Bmw modeller en djungel för mig.

xoren
15 januari 2012 · 142 Inlägg

Ja som sagt så känns det som en djungel, Det känns som det finns ungefär 10 olika namn på samma modell?! De är inte många jag ser skillnad på men endå heter dom 325 323 mm kan någon förklara för mig på något bra sätt?

Mvh Xoren

LeafBox Lat Perfektionist
15 januari 2012 · 6 359 Inlägg

Okey, jag är inget BMW-fan, men såhär mkt vet jag

Första siffran - Vilken serie modellen kommer ifrån, tex.  3=vanliga standardbilar 5=lite lyxigare 8=top of the line
De 2 andra siffrorna - är bilens motorvolym, tex. (3)25= 2,5l. (6)35= 3,5l

Sen finns det även karossmodeller

tex.

E18
E21
E36
E46

osv osv
en 80-talare tex är en E21 och en 90-talare kan vara E36

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
xoren
15 januari 2012 · 142 Inlägg

åfan, väldigt tydligt förklarat, Tack så mycket smile
Kan dock tycka det är lite korkat,blir väldigt svårt å säga till en som inte vet allt det här så ska dem veta hur dem ser ut, borde ju ha som tex volvo 740 240 s40 ja ni förstår

Senast redigerat av xoren (15 januari 2012)

Mack Forum- och sitemoderator
15 januari 2012 · 26 167 Inlägg

xoren skrev:
åfan, väldigt tydligt förklarat, Tack så mycket smile
Kan dock tycka det är lite korkat,blir väldigt svårt å säga till en som inte vet allt det här så ska dem veta hur dem ser ut, borde ju ha som tex volvo 740 240 s40 ja ni förstår

Varför göra det enkelt för sig..? Haha.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Rquired Allmänt envis
15 januari 2012 · 12 512 Inlägg

xoren skrev:
åfan, väldigt tydligt förklarat, Tack så mycket smile
Kan dock tycka det är lite korkat,blir väldigt svårt å säga till en som inte vet allt det här så ska dem veta hur dem ser ut, borde ju ha som tex volvo 740 240 s40 ja ni förstår

Är Volvo verkligen tydligare, 700 är ett karossnamn sedan finns det mängder med olika motorer och utrustningsnivåer: 740, 760, 780, GL, GLT, Turbo och så vidare. Detsamma gäller motorer, standard 116hk 2.3, 16v med 159hk, Turbon...

BMW har också ett karossnamn som Volvo 700, men också en sifferkombination som anger vilken storlek och motorstorlek bilen har.

BMW 3-serie finns exempelvis som E21, E30, E36, E46, E9x och den senaste F30. På de senaste två modellerna har dessutom de olika karosserna fått en egen beteckning, E90 är sedan, E91 är en kombi och så vidare. På samma vis står i för en bensinmotor (ursprungligen för "insprutning") och d för diesel (Har också hetat TDS).

Och som Aerodynamik skrev angående modellbeteckningen (Ex. 325i) är det en kombination för att kunna känna igen vilket segment bilen tillhör och vilken motor som sitter under huven.

På så sätt så ser man en 320i från 1982 och en 320i från 2012 så kan man alltid identifiera denna, en BMW i C-segmentet med en tvåliters bensinmotor under huven. Om du ser en Volvo 740 från 1985 och en Volvo S80 från 2012, är det lika enkelt då? Eller en Volvo 360 från 1988 och en Volvo S40 från i år?

Visst det är mycket att hålla reda på när det gäller både BMW och Volvo, men personligen tycker jag ett fast system som BMW´s är mycket mer logiskt än det Volvo använder. Detsamma gäller Mercedes, deras system har visserligen inte funnits med lika länge som BMW´s utan på 80-talet var det lite krångligare men idag är en C-klass en C-segmentsbil och beteckningen (Ex. C350) står för en 3.5L maskin.

Menar du en BMW 325i från 2001, säg 325i E46 istället så förstår de flesta som har något intresse för bilar. Volvo är dock svårt att konkurrera med i Sverige, för "alla" vet vad en Volvo 2/7/900 är eftersom det snudd på hör till allmänbildning då Volvo är svenskt men det är betydligt färre som har koll på tyska BMW.  smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Larsson2k
15 januari 2012 · 100 Inlägg

Det stämmer med BMW att 325 hade 3 som karossnamn och 25 som motortyp. Men där spricker det till nyare modeller. (rätta mig gärna om jag har fel) För om inte jag är helt ute och cyklar fick jag det förklarat för mig att 320 låg på 2.2liter, osv. Det diffar alltså lite. varför 335 heter som den gör tycker jag bara är dumt. 3 liters med dubbelturbo är det väl. Men som ni säger, det ska inte vara lätt. /R

Elving_
15 januari 2012 · 675 Inlägg

Gamla 7-serien med M106:an (3.5liter med turbo) Hette ju 745. Detta för att BMW ansåg att överladdningen gav lika mycket effektökning som en liter mer i cylindervolym. smile

Toyota Aristo V300 "10th Anniversary" (2002)
Volvo V90 (1998)
Evildan
15 januari 2012 ·

De exempel du tog upp i första inlägget 323i 325i är i E36 karossen klart förvirrande då bägge bilarna har en 2.5liters motor, därmot skiljer det effekt på dom 170hk respektive 192hk.
Däremot har en 323i från -81 2.3litersmotor.

Lika märkligt har dom tänkt med 7-serien -82 -86 då det finns en 735 och en 745 då 735 har den marginellt större motorn (3453cm3 mot 3430 cm3) men 745 har turbo och högre effekt.

Även i E30 3-serien har du 316i och 318i som ett bra exempel, då 318i mellan -83 -87 har 1766cm3 samt 316i mellan -87 -88 även den har 1766cm3.

Så nej dom har inte varit särskilt logiska gällande motorstorleken genom tiderna.

dessvärre smärtar det att även MB har krånglat till det mera med motorstorlekarna på sista tiden mot de tidigare helt logiska då man oftast kunde utläsa motorvolymen på modellbetäckningen bortsett från ett fåtal undantagna såsom 240D 3.0 och 300SE 6.2 som iofs var angivet just så på bakluckan.

här har du några bensindrivna tex C-klass -07 -11 som ett bra förvirrande exempel:
-09 -10 c180 Kompressor 1597ccm3 R4 156hk.
-10 -11 c180 CGI 1796cm3 R4 156hk.
-10 -11 c200 CGI 1796cm3 R4 184hk.
-07 -09 c230 2496cm3 V6 204hk.
-09 -11 c250 CGI 1796cm3 R4 204hk.

Senast redigerat av Evildan (15 januari 2012)

Henjer
15 januari 2012 · 276 Inlägg

LeafBox skrev:
Okey, jag är inget BMW-fan, men såhär mkt vet jag

Första siffran - Vilken serie modellen kommer ifrån, tex.  3=vanliga standardbilar 5=lite lyxigare 8=top of the line
De 2 andra siffrorna - är bilens motorvolym, tex. (3)25= 2,5l. (6)35= 3,5l

Sen finns det även karossmodeller

tex.

E18
E21
E36
E46

osv osv
en 80-talare tex är en E21 och en 90-talare kan vara E36

Lite sanning med modifikation, 3, 5, 8 är benämningen på bilens storlek, numer finns ju även 1:an. Har inte så mycket med huruvida bilen är lyxig, finns 3:or som är betydligt mer urtustade än 5:or...

Mercedes 190D Evo "Kööl Racing" (1986)
Evildan
15 januari 2012 ·

Henjer skrev:

LeafBox skrev:
Okey, jag är inget BMW-fan, men såhär mkt vet jag

Första siffran - Vilken serie modellen kommer ifrån, tex.  3=vanliga standardbilar 5=lite lyxigare 8=top of the line
De 2 andra siffrorna - är bilens motorvolym, tex. (3)25= 2,5l. (6)35= 3,5l

Sen finns det även karossmodeller

tex.

E18
E21
E36
E46

osv osv
en 80-talare tex är en E21 och en 90-talare kan vara E36

Lite sanning med modifikation, 3, 5, 8 är benämningen på bilens storlek, numer finns ju även 1:an. Har inte så mycket med huruvida bilen är lyxig, finns 3:or som är betydligt mer urtustade än 5:or...

även där är det onödigt tillkrånglat då en 7-serie är större (längre) än en 8-serie medans en Z4 är mindre än en 3-serie.
fast generellt stämmer det ju med 1 3 5 7 serien undantaget dessa "speciella" serier.

xoren
15 januari 2012 · 142 Inlägg

för mig är det helt otroligt att ni kan det här i huvudet! men jag tackar för alla svar!

saab_sonett Handledare
15 januari 2012 · 1 481 Inlägg

Det finns en utmärkt modellguide på autopower.se  Där kan du lära dig det mesta om BMW:s olika modeller och karosser.

steifan DR!FTT3KN!K3R
15 januari 2012 · 10 427 Inlägg

Evildan skrev:
De exempel du tog upp i första inlägget 323i 325i är i E36 karossen klart förvirrande då bägge bilarna har en 2.5liters motor, därmot skiljer det effekt på dom 170hk respektive 192hk..

Men i verkligheten skiljer det inte så mycket i effekt smile Det som är det roliga! tongue

Senast redigerat av steifan (15 januari 2012)

Evildan
15 januari 2012 ·

steifan skrev:

Evildan skrev:
De exempel du tog upp i första inlägget 323i 325i är i E36 karossen klart förvirrande då bägge bilarna har en 2.5liters motor, därmot skiljer det effekt på dom 170hk respektive 192hk..

Men i verkligheten skiljer det inte så mycket i effekt smile Det som är det roliga! tongue

Trovärdig källa på det? inte ngn kompis farbror som raceade med en annan kompis kusins morbror och 323 körde jämnt med 325 wink
Enligt BMW har dom bägge 8.0 sekunder till 100km/h.
Att dom är lika snabba beror snarare på att 325i har sitt maxvrid om 245Nm vid 4200rpm och 323i har sina 245Nm vid lägre 3950rpm samt att maxeffekten tas ut vid 5500rpm på en 323 respektive 5900rpm på en 325 så därför upplevs 323 motorn jämnstark.

Senast redigerat av Evildan (15 januari 2012)

steifan DR!FTT3KN!K3R
15 januari 2012 · 10 427 Inlägg

Evildan skrev:

steifan skrev:

Evildan skrev:
De exempel du tog upp i första inlägget 323i 325i är i E36 karossen klart förvirrande då bägge bilarna har en 2.5liters motor, därmot skiljer det effekt på dom 170hk respektive 192hk..

Men i verkligheten skiljer det inte så mycket i effekt smile Det som är det roliga! tongue

Trovärdig källa på det? inte ngn kompis farbror som raceade med en annan kompis kusins morbror och 323 körde jämnt med 325 wink
Enligt BMW har dom bägge 8.0 sekunder till 100km/h.
Att dom är lika snabba beror snarare på att 325i har sitt maxvrid om 245Nm vid 4200rpm och 323i har sina 245Nm vid lägre 3950rpm samt att maxeffekten tas ut vid 5500rpm på en 323 respektive 5900rpm på en 325 så därför upplevs 323 motorn jämnstark.

Här har du lite effektmätningar på E46 och E39-bilar med M52TUB25-motorn:

http://www.rri.se/popup/performancegrap … artsID=386

http://www.rri.se/popup/performancegrap … artsID=505

168 respektive 164hk på bakhjulen smile Räknar man med ca 10% drivlineförlust är man helt plötsligt uppe på 185hk
motoreffekt. Lite närmare 192 än 170 eller vad tycker du?

Denna är ganska intressant:
http://www.zeperfs.com/duel89-569.htm

Grabber Dagdrömmare
15 januari 2012 · 2 836 Inlägg

JapMax skrev:
http://www.autopower.se/modellguiden/default.asp

Klart enklaste förklaringen!!!
Kaross beteckning: Exx Fxx

Modell beteckning:
1/3/5/6/7/8/Xxx står för serie t.ex 3xx blir en 3serie då
X16 till X60 (varierar beroende på serie) blir motor volym dock denna kan vara lite vilseledande så t.ex. 116 o 118 har samma motor men annat elektronik.

Sedan tillkommer alla motorer Mxx är äldre motorer, Nxx är moderna o Sxx är sport (M bilar)

Senast redigerat av Grabber (15 januari 2012)

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Noxxer
16 januari 2012 · 1 482 Inlägg

Motorbetecknignen är som ovan, Mxx, Nxx, Sxx. dessa efterföljs med Bxx där B står för volym. Tex M60B40, 4liters. M42B18, 1.8 liters. M30B35, 3.5liters osv.

Senast redigerat av Noxxer (16 januari 2012)

BLT Service
Theracords Music Label
xoren
16 januari 2012 · 142 Inlägg

börjar hajja nu tack för hjälpen allihopa smile

Germax
16 januari 2012 · 12 086 Inlägg

Fram till mitten på 90-talet betydde de två senare siffrorna i modellnumret motorstorleken, nu är det inte alls lika konsekvent längre utan siffrorna är mer en klassificering.

Visst är det en del att hålla reda på, men det är ju rätt logiskt så man lär sig fort om man bara vill.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang