Köpråd till kille 19 bast

Emilius Avstängd
20 januari 2012 · 1 714 Inlägg

ISpeed skrev:

Emilius skrev:

ISpeed skrev:

0-100 som gjordes -89 när bilen var fräsch är väl bättre än om man skulle gjorde det nu 23 år senare? tongue

sen att du har bredare däck gör din bil långsammare (mer friktion) för tror knappast att dina hundra hästar behöver så breda för att få fäste när du gasar? Du har ingen spolarvätskebehållare? hur mycket tjänar du på det? hur klara bilen besiktningen? sen massa mer trams om skärmar som ingen orkar bry sig om... ingen kylfläkt? är Mk2 luftkyld?


VW gjorde nog också allt för att få en så bra 0-100 tid som möjligt...

Visa i praktiken då! Åk ut med dina flådiga rims och piska moderna turbobilar, men glöm inte att filma wink

Men vad fan snackar du om?

Hur bra greppjävel finns det i däck tillverkade 1989 då? TÄNK lite.

Mina däck gör att jag kan dumpa kopplingen på 4000 varv snarare än 1500, min max effekt ligger nästan uppe på varvstoppet och jag skulle tro att det gör det på många andra bilar också, det är bara så det brukar vara.

En spolarvätskebehållare med 9.2 liter vätska väger ingenting va?
Jag säger bara att jag plockar bort skit som väger i onödan, kan det vara logiskt att den går bättre än original om än marginellt?

Börjar tröttna på dessa jävla volvoraggare nu..

öhhh? hahaha! Bara för att du köper nya däck måste de inte vara 205? tongue 185 räcker mer än väl till en lite lätt original golf tongue

Din bil mår nog inte bra om du dumpar kopplingen vid 4k rpm? smile

Börjar tvivla på att du ens har körkort roll


9,2 liter (exakt) ja, det ger ju ca 9,2 kg lättare, plus plastburken och pump, så 11 kg kanske? men skulle det inte vara lättare att bara köra med den tom istället för att ta bort den? wink



Ingen Volvoraggare, kör Golf III tongue

Vart någonstans står det att jag tog bort spolarvätskebehållaren för att bilen skulle gå fortare?

Jag kanske tog bort den av kosmetiska skäl men ändå nämnde det då lite viktbesparing gör mycket på en redan lätt bil.

Emilius Avstängd
20 januari 2012 · 1 714 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:

ISpeed skrev:

Emilius skrev:

Men vad fan snackar du om?

Hur bra greppjävel finns det i däck tillverkade 1989 då? TÄNK lite.

Mina däck gör att jag kan dumpa kopplingen på 4000 varv snarare än 1500, min max effekt ligger nästan uppe på varvstoppet och jag skulle tro att det gör det på många andra bilar också, det är bara så det brukar vara.

En spolarvätskebehållare med 9.2 liter vätska väger ingenting va?
Jag säger bara att jag plockar bort skit som väger i onödan, kan det vara logiskt att den går bättre än original om än marginellt?

Börjar tröttna på dessa jävla volvoraggare nu..

öhhh? hahaha! Bara för att du köper nya däck måste de inte vara 205? tongue 185 räcker mer än väl till en lite lätt original golf tongue

Din bil mår nog inte bra om du dumpar kopplingen vid 4k rpm? smile

Börjar tvivla på att du ens har körkort roll


9,2 liter (exakt) ja, det ger ju ca 9,2 kg lättare, plus plastburken och pump, så 11 kg kanske? men skulle det inte vara lättare att bara köra med den tom istället för att ta bort den? wink



Ingen Volvoraggare, kör Golf III tongue

haha undra hur dom lamellerna ser ut i dagsläget om han har så bra grepp som han påstår tongue
fast kanske sitter 4 skivig tilton på hans bil va vet jag lol

Singular och plural, jag har bara en lamell.

Och motorn ska snart åka ut med koppling och hela köret för att bytas mot annat,
så jag har försökt ta livet av grejerna men det har visat sig svårare än jag trodde.

På vilket sätt hör detta till diskussionen?

PartilleMalm skrev:

Emilius skrev:

PartilleMalm skrev:
Jänk är ju helt klart ett bra förslag.... men eftersom du frågar här så antar jag att du inte är så insatt?smile

SAAB och Volkswagen tycker jag är bra alternativ! då båda är skapligt billiga i inköp och i delar:)

Golfarna drar ju givetvis lite mindre än en större Saab.
Men en lite senare Saab 9000 2,3T ( 200hk) är en jäkla pigg och förhållandevis snål och billig bil. sedan är de väldigt bekväma och stabila bilar:)

Golfarna ( läs lite äldre, II och III:or) är ju betydligt slöare ( om det inte är en vr6 men de drar mer) och inte lika sköna att åka långt i, men tyskstuk är ju fränt om man nu vill det....smile

Vänta nu. Betydligt slöare än vad? Saab 9000?

Vad väger den där Saab 9000? Minst 1500kg ungefär?

Golf II G60: 160hk, 1080kg

Är du helt säker på att din 200hk Saab inte skulle bli frånkörd av en Golf II?

¨
Jag baserar detta på erfarenhet ! efter som du tog upp just mina gamla häck (9000) så låg dem på 225hk/ 330nm.....

men back to basis.....

Efter som vi GIVETVIS pratar orginal så NEJ jag tror inte att en Golf II har sportmössa att köra ifrån en 9000 på 200 hk !

Visst att golfen är rappare under säg 60-70 men jag tror att Saaben når 240 innan golfen ..... Eller 200 med för den delen ifall inte g60 gör 240...

Sen som du säger plockat ut spolarvätskan osv...... får jag stoppa i steg 5 och plocka ut 310 Hk / 490 Nm då?smile

guess you got my point there:)

Och jag påstår inte att Golf II är en tråk bil ! det är bara en fråga vad man prioriterar:)

Sedan är 9000 ( iaf nyare) skapligt krocksäkra även om det inte är högsta prio är det en fördel:)

Nej vi pratar inte alls original eftersom jag hade ingen avsikt att föra diskussion angående originalbilar emellan,
jag var endast ute efter att redovisa vad MIN bil klarar av för att möjligtvis ge perspektiv,
jag börjar visserligen inse att det är smått omöjligt att ge folk på garaget.org perspektiv då alla har sin klara bild av vad som är rätt och fel och bra respektive dåligt. roll

Jag sa aldrig vilken sträcka det rörde sig om heller, och jag syftar på rödljus till rödljus,
vilket är mitt personliga favoritsätt att mäta kraft på, men det hör ju inte heller till,
allt jag sa var att körde jämnt med S40 T4 med okända förutsättningar utöver det att min motor är original,
och att hans bil var helt original (dock inget jag nämnde tidigare men there you go)

Andromeda skrev:

Emilius skrev:

NickeR32 skrev:
Varför måste man vara en trångsynt pappskalle bara för att man kollar lite 0-100 tider?
Det kan väl vara kul att se vad två originalbilar har fått för 0-100 tider?
Sen att Volvon är snabbare i teorin är väl inget du behöver bli sur för...

Men kul för dig om du nu ligger jämt med en cool

Jag är inte sur, jag blir bara konfunderad över intelligensnivån och mogenheten här,
nån jävel blir butthurt och måste genast hävda sig genom att skriva att min golf är "liten" och att s40 växlar bättre än vad jag kan i min bil som att han vet om det med all säkerhet lol

Visst kan det vara kul att se vad originalbilar gör för tider på papper helt original,
men det var inte vad det handlade om här.

Jag med, av dina inlägg.

Då vet vi det! Trevligt tillägg till diskussionen. Ha en bra dag!


ISpeed skrev:

Andromeda skrev:
Saab 9000 2,3T 200 hk; 0-100 7,5 hk.

Hans G60 måste vara något alldeles extra...

Han har inte ens en G60, det är en 8v Gti utan spolarvätska tongue

Som vanligt så är det bara massa kladd här som man inte ens förstår poängen med?

Vart får ni jämförelsen min bil mot Saab 9000 ifrån?

Men okej, Vikt väger ingenting, däck behövs inte för grepp, ska kränga av däcken o köra på fälgarna,
och SAAB respektive VOLVO äger allt, inga protester.

Är vi klara här nu?

Senast redigerat av Emilius (20 januari 2012)

warne
20 januari 2012 · 78 Inlägg

Vore lite trevligt med biltips i stället för det andra tjatet hmm har fått mycket bra tips hittils men gärna fler smile kul att veta smile är inte intresserad av om ni monterar bort spolarvätskbehållare eller bränner lameller smile biltips ska det vara i den här tråden ! tack!

Emilius Avstängd
20 januari 2012 · 1 714 Inlägg

warne skrev:
Vore lite trevligt med biltips i stället för det andra tjatet hmm har fått mycket bra tips hittils men gärna fler smile kul att veta smile är inte intresserad av om ni monterar bort spolarvätskbehållare eller bränner lameller smile biltips ska det vara i den här tråden ! tack!

Till en början så nämnde jag inga av mina ändringar på bilen mot originalutförande,
men situationen krävde att jag förklarade mig, då det verkar vara svårt för folk här att fatta något öht.

Jag skrev ett inlägg, resten var svar på tal.

PartilleMalm
21 januari 2012 · 318 Inlägg

Annars kanske Jeep kanske kan vara något? Små höjd med 31" påsmile  ( jag gillar markfrigång) kör själv en wrangler ibland höjd med 33" på och det inger en viss känsla att se över alla i köbig_smile men törstiga är dem hmm man får räkna med 1,5 l/m ( med 4,0 an i )

Sedan kanske en prisindikation skulle vara på plats nör du vill ha köprförslag?smile

Senast redigerat av PartilleMalm (21 januari 2012)

warne
21 januari 2012 · 78 Inlägg

oj det hade jag missat men jag funderar på att lägga någonstans mellan 30-35 tusen på en bil smile har ingen lust att ta lån så här tidigt för en första bil smiletongue

Funkiee Saab älskare!
21 januari 2012 · 4 597 Inlägg

Skulle sattsat på en saab, inte för att jag älskar saab utan för att de är billiga i inköp, billiga i drift o tål mycket, samt att de drar inte så farligt mycket soppa med tanke på vad det är för bil. Sen är dom ju snygga också smile min gamla vita 9000 bara går o går, inte bytt olja på den på 4 år nu haha, o den körs dagligen till jobbet! enda jag bytt på 5 år är röret mellan kopplingspedalen o slaven i lådan smile 20min ca... annars är det bara tanka o köra. Försäkringen är inte så farlig. Billigare på mig då, 2000kr månaden på en volvo 940 turbo mot min gröna på 1700kr helförsäkrat. o då har saaben mer hk/nm än volvon och är snålare i bränsleförbrukningen smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
volvo_245_racing
21 januari 2012 · 667 Inlägg

30-35tusen på en första bil? köp en billig skrut för 5-10tusen max och kör skiten ur spara pengar under tiden och köp en fin andra bil istället.

Mazda 6 "3000Milaren" (2006)
supersupra87 "Just a little 4 cylinder"
21 januari 2012 · 581 Inlägg

Ett förslag är Honda Civic VTI. 92-95 el. 96-00 (160hk)

Bränslesnål (0.7 l/mil) men också snabb när VTEC går in. 0-100 mellan 6.0 till 8sek beroende på modell/vikt med ett varstopp på 8400rpm

Sällan att det är några större problem med dem samt att dem är väldigt lätt mekade. Väääldigt stort utbud på reservdelar/trim både i sverige och utomlands.

Nackdelen är rosten vid skärmkanterna, men vilken bil har inte rost efter 15-20 år på nacken.

Senast redigerat av supersupra87 (21 januari 2012)

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."
OpelP1
21 januari 2012 · 1 412 Inlägg

volvo_245_racing skrev:
30-35tusen på en första bil? köp en billig skrut för 5-10tusen max och kör skiten ur spara pengar under tiden och köp en fin andra bil istället.

Varför måste förstabilen vara billig?
Kul att åka runt i en bil man inte vill ha egentligen. hmm

Min förstabil (som jag skulle åka med) köptes när jag var 17 ½ för 52000 och den står här ute och är lika fin nu nästan 5 år senare.

volvo_245_racing
21 januari 2012 · 667 Inlägg

OpelP1 skrev:

volvo_245_racing skrev:
30-35tusen på en första bil? köp en billig skrut för 5-10tusen max och kör skiten ur spara pengar under tiden och köp en fin andra bil istället.

Varför måste förstabilen vara billig?
Kul att åka runt i en bil man inte vill ha egentligen. hmm

Min förstabil (som jag skulle åka med) köptes när jag var 17 ½ för 52000 och den står här ute och är lika fin nu nästan 5 år senare.

Har man inte mor och far som har riktigt välbetalda jobb driver eget,jobbar på bank eller jobbar som advokat. eller att man har sparade pengar själv. Så är man glad i att ha något som går framåt. och första bilen av dem första brukar oftast köras skrot ändå. Skulle aldrig vågat sätta mig i en bil för över 15tusen när jag precis tagit körkort. hade klass kompisar som köpte bil på bil mellan 16-18år istället för att lägga pengarna på körkortet och dem flesta har inte körkort än. så du var 17 ½ och hade 52tusen antingen spara du som en tok eller hade välbetalda föräldrar. men alla hade inte sån tur. Så hade jag varit TS så hade jag köpt en för 10papp och vart glad för att ha något som rullade. Men det är mina ord alla tänker inte lika, Vill du lägga 30papp på en första bil så gör det, finns många fina bilar för den prislappen.

Mazda 6 "3000Milaren" (2006)
OpelP1
21 januari 2012 · 1 412 Inlägg

Jag hade dom pengarna pga  jag "alltid" köpt diverse fordon i dåligt skick och fixat till dom för att sedan använda dom.
Så när jag sålde undan en del av dom så kunde jag köpa en -94 Firebird istället.  Bla A-traktorn fick jag 18000 för.

Men, jag menar absolut inte att en bil måste vara dyr för att vara kul.
Dom flesta bilarna på min topp-tio favoritlista kostar mindre än 40000, priset har ingenting att göra med hur kul bil det är.

Jag menar bara att vill man ha en viss bil som råkar vara dyr så ska man köpa den om man har stålarna. smile

Edit: just det, jag hade ju en MB300Se när jag köpte firebirden också.
Men det var bara pga den inte hade hunnit bli såld. tongue

Senast redigerat av OpelP1 (21 januari 2012)

warne
22 januari 2012 · 78 Inlägg

intressanta tankar smile vad skulle ni rekomendera för bilar mellan 20-30 tusen? smile gärna med länk till blocket eller liknanade smile tack för svar alla! smile

PerfectionR Japanese Engineering
22 januari 2012 · 690 Inlägg

Kom igen ni som säger jänkare, seriöst? Hur många personer med dålig ekonomi skulle välja en jänkare med V8? Låter bara dumt, jänkare från 82 eller senare hahaha

Jag föreslår som de flesta en Civic, alla Civics är riktigt bra och billiga bilar. Jag gillar 1.6 V-Tec, kanske inte snyggaste bilen men ändå smile

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
PartilleMalm
22 januari 2012 · 318 Inlägg

För att vissa kan inte tänka sig att köpa Honda och andra japaner:) hellre "några mil mindre" i en törstigare bil än  fler i en snål japan;) så resonerar jag iaf tongue men det beror ju på vad man tycker om tongue
Min nästa bil blir nog en Cherokee xj med 6a fast jag är student och den drar en bra bit över litern!

Och varför den skulle vara av 1982 års modell eller senare förstår jag inte?tongue

http://www.blocket.se/klippan/Saab_93_A … 15&w=3

http://www.blocket.se/trelleborg/Jeep_C … 15&w=3

Senast redigerat av PartilleMalm (22 januari 2012)

Lillalilja
22 januari 2012 · 529 Inlägg

PartilleMalm skrev:
För att vissa kan inte tänka sig att köpa Honda och andra japaner:) hellre "några mil mindre" i en törstigare bil än  fler i en snål japan;) så resonerar jag iaf tongue men det beror ju på vad man tycker om tongue
Min nästa bil blir nog en Cherokee xj med 6a fast jag är student och den drar en bra bit över litern!

Och varför den skulle vara av 1982 års modell eller senare förstår jag inte?tongue

http://www.blocket.se/klippan/Saab_93_A … 15&w=3

http://www.blocket.se/trelleborg/Jeep_C … 15&w=3

För att den är skattebefriad, samt att man oftast kan ha den på veteran/entusiastförsäkring.

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
OpelP1
22 januari 2012 · 1 412 Inlägg

Dels så finns det ju många jänkare med 6:or som går kanonfint och sedan är dom ju lite råare än en civic eller liknande, det finns ju några coola japs men civic hör väl inte till dom tycker jag.  smile

PartilleMalm
22 januari 2012 · 318 Inlägg

Ska den vara skattebefriad ska den vara av 1982 års modell eller tidigare......
Veteran/entusiastförsäkringar tillåter oftast inte att man använder den till jobbet osv dvs bara nöjrskörning !
Många bolag kräver dessutom att du har en bruksbil försäkrad i samma försäkringsbolag dessutom....  Men den vanliga försäkringspremien verkar ta ett redigt skutt neråtsmile


En gammal bil ger lite mer "själ" än en ny plastig också tycker jag !

Angående 9000 förbrukning är 2,3T den snålaste motorn! smile min gick på 0,7-0,75 på landsvägskörning i 90-100km/h
Den är absolut att föredra i 9000:P

Senast redigerat av PartilleMalm (22 januari 2012)

warne
22 januari 2012 · 78 Inlägg
PartilleMalm
22 januari 2012 · 318 Inlägg

Det är betydligt bättre väghållning i dem än i og9-3
Men är det rost bakom framhjulet långt ner?yikes aldrig sett de rosta innan faktiskt:P
Annars är det väl en bra bil! De är ju nya motorn så inget Oil sludge där inte:)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang