5862
Sök

Första bil - Golf 3 -97 utan AC..

5 Inlägg
10 januari 2012
Trådstartare
Nu är det dags för bilen. Har under några veckor varit helt inställd på att köpa en S40 2.0T -01 Fas2, men har sedan blivit rådd av en polare att ha en lite bränslesnålare historia som första bil.

Han kunde fixa en fullt renoverad och upprustad VW Golf 3a -97 för 15 papp.
Men en grej som inte känns helt kul är att det inte finns någon AC i bilen..

Kommer nog hursomhelst byta bil innan sommaren men hur är det med en bil utan AC, är det avsevärt jobbigt eller?

Sen rent allmänt, hur är en golf 3a från -97, bra grejer eller?
Senast redigerat av Johnekman (10 januari 2012)

318 Inlägg
10 januari 2012
Bil utan AC är väl inget jobbigt direkt bara vanesak:P men skönt är det ju:)

Jag har åkt golf III några gånger och tyckte inredningen var väldigt tråkigt, föredrar Golf II:ans inredning där det inte är så "avrundat"

Vad innebär fulltrenoverad?  För mig är det iaf en bil med nerriven motor med nya lager, remmar osv..... men det är den väl inte

En golf är ju alltid en sansad bil:)

5 Inlägg
10 januari 2012
Trådstartare
Okej, jo jag kan ju tänka mig det, man är ju van vid att  AC helt enkelt bara finns där wink

Okej okej..

Nää asså den va absolut inte nerriven, den har rullats av två kärringar bara som haft den halva tiden var. Men det är ändo lager, remmar, rattstång, slangar o sånt bytt så den ska tydligen vara i perfekt skick.. Sen flög cdväxlaren ut och en vanlig cd-stereo skickades in.

Men sen är det inga el-hissar.. sad

4 637 Inlägg
11 januari 2012
Sitter du långa stunder i storstadens bilköer kan ac vara skönt. Annrs tycker jag att det är skönare med nervevat. Så välja bort en bra bil för att den saknar ac är smått idiotiskt. Min personliga åsikt dock.

Är du så lat gissar jag på att det är en automat? Att växla och koppla kan vara gott att slippa men veva är inte värre än att trycka på en knapp . Dessutom måste man ha strömmen på för att veva upp/ner rutan...
hatar elhissar och andra kärringleksaker. smile
Senast redigerat av Navkapsel (11 januari 2012)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 januari 2012
AC på äldre bilar brukar ändå ha antingen kraftigt nedsatt eller helt utebliven funktion så jag ser ingen nackdel i en bil från 1997 utan AC tvärt om är där mindre som kan krångla, det är sin sak med ett system som är som nytt men eftersom en renoverad AC kan kosta lika mycket som en hel Golf 3 är det inte särskilt vanligt på modellen tyvärr. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Ingen himmel är så blå som min
2 989 Inlägg
11 januari 2012
Mindre prylar = mindre som kan gå sönder smile
Men visst, skönt med både AC och hissar, men så ofta ska väl inte rutan ner? I driven på McD och om du ska in i nåt garage kanske? Och lite på sommaren när du inte har AC, men det är inte så jobbigt att veva?

Min slitoslängbil har ingen AC och bara vevar - funkar fint ändå smile

15 loppor får du dessutom igen sålänge den inte gått toklångt och sålänge den är godkänd på SBP. När den gått toklångt tappar den till runt 10, och när den inte längre är besiktigad så tappar den till 5. Totalkvaddar du den tappar den till 0 smile Billig bil att äga och spontant känns det som en vettig förstabil. Under tiden du äger denna billigt kan du spara till nästa, roligare och mer påkostade bil (som också blir dyrare att äga för dig). smile

/Mattias

Rekommenderad på Garagets framsida (2012-05-24)
2 322 Inlägg
11 januari 2012
golf 3 har stora potentialer till o bli mkt snygg..  tyskstuk/stance inte för mkt på  inte för lite.. med andra ord OEM..

bra bilar lätt o meka med men som alla andra vw  så har dom ju en tendens och rosta.. men sköter man dom så  håller de sig  jätte bra. 
mvh  tyskstukare till 1000

2 322 Inlägg
11 januari 2012
Johnekman skrev:
Okej, jo jag kan ju tänka mig det, man är ju van vid att  AC helt enkelt bara finns där wink

Okej okej..

Nää asså den va absolut inte nerriven, den har rullats av två kärringar bara som haft den halva tiden var. Men det är ändo lager, remmar, rattstång, slangar o sånt bytt så den ska tydligen vara i perfekt skick.. Sen flög cdväxlaren ut och en vanlig cd-stereo skickades in.

Men sen är det inga el-hissar.. sad

inget man måste ha eldrivna saker..  ser det som en bonus, inga krångel..    när det väl går sönder  , varför köpa en bil utan ac och har manuell vev till rutorna ??

bara undra rent allmänt eftersom du klankar ner på allt smile

4 637 Inlägg
11 januari 2012
Som sagt, finns mkt kul småsaker som gör en Golf 3 mkt trevligare och modernare om du känner för det. T o m andra baklyktor som passar kombimodellen!

Ju mindre el mm, desto mer bilkänsla och charm. Sportigt!

Lånar tråden lite... Vad dricker diverse golf 3or? Funderar på snålare bruksbil.
Senast redigerat av Navkapsel (11 januari 2012)

2 322 Inlägg
11 januari 2012
Navkapsel skrev:
Som sagt, finns mkt kul småsaker som gör en Golf 3 mkt trevligare och modernare om du känner för det. T o m andra baklyktor som passar kombimodellen!

Lånar tråden lite... Vad dricker diverse golf 3or? Funderar på snålare bruksbil.

beror på helt vad du menar med diverse golfar.

4 637 Inlägg
11 januari 2012
mingan77 skrev:
Navkapsel skrev:

beror på helt vad du menar med diverse golfar.

De vanliga 3orna utan så mkt hk.

2 322 Inlägg
11 januari 2012
bra fråga.. hehe har inte tänkt på det, men min teori är bara med olika motorer  i..  1.8 1.6  1.4 dom mindre motorerna varvar ju mer eftersom det är  mindre hk så då ligger du ju på högvarv på landsväg mer.. sen  har de väl med körstil och göra med dock..
mer vågar jag inte svara på, kanske säger fel  hehe

men alla dom golfar jag har haft så drar dom ca lika mkt   utom vr6orna då.. de drar lite mer extra tongue
Senast redigerat av mingan77 (11 januari 2012)

318 Inlägg
11 januari 2012
En kompis hade en Golf III 1,4 och han påstod att den drog ca0,65 blandat:smile

tratt
353 Inlägg
11 januari 2012
PartilleMalm skrev:
En kompis hade en Golf III 1,4 och han påstod att den drog ca0,65 blandat:smile

Han ljuger inte, min polare hade också en 1,4 och hur mycket du än tryckte på gasen drack den fan nog max 0,6, sen att de var jävligt slö en en annan femma, men snål var den

Seg bôvel
322 Inlägg
11 januari 2012
matteeee skrev:
Mindre prylar = mindre som kan gå sönder smile
Men visst, skönt med både AC och hissar, men så ofta ska väl inte rutan ner? I driven på McD och om du ska in i nåt garage kanske? Och lite på sommaren när du inte har AC, men det är inte så jobbigt att veva?

Min slitoslängbil har ingen AC och bara vevar - funkar fint ändå smile

Instämmer helt, även om det är bekvämare så klarar man sig lätt utan det.
Har en VW Polo från -97 som inte heller har AC eller elhissar, inte ens centrallås eller ABS.

Hade aldrig köpt en bil bara för att den har elhissar, på min Polo åker rutan enbart ned vid Drive-in-restauranger (Ca 1 gång/månad), färjeterminaler (5-6 ggr/år) och P-hus (1-2 ggr/månad).
Knappast nödvändigt med elhissar när man bara använder dem så pass sällan, fördelen är väl nästan enbart estetisk.

2 322 Inlägg
11 januari 2012
fan det är ju bara o veva ner o o köra så får man   frisk luft tongue värre än så är det inte

5 Inlägg
11 januari 2012
Trådstartare
Fan vad grymma ni är här på forumet, mycket respons det gillar jag!

Haha nu är jag nog övertalad om att det inte är så viktigt med varken AC eller Elhissar smile
Den har ju centrallås och det skulle man ju iallafall välja 365 (eller 366 som i år) dagar om året före elhissar, ellerhur?

Den här bilen blir de !
Senast redigerat av Johnekman (11 januari 2012)

2 322 Inlägg
11 januari 2012
Johnekman skrev:
Fan vad grymma ni är här på forumet, mycket respons det gillar jag!

Haha nu är jag nog övertalad om att det inte är så viktigt med varken AC eller Elhissar smile
Den har ju centrallås och det skulle man ju iallafall välja 365 (eller 366 som i år) dagar om året före elhissar, ellerhur?

Den här bilen blir de !

bra val..  så gör du den till tyskstuk sen tongue

5 Inlägg
11 januari 2012
Trådstartare
Navkapsel skrev:
Sitter du långa stunder i storstadens bilköer kan ac vara skönt. Annrs tycker jag att det är skönare med nervevat. Så välja bort en bra bil för att den saknar ac är smått idiotiskt. Min personliga åsikt dock.

Är du så lat gissar jag på att det är en automat? Att växla och koppla kan vara gott att slippa men veva är inte värre än att trycka på en knapp . Dessutom måste man ha strömmen på för att veva upp/ner rutan...
hatar elhissar och andra kärringleksaker. smile

Nej haha manuell är det! Det är ett måste för mig, iallafall nu som första bil. Tycker inte det känns som man kör bil när man kör automat...

5 Inlägg
12 januari 2012
Trådstartare
Har missförstått de här med AC tror jag.. det är väl så att även fast en bil inte har AC så har den väl ändå nån slags typ av ventilationfläkt (kupéfläkt) som tar in ny luft men bara att bilar med AC kyler ner och torkar luften?

Sök