Ställbart laddtryck från kupén?

Xuri One Man Clan
15 januari 2012 · 4 287 Inlägg

Nu reder vi ut begreppen lite här.

Jag har själv testat "ställbart" från kupen och de går inte ihop med orginal turbon å tryckklockan. de är för mycke motstånd i tryckslangarna så man får inte mer än grundladd, dvs 0.3-0.6 bar om beroende på fulltryck eller lättryck.

den så kallade laddtryckspärren ni pratar om klipper inte vid ett visst TRYCK. så man kan inte säga den klipper vid 1 bar.  Jag vet inte vilka kriterier som gör att den klipper men de är på ett ungefär när du går utanför mappen, dvs signalen från lmm skiljer sig för mycke mot vad som är skrivet i chippet. på en std bil kan de vara 1 bar vid 2000rpm men inte förrens 1.5 bar efter 25000.  på en annan bil kan de vara vid 2 bar . beroende på vad man har för setup och ute temp osv.. volvo 740 däremot har en mekanisk laddtryckspärr. en brytare slår ifrån vid "X" tryck.

varken guldbox eller tändchip behövs förrens man passerar runt 300 hästar.
många tändchip gör även att knacksensorerna verkar sluta fungera.

Rengör Intercoolern, byt bränslefilter,tändstift osv och ställ in ett fast tryck. tex 1 bar.
Så länge du inte köpt nått ekonomichip så spelar de mindre roll om du laddar 0.9 eller 1.1....
Byte tryckklockan mott nåt hårdare lär du dock få göra.

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Andreas34
15 januari 2012 · 188 Inlägg

Xuri skrev:
Nu reder vi ut begreppen lite här.

Jag har själv testat "ställbart" från kupen och de går inte ihop med orginal turbon å tryckklockan. de är för mycke motstånd i tryckslangarna så man får inte mer än grundladd, dvs 0.3-0.6 bar om beroende på fulltryck eller lättryck.

den så kallade laddtryckspärren ni pratar om klipper inte vid ett visst TRYCK. så man kan inte säga den klipper vid 1 bar.  Jag vet inte vilka kriterier som gör att den klipper men de är på ett ungefär när du går utanför mappen, dvs signalen från lmm skiljer sig för mycke mot vad som är skrivet i chippet. på en std bil kan de vara 1 bar vid 2000rpm men inte förrens 1.5 bar efter 25000.  på en annan bil kan de vara vid 2 bar . beroende på vad man har för setup och ute temp osv.. volvo 740 däremot har en mekanisk laddtryckspärr. en brytare slår ifrån vid "X" tryck.

varken guldbox eller tändchip behövs förrens man passerar runt 300 hästar.
många tändchip gör även att knacksensorerna verkar sluta fungera.

Rengör Intercoolern, byt bränslefilter,tändstift osv och ställ in ett fast tryck. tex 1 bar.
Så länge du inte köpt nått ekonomichip så spelar de mindre roll om du laddar 0.9 eller 1.1....
Byte tryckklockan mott nåt hårdare lär du dock få göra.

den klipper när den inte kan slänga på lika mycket bränsle som det behövs för den luften vi skickar in, och detta brukar vara vid 1bar. byter man chip så ändras ju detta.

Xuri One Man Clan
15 januari 2012 · 4 287 Inlägg

Andreas34 skrev:

Xuri skrev:
Nu reder vi ut begreppen lite här.

Jag har själv testat "ställbart" från kupen och de går inte ihop med orginal turbon å tryckklockan. de är för mycke motstånd i tryckslangarna så man får inte mer än grundladd, dvs 0.3-0.6 bar om beroende på fulltryck eller lättryck.

den så kallade laddtryckspärren ni pratar om klipper inte vid ett visst TRYCK. så man kan inte säga den klipper vid 1 bar.  Jag vet inte vilka kriterier som gör att den klipper men de är på ett ungefär när du går utanför mappen, dvs signalen från lmm skiljer sig för mycke mot vad som är skrivet i chippet. på en std bil kan de vara 1 bar vid 2000rpm men inte förrens 1.5 bar efter 25000.  på en annan bil kan de vara vid 2 bar . beroende på vad man har för setup och ute temp osv.. volvo 740 däremot har en mekanisk laddtryckspärr. en brytare slår ifrån vid "X" tryck.

varken guldbox eller tändchip behövs förrens man passerar runt 300 hästar.
många tändchip gör även att knacksensorerna verkar sluta fungera.

Rengör Intercoolern, byt bränslefilter,tändstift osv och ställ in ett fast tryck. tex 1 bar.
Så länge du inte köpt nått ekonomichip så spelar de mindre roll om du laddar 0.9 eller 1.1....
Byte tryckklockan mott nåt hårdare lär du dock få göra.

den klipper när den inte kan slänga på lika mycket bränsle som det behövs för den luften vi skickar in, och detta brukar vara vid 1bar. byter man chip så ändras ju detta.

Vet inte om jag är villig å hålla med dig där.
Spec inte vid 1 bar gränsen.

OK kanske på org chipp.. men inte på trim

Senast redigerat av Xuri (15 januari 2012)

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Andreas34
15 januari 2012 · 188 Inlägg

Kanske var lite otydlig men på 1bar så menade jag original, med ett annat chip så kan ju detta flyttas eftersom vi beordrar mer bränsle och det är ju bristen på bränsle som gör att den slår av.

Civilarn
15 januari 2012 · 249 Inlägg

Nu är det ju så att jag har tme ecomax steg 1 chip som bränslechip vilket jag antar är ett ekonomichip? hur gör jag då? varför skulle jag behöva byta till en hårdare wastegate? big_smile

ekaann
15 januari 2012 · 55 Inlägg

Desto längre slang du har till pysventilen, desto ostabilare blir laddet.

Mr_Aira Mr_Aira
15 januari 2012 · 105 Inlägg

det är inget ekonomi chip! :p har det i min å det funakr braa! tongue

robbaxxxx skrev:
Nu är det ju så att jag har tme ecomax steg 1 chip som bränslechip vilket jag antar är ett ekonomichip? hur gör jag då? varför skulle jag behöva byta till en hårdare wastegate? big_smile

Volvo 940 FTT "Busen" (1995)
ekaann
15 januari 2012 · 55 Inlägg

Mr_Aira om jag går in på din bil står det att du kör med Vikingchip (ecomax?), inte TME ecomax som robbaxxxx.

Mr_Aira Mr_Aira
15 januari 2012 · 105 Inlägg

oj läste fel tongue sorry !

ekaann skrev:
Mr_Aira om jag går in på din bil står det att du kör med Vikingchip (ecomax?), inte TME ecomax som robbaxxxx.

Volvo 940 FTT "Busen" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang