6712
Sök

Sälja bilen imorgon, hjälp

unibet
6 januari 2012
Trådstartare
HejHej.

Ska sälja bilen imorgon och tänkte bara kolla med er så att det blir rätt.
Bilen är påställd samt trafikförsäkrad och ägaren ska köpa bilen imorgon, men eftersom jag inte vill att han ska köra på min försäkring så skriver vi alltså på att ägerbytet sker imorgon 2012-01-07 samt att han ringer sitt försäkringsbolag och försäkrar den samma dag. Blir det rätt om man gör så ?

Så om tex den nya ägaren krockar dagen efter så åker inte jag på någoting fast jag fortfarande står som ägare på den ? Och när ägarbytet är registrerat försvinner mig trafikförsäkring automatiskt ?

Mvh

5 089 Inlägg
6 januari 2012
eftersom att ni båda skriver på vilket datum det är på ägerbevset som du skickar in så gäller försäkrningen från den dagen.

\Lindgren

unibet
6 januari 2012
Trådstartare
FLindgren skrev:
eftersom att ni båda skriver på vilket datum det är på ägerbevset som du skickar in så gäller försäkrningen från den dagen.

Okej, så om han glömmer eller skiter i att försäkra den så kommer han att åka på att betala? jag behöver alltså inte bry mig så mycket, bara skriva på att ägerbytet sker imorgon sen är allt upp till han ?

2fast4you
371 Inlägg
6 januari 2012
jupp. datum som skrivs på pappret gäller. men posta pappret själv eller gör det tillsammans

haru kört fast eller

unibet
6 januari 2012
Trådstartare
impresst skrev:
jupp. datum som skrivs på pappret gäller. men posta pappret själv eller gör det tillsammans

Jaha okej då var det inte så svårt då.. nejdå att pappret kommer i lådan är jag väldigt noga med ! smile

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
6 januari 2012
När bilen är såld så gäller inte längre din försäkring.

Och eftersom man alltid skriver ett kvitto vid en bilaffär där både datum och miltal på bilen finns med samt båda parters underskrifter så har du bevis på att bilen inte tillhör dig längre fall det skulle hända något.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

309 Inlägg
6 januari 2012
Jag brukar skriva i klockslag i övrig anmälan på regbeviset då ägarbytet ägde rum så man inte får en p-bot eller så nån timme efter bytet.

440 Inlägg
6 januari 2012
Om inte ägarbytet inkommit till Transportstyrelsen inom 10 dagar så räknas ägarbytet från det datum då papperet kommit in, kan vara bra att veta smile Men du skulle som sagt posta det direkt, man får bara hoppas att Posten inte srular till något eller pappershanteringen på Transportstyrelsen går slött, det har hänt men inte ofta som sagt xD smile

564 Inlägg
6 januari 2012
Blocket har en bra kontrakt-mall som man kan ladda ner från http://www.blocket.se/security/mallar.htm?ca=11

Sök