Volvo 850 T5, rycker till på höga varv

Bernsson
7 januari 2012 · 25 Inlägg

Har fått ett fint fenomen på volvon det senaste. Den har en tendens att rycka till kraftigt när jag överstiger 4000varv, men efter rycket som kort kan förklaras som att man skulle stänga av tändningen som sätta på den inom en halv sekund så går den perfekt igen, och man kan trycka på han upp till 6000varv utan problem. Rycket sker alltså bara en gång, än så länge wink

Lite info om bilen

Volvo 850 T5
~25k mil
226hk
EJ Chippad!

Nyservad då jag bytt: tändstift, tändkablar, rotor, fördelare, olja, Oljefilter. Monterat ett öppet luftfilter från GE-Motorsport.

En felkod som jag har haft sedan jag köpt bilen är "4-1-4 Laddtrycksreglering, för högt tryck" dock har jag en laddtrycksmätare installerad och ser tydligt att trycket ligger runt 0,5Bar, kanske "peakat på 0,6, Aldrig högre.

En idé kunde ju vara bränslepumpsrelät kanske?
Sen har jag ett annat fenomen också. När bilen har stått kall under en längre tid och jag ska starta så får startmotorn veva i kanske 3-4 sekunder innan han tänder, men när man startar den efter en kortare tid så tänder den på första eller andra "vevet" Känns som att bränslesystemet inte håller trycket eller något liknande. Hade en Volvo 850 10v för några år sedan, den kunde ha stått still i 3 dagar och i -10 grader gick den igång på första eller andra vevet. Skulle vara gött att ha det så på T5an med smile

Alla svar uppskattas!
Mvh Richard

hagard
18 januari 2012 · 79 Inlägg

Tja!
har precis samma fel.
någon där ute som vet vad de kan va för fel. jag har fått samma fel kod "4-1-4 Laddtrycksreglering, för högt tryck" och även att luftmassamätaren är paj. har bytt den men de står ändå att de är ngt knas med Lmm

Bernsson
18 januari 2012 · 25 Inlägg

Har en eventuell lösning på gång. Mina vakumslangar som bland annat går till wastegaten, magnetventilen, osv är väldigt mjuka och torrsprickiga. Var inne på volvo idag och snackade med en mekaniker, han var nästan säker på att "Rycket" berodde på att någon av vakumslangarna "nyper ihop" därav rycket. Har beställt nya slangar på volvo, så jag får se om det gör susen. jag byter väl grejerna i helgen, sen skriver jag väl här ifall det hjälpte något.

hagard
19 januari 2012 · 79 Inlägg

okej det låter det. mina va med dåliga så bytte ut alla dom men vart ingen skillnad hmm
tror mkt på Lmm

Bernsson
19 januari 2012 · 25 Inlägg

okej, det är säkert så i ditt fall, Fick iaf bytt ut 2 av slangarna från magnetventilen idag. Tror att slangen från wastegaten gjorde susen, inga hack även vid hög belasning. Har du några tips på hur man byter den som sitter under turbon, den verkar rent jävlig att komma åt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang