag vilja säga smile men dessa 75-100hk extra är ju inget man får på vilken motor som hellst, effekt höjningen har ju att göra med hur pass vass motor man har från början, samt hur pass stor och elak turbo man har, för saken är ju den att etanol brinner långsammare och i och med det kan man backa tändingen rätt hårt. Etanol gillar även högt komp, anledningen till att turbobilar svarar fint på etanol är av den enkla aleningen att ökat turbotryck är samma som ökat komp i en sugmotor.

Eftersom turbon vill skicka in mer luft, måste du också kompensera med betydligt med soppa.

Etanol "ska" kunna ge 30% mer effekt, men kräver också 30% mer bränsle.
Men då förstås med en turbo som vill hänga med upp dit, tror de blir svårt på en orginal turbo att då i praktiken vilja pumpa den extra luft som krävs till dom extra 30% e85, för varje turbo har ju sin gräns för hur mycket luft den klarar av att leverera, effter de så blir den över varvad, och börjar ge mer varm luft bara som i sin tur sänker effekten, samt att man dödar den fort, den liksom jobbar mot sig själv smile

140 Inlägg
18 januari 2012
När jag tänker efter, så är nog snarare 20% mer effekt, men kräver också 30% mer bränsle?
Är inte riktigt hundra på de där, men vet att kvarnis på vårat subaru forum, som är duktig på turbo flödes mappar, ska ha ut talat sig om att bilen jag har nu, teoretiskt sätt skulle ge nån stans upp emot 700hk på e85, mot dom 577hk som är nu på v-power.

Du är välkomen in på http://www.subaruclub.se/forum/ för att diskutera dina funderingar, och vad som eventuelt ska inhandlas till dit subaru projekt.
Finns många kunniga där som kan hjälpa dig på rätt väg wink

74 Inlägg
22 januari 2012
Trådstartare
Tack så hemskt mycket Fricke!!! Inte många som skulle dela med sig av det du beskrev och detta med hemsidan wink Tack ska du ha!!

Kanske funderar du på att mappa om till E85 elr wink ??

1 3 5
├┼┼
2 4 R

140 Inlägg
23 januari 2012
Crazy_Duck92 skrev:
Tack så hemskt mycket Fricke!!! Inte många som skulle dela med sig av det du beskrev och detta med hemsidan wink Tack ska du ha!!

Kanske funderar du på att mappa om till E85 elr wink ??

Var så lite så smile

Nja de blir inge E85 denna sesång i alla fall, ska försöka att få till allt fin lir på v-power nu först, frö finns lite att göra om och lägga till, för att få en änu bättre mapp smile

1 105 Inlägg
23 januari 2012
Som nästan alla redan påpekat så beror effekten på storlek på turbo, spridare, kolvar, ventiler, sprut mm.
Det kostar en hel del att trimma en bil om du ska upp i några högre siffror och få det hållbart, leta tag på något bygge du tycker att du skulle kunna göra likvärdigt och räkna utifrån det.

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--

140 Inlägg
23 januari 2012
Ska han köpa sig en 05 sti, så tycker jag att han i första steget ska nöja sig med 3" downpipe samt 3" avgas, och så klart en walbro 255L soppa pump,HKS Iridium tändstift HR8 och ecutek mappa orginal ecu där efter, bilig lösning som ändå ger, 340hk/450nm.
Tycker man ju är roligt i alla fall en se sång big_smile

74 Inlägg
24 januari 2012
Trådstartare
jo visst man får ta och känna på bilen ordentligt och sedan bygga mer och mer wink

1 3 5
&#9500;&#9532;&#9532;
2 4 R

140 Inlägg
25 januari 2012
Crazy_Duck92 skrev:
jo visst man får ta och känna på bilen ordentligt och sedan bygga mer och mer wink

Jo visst är de så, bäst att gå den vägen.
Här har du ju en firma som gör de flesta trimningar av Evo och Subaru i landet, blir ju så klart biligare om du köper alla delar löst och monterar själv, för att sedan bara låta JRM mappa din bil.

Gå in på: http://www.jrm-racing.se/ sejn går du på trim där, samt subaru, STI EJ20 så hittar du priser på kompleta trim packet.

74 Inlägg
25 januari 2012
Trådstartare
Tack för sidan! Vad tycker du om denna sida då?? http://www.importimageracing.com/shopby … x_sti.html

jag tyckte faktiskt den va AS GRYM! Hittar massa grejer till subba

1 3 5
&#9500;&#9532;&#9532;
2 4 R

Sök