7189
Sök

Golf 3 -97 orolig/ojämn tomgång

3 Inlägg
6 januari 2012
Trådstartare
Har börjat fått ett litet problem på min bil. Tomgången har börjat gå oroligt. Annars går den fint som den ska men just på låga varv vid tomgång har den börjat bli orolig ibland. Oftast efter lite längre körning. Den liksom går upp och ner i intervaler om typ 3 sekunder. Det har mest hänt enstaka gånger förut med ganska lång tid emellan och då har en omstart hjälpt så jag har just inte reflekterat över det men nu dyker det upp ofta och även när bilen inte har kommit upp i arbetsvärme.

Det är så hela tiden om jag håller mig på varv under 1500rpm på ett ungefär när problemet väl framträder. Ger jag jättelite gas och håller den så går tomgången ojämnt, upp och ner i jämna intervaller med några hundra rpm's skillnad. Gasar man på liiite exrtra upp mot 2000rpm så märks inte problemet alls och gaspådraget är konstant.

Den har till och med dött på tomgång ett par gånger nu på sistonde pga dessa små dippar i varv. Ofta står den och "hostar" till på tomgången, är på gränsen till att dö men den håller sig oftast levande med nöd och näppe. Hostanden är då också konstant i stort sett med 3 sekunder intervaller på ett ungefär. Ibland har en omstart av bilen fått bort problemet. Men det verkar komma mer och mer ofta nu.

Tar jag bort stora plastbehållaren med luftfiltret i så ser jag en hel del mörk olja vid foten av insuget/luftspjället men även uppe på luftspjället vid hålet på utsidan där den går in i luftfiltret. Hur kan det finnas olja där? Vart kan den komma ifrån?
Senast redigerat av dannejanne (6 januari 2012)

3 Inlägg
6 januari 2012
Trådstartare
Ute nyss och körde första svängen för dagen. Bara för att göra NÅT så tog jag bort luftfiltret innan färd (eftersom jag fått uppfattningen att tomgången stryps) och det såg ganska skitigt ut trots byte för bara några hundra mil sedan. Samt att det fanns oljerester även inne vid luftfiltret.

Peppar peppar så har bilen gått bra efter det hittills även efter en stunds körning upp i arbetstemperatur. För tidigt för att dra någon slutsats ännu. Men jag är tveksam till att enbart det skulle vara problemet! Men alla kablar och så i motor rummet ser bra ut ser inga trasiga eller dylikt.

3 Inlägg
6 januari 2012
Trådstartare
Nu har jag varit ute och kört mer och problemet har kommit åter. Verkar som det kommer mest när bilen är varm som sagt. Men det är heller inte konstant. Efter ytterligare körning hemmåt så var tomgången normal igen.

När det väl händer så går tomgången bra i ca. 3 sekunder sen dippar den ner 100-200rpm i 3 sekunder, upp igen efter 3 sekunder och så håller den på då hela tiden.

Vid gaspådrag/körning så går den hur bra som helst utan att tappa effekt eller bluddra. Sprutade startgas vid insugsfoten vid tomgång men det tycktes inte hända någonting.
Senast redigerat av dannejanne (6 januari 2012)

Sök