VOLVO S40 2.0T 1999 - Går dåligt/inte alls. Reagerar ej på gas.

Pr0b1n
7 januari 2012 · 2 Inlägg

Hej! Är ny här på forumet och hoppas kunna få hjälp med min bil. Är nybliven bilägare 18år (inget körkort dock-.-) och kan mycket lite om bilar och motorer. Har inte "tummen mitt i handen" men lämnar heldre in bilen om det är något svårt som ska göras.

Info om bilen.
S40 2.0T 1999
BSR Steg 1 Trim (Filter och Chip)

Problemet.
Bilen går fruktansvärt dåligt om ens alls. Var ute och körde en mindre runda igår och efter ett tag gick den knappt att köra alls. Drog då ut sladden till LMM och kunde köra hem, dock inte helt felfritt men bättre. Senare samma dag körde jag ännu en runda och då gick bilen bra ca 100m sen i princip dog och slutade den svara på gas. Släppte man då gasen och lät den gå ner på tomgång en stund gick det bra att köra iväg ca 100m igen, så höll den på hela sträckan. När jag går ut och startar bilen på parkeringen och ger jämn gas händer följande, motorn varvar upp och ibland håller den sig jämn men oftast (jag håller jämn gas fortfarande) slutar den reagera på gaspedalen och varvar ner för att till sist dö. Man kan ibland hålla bilen vid liv genom att pumpa med gaspedalen.

Bytt/Kollat.
2012-01-06 : Bytt Bränslefilter  (Hälde ut bensinen i en burk och den var ganska smutsig, filtret var dock inte bytt sen bilen byggdes)
2012-01-06 : Bytt Termostat  (Denna hade spruckit)
2012-12-xx : Rengjort LMM  (Såg ren ut innan rengöring och trådarna var hela)

Felkoder (idag).
http://robinovergaard.com/other/torques40.png

Hoppas att någon kan peka mig i rätt riktning, måste ha bilen redo till jag tar körkort! big_smile

Senast redigerat av Pr0b1n (7 januari 2012)

Volvo S40 "2.0T Greyline" (1999)
Eric91
7 januari 2012 · 337 Inlägg

Hade liknade problem på min Volvo 740 och det var att rotorn och fördelarlocket var helt slut. Så mitt tips är att kolla\byta rotorn och fördelarlocket samt kolla tändstift och tändkablar.

Mvh Eric

Bimmerman
7 januari 2012 · 217 Inlägg

Crankshaft position sensor, vevaxelgivaren? kolla den

BMW 530i "E39 Touring" (2001)
Pr0b1n
7 januari 2012 · 2 Inlägg

Eric91 skrev:
Hade liknade problem på min Volvo 740 och det var att rotorn och fördelarlocket var helt slut. Så mitt tips är att kolla\byta rotorn och fördelarlocket samt kolla tändstift och tändkablar.

Mvh Eric

Ska kolla detta under morgondagen, tack för tipset.

Bimmerman skrev:
Crankshaft position sensor, vevaxelgivaren? kolla den

Ska kolla även detta under morgondagen, tack för tipset.

Felplacerad skrev:
Men om den nu gick bättre när du kopplade ur lmm så tycker jag att du ska testa att byta lmm 
Köp en på skroten, funkar det inte så kan du bara lämna tillbaka den

Annars kan du söka runt lite i forumet, finns fruktansvärt mycket info om ojämn gång på dessa bilar.

EDIT: det är inte så att du har ett öppet filter som ligger löst ? Det kan förstöra mycket för lmm.
Många som kör så.

Funkar det så på skroten? Man kan "låna" en del? Dvs betala och sen lämna tillbaka efter att man prövat om bilen gick bättre?

Vad menar du med ligger löst? Just nu sitter där ett öppet sportluftfilter, innan satt där ett stängt sportluftfilter och innan trim så satt orginalfiltret. Har alla gamla filter kvar och kan testa byta tillbaka till det gamla under morgondagen. Tack.

Volvo S40 "2.0T Greyline" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang